Autor Wątek:  Początki z EN57  (Przeczytany 6713 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Początki z EN57
« dnia: 22 Maja 2018, 09:19:37 »
Dzień dobry. Szukam informacji na temat jazdy EN57. Przeszukałem forum i ogólnie internet, spędziłem 3h na stacji w Częstochowie w jednym ze scenariuszy, gdzie EN57 jest dostępne i… nie mam pojęcia co robię źle. Od razu zaznaczam, że nie mam nic wspólnego z koleją a symulator zainstalowałem wczoraj pierwszy raz po wizycie w Muzeum Kolei. W związku z tym nie zrozumiałem prawie nic z odpowiedzi w podobnych wpisach ani z filmu, który znalazłem na YouTube. Sprawa wygląda następująco:
- Udaje mi się ruszyć z miejsca i rozpędzić skład (bateria, pantografy, światła i tak dalej) oraz dojechać do pierwszego peronu.
- Naciskam 3, żeby hamować, skład staje. Celowanie w biały krzyżyk zostawiam sobie na później.
- Otwieram drzwi, zamykam, przestawiam hamulec na 6 (tak jak w instrukcji)
- Przestawiam nastawnik na jazdę, skład stoi nadal.
- Na desce rozdzielczej zapala się żółta lampka. (opisana jako "Jazda na [nieczytelne]")
- Raz udało mi się w takiej sytuacji ruszyć, nacisnąłem kropkę i trzymałem aż te wszystkie wskazówki nie zeszły i przestało robić "psssss".
- W pozostałych przypadkach lampka się świeci, skład stoi, ja płaczę.

Teraz następuje seria pytań:
1. Co to jest ta żółta lampka?
2. Czy jeśli zacznę hamować ustawiając hamulce np. na 1, to mam tak trzymać na 1 aż skład stanie, czy wystarczy przestawić na chwilę i to już zaciska hamulce?
3. Do czego właściwie służy ta kropka i "pssss"?
4. Co ja właściwie robię źle?

PS. Przepraszam za wielokrotną edycję, alt+s zapisuje post zamiast wstawić "si".
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 09:28:18 wysłana przez Czarodziej »

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Maja 2018, 09:36:19 »
Hamulce w EN57 i pochodnych działają trochę inaczej. Żeby ruszyć ciśnienie w cylindrach hamulcowych musi spaść do zera, co uzyskasz trzymając klawisz " num , ". Żółta lampka oznacza jazdę na oporach.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Maja 2018, 10:09:49 »
Co to znaczy "jazda na oporach"? Że hamulce są włączone? Tak jak pisałem wcześniej, próbowałem spuszczać powietrze wielokrotnie, ale zadziałało to tylko raz. Nie wydaje mi się, żeby to był błąd gry, skoro ta lampka ciągle się świeci. Spróbuję jeszcze kilka razy dziś po pracy. Może metodą prób i błędów jakoś to zrozumiem :(
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 10:12:10 wysłana przez Czarodziej »

Offline Bendrej

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Maja 2018, 11:06:45 »
Chodzi o jazdę na oporach rozruchowych - prąd pobierany z sieci trakcyjnej przechodzi przez rezystory w celu zmniejszenia jego natężenia (chyba dobrze mówię). Dzięki temu możesz płynnie ruszyć unikając szarpnięcia. Na EN57 jest trochę inaczej niż na EU07, bo żeby odhamować musisz przytrzymać "." na klawiaturze numerycznej do momentu gdy na pierwszym od lewej, okrągłym manometrze ciśnienie powietrza zejdzie do 0.

Offline kevin.c

  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Maja 2018, 11:09:20 »
Jazda na oporach bogato opisana jest tu:
https://eu07.pl/forum/index.php?topic=1656.0

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Maja 2018, 11:27:25 »
@Bendrej
No to już sam nie wiem, co robię nie tak. Trzymałem kropkę kilka minut i skład jak stał, tak stał. Da się jakoś wyłączyć te "opory"?
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 11:28:47 wysłana przez Czarodziej »

Offline Bendrej

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Maja 2018, 11:35:29 »
To głupie, ale od tego trzeba zacząć :D Miałeś włączony Num Lock? Opory na tym EZT same ci się wyłączą jak już się trochę rozpędzisz.

