Autor Wątek:  Głośna praca ogrzewania EZT  (Przeczytany 8345 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maupex

  • Wiadomości: 67
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Głośna praca ogrzewania EZT
« dnia: 12 Lutego 2017, 03:05:17 »
Nowoczesne EZT mają bardzo głośne ogrzewanie. W dodatku jest ono niskiej jakości. Jechałem ostatnio 31WE i grzało co prawda dobrze, ale hałas był skandaliczny. Umiem rozróżnić wentylatory falowników (też głośne, ale zło konieczne) od szumu i terkotania czegoś w grzejnikach, jakby miało się rozlecieć. Czy technika i przemysł nie pobłądziły tutaj? Na dobrą sprawę ogrzewanie może być bezgłośne - drut oporowy nie wydaje przecież dźwięków. Może też być ogrzewanie nawiewne dobrze pracujące, jak w wagonach tradycyjnych. Albo takie guano jak w swoją drogą ogólnie udanych EZT. To hałasuje gorzej niż przetwornica z EN57, i w sumie nie wiadomo po co, co to ma dać pasażerowi/obsłudze. Jest jakiś unijny zakaz ogrzewania konwekcyjnego czy co?

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4421
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 200
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Lutego 2017, 07:07:25 »
Kwestia dobrania oraz konserwacji wentylatorow.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2901
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 252
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Lutego 2017, 09:05:42 »
Konwekcyjne czyli przez grzałkę i nic poza tym jest potraktowany jako nieekonomiczny i prądożerny. Stosowane nagrzewnice posiadają owszem grzałki ale wyposażone są w wentylatory do lepszego rozprowadzenia ciepła. O ile wiem to klimatyzatory Konvekty posiadają możliwość pracy grzewczej. Ale to jak wspomniał @Atapi, kwestia utrzymania taboru aby nie hałasował zbytnio. Ja jeździłem ostatnio dosyć dużo małopolskimi Impulsami i Acatusami i nie było z nimi takich problemów z ogrzewaniem.
Ciesz się, że w ogóle grzało a nie że marzłeś. Inni nie mają tyle szczęścia czasami :P

Offline Maupex

  • Wiadomości: 67
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Lutego 2017, 02:48:29 »
Z ostatnim zdaniem to może i racja, nieraz się trafi nieszczelny EN57 "lodówka", ale jednak dźwięki wskazują na niską jakość tych urządzeń. Zastanawiam się, jak będą pracować za ileś lat. A wspomniana klimatyzacja (górne nawiewy) pracuje dobrze, cichy szum powietrza, natomiast hałas robią grzejniki przy podłodze, i tam jest niestety jakaś maniana. Żal po prostu tych pojazdów, bo są naprawdę dobre, nasze, a przyoszczędzenie na wentylatorkach daje efekt klekota.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Lutego 2017, 07:17:46 »
Z jednym się zgodzę, że nawiew w ostatniej dostawie 31We i 45We dla KMał jest bardzo głośny. Najbardziej odczuwalne to jest w pierwszym i ostatnim członie nad którym zainstalowana jest główna jednostka klimy i jest taki wielki otwór nawiewowy mniej więcej w połowie odległości między drzwiami a kabiną mecha. Jeśli się z jakichś powodów klima wyłączy albo dojdzie do temp optymalnej to nastaje błoga cisza.
Z drugiej strony nowa dostawa jest lepiej wyciszona od zewnętrznych dźwięków od starych 36Wea.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 965
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 387
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Lutego 2017, 18:48:30 »
@Maupex: grzejniki podłogowe na pojazdach Newag'u, czyli 31WE i 36WEa rzeczywiście mają ze sobą problem - po prostu brzęczą głośniej lub ciszej i na pewno producent pojazdów już o tym wie i także uważam, że powinny chodzić bardzo cicho lub nawet bezgłośnie;
@ST44-003: na Impulsach nie ma klimy marki Konvekta, ale na Acatusach to co innego;
@firleju: odnośnie klimy w przedziałach pasażerskich każdego rodzaju ezt to na każdym wagonie jest osobny klimatyzator i nie ma czegoś takiego jak:

w pierwszym i ostatnim członie nad którym zainstalowana jest główna jednostka klimy
   
ponadto

jest taki wielki otwór nawiewowy mniej więcej w połowie odległości między drzwiami a kabiną mecha

Ogólnie w tym miejscu na każdym Impulsie (często w tym miejscu jest wiszący monitor reklamowy) jest klapa z filtrem do tzw. przez "utrzymaniowców" komina, gdzie na jego szczycie są przyciski do przesterowania/resetowania klimy danego wagonu pasażerskiego; klima w kabinach maszynisty to inna bajka.

