Autor Wątek:  Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.  (Przeczytany 15718 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 101
Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« dnia: 25 Grudnia 2017, 02:34:08 »
Siema.
Wpadłem na pewną koncepcję dotyczącą lokomotyw spalinowych w naszym symulatorze dotyczącą układu chłodzenia silnika spalinowego i magistrali olejowej. Obu tych rzeczy nie posiadamy. Posiadamy za to kompresor i zbiornik tworzące razem układ pneumatyczny pod ciśnieniem. Można by w ten sposób zasymulować zarówno ciśnienie oleju w magistrali olejowej jak i temperaturę wody w jednym czy dwu układach (zależy ile posiada dana lokomotywa).
Pierwsze pytanie jest najważniejsze - czy da się dodać kilka sprężarek które można by przypisywać do danych obwodów ciśnieniowych?

Ciśnienie oleju.
Chodzi o proste zbudowanie dodatkowego obwodu [mała sprężarka] + [duża sprężarka] + [zbiornik] + [nieszczelność] + [włącznik ciśnieniowy]. Mała sprężarka sterowana klawiszem O (załączenie i dźwięk). Miała by ustawioną niewielką wydajność do ciśnienia ok 60. Przy ciśnieniu 50 łapał by włącznik ciśnieniowy umożliwiając rozruch silnika spalinowego. Uzależnienie podobne jak podniesienie pantografów w siódemce po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia przez małą sprężarkę. Podczas rozruchu mała sprężarka wyłączała by się a po załapaniu silnika włączała sprężarka duża "na wale" wydajnością uzależniona od obrotów silnika. Przy jałowych obrotach utrzymująca ciśnienie ok 80 a przy 1500 obrotach ok 130. Teraz rola "nieszczelności". Powodowała by ona spadek ciśnienia w razie wyłączenia sprężarki przed rozruchem silnika. Prędkość tracenia ciśnienia trzeba by było ustalić z Adamstanem lub Kurakiem303E. Dodatkowo powodowała by spadek ciśnienia przy zmniejszaniu obrotów silnika.

Temperatura wody.
W temperaturze wody koncepcja jest podobna jak w ciśnieniu oleju z tą różnicą, że trzeba by ją wyłączyć ręcznie (luźna sugestia klawisza V). No i równolegle musi działać pompa obiegowa wody (lokomotywy SU45 i SU46) ale można ją zrobić tylko jako włączenie dźwięku. Ale musi być od niej uzależnione włączenie ogrzewacza czyli naszej małej sprężarki. I podobnie jak w oleju zwiększała by ona ciśnienie które w tym przypadku pokazywane było by na termometrze jako temperatura i mogła by mieć wydajność do ok 50*C. Przy progu 40*C w układzie głównym możliwy był by rozruch. W układzie pomocniczym przy osiągnięciu 30*C. Jak pisałem ogrzewacz (mały kompresor) trzeba by wyłączyć ręcznie po rozruchu. Wraz z silnikiem dołączała by się "duża sprężarka" na wale również uzależniona wydajnością od obrotów. Ale prędkość "spadania temperatury" była by niższa. Wpierw duża sprężarka dobiła by do 70*C (optymalna temperatura (W)2112SSF). Potem jak wcześniej wraz z obrotami dobijała by wyżej. We fiatach próg żaluzji jest coś lekko ponad 80*C (mam wymodelowana żaluzje otwarte i zamknięte dla SU46 na zasadzie ON/OFF). Ale po osiągnięciu tego progu spadanie temperatury do bodaj 70 kilku stopni było by szybsze. Jakby dołączyć kolejny zawór upustowy.

Wtedy uzyskalibyśmy prawie 100% realną pracę silnika spalinowego i jego podzespołów (magistrali olejowej i układu chłodzenia).

Można jeszcze na tej zasadzie zrobić pompę paliwa ale to już byłby sam mały kompresor z progiem umożliwiającym rozruch którego wyłączenie podczas działania silnika powodowało by, że diesel gaśnie.

