Autor Wątek:  Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.  (Przeczytany 5131 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krzysiek

  • Wiadomości: 200
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Witajcie!
Chciałbym się podzielić moją wizją konieczności rozbudowy dworca Wrocław Główny. Jak wiadomo od kilku lat w województwie Dolnośląskim panuje tendencja rozwoju kolei aglomeracyjnej. Uruchamiane są coraz to nowsze połączenia oraz wskrzeszane są pozamykane linie kolejowe (Trzebnica, Wrocław Wojnów). Tendencja ta doprowadziła do zakorkowania Dworca Głównego we Wrocławiu. Dochodzi jeszcze jeden poważny konflikt: ruch podmiejski vs. ruch dalekobieżny.
Nie tak dawno dostrzeżono problem korkowania się dworca i powstały plany. Trzeba uruchomić ponownie peron szósty. Peron ten został wybudowany w czasie przebudowania dworca na Euro 2012. Pełnił on rolę tymczasową. Jakiś czas po zakończeniu robót został zamknięty. Nie jest on połączony w żaden sposób z holem dworca. Wejście i zejście z peronu odbywało się schodami na ulicę Suchą powodując niemałe frustracje jak ktoś potrzebował się szybko dostać na peron pierwszy. Stwierdzono potrzebę przekucia się do holu głównego budowy windy i całej infrastruktury informacyjnej, wiaty itp. Ale czy to wystarczy? Spojrzał bym na drugą część dworca gdzie znajdują się pozostałości po peronach pocztowych. Przebudowałbym je tak aby tory dochodziły do holu głównego na wysokości istniejących peronów. Tworząc w ten sposób "peron czołowy"*. Dzięki temu utrzymujemy zwartą jednolitą strukturę dworca. Dostajemy trzy lub cztery tory na których mogłyby zaczynać bieg pociągi podmiejskie (Kędzierzyn Koźle, Opole, Jelcz-Laskowice, Zawadzkie, Międzylesie, Sobótka(?) ) jak i dalekobieżne mieszczące się na długość. Minusem są zapewne potężne koszty związane z robotami budowlanymi jak i koniecznością ingerencji w zabytek jakim jest dworzec. Oczywiście powinno powstać pod dworcem centrum przesiadkowe ponieważ w chwili obecnej mamy 10 (sic!) przystanków MPK dookoła.

* na pewno jest określenie dworzec czołowy (np DW Świebodzki), a czy peron czołowy jest to nie wiem...

Pozdrawiam
Krzysiek
Pozdrawiam
Krzysiek

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 10108
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2593
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Kwietnia 2018, 19:10:48 »
Z tym, że na wschód masz dwie linie, ew trzy, jeśli Sobótka zostanie reaktywowana i tor dziewiąty do ich obsługi. Zamiast zabudowywać aż do holu głównego, można dać schodki spod wejścia do tunelu wschodniego na peron pocztowy. Ezet czy szynobus się tam zmieszczą, a koszta dużo mniejsze.
Problemem jest wyjazd na zachód. Pomysły budowy estakady z czwartym torem do Grabiszyna bym zostawił jako fantazję. Szkoda, że Niemcy nie zrobili wschodniego połączenia na Wojnów. Choć patrząc na warunki terenowe i to co się dzieje z budową wschodnich obwodnic, to doskonale ich rozumiem. Ciężko coś wykombinować, miasto za małe, a kolej aglomeracyjna, która nie dojeżdża do centrum, mija się z celem.
Mój kanał youtube