Jakość chłodzenia i grzania przez klimatyzatory i grzejniki na Impulsach zależy od prawidłowego umieszczenia czujników temperatury oraz co najważniejsze od odpowiednich ustawień programowych samej klimy jej producenta i softu na terminalach firmy, która instaluje oprogramowanie do sterowania całym pojazdem.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Lutego 2017, 20:05:15 »
Muszę się jeszcze przyjrzeć ale wydawało mi się, że na dachu członów skrajnych klima jest większa. Ta klapa komina to chodzi Ci o tą z dużą liczbą otworów, przez który idzie nawiew? Wymiary ok 1.5 na 1 m? W 31WE w członie skrajnym z kiblem jest mniej więcej zaraz przy ścianie WC od strony stojaków dla rowerów.
Mnie tam grzejniki w 36WEa nigdy nie brzęczały.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 319
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 223
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Lutego 2017, 08:03:11 »
Jest jakiś unijny zakaz ogrzewania konwekcyjnego czy co?

Nie ma. Podmiejskie Flirty oraz Elfy są ciche i wyposażono je w takie właśnie grzałki.

Mnie tam grzejniki w 36WEa nigdy nie brzęczały.

U mnie na Śląsku 36WEa brzęczały od samego początku. Dla potwierdzenia dołączam film nagrany w grudniu 2014, czyli pojazdy miały nie więcej jak miesiąc:
« Ostatnia zmiana: 16 Lutego 2017, 08:06:42 wysłana przez biovital1 »

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Lutego 2017, 10:09:11 »
No coś takiego bym usłyszał. A siedziałem często na podłodze przytulając się do grzejnika i czasami mocno się podgrzewając i zawsze było cichutko a przejechałem chyba wszystkie 36WEa KMał. Teraz już też zaliczyłem wszystkie 45WE i większość 31WE i nie spotkałem tego problemu.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 319
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 223
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Lutego 2017, 10:28:47 »
No coś takiego bym usłyszał. A siedziałem często na podłodze przytulając się do grzejnika i czasami mocno się podgrzewając i zawsze było cichutko a przejechałem chyba wszystkie 36WEa KMał. Teraz już też zaliczyłem wszystkie 45WE i większość 31WE i nie spotkałem tego problemu.

U nas mają z tym problem do dzisiaj. Generalnie te wiatraczki pracują z dwoma rożnymi prędkościami. Jak się przełączy na znacznie większe obroty, to mniej brzęczy, ale za to głośno wyje.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Lutego 2017, 11:14:46 »
Taki mały OT: jak KMał weszły na linię do Tranowa to pierwsze całodzienne obiegi były na 45WE. Teraz przyszły dodatkowe 31WE i zdarzają się składy 45WE+31WE co jest troszkę nad potrzeby (no jeśli na Płaszowie masz miejsce siedzące na fotelu w przedziale z rowerami w godzinach szczytu to jest luzak). Za to ciekawie zaczynają wyglądać napełnienia przyspieszonych do Tarnowa i Krynicy, gdzie wygląda że duża część pasażerów nie jedzie maks do Bochni tylko dalej.
Ogólnie nowe impulsy oceniam wyżej niż stare.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 428
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Lutego 2017, 12:07:53 »
Jesli nie tylko Twoje ale takze powszechne odczucia wskazuja, ze nowe impulsy sa lepsze, to oznacza, ze producent i uzytkownik wyciaga wlasciwe wnioski z ich eksploatacji. Trzeba sie cieszyc.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 965
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 387
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Lutego 2017, 14:31:48 »
Muszę się jeszcze przyjrzeć ale wydawało mi się, że na dachu członów skrajnych klima jest większa. Ta klapa komina to chodzi Ci o tą z dużą liczbą otworów, przez który idzie nawiew? Wymiary ok 1.5 na 1 m?
Zwróć uwagę na to, że na dachu 31WE/45WE i 36WEa w członach czołowych są nieco inne urządzenia. Na 36WEa na dachu wylądowały falowniki i przetwornice - może to Cię zmyliło.
producent i uzytkownik wyciaga wlasciwe wnioski z ich eksploatacji.
Dokładnie tak jest pod warunkiem, że użytkownik chce i umie zainteresować się swoim wozem, a producent chce słuchać o usterkach/nietrafionych rozwiązaniach i wdrażać poprawki.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Lutego 2017, 16:41:03 »
Dzisiaj się przyjrzałem i zmyliły mnie inne urządzenia. Klimy są takie same nad każdym członem. ThermoKing przynajmniej w najnowszej dostawie. Fakt przeniesienia urządzeń na dach zapewne jest przyczyną braku takiego siania dźwięków jak w Acatusach. Tam to jest tragedia wręcz w członach skrajnych.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline RoboBatman