Do wszystkich funkcji wyżej opisanych były by uruchomione wszystkie przełączniki fizycznie znajdujące się na lokomotywie umożliwiając podłączenie sterowania myszą. Wiem, że to pewnie wygląda jak koncert życzeń i pewnie @tmj albo inne osoby zajmujące się kodem mnie znienawidzą, ale w nowym modelu uruchamiam każdy hebelek i zegar na pulpicie, w szafie NN i maszynowni.
« Ostatnia zmiana: 25 Grudnia 2017, 02:40:03 wysłana przez Kacu »

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2348
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Grudnia 2017, 16:11:01 »
Ja tu tylko sprzatam i sie nie znam, wiec mam nadzieje ze beda w stanie wypowiedziec sie tutaj jacys fachowcy :v
Ale pomysl wyglada interesujaco, i do pewnego stopnia sensownie; znaczy sie, to /jest/ szamanstwo, ale nie 100%

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 864
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 284
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Grudnia 2017, 16:45:29 »
Z czasem trzeba by podnosić realizm na miarę możliwości. Jestem na tak, bo warto by ożywić niektóre zegary... takie jak rzucające się w oczy w kabinie SU46: temperatura wody w układzie pomocniczym i głównym oraz ciśnienie oleju w silniku spalinowym...:)   
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline RUDEK

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 266
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 112
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Grudnia 2017, 17:02:56 »
Wskaźnik paliw i punkty tankowania to by był hardcore. ;)

Offline Bulba

  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 73
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Grudnia 2017, 18:00:52 »
Jestem również na tak. Na pewno nie będzie to takie skomplikowane w obsłudze A realizm będzie coraz większy.

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4142
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 216
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Grudnia 2017, 18:33:20 »
To jak juz ozywiacie zegary to pomyslcie o termometrach oporow w ep05 i amperomierzu ogrzewania skladu. W kwestii ogrzewania wartalo by temat ruszyc bo bardzo wplywa na prowadzenie pojazdow zwlaszcza jak sa spadki napiec w sieci.
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:09:03 »
Jakby co, to zapraszam do przejrzenia mojego skryptu trainzowego od spalinówek. Model cieplny fiata wyszedł niemal idealnie, SU46 też się w miarę realistycznie zachowuje. TrainzScript to takie pseudo-c, więc powinno się dać to czytać ;-) Jest nawet trochę komentarzy ;-)

http://eu07.pl/userfiles/427/priv-diesel_scripts.zip

Główna część interesującego nas tematu to wątek "termo" ("thread void termo()")

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 101
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Grudnia 2017, 15:09:38 »
Adam powiedz mi tak ogólnie to dobrze w miarę opisałem kiedy ma się co włączać i wyłączać? Bo z głowy pisałem i nie jestem w 100% pewien 😉

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Grudnia 2017, 16:22:15 »
Szczerze mówiąc nie czytałem dokładnie. W każdym razie w mojej wersji nie ma "udawania" sprężarkami - jest normalnie liczone ciepło wydzielane przez silnik (wartość opałowa spalonego paliwa wg charakterystyki minus obciążenie), zgodnie z przyjętymi współczynnikami wymiany ciepła i pojemnościami cieplnymi rozgrzewa się silnik, od niego ogrzewa się woda i olej, a potem oddaje ciepło w chłodnicach. Wydajność chłodzenia zależy od różnicy temperatur, otwarcia żaluzji, pracy wentylatorów, szybkości jazdy (dodatkowy przepływ powietrza) itd itp. Dlatego wrzuciłem cały skrypt, żeby jakiś exe-majster mógł z tego skorzystać.

Przy okazji rozpisane są też zależności do prawie wszystkich styczników i przekaźników.

"Na skróty" za to liczone jest ciśnienie oleju, jako funkcja obrotów silnika plus modyfikator od temperatury oleju (cieplejszy olej jest rzadszy, więc wtedy wskazanie manometru spada). Przy zatrzymanym silniku zaś po prostu pompka olejowa dobija do jakiejś tam ustalonej małej wartości.
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 16:25:55 wysłana przez adamst »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6013
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 589
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Grudnia 2017, 20:02:00 »
Tylko zostawcie jakieś wodotryski dla exe z nowym modelem silnika i prądnicy, bo jeszcze wyjdzie na to, że to będzie zła zmiana, bo nie widać różnicy, a pliki fiz trzeba zmieniać ;)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline bumer

  • Fotograf
  • Wiadomości: 441
  • Only PKP Classic
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 166
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #10 dnia: 29 Grudnia 2017, 11:52:12 »
Pomysł bardzo dobry, który urealni choć trochę nasze spalinówki. Jeszcze bym dodał a uważam, że z tym nie było by problemu. Chodzi o załączenie ogrzewania pociągu. Obecnie na SU45 czy SU46 po włączeniu ogrzewania podwyższają się obroty silnika ale jeszcze mały szkopuł - na wskazaniu voltomierza prądnicy grzewczej cały czas pokazuje zero. Wystarczy aby wskazówka poszła do góry :)
SU46-048 SU46-037 ST43-189 ST43-242 EN57-1146 EN57-837 EP07-330 RES 619-8

Offline Piotr93

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1426
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 714
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Grudnia 2017, 16:17:54 »
Wskazówka wskazówką, już kiedyś pytałem o to i to dostałem taką odpowiedź dotyczącą grzania w SU45/45 w Trainzie: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,28159.msg449495.html#msg449495

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4142
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 216
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Grudnia 2017, 22:38:18 »
Tmj mi obiecal ze kwestie grzania pomysli bo warto to wreszcie pod fizyke podpiac. Jakby nie bylo to grzanie obciaza zrodlo pradu czy to na elektrykach czy to na dizlach. Gorzej z ogrzewaniem parowym.
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 9706
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2292
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #13 dnia: 30 Grudnia 2017, 00:29:54 »
Ogrzewanie parowe by wymagało osobnej flagi sprzęgu, a nam się już 8 bit zapełniło. Jak będziemy mieli cząsteczki i będzie można zrobić parowanie z rury jak w trainzie, to będzie warto to uwzględnić. Póki co nie mamy niczego z działającym kotłem.
Mój kanał youtube

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4142
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 216
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #14 dnia: 30 Grudnia 2017, 13:33:45 »
Kolego bardziej mi chodzi o to czy ogrzewanie parowe obciaza silnik spal. Przy okazji jesli zaczniemy realizacje tematu ogrzewania to od razu prosze autora tego ficzeru o wprowadzenie pidzialu na napiecia zasilania 500 i 3000V.
Czy obecne exe obsluguje amperomierz Nn? Bo jak narazie to tylko voltomierz reaguje na zalaczenie napiecia i na zalaczenie przetwornicy. Reaguje takze na rozladowywanie. Tymczasem amperomierz nie reaguje na nic pokazujac ciagle 0.
« Ostatnia zmiana: 30 Grudnia 2017, 13:36:26 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #15 dnia: 30 Grudnia 2017, 13:43:46 »
Nie, praca kotła parowego w SP42 czy SP45 nie obciąża głównego napędu w żaden sposób. Jedyne co, to oczywiście spala paliwo ;)

Offline miko22

  • Wiadomości: 605
    • Zobacz profil
    • PKP - Kolej Polska
  • Otrzymane polubienia: 182
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #16 dnia: 30 Grudnia 2017, 16:44:59 »
Bo jak narazie to tylko voltomierz reaguje na zalaczenie napiecia i na zalaczenie przetwornicy. Reaguje takze na rozladowywanie.
Jego wskazania i tak są błędne. Poza tym w rzeczywistości te wahania napięcia zależą też od typu lokomotywy, np. inaczej było na fabrycznych instalacjach 4E (ładowanie baterii przez przekaźnik prądu zwrotnego) a inaczej jest na 303E (ładowanie przez diodę prostowniczą). To samo z amperomierzem. Do tego w spalinówkach dochodzi oczywiście znaczący spadek napięcia i pobór prądu przy rozruchu silnika.