Offline Krzysiek

  • Wiadomości: 200
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Kwietnia 2018, 20:22:16 »
Problemem jest wyjazd na zachód. Pomysły budowy estakady z czwartym torem do Grabiszyna bym zostawił jako fantazję.
Niestety muszę się z Tobą zgodzić. Na estakadzie panuje codziennie korek. Niekiedy stoi się koło Teatru Polskiego 3-10 minut. Pytanie czy to nie wynika z tego, że brakuje wolnych torów i nie ma gdzie przyjąć pociągu. Podobno jest miejsce na czwarty tor na estakadzie ale nawet jeśli to nowe wiadukty nad Grabiszyńska wykorzystują całą dostępną szerokość nasypu w tamtym miejscu.
Zwróć uwagę na to, że Wrocław ma 4-ro torową obwodnice kolejową jedynie nie zamkniętą od strony wschodniej. Bardzo trudny teren rozlewiska, starorzecza Odry. Wszystko musiało by iść na estakadzie - praktycznie jak obwodnica drogowa.
Pozdrawiam
Krzysiek

Offline piotrln

  • ZbanowanyZbanowany
  • Maskotka forum
  • *
  • Wiadomości: 133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Kwietnia 2018, 11:25:01 »
To napiszcie petycje,może pomoże, ja nie widze potrzeby, 5 peronów jest, torów 10.
Formuła 1 Wymiata.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6132
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 814
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Kwietnia 2018, 11:34:46 »
Tor nr 9 jest torem odstawczym.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 937
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 349
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Kwietnia 2018, 16:04:59 »
Cytat: Krzysiek link=topic=30425.msg486896#msg486896 date=1524844163 quote
Spojrzał bym jednak inaczej na drugą część dworca, gdzie znajdują się pozostałości po peronach pocztowych. Przebudowałbym je tak aby tory dochodziły do holu głównego na wysokości istniejących peronów. Tworząc w ten sposób "peron czołowy"*. Dzięki temu utrzymujemy zwartą jednolitą strukturę dworca. Dostajemy trzy lub cztery tory na których mogłyby zaczynać bieg pociągi podmiejskie (Kędzierzyn Koźle, Opole, Jelcz-Laskowice, Zawadzkie, Międzylesie, Sobótka(?) ) jak i dalekobieżne mieszczące się na długość
Jakby nie odkryłeś Ameryki, ale nie wiemy, czy urządzenia srk na WGA są dostosowane do przyjmowania/wyprawiania pociągów z "poczty" (pomijam brak trakcji 3kV). Jeśli nie są to powstaje pytanie jak to zrobić i za ile oraz jak dostosować tereny Poczty Polskiej do obecnych przepisów dotyczących budowli dla pasażerów itd. Nie wiemy, czy te fajne tereny żeberkowe "poczty" nie mają czasem innego właściciela... Pytań jest szereg... Poza tym wydłużanie torów pocztowych do holu dworca to wielki nonsens inżynieryjny/architektoniczny i użytkowy!
na pewno jest określenie dworzec czołowy (np DW Świebodzki), a czy peron czołowy jest to nie wiem...
Szukając najbliżej: Gdańsk Główny ma perony czołowe i przelotowe podobnie jak np. Dresden Hbf., ale można dodać także Poznań Główny, Szczecin Główny, Kraków Płaszów, Bielsko Biała Główna itd. Jak wiemy posiadają status dworca/stacji, choć posiadają funkcję przelotową to i także jakby to ładnie nazwać "żeberkową/końcową"...:) Zatem posiadają perony czołowe, ale nie są w swojej funkcjonalności dworcem czołowym jak typowy Wrocław Świebodzki:)



"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Kwietnia 2018, 16:35:26 »
Jakby nie odkryłeś Ameryki, ale nie wiemy, czy urządzenia srk na WGA są dostosowane do przyjmowania/wyprawiania pociągów z "poczty" (pomijam brak trakcji 3kV).
Nie są dostosowane. Po tych torach odbywały się tylko jazdy manewrowe a cała ta grupa torów jest osłonięta tylko jedną tarczą manewrową.
Pomysł na wykorzystanie tego terenu jako grupy torów z peronami czołowymi nie jest nowy. Mniej więcej w tym miejscu planowane były/są perony KDP.
« Ostatnia zmiana: 28 Kwietnia 2018, 16:43:47 wysłana przez uetam »