  • Wiadomości: 1628
    • Zobacz profil
    • Wykaz Taboru Kolejowego na Tekstury
  • Otrzymane polubienia: 535
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Lutego 2017, 17:50:20 »
@firlej-nie zgodzę się z tobą co do Acatusów. Nie wiem czym pomiędzy sobą się różnią wersje Acatus Plus, Acatus II a sam Acatus ale jadąc świętokrzyskim EN64-009 klima działała cichutko a było wtedy ciepło a w samym środku w sam raz chłodniutko. Jechałem jako pasażer członem od kabiny sterowniczej. Bardziej było słychać stukot kół na łączeniach łubkowych szyn, dźwięki silników i plastiki niż samą klimę.
« Ostatnia zmiana: 16 Lutego 2017, 17:53:27 wysłana przez RoboBatman »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 965
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 387
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Lutego 2017, 18:42:11 »
Fakt przeniesienia urządzeń na dach zapewne jest przyczyną braku takiego siania dźwięków jak w Acatusach
Urządzenia FT i PSM przeniesiono na 36WEa na dach, aby uzyskać więcej miejsca dla podróżnych. Maszynownia w 36WEa jest krótsza niż w 31WE - nie widać tego z zewnątrz, bo przy fotelach przy ścianie maszynowni "36" nie ma okien. To wszystko nie ma nic wspólnego z dźwiękami grzejników i nawiewem klimy. Sama praca falowników i przetwornic na 31WE też nie stanowi wielkiego problemu dla podróżnych, choć owszem słychać ich pracę (przynajmniej ja słyszę). Dla porównania głośniej pracują FT i PSM na ELF'ach, ale także w zakresie akceptowalnym.
Co do klimy: ciepłota lub chłód zależą od umiejscowienia czujników temperatury i "dosterowania" softu programu odpowiadającego za pracę systemów klimy i jej ogrzewania. Pamiętajmy także o jednym: sterowanie klimą musi zapewniać wymianę CO2 i do tego w konstrukcji układu są "dumpery", które regulują wymianę powietrza.
Odnośnie głośnej pracy klimy: chłodny lub ciepły nawiew działa czasem na maxa, bo sygnał od czujnika daje znać, że coś jest nie tak, czyli otwarte są drzwi lub częstość otwierania drzwi jest nader wysoka, albo też jest wysoka lub niska temp. na zewnątrz i klima musi sobie z tym poradzić itd. Bywa tak, że podróżny stoi w fotokomórce drzwi i są one otwarte i powietrze z zewnątrz miesza się z tym na pokładzie.
Sianie dźwięków od grzejników to już inna sprawa. Na wielu Impulsach są one dość niefortunnej konstrukcji, gdyż po nagrzaniu się zaczynają wpadać w rezonans. Wygłuszanie tego jest procesem doraźnym i nieskutecznym w dłuższej perspektywie.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Lutego 2017, 19:04:00 »
Wkradło się małe niedopowiedzenie. Mnie chodziło o dźwięki z IGBT, nie o dźwięki z klimy.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es