Autor Wątek:  Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.  (Przeczytany 8802 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Przemekm

  • Wiadomości: 161
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« dnia: 26 Grudnia 2017, 06:32:40 »
W EU07 mamy dwie sprężarki główne. Zatem mam 3 pytania:
1. Czy w ET41 są 4 sprężarki łącznie?
2. Jak jest w ET40 i ET42?
3. Czy cały układ pneumatyczny lokomotyw dwuczłonowych jest zdwojony (zbiorniki główne itd.) czy może producenci zastosowali oszczędności materiałowe skoro lokomotywy są nierozłączne w czasie normalnego użytkowania?

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Grudnia 2017, 10:19:56 »
1. Tak są 4.
2. Oba maja po jednej na człon.
3. To zależy od tego co konstruktor miał na myśli. W Polsce zwykle wszystko jest podwójne.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2945
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 293
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Grudnia 2017, 11:12:07 »
Najzabawniejszą rzeczą w polskich starych EZT jest posiadanie jednej sprężarki na cały zestaw (co nieraz rodziło problemy przy awarii na szlaku). Obecnie w Impulsach czy Acatusach montuje się po dwie sprężarki na członach rozrządczych. Zarówno główne jak i pomocnicze.
Ale to tak jak @Michał pisze, wszystko zależy od konstruktora danej maszyny. I od wyposażenia pojazdu.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1053
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 479
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Grudnia 2017, 11:15:07 »
@ST44-003: na Impulsach 31WE/36WEa i 45WE faktycznie sprężarki główne są na członach z kabinami, ale właściwie są one członami "silnikowymi". Dziś trudniej niż dawniej zdefiniować schemat ideowy konstrukcji nowych ezt.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2945
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 293
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Grudnia 2017, 11:22:51 »
No właśnie. Jednocześnie obie formy są poprawne. Jednak czasami lepiej się wysilić i dopisać "rozrządczy napędowy".
Z doświadczenia wiem, że Impulsy i Acatusy sobie dobrze radzą nawet z jedną sprężarką główną. Ich wydajność jest na tyle duża, że przy wyłączeniu jednej z nich bezpiecznie dojedzie się do stacji docelowej. Problem w tym (o ile dobrze pamiętam) to są to sprężarki bezolejowe, dlatego w takich przypadkach bardzo trzeba uważać aby nie doszło do przegrzania, szczególnie w lecie.
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 11:24:17 wysłana przez ST44-003 »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1053
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 479
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Grudnia 2017, 12:27:10 »
Zapomniałeś, że sprężarki mają chłodnice i zabezpieczenia przed przegrzaniem. Jeśli przegrzanie z jakiegoś powodu jednak wystąpi, sprężarka musi dość długo stygnąć. Nie spotkałem się jeszcze z awarią knorr'owskiej sprężarki na Impulsach, ale za to znam awarie sprężarek IPSz montowanych na niektórych EN57AL. Oczywiście to nie jest reguła. Na Impulsach na początku startują dwie sprężarki, a potem dobija już tylko jedna. Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline RUDEK

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 292
  • cisza spokój na tle kolei
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 125
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Grudnia 2017, 12:37:13 »
Łączenie w kaskadę jest bardzo korzystne w wielu dziedzinach bo jest porostu korzystne w eksploatacji i w samym działaniu.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1053
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 479
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:06:51 »
Najzabawniejszą rzeczą w polskich starych EZT jest posiadanie jednej sprężarki na cały zestaw (co nieraz rodziło problemy przy awarii na szlaku). .
Może nie w ilości tak do końca problem, ale w jakości. W modernizowanych EN57A nadal mamy jedną sprężarkę, ale na pewno nie jest to już stara przestarzała "tyku, tyku"... Co prawda, we wszystkich nowych ezt są już dwie.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1475
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1098
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:11:43 »
Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
W modernizowanych ET21 sprężarki uruchamiają się w zależności od dnia - w dni nieparzyste pracuje sprężarka numer 1, w dni parzyste zaś sprężarka numer 2.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1053
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 479
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:17:40 »
@jakubg1: a gdy pojazd jeździ co drugi dzień?:)
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 13:19:24 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6161
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 862
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Grudnia 2017, 15:03:48 »
W Impulsach zmiana sprężarki jest przy zmianie kabiny - wiodącą jest sprężarka tylna. Przy okazji - sprężarki główne SL6 są olejowe. Oleju nie ma tylko w sprężarkach pantografów.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1053
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 479
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Grudnia 2017, 15:11:41 »
Maciek, bardzo ładnie spiąłeś temat "w klamrę". W SL6 mamy oczko kontrolne oleju, które może wstępnie nas oszukać w stosunku do sprężarek nr 1 i 2, ale wtedy kłania się DTR i wszystko będzie OK:)
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 15:19:08 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1475
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1098
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Grudnia 2017, 17:19:13 »
@jakubg1: a gdy pojazd jeździ co drugi dzień?:)
Jeśli kończy się miesiąc który ma 31 lub 29 dni, to mamy 2 dni parzyste z rzędu, więc siłą logiki zmienia się sprężarka :] Poza tym w przypadku awarii jednej ze sprężarek automatycznie druga podejmuje pracę bez względu na to, której kolej.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline matfre96