EDIT: Jak kiedyś rozmawiałem z @tmj na temat wskaźników NN w MaSzynie, to napisał mi, że nie ma w exe mechanizmów do takich zależności czasowych, jakie trzeba by tu zrobić, ale to było jakoś w kwietniu.
« Ostatnia zmiana: 30 Grudnia 2017, 16:53:46 wysłana przez miko22 »

Offline bumer

  • Fotograf
  • Wiadomości: 441
  • Only PKP Classic
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 166
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Stycznia 2018, 16:07:23 »
Przy okazji jak poruszamy tematykę fizyki SU45 i SU46 to jeszcze przydałoby się załączanie wentylatorów silników trakcyjnych.
SU46-048 SU46-037 ST43-189 ST43-242 EN57-1146 EN57-837 EP07-330 RES 619-8

Offline Hani7

  • Wiadomości: 36
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #18 dnia: 05 Stycznia 2018, 11:23:33 »
A nie mamy, jeszcze bocznikowania na prawidłowych pozycjach w Su45 i 46. Z podparciem i bez.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 36
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #19 dnia: 05 Stycznia 2018, 11:24:54 »
Zgodnie z prędkością i obciążeniem. Chyba lepiej zacząć od tego.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 36
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #20 dnia: 05 Stycznia 2018, 11:26:13 »
Obroty przy załączonym ogrzewaniu w Su45 i 46 tez nie działają tak jak w realu

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2348
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #21 dnia: 05 Stycznia 2018, 11:31:59 »
Pozycje bocznikowania byly chyba jakis czas temu korygowane na podstawie zgloszen/opisow uzytkownikow forum. Co tam jest jeszcze nie tak? Konkretnie prosze, stwierdzenia w rodzaju "to jest zle" sa kompletnie bezuzyteczne. Podobnie jak "nie dziala jak w realu".

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #22 dnia: 05 Stycznia 2018, 12:06:05 »
@tmj - jak masz siłę, to przejrzyj te moje skrypty. Tam niemal całe sterowanie jest rozpisane jak w realu :) Zmienne określające stany styczników/przekaźników są w większości ponazywane zgodnie z nazwami przekaźników na lokomotywie (to dla ułatwienia wyszukiwania). Styczniki bocznikowania to zmienne SBnn (gdzie nn to numerki).

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2348
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #23 dnia: 05 Stycznia 2018, 12:21:32 »
@tmj - jak masz siłę, to przejrzyj te moje skrypty. Tam niemal całe sterowanie jest rozpisane jak w realu :)
No zajrzalem i faktycznie tam jest chyba cale LD recznie wydziergane :> Znalazlem kawalek od bocznikow tak ze sprawdze pozniej jakie tam sa roznice.

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #24 dnia: 05 Stycznia 2018, 13:55:15 »
Trochę tam może to być porozrzucane, ale mam nadzieję, że się połapiesz. Wątek "Main" to większość "logiki", oprócz tego jest wątek "aktualizacja_nastawnika" w którym też parę rzeczy od sterowania jest liczonych, a głównym wątkiem fizycznym jest "regulator" - tam jest liczona fizyka silnika spalinowego i obwodu głównego.

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2348
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #25 dnia: 09 Kwietnia 2018, 19:59:20 »
Pare glupich pytan nt. pompki oleju:

1/ jaki jest 'normalny' poziom cisnienia oleju w czasie pracy silnika? w trainzowych skryptach jest tutaj wyliczenie
cisnienie_zadane = ilosc_oleju * Math.Fmax(0.1,(0.3 + (((rpm - 696)/804)* 0.35)));
(ktory sadzac po wartosciach rpm jest chyba przeznaczony dla SU45 nie SM42, ale to juz swoja droga) co wydaje sie sugerowac cisnienia na poziomie 0.3-0.65 proporcjonalnie do obrotow silnika.