Offline Krzysiek

  • Wiadomości: 200
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Kwietnia 2018, 17:34:35 »
To napiszcie petycje,może pomoże, ja nie widze potrzeby, 5 peronów jest, torów 10.
Chyba nie bardzo. Przy peronie nr 5 jest tylko jedna krawędź. Jest tam tor odstawczy. W trakcie modernizacji była tam zrobiona tymczasowa krawędź peronowa z płyt OSB. Startowały tam pociągi do Jelcza . Z tego co pamiętam to każdy przyjazd z trasy na ten tor był poprzedzony dyktowaniem rozkazu. Skoro nie widzisz potrzeby to chyba robisz w PLK...
Pozdrawiam
Krzysiek

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2301
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 157
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Kwietnia 2018, 19:32:54 »
(...) Kraków Płaszów (...)Zatem posiadają perony czołowe,
No nie, Płaszów takowego nie posiada.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 209
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #9 dnia: 29 Kwietnia 2018, 00:18:58 »
Myślę, że prędzej uruchomią Świebodzki (co z pewnością odciążyłoby Główny), niż cokolwiek ruszą koparką na Głównym. Chociaż z tym Świebodzkim to już słyszę tyle lat, że mają coś ruszać, a jedynie ostatnio tylko Ty2 zabrali.

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 10108
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2593
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #10 dnia: 29 Kwietnia 2018, 00:23:24 »
Że co?! Ciufy nie ma? Tyle jaboli tam poszło. Tyle wspomnień. :<
Na Świebodzkim to prędzej bloki wybudują, niż dworzec reaktywują. No i to też wyjazd tylko na dwa kierunki. Nieźle trzeba tam nakręcić, by na Popowice się dostać, chyba że by łącznicę zbudować.
Mój kanał youtube

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Kwietnia 2018, 13:47:40 »
Że co?! Ciufy nie ma? Tyle jaboli tam poszło. Tyle wspomnień. :<
Na Świebodzkim to prędzej bloki wybudują, niż dworzec reaktywują. No i to też wyjazd tylko na dwa kierunki.
Jaworzyna, Legnica i Głogów to trzy kierunki które generują ~ 50% ruchu na estakadzie.

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 209
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Kwietnia 2018, 14:05:59 »
Że co?! Ciufy nie ma? Tyle jaboli tam poszło. Tyle wspomnień. :<
Ma trafić do Polkowic na remont, a potem ma stanąć w muzeum Lubinie. Legendy głosiły, że ma być na tyle odremontowana, że jak znajdzie się chętny przywrócenia jej do ruchu, to będzie na to gotowa.

Offline Krzysiek

  • Wiadomości: 200
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #13 dnia: 29 Kwietnia 2018, 20:55:33 »
O Świebodzkim to słyszę od ponad 15 lat. Problem z nim jest taki, że trzeba zapewnić jakiś stałe połączenie z Wrocław Główny. A z niego nie da się bezpośrednio wyjechać na główny. Jak ktoś przyjedzie z Legnicy i dalej chce jechać do Warszawy to nie będzie pocieszony, że musi drałować 2km pieszo:) Na Poznań też dało by się wcisnąć tor.
Najnowsza wizja jaką o nim słyszałem to tunel średnicowy i podziemna stacja Wrocław Kazimierza Wielkiego. A dalej gdzie to nie pamiętam... Szczerze mówiąc to nie wiem czy we Wro tak budują ale wszystkie konstrukcje podziemne przeciekają w większym lub mniejszym stopniu. Ok rozumiem Odra i te sprawy ale chyba są środki techniczne aby zabezpieczyć przed wodą konstrukcje? Zobaczcie choć by parking podziemny pod głównym. Piękne wykwity z wapnia i innych osadów. Magistrat snuje wizje a nie stać nas nawet na tramwaj jak pokazują przetargi...
@Stele Jabolowa lokomotywa będzie pięknie odremontowana i stanie jako pomnik jak już koledzy napisali.
PS. Od kiedy wprowadzono zakaz handlu w niedzielę to targowisko przeżywa istny renesans...
Pozdrawiam!
Pozdrawiam
Krzysiek

