Autor Wątek:  Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.  (Przeczytany 9844 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #30 dnia: 12 Kwietnia 2018, 14:07:29 »
Zależy który wątek. Generalnie "krok" definiuje opóźnienie wstawione na końcu pętli (oczywiście w przybliżeniu, bo dochodzi czas wykonania samej pętli, zatem nie jest to dokładne)

Wątek "main"  - czyli część przekaźników itp - wykonuje się co 0.2s, temperatury (wątek "termo") są przeliczane co 0.5s, a główny wątek "fizyczny" ("regulator") ma na końcu wstawione opoźnienie 50ms, i taka wartość jest w nim przyjmowana jako dt.
« Ostatnia zmiana: 12 Kwietnia 2018, 14:09:40 wysłana przez adamst »

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3083
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1463
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #31 dnia: 12 Kwietnia 2018, 18:50:24 »
OK, to jeszcze jedna rzecz :>
Ge = (float)(silnik > 0)*(0.21 * (1 + gaz) * (0.15 * rpm + (((parametry.a * rpm * rpm) + parametry.c) / 1.36)) + 12) / 3600;
parametry.a i parametry.c jakie sa wartosci tych wspolczynnikow dla SU45 na przyklad?

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #32 dnia: 12 Kwietnia 2018, 19:02:18 »
A, to są parametry paraboli mocy znamionowej silnika w funkcji obrotów, dobrane tak, żeby się pokrywały z wykresem z książki (w zakresie roboczym oczywiście). A ta konkretna linia używa tego parametru pomnożonego przez "gaz" nastawiany przez woodwarda - czyli mocy chwilowej - do obliczenia spalania. Ponownie - pozostałe współczynniki dobrane tak żeby trafić w wykresy książkowe. "a" i "c" są pobierane z pliku konfiguracyjnego konkretnej lokomotywy, dzięki czemu można sobie zmienić nieco charakterystykę konkretnego egzemplarza bez grzebania w kodzie.

SU45:
 a=0.00087
 b=-250
SU46:
 a=0.00125
 b=-450
Stonki:
 a=0.0008
 b=0
« Ostatnia zmiana: 12 Kwietnia 2018, 19:04:27 wysłana przez adamst »

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3083
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1463
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #33 dnia: 12 Kwietnia 2018, 19:31:18 »
Hmm w takim razie jak wygladaloby policzenie Ge przy zalozeniu ze chwilowa moc silnikow mamy juz skalkulowana? Bo exe liczy ja sobie (byc moze) gdzie indziej, wiec skorzystanie z tej gotowej wartosci uprosciloby nieco sprawe (odpada dopisywanie dodatkowych wspolczynnikow do .fiz)

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #34 dnia: 12 Kwietnia 2018, 20:21:09 »
To chyba będzie tak:
Ge = 0.21 * moc_silnika + 12To da wynik w kg/h, a po podzieleniu przez 3600 wyjdą kg/s. Moc w kW.
Przy czym o ile pamiętam (bo dawno to pisałem) - w moim wzorze na moc ta część "a*rpm^2 + c" to jest moc "użytkowa" na wale silnika, pokrywająca się z wykresem z książki, a człon "0.15 * rpm" to są straty na pokonywanie oporów ruchu w samym silniku.
« Ostatnia zmiana: 12 Kwietnia 2018, 20:27:28 wysłana przez adamst »

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3083
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1463
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #35 dnia: 14 Kwietnia 2018, 14:21:18 »
OK, chyba mniej wiecej to dziala, tylko jeszcze jedno pytanie przy okazji ;d
W przypadku SU45/46 kod stanu wylacznikow TW sprawdza poziom temperatur obiegow wody (glownego i pomocniczego) ale nie ma zadnego testu, ktory bralby pod uwage temperature oleju. Czy to tak ma byc? Porownujac do SM42, gdzie czujniki uwzgledniaja i wode, i olej.

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #36 dnia: 14 Kwietnia 2018, 15:09:22 »
Tak, fiaty i suki nie mają termostatu od temperatury oleju - jedynie od dwóch obiegów wodnych. Temperaturę oleju można odczytać na termometrze w maszynowni, ale termostatu nie ma. Olej jest chłodzony przez wodę z "małego" obiegu (pomocniczego) - i to tam są termostaty poniekąd czuwające pośrednio nad temperaturą oleju.

Offline tmj

  • Deweloper
  • Wiadomości: 3083
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1463
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #37 dnia: 15 Kwietnia 2018, 22:36:46 »
Jeszcze jedno pytanie ;D  W skrypcie SM42 jest odwolanie do parametrow wymiany ciepla, kfe and kfo2 ktorych wartosci sa chyba pobierane z zewnetrznego zrodla, bo w samym skrypcie ich nie ma. Jakie sa ich wartosci w wersji Trainzowej?