2/ jaki jest poziom cisnienia 'nabijany' przez pompe w przypadku gdy silnik nie jest uruchomiony? Trainzowe skrypty maja tu wartosc 0.1, natomiast na jutubach z rozruchu stonki jest roznie -- w jednym przypadku cisnienie przestaje rosnac na poziomie 0.25, w innym przypadku leci do ~0.5

3/ jaka jest predkosc zmiany cisnienia, tak w gore jak i w dol? Na wspomnianych filmach w przypadku SM42 wyglada to na ok. 0.05 / sekunde (wartosc 0.25 osiagana jest w 5 sekund od zera, 0.5 w ~10 sekund)

4/ jak wyglada kwestia zaleznosci miedzy cisnieniem oleju i zalaczaniem silnika, tzn czy jest jakis okreslony poziom cisnienia oleju ponizej ktorego silnik sie nie uruchomi, albo cos w ten desen?
« Ostatnia zmiana: 09 Kwietnia 2018, 20:01:32 wysłana przez tmj »

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #26 dnia: 09 Kwietnia 2018, 21:39:59 »
Konkretnych wartości nie jestem teraz pewien, natomiast tak - zarówno SM42 jak i fiatowate mają przekaźnik ciśnienia oleju, który blokuje rozruch gdy jest ono zbyt niskie.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #27 dnia: 10 Kwietnia 2018, 23:04:57 »
Odniosę sięz odpowiedziami do SM42:
1/ jaki jest 'normalny' poziom cisnienia oleju w czasie pracy silnika?
Prawidłowo na biegu jałowym 0,4-0,5MPa. Na obrotach znamionowych rośnie nawet do 0.6MPa.
2/ jaki jest poziom cisnienia 'nabijany' przez pompe w przypadku gdy silnik nie jest uruchomiony?
W zależności od temperatury oleju przy 20 st C i poniżej ciśnienie może wzrosnąć do 0,5MPa, przy ciepłym silniku osiąga minimalne 0,15MPa.
3/ jaka jest predkosc zmiany cisnienia, tak w gore jak i w dol? Na wspomnianych filmach w przypadku SM42 wyglada to na ok. 0.05 / sekunde (wartosc 0.25 osiagana jest w 5 sekund od zera, 0.5 w ~10 sekund)
Mniej więcej.
4/ jak wyglada kwestia zaleznosci miedzy cisnieniem oleju i zalaczaniem silnika, tzn czy jest jakis okreslony poziom cisnienia oleju ponizej ktorego silnik sie nie uruchomi, albo cos w ten desen?
Książkowo przekaźnik ciśnienia oleju zwiera się przy 0,15MPa. Dodatkowo rozruch silnika spalinowego jest uzależniony od temperatury oleju (min. 25 stopni - wtedy woda ma temperaturę ok. 35 stopni).

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #28 dnia: 10 Kwietnia 2018, 23:11:37 »
Ponieważ w symulatorze nie przewidujemy usterek silnika spalinowego, ograniczę się jeszcze do paru zależności:
- przekaźnik temperatur PT rozłączy nam jazdę w przypadku, gdy temperatura oleju wzrośnie do 90 stopni, lub temperatura wody do 85 stopni.
- termostat wody Tc steruje sprzęgłem wentylatora w zakresie 70-80 stopni.
- ręcznie możemy załączyć wentylator z pulpitu przy każdej temperaturze, ale jeżeli jest już uruchomiony, to załączenie go z pulpitu spowoduje jego wyłączenie.
« Ostatnia zmiana: 10 Kwietnia 2018, 23:18:59 wysłana przez Niebugoclaw »

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2348
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #29 dnia: 12 Kwietnia 2018, 13:28:08 »
Jeszcze jedno glupie pytanie, tym razem na temat Trainzowych skryptow -- z jaka czestotliwoscia sa one wywolywane w Trainz? Pytam, bo z tego co widze zmiany wartosci opieraja sie na sztywnych stalych, wiec w przypadku gdy krok symulacji jest tam inny (a najprawdopodobniej jest) po przeniesieniu wszystko zacznie chodzic szybciej lub wolniej niz w oryginale.