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
  • m-sta
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 40
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Grudnia 2017, 21:44:20 »
Z kolei 43WE ma aż 3 sprężarki, gdy ezt jest bez powietrza to pompują 3 a następnie uruchamiają się naprzemiennie po 2 (1 i 2, 2 i 3 lub 3 i 1 zależnie od cyklu).
Autoryzacja: EU07, EP07, EP08, EP09, EU160, ED160, ED161, ED250, SM42, 18D, 6Dh-1, 15D, E6ACTd, E6ACTadb, T448p, 6Dg

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1053
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 479
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #14 dnia: 29 Grudnia 2017, 20:43:26 »
43WE, czyli ED161 "Dart"... Czyżby miało to związek z ilością członów, bo przecież np. EU07 ma 2 sprężarki i nie ma znaczenia ile wagonów ciągnie... Chyba raczej chodzi o czas napełnienia składu i "szybką" gotowość do jazdy.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline matfre96

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
  • m-sta
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 40
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #15 dnia: 12 Stycznia 2018, 06:32:12 »
Generalnie jeszcze nie widziałem "wydojonej" jednostki, póki tabor jest nowy to jest fest szczelny i może pare dni stać z powietrzem.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2018, 06:33:13 wysłana przez matfre96 »
Autoryzacja: EU07, EP07, EP08, EP09, EU160, ED160, ED161, ED250, SM42, 18D, 6Dh-1, 15D, E6ACTd, E6ACTadb, T448p, 6Dg

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2945
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 293
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #16 dnia: 12 Stycznia 2018, 08:14:04 »
Kto Ci takich głupot naopowiadał? Acatusy u nas stoją pół dnia i powietrze schodzi co najmniej o połowę jak nie więcej a mają nie spełna 4 lata. Podobnie z impulsami. Straty powietrza są zawsze.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2018, 18:36:54 wysłana przez matek123 »

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 279
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 53
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #17 dnia: 12 Stycznia 2018, 16:12:37 »
Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
W modernizowanych ET21 sprężarki uruchamiają się w zależności od dnia - w dni nieparzyste pracuje sprężarka numer 1, w dni parzyste zaś sprężarka numer 2.
ET21 nie są jedyne, w 104Ec podobnie jest to rozwiązane, a nawet za pomocą przełącznika wybiorczego można wybierać konfigurację pracy przetwornicy z sprężarką. Z powodu,  że sprężarka jest zasilana napięciem przemiennym 3x400V na tych lokomotywach znajdziemy też, przetwornice statyczną.
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline matfre96

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
  • m-sta
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 40
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #18 dnia: 12 Stycznia 2018, 20:57:26 »
Kto Ci takich głupot naopowiadał? Acatusy u nas stoją pół dnia i powietrze schodzi co najmniej o połowę jak nie więcej a mają nie spełna 4 lata. Podobnie z impulsami. Straty powietrza są zawsze.
Nikt mi nie nagadał tylko znam to z własnej obserwacji. Acatus to Acatus, Dart to Dart, być może nigdy nie widziałem wydojonej jednostki ponieważ zawsze Darty odstawia się w "Parking".
Autoryzacja: EU07, EP07, EP08, EP09, EU160, ED160, ED161, ED250, SM42, 18D, 6Dh-1, 15D, E6ACTd, E6ACTadb, T448p, 6Dg

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 304
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Lutego 2018, 11:44:41 »
Co do et42 jest jedna sprezarka na czlon. Mechanicy jedna wylaczali heblem. Te w czlonie prowadzacym zeby bylo ciszej w kabinie. Przetwornice tez mozna odlaczyc w czlonie prowadzacym jednak tego sie nie robi. Przetwornice sa od strony przejscia wiec ich az tak dokuczliwie nie slychac. Sprezarka jest praktycznie zaraz za scianka kabiny.
« Ostatnia zmiana: 08 Lutego 2018, 11:47:15 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Lutego 2018, 16:00:01 »
Jak się nie robi? Możesz śmiało sobie w członie prowadzącym wyłączyć przetwornice (na postoju). Tak samo, przy zdefektowanym jednym członie, możemy ciągnąć lekki pociąg na jednej sekcji. Taka ciekawostka - sprężarki są chłodzone przez wentylatory.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal