Autor Wątek:  Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie  (Przeczytany 20270 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« dnia: 26 Sierpnia 2016, 13:14:05 »
Poszukuję krótkiej ale treściwej informacji na temat dwóch miejsc w obszarze Krakowa, z obecnie wymazanymi śladami dawnego istnienia:
- bocznica zakładowa Kraków Solvay - jaka szerokość toru była na terenie kopalni oraz czy przed mostem na Wildze były rozjazdy umożliwiające wjazd na teren bocznicy i jaki rodzaj sygnalizacji był tam zastosowany?
- Skawina - hala która mieściła się niedaleko budynku stacyjnego, za kładką w kierunku Zakopanego. Co w niej się znajdowało i w którym roku została ona zburzona?

Niestety nie bardzo wiem gdzie takich informacji szukać, a natknąłem się na mapę z 1965 i 1996 roku gdzie miejscami jeszcze widać ślady funkcjonowania wspomnianych obiektów. W załączniku screeny miejsc o które mi chodzi :)

Offline UAZownik

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Września 2016, 23:08:29 »
jaka szerokość toru była na terenie kopalni?

Przez wojną, w 1938, zakłady ,,Solvay" zakupiły w FABLOK'u lokomotywkę 1DL na tor 600mm, tak więc takowa szerokość toru tam na pewno występowała.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Września 2016, 14:27:06 »
Dziękuję :)
Ostatnio natomiast zlokalizowałem rozjazd który teoretycznie służył do wjazdu na teren kamieniołomu. Ale z którego miejsca rozjazd (i w jaki sposób) był przekładany tego już się nie dowiedziałem.

Offline UAZownik

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Września 2016, 16:07:18 »
Jeżeli był to rozjazd umiejscowiony na szlaku, to na 99% była na nim zwrotnica przestawiana ręcznie z zamkiem ryglowym. Zmiany położenia zwrotnicy dokonywała drużyna pociągowa za pomocą klucza otrzymanego od dyżurnego na zasadach przewidzianych dla obsługi bocznic szlakowych. W takim przypadku nie stosuje się też żadnej dodatkowej sygnalizacji, oczywiście oprócz latarni na zwrotniku.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Września 2016, 21:55:38 »
Byłbyś to w stanie ocenić po nagraniu video bądź po zdjęciach? Z tego co tam zostało jest już nie wiele a i mnie wcześniej nie przyszło do głowy robić tam dokumentację foto mimo iż mieszkam 400 m wcześniej. :(

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Września 2016, 21:53:10 »
Solvay odgałęział się na Swoszowicach, które po dziś dzień są p.odg. Zwrotnica była (śladu po niej obecnie brak) najprawdopodobniej przy wykonawczej (zabita dechami, na dachu maszt antenowy GSM), więc raczej ten posterunek obracał wajchę.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Września 2016, 19:21:52 »
Solvay odgałęział się na Swoszowicach, które po dziś dzień są p.odg. Zwrotnica była (śladu po niej obecnie brak) najprawdopodobniej przy wykonawczej (zabita dechami, na dachu maszt antenowy GSM), więc raczej ten posterunek obracał wajchę.

Kto Ci tych bredni nawciskał? Wjazdu strzegł posterunek odgałęźny Kraków Wilga (w okolicy mostu na Wildze), a później stacja Kraków Bonarka - stąd kilometrowa różnica w granicy stacji między torem 1 a 2.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #7 dnia: 12 Września 2016, 14:59:43 »
[..] stąd kilometrowa różnica w granicy stacji między torem 1 a 2.

Tutaj nie bardzo rozumiem o co chodzi ;)
Pytanie też jest takie, jak i gdzie był osygnalizowany semaforem rozjazd (ten w załączniku)?

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #8 dnia: 12 Września 2016, 21:14:12 »
Spójrz na załącznik.
Solo oración!

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #9 dnia: 12 Września 2016, 21:48:38 »
Yyy, faktycznie, trochę mi się w pamięci przesunęło :D Tyle, że na Wildze są dwa mostki, jeden tuż obok ul. Zakopiańskiej, drugi obok szlaku. Pomocnicze pytanie brzmi, w którym roku powstał p.o. Łagiewniki? Jeśli daaawno, to wjazd na Solvay był raczej po mostku przy szlaku, a jego ułożenie wskazywało by na zwrotkę gdzieś między Łagiewnikami a potokiem...
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Września 2016, 00:09:13 »
Tutaj nie bardzo rozumiem o co chodzi ;)
Na wysokości semafora wjazdowego do Bonarki przy torze pierwszym, znajduje się dopiero ostatni semafor SBL przy torze dwa.

Pytanie też jest takie, jak i gdzie był osygnalizowany semaforem rozjazd (ten w załączniku)?
Podg. Kraków Wilga posiadał semafory kształtowe, rozjazd (a właściwie kilka - bo z bocznicy wyjazd był na oba tory) znajdował się przed mostem na Wildze.

Kraków Łagiewniki powstał całkiem niedawno - wcześniej był tam przystanek Kraków Borek Fałęcki ;-)
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Września 2016, 08:57:24 »
No i ostatnie pytanie, kiedy w takim razie zdjęli rozjazdy? Sam zakład został zamknięty w roku 1996 i zniknęło prawie wszystko co było z nim związane.
No i przede wszystkim ja mieszkam przy (obecnie) przystanku Kraków Łagiewniki właśnie od 1996 roku stąd moje zapytania, bo szlakiem do Skawiny swoją podróż rozpocząłem dopiero w okolicy 1997/8 roku, mając lat 6, więc za dużo nie pamiętam :P

@Borys, dziękuję za odpowiedzi, bardzo mi pomogłeś w tej sprawie :)

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Września 2016, 21:21:37 »
Kraków Łagiewniki powstał całkiem niedawno - wcześniej był tam przystanek Kraków Borek Fałęcki ;-)
To wiem, wysiadałem na Borku idąc na giełdę komputerową, kiedy ta jeszcze była niedaleko. Chodziło mi raczej o czas fizycznego powstania tegoż przystanku, pod dowolną historyczną nazwą:)
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Bocznica zakładowa Kraków Solvay - pytanie
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Stycznia 2017, 21:01:40 »
Znalazłem takie o to foto, na którym najprawdopodobniej widać nastawni. Pytanie tylko czy to rzeczywiście może być budynek nastawni?
Zaznaczony na czerwono. Dodam, że obecnie podobnego budynku w tym miejscu nie ma.