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Maja 2018, 11:46:11 »
@Bendrej
Miałem włączony NumLock. Przecież jakos zahamowałem najpierw :D Odnoszę wrażenie, że źle hamuję po prostu. Ja tę wajhę do oporu przekręciłem i trzymałem tak aż do momentu, jak wszystko stanęło. Czy to się tak robi? Czy trzeba odchylić trochę na chwilę i potem spowrotem na "jazdę" wrzucić?
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 11:48:06 wysłana przez Czarodziej »

Offline Bendrej

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Maja 2018, 11:55:48 »
Czy trzeba odchylić trochę na chwilę i potem spowrotem na "jazdę" wrzucić?
Właśnie tak próbuj ;)

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Maja 2018, 11:57:33 »
Czyli to jednak nie działa jak pedał hamulca w samochodzie :D
Jeśli dobrze rozumuję, to żeby "nieco zwolnić", muszę na chwilę odchylić tę wajchę od hamulców, a potem zrobić "psssss" przyciskiem "."?
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 11:58:38 wysłana przez Czarodziej »

Offline joey

  • Deweloper
  • Wiadomości: 420
  • the Invisible Man
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 207
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Maja 2018, 12:11:49 »
Moze glupie pytanie, ale sprezarka (C) wlaczona?

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Maja 2018, 12:12:11 »
Siła hamowania zależy od stopnia wypełnienia cylindrów hamulcowych. Możliwe, że masz wyłączoną sprężarkę co może być powodem dla którego skład nie chce odhamować.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Maja 2018, 12:30:14 »
Ta sprężarka też może być przyczyną. Kiedy na początku scenariusza naciskam "C", przełącznik sprężarki przeskakuje dwa razy. Myślałem, że to tak ma być. Jakieś wskazówki, czemu się tak dzieje?

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Maja 2018, 12:37:03 »
Najlepiej załącz log.txt z głównego folderu maszyny, wtedy będziemy wiedzieli co robisz w jakiej kolejności. To co opisałeś dzieje się przy załączaniu na przykład przetwornicy. Nie zaszkodzi też screen "deski rozdzielczej" w momencie kiedy problem występuje.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #14 dnia: 22 Maja 2018, 12:42:19 »
@Joachimowicz
Tak właśnie zrobię. Ale to dopiero po południu po pracy.

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #15 dnia: 22 Maja 2018, 14:04:23 »
Jeszcze jedno pytanie. Czy moglibyście polecić któryś scenariusz, w którym jest dobrze skonfigurowane EN57 z tym hamulcem Oerlikon?

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #16 dnia: 22 Maja 2018, 17:36:55 »
Wszystkie EN57 w maszynie oprócz numeru 001 mają kran Oerlikona.
Hebelek sprężarki jest impulsowy. Ma odskakiwać. Ponoć jednak nie.
Na pulpicie masz trzy manometry. Cylinder hamulcowy, przewód główny i zbiornik główny. Podczas jazdy maja wskazywać odpowiednio 0, 0.5, 0.8 MPa. Po ciśnieniu tego ostatniego wiesz, czy ci sprężarka nabija. Dodatkowo jest na pulpicie lampka sygnalizująca jej stan. Jeśli pociągnąłeś hamulec maksymalnie do siebie, wdrożyłeś hamowanie awaryjne. Blokuje ono zawór kranu maszynisty i by wyluzować pojazd, trzeba użyć odluźniacza. W kranie Oerlikona EP, jaki masz w EN57, zdaje się oznacza to przestawienie kranu na pozycję -1 i trzymanie aż ciśnienie w przewodzie głównym przekroczy 0.5 MPa.
Kran ma następujące pozycje (indeksy maszynowe):
-1. luzowanie EP (EP - elektropneumatyczne),
0. jazda
1. hamowanie EP
2. luzowanie pneumatyczne i jazda
3. odcięcie
4. hamowanie pełne
5. hamowanie nagłe
6. Odcięcie/trakcja ukrotniona