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 10108
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2593
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #14 dnia: 29 Kwietnia 2018, 21:34:42 »
Cytuj
podziemna stacja Wrocław Kazimierza Wielkiego.
Tia, chyba promem będą te wagony przewozić. Powodzenia coś wykopać w miejscu, gdzie od kilkuset lat płynie fosa. Tramwaj ze świebodzkiego na główny jeździ co 7 minut. Tragedii nie ma.
Mój kanał youtube

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 209
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #15 dnia: 29 Kwietnia 2018, 22:30:23 »
7 minut to czasami za mało na to, żeby zdążyć się przesiąść na pociąg z Głównego. Do dzisiaj mama opowiada, jak jeździła na studia do Głogowa, powrotny zajeżdżał na Świebodzki i musiała lecieć na Główny na pociąg w stronę Opola. Po moich obserwacjach wygląda na to, że sporo ludzi rano dojeżdża od strony Opola, a potem "dzida" na pociąg np. w stronę Legnicy. Moim zdaniem wtedy powinny być autobusy/tramwaje co minutę/dwie.
Mnie się to jakoś nie widzi, a teraz przed wyborami to cuda obiecują. Znając życie, zostanie wszystko tak jak jest.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 937
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 349
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #16 dnia: 18 Maja 2018, 17:15:15 »
Odpowiednia ilość pociągów z kierunku Legnicy i Głogowa, gdzie powiedzmy co drugi by jechał na Główny/Świebodzki + zrobienie z Wrocławia Muchoboru stacji przesiadkowej/przejściowej (budowa jakiegoś kompleksu: poczekalnia, mały bar itd.) = może wtedy podróżni byli by zadowoleni jadąc dalej w PL wybierając odpowiedni pociąg dojazdowy do centrum Wrocławia. Oczywiście nie może być tak, że na Muchoborze będzie trzeba czekać długo, czyli ponad powiedzmy 20 minut...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Bendrej

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Konieczność rozbudowy Wrocław Główny - moja wizja felieton.
« Odpowiedź #17 dnia: 20 Maja 2018, 20:49:25 »
Świebockiego nikt na razie nie ruszy. To, że się o tym mówi/mówiło to sprawa polityczna w kontekście nadchodzących wyborów samorządowych. Biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy niedopuszczalne by było by pasażer musiał się przepychać z walizkami w tramwaju, aby dojechać na drugi dworzec, w takim istotnym mieście dla ruchu tranzytowego.
Odpowiednia ilość pociągów z kierunku Legnicy i Głogowa, gdzie powiedzmy co drugi by jechał na Główny/Świebodzki + zrobienie z Wrocławia Muchoboru stacji przesiadkowej/przejściowej (budowa jakiegoś kompleksu: poczekalnia, mały bar itd.) = może wtedy podróżni byli by zadowoleni jadąc dalej w PL wybierając odpowiedni pociąg dojazdowy do centrum Wrocławia. Oczywiście nie może być tak, że na Muchoborze będzie trzeba czekać długo, czyli ponad powiedzmy 20 minut...
Na Muchoborze nie ma nic ciekawego dla podróżnego. Nie ma nawet poczekalni. Obecnie jest to jest park technologiczny, gdzie ludzie wysiadają i idą do biura. Co do stacji to mają ją zacząć modernizować pod koniec tego roku. Generalnie takie przesiadki stworzyły by sporo zamieszania, a jeśli ktoś by chciał podjechać w okolice dworca świebockiego, to może przejść w 5 min pod WSB i pojechać którymś z kilku autobusów.

Najlepiej byłoby poszerzyć odcinek Grabiszyn - Wrocław Główny, ale po pierwsze byłoby to ciężkie to zrobienia, a po drugie był on już niedawno modernizowany...