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #38 dnia: 16 Kwietnia 2018, 00:05:35 »
Tak, wszystkie parametry cieplne dla SM42 są pobierane z pliku konfiguracyjnego lokomotywy - zrobiłem tak, żeby podczas testów i dopasowywania nie edytować ciągle kodu.
Wartości:
  kfs = 35
  kfo = 80
  kfe = 7
  kfo2 = 26
  kw = 0.27
  kv = 0.3

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 7842
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1287
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #39 dnia: 19 Kwietnia 2018, 20:42:05 »
- metoda zalaczania definiowana jest w sekcji Cntrl. pliku .fiz jako OilStart (rozpoznawane wartosci to Manual, Automatic i Mixed)
- opcjonalnie minimalne cisnienie oleju przy ktorym uruchomi sie silnik definiowane jest w sekcji Engine: pliku .fiz jako OilMinPressure (podana wartosc odpowiada wymaganej wartosci cisnienia)
WaterStart (okresla metode uruchomienia pompy wody; rozpoznawane opcje to Manual czyli reczna i Battery czyli urzadzenie jest stale aktywne przy zalaczonej baterii)
WaterMinTemperature (minimalna temperatura wody, przy ktorej mozna uruchomic silnik)
WaterMaxTemperature (maksymalna dopuszczalna temperatura wody)
WaterCoolingTemperature (temperatura przy ktorej rozpoczyna sie jego aktywne chlodzenie -- zalaczany jest wentylator chlodnicy i ew. otwierane sa zaluzje)
WaterFlowTemperature (temperatura, przy ktorej uruchamiany jest obieg wody w ukladzie)
WaterShutters (flaga definiujaca obecnosc zaluzji)
WaterAuxCircuit (flaga definiujaca obecnosc pomocniczego obiegu wody)
WaterAuxMinTemperature (minimalna temperatura wody w obiegu pomocniczym, przy ktorej mozna uruchomic silnik)
WaterAuxMaxTemperature (maksymalna dopuszczalna temperatura wody w obiegu pomocniczym)
WaterAuxCoolingTemperature (temperatura w obiegu pomocniczym przy ktorej rozpoczyna sie jego aktywne chlodzenie -- zalaczany jest wentylator chlodnicy i ew. otwierane sa zaluzje)
WaterAuxShutters (flaga definiujaca obecnosc zaluzji dla obiegu pomocniczego)
OilMinTemperature (minimalna temperatura oleju, przy ktorej mozna uruchomic silnik)
OilMaxTemperature (maksymalna dopuszczalna temperatura oleju
HeaterMinTemperature (temperatura wody ponizej ktorej uruchamia sie zalaczony ogrzewacz)
HeaterMaxTemperature (temperatura wody powyzej ktorej przestaje pracowac zalaczony ogrzewacz)
HeatKW (modyfikator wplywu wentylatorow chlodzacych na zmiane temperatury)
HeatKV (modyfikator wplywu predkosci pojazdu na zmiane temperatury)
HeatKFE (modyfikator wymiany ciepla miedzy silnikiem i otoczeniem)
HeatKFS (modyfikator wymiany ciepla miedzy silnikiem i woda chlodzaca)
HeatKFO (modyfikator wymiany ciepla miedzy silnikiem i olejem)
HeatKFO2 (modyfikator wymiany ciepla miedzy olejem i woda)

Potrzebne są dane dla wszystkich diesli, jakie mamy i da się w nich animować termometry. SU46, TEM2, ST45, ST44, ST43, SM03, BR285, 6dg, SN61, przyszłościowo SA134, WMB10, WM15. Kto co ma. Wszystko się przyda.
Na podstawie danych Adama, zrobiliśmy SU/SP45 i SM/SP42.
Jeszcze pytanie o współczynniki wymiany ciepła. Z jakich wzorów są one liczone? To współczynniki empiryczne na podstawie jakichś pomiarów? Jak je określić dla innych lokomotyw?
Mój kanał youtube

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #40 dnia: 19 Kwietnia 2018, 21:03:17 »
Współczynniki zostały dobrane eksperymentalnie, tak aby zachowanie lokomotywy zgadzało się z opowieściami ludzi na niej jeżdżących ;) Bo jednak ten model cieplny jest dość mocno uproszczony. Czyli jakieś wstępne wartości wyliczone w "symulacji" w tabelce excelowej, a potem długotrwałe testy, i wnioski, w rodzaju "za wolno się nagrzewa", "przy większej prędkości za mocno się wychładza przy otwartej żaluzji", "w lecie za łatwo się przegrzewa" itp itd, i stopniowe dostrajanie parametrów, aż wyszło to co mamy teraz. W sumie trwało to ładnych parę tygodni jak nic :P
« Ostatnia zmiana: 19 Kwietnia 2018, 21:07:51 wysłana przez adamst »

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 7842
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1287
Odp: Ciśnienie oleju i temperatura wody w spalinowozach.
« Odpowiedź #41 dnia: 01 Czerwca 2018, 01:28:29 »
Mamy w exe wszystko co chciałem, to biorę się za kalibrację. Na pierwszy ogień SU45 i SM42 na współczynnikach od Adama. ma to ręce i nogi? Mam wrażenie, że olej się przesadnie grzeje. Powinien się stabilizować koło 80°C, nie? Czy w przeciążonej lokomotywie tak ma być? W SU45 woda w drugim obiegu ładnie się chłodziła, ale odbierała za mało ciepła z oleju. Przy testach ST44 i SM03 też był to stale powtarzający się problem. Woda się jakoś chłodziła, a olej przegrzewał.
Mój kanał youtube