Podczas normalnej jazdy, używa się hamulca elektropneumatycznego, ze względu na szybkość działania. W zawiłości kiedy się go nie używa nie wchodzę, jak go opanujesz, to będziesz mógł się zagłębić w przepisową eksploatację taboru.
Cytując readme:
Cytuj
Podczas jazdy kran powinien znajdować się w pozycji "jazda" Num 6.
Gdy chcemy zahamować wpuszczamy do cylindrów powietrze. W tym celu ustawiamy kran w pozycji "hamowanie ep" (klawisz Num 3), a następnie powracamy do pozycji "jazda" (Num 9 lub Num 6). Ilość powietrza, jaka trafiła do cylindrów, a co za tym idzie siła hamowania zależy od czasu, w jakim kran pozostawał w pozycji "hamowanie ep". Jeśli hamujemy zbyt gwałtowanie, możemy wypuścić nieco powietrza z cylindrów lub wyluzować skład całkowicie. W tym celu przestawimy kran hamulca w pozycję "luzowanie" - trzymamy klawisz Num .. Gdy przestaniemy naciskać klawisz Num . kran samoczynnie powróci w pozycję "jazda".
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 18:21:26 wysłana przez Stele »
Mój kanał youtube

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #17 dnia: 22 Maja 2018, 17:37:24 »
log.txt w załączniku. Co się dzieje w grze:
- Dojeżdżam powoli do peronu
- Naciskam na trochę 8, potem 6. Pociąg staje. Naciskam ".", żeby odhamować skład, ciśnienie nie spada poniżej 150. Pomóżcie :D

Offline miko22

  • Wiadomości: 616
  • Powoli wracam z "promocją"...
    • Zobacz profil
    • Nasze-Symulatory.pl
  • Otrzymane polubienia: 196
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #18 dnia: 22 Maja 2018, 21:20:06 »
Z tego co widzę w logu, to zła kolejność uruchamiania, a ona jest bardzo ważna. Najpierw trzeba załączyć baterię wciskając "J", później skasować SHP (tą czerwoną lampkę przy przedniej szybie) wciskając "Spację" i do tego momentu robisz dobrze, ale przed załączeniem przetwornicy, trzeba najpierw podnieść przynajmniej jeden z pantografów, np. tylny wciskając "O" i poczekać aż na górnym, drugim od prawej prostokątnym mierniku wskazówka pokaże obecność napięcia z sieci zasilającej. Jak już to napięcie będzie, to trzeba wcisnąć "M" i wtedy powinna zgasnąć prawa z dwóch święcących się na lewo od mierników lampek. Jeśli zgaśnie, to trzeba nacisnąć "X" (załączyć przetwornicę" i wtedy powinna zgasnąć lewa czerwona lampka. Jeśli zgaśnie, to wtedy trzeba wcisnąć "C" (załączyć sprężarkę) i poczekać, aż na dolnym, pierwszym od prawej okrągłym mierniku będzie ciśnienie w okolicach 0,6 MPa. Wtedy trzeba przestawić nastawnik kierunku w pozycję jazdy do przodu (jeśli jeszcze w tej pozycji nie jest - jeśli już jest, to ta czynność nie zaszkodzi), czyli wcisnąć "D" jeden lub dwa razy (zależnie od tego, jak szybko chce się później przyspieszać - druga pozycja to większe przyspieszenie (w uproszczeniu)). Powinna się zaświecić pierwsza od góry prawa lampka. Wtedy dopiero wcisnąć "Num ," i trzymając poczekać aż na dolnym, pierwszym od lewej mierniku ciśnienie spadnie do zera. Później nastawnikiem na "Num +" i powinno ruszyć.

Co do sposobu hamowania, to najpierw nastawnik do zera - przytrzymać albo klikać "Num -" aż przestanie się ruszać ta rączka poniżej okrągłych mierników. Później najprościej, to przestawiać zawór hamulca pomiędzy "Num 6" i "Num 8" obserwując dolny, pierwszy od lewej okrągły miernik, który (w uproszczeniu) pokazuje siłę hamowania (na "Num 8" ciśnienie wzrasta, na "Num 6" pozostaje bez zmian, a "Num ," można je zmniejszać). Po zatrzymaniu ponownie przytrzymać "Num ," aż ciśnienie spadnie do zera i można znowu ruszać.

@Stele - trochę namieszałeś ;) Hebelek sprężarki potwierdzam, że ma być bistabilny, ale w EN57 nie nabija ona do 0,8, tylko do 0,7 MPa i nie ma ona lampki (przetwornica i WS mają). Dalej - hamowanie nagłe nie odcina dopływu powietrza do kranu jak w siódemkach itp. i również w EN57 nie ma jako takiego odluźniacza. Jak ma się wyłączone hamowanie EP, to nawet z hamowania nagłego luzuje się w pozycji luzowania pneumatycznego i jazdy. A nawet przy załączonym EP, nie trzeba trzymać w pozycji luzowania EP aż w PG będzie 0,5MPa, ale aż w cylindrach będzie 0 (PG jest zasilany stale w każdej pozycji od luzowania i jazdy pneumatycznej aż po luzowanie EP). Nie ma też pozycji takiej jak hamowanie pełne - po pozycji odcięcia jest po prostu pozycja hamowania pneumatycznego i nagłego jednocześnie, bo ten zawór nie ma żadnego regulatora ciśnienia jak FV4a w siódemkach itp., ale tylko dwa proste zawory pneumatyczne i przy hamowaniu pneumatycznym siłę hamowania i luzowanie stopniuje się podobnie jak przy hamowaniu EP przestawiając rączkę tam i z powrotem pomiędzy pozycjami. A hamulca EP nie używa się przy wykonywaniu hamowania kontrolnego, bo wtedy się go wyłącza (w MaSzynie jedyna możliwość, to przestawić nastawnik kierunku na pozycję 0 lub wyłączyć EP na bezpieczniku pod "Ctrl + Z") i wykonuję się HK samym hamulcem pneumatycznym.
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 21:28:44 wysłana przez miko22 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #19 dnia: 22 Maja 2018, 21:22:19 »
Dementuję - hamulec EP można również odciąć "z bezpiecznika" kombinacją Ctrl+Z. Co nie zmienia faktu, że w praktyce HK wykonuje się właśnie z kierunkiem na pozycji 0.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline miko22

  • Wiadomości: 616
  • Powoli wracam z "promocją"...
    • Zobacz profil
    • Nasze-Symulatory.pl
  • Otrzymane polubienia: 196
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #20 dnia: 22 Maja 2018, 21:25:47 »
O, to fajnie. Nawet nie wiedziałem, że to już jest w MaSzynie ;) Swoją drogą, trochę jest zła klwaiszologia od kranu, bo "Num 2" i "Num 0" dają to samo, czyli hamowanie pneumatyczne, a na "Num 2" powinno być raczej odcięcie (nie mylić z wyłączeniem pod "Ctrl + Num 5").

PS.: A na niektórych planowych jednostkach mieli jeszcze wyłącznik od EP w tym okrągłym kapselku pod rączką kranu.
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2018, 21:27:02 wysłana przez miko22 »

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #21 dnia: 22 Maja 2018, 21:50:23 »
@miko22: Wielki dzięki. Udało mi się to ogarnąć samemu. Jednak wciąż mam pewne problemy:
1. W niektórych scenariuszach ten manometr z lewej od początku pokazuje 0,2 i nie bardzo wiem, jak to zbić.
2. Czasami ciśnienie po hamowaniu też nie chce się obniżać. Losowo (przynajmniej dla mnie) pomaga machanie X i C. Wciąż nie wiem, co robię źle. Jeśli zdarzy mi się taka sytuacja, wkleję jeszcze log. Póki co - dziękuję, bardzo mi pomogłeś :)

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #22 dnia: 22 Maja 2018, 21:59:41 »
1. Sprężarka nie zdążyła nabić powietrza. Wystarczy poczekać i odluzować.
2. Machanie X i C to półśrodek i na dłuższą metę w niczym nie pomoże. Musisz obserwować wskazania i stan przyrządów. Wyłącznik szybki - lewa czerwona kontrolka druga od dołu, przetwornica jak wyżej tylko prawa, a przy sprężarce musisz widzieć podniesiony hebelek i obserwować czy ciśnienie w prawym manometrze jest na poziomie 0.7MPa
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline miko22

  • Wiadomości: 616
  • Powoli wracam z "promocją"...
    • Zobacz profil
    • Nasze-Symulatory.pl
  • Otrzymane polubienia: 196
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #23 dnia: 22 Maja 2018, 23:04:39 »
Wyłącznik szybki - lewa czerwona kontrolka druga od dołu, przetwornica jak wyżej tylko prawa
Na odwrót - prawa jest od wyłącznika szybkiego, a lewa od przetwornicy.

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Początki z EN57
« Odpowiedź #24 dnia: 23 Maja 2018, 09:12:21 »
Dziękuję wam bardzo, panowie. Jak rozumiem, te czerwone kontrolki mają się nie świecić. Wtedy skład jeździ bez problemu, odhamowuje jak trzeba i wszystko gra. Wczoraj udało mi się pokonać nawet znaczną część trasy w jednym ze scenariuszy!
« Ostatnia zmiana: 23 Maja 2018, 09:13:55 wysłana przez Czarodziej »