Autor Wątek:  Prosba o stworzenie tutorialu.  (Przeczytany 8910 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4339
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 312
Prosba o stworzenie tutorialu.
« dnia: 26 Czerwca 2016, 09:50:49 »
Witajcie. Mam ogromna prosbe o stworzenie mozliwie jak najprostszym sposobem, mozliwie lopatologicznie, tutorialu o tematyce ekranow pythonowych. Doslownie krok po kroku na jakims przykladzie. Przy tej okazji wspomniec o tym jakich narzedzi uzywac i w co sie zaopatrzyc jesli chodzi o soft. Sa wakacje, wiec szczerze licze na to, ze chetna osoba opisze wszystko od podstae ze screnami i przykladami. To jest nowe zagadnienie i malo znane. Chcialbym stworzyc taki ekran nie czekajac na gotowe od kogos na potrzeby wlasne. Przy tej okazji zaktualizowalbym panele w em10. A ekran robie do kabiny eu07a.
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 26 Czerwca 2016, 13:01:49 wysłana przez Stele »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Czerwca 2016, 12:40:35 »
Policzyłbyś fizykę dla eu07a na podstawie dokumentacji yB? Jako oporowa będzie miała problem z danymi na ekran.
Co do narzędzi, to dowolny edytor tekstowy, najlepiej z opcją kolorowania składni. Osobiście używam do wszystkiego notepada++. Nic więcej nie jest potrzebne. Zero kompilatorów. Kod jest z marszu interpretowany przez eu07.exe i po każdym resecie symulatora widzisz efekty zmian w swoim skrypcie.
Coś zrobię, tylko nie bardzo mam na przykładzie czego. Co robiłem to zrobiłem albo oddałem innym.
Mój kanał youtube

Online EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4339
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 312
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Czerwca 2016, 12:59:40 »
Narazie uzywam fizy traxa z elementami niektorych parametrow dostepnych na wiki. Co do 07a, robie ja na wlasny uzytek. Brak materialow do kabin. Robie z przyslowiowego gowna bata, z materialow dostepnych na necie. A te sa mizernej jakosci. Ale ekran mozna zrobic i wykorzystac w przyszlosci.
http://chomikuj.pl/EP08-015/Maszyna+424+modyfikacje+obecnych+modeli+i+nowe+wlasnej+produkcji/kab07a,5446071550.jpg

  Dodano: 26 Czerwca 2016, 13:08:45
Zalezy mi na tym tutorialu bo chce uzupelnic panele w em10 gdzie sa wyswietlacze predkosci daty kilometrow a takze uzupelnic wyswietlacze w haslerach tych czeskich w ep08-010 i haslerach stosowanych w moich ep07 z dzielonym oknem na pol.

  Dodano: 01 Lipca 2016, 19:27:06
A nie ma jakiegos programu, ktory by rysowal graficznie takie ekrany? Przyznam ze nie ogarniam skryptu.
« Ostatnia zmiana: 01 Lipca 2016, 19:27:06 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Lipca 2016, 20:42:29 »
Ja postępowałem następująco:
1. Rysowałem teksturę tła ze zdjęciem ekranów w realistycznych proporcjach i z niej mapowałem submodel w t3d.
2. Zastępowałem zdjęcie zrastrowaną grafiką wektorową. Wektorowo też tworzyłem wszystkie ikonki.
3. Rysowałem skryptem elementy animowane i wklejałem ikonki, współrzędne czerpiąc z podglądu rastra. Niestety wektor i raster mają inny układ współrzędnych i człowiek głupiał momentami. Wektor ma zero w lewym górnym rogu obrazu, raster w lewym dolnym. Python rysuje w takich samych współrzędnych jak raster.
Mój kanał youtube

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Lipca 2016, 23:10:09 »
Używamy biblioteki pillow (PIL). Cała dokumentacja jakie ma możliwości jest w necie. Stele rysuje wszystko wektorowo za pomocą komend, ale za pewne biblioteka może też ładować ikony zrobione w innych programach (też wektorowe) i skalować jest do odpowiednich rozmiarów. Wtedy jest to kwestia przygotowania odpowiednich plików wejściowych.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Lipca 2016, 23:25:18 »
No, a my ciagle w latach 80. Co mam na mysli piszac to? Ano, ze zamiast tworzenia prostych narzedzi, ulatwiajacych produkcje modeli, uzywamy czegos, co garsteczka ogarnia. Brakuje w tym wszystkim interfacu, ktory bylby latwy w obsludze i jednoczesnie zamienial to na pytona. Byc moze gorzko to brzmi, jednak, bez tego, mozemy zapomniec o przyciagnieciu rzeszy ludzi chcacych cos tworzyc.
« Ostatnia zmiana: 01 Lipca 2016, 23:26:58 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Lipca 2016, 23:26:15 »
Jesteś pewien, że może ładować pliki wektorowe? Nic takiego nie doczytałem. Trzeba by przetestować, czy byłaby różnica w wydajności względem rastra.
Mój kanał youtube

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Lipca 2016, 23:50:39 »
Nie doczytałem. Tylko raster. ale ikony o znanych wymiarach raczej nie powinny być malowane ręcznie.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Lipca 2016, 08:34:12 »
No, a my ciagle w latach 80 (...) Brakuje w tym wszystkim interfacu, ktory bylby latwy w obsludze i jednoczesnie zamienial to na pytona.
Heh, właśnie Python jest czymś świeżym, zupełnie czymś innym niż programy z lat '80, które jeszcze nie były obiektowe tak jak dziś. Niestety jest tak, że ogólnie społeczeństwo jest coraz mniej zdolne i chociaż narzędzia do pracy są coraz prostsze i przyjazne dla użytkownika, to jednak nigdy nie wyeliminują one potrzeby myślenia. Powstał znakomity edytor Rainsted, a ludzie mówią że jest kiepski, bo nie wstawia drzewek, a tory ułoży z dokładnością 1 mm. Wystarczy spojrzeć na tworzoną przez Ra linię 61 w tym edytorze. Da się, ale samo się nie zrobi.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Lipca 2016, 12:11:48 »
Wlasnie jest tym samym w kontekscie o ktorym pisalem. piszesz o obiektowce, ok, ale takie teksty, to na forum programistycznym. Na zdolnosci ludzi wplywu nie mamy, ale mamy wplyw na tworzenie narzedzi pod ludzi. No i ciezko porownac Rainsteda z pytonem w taborze. O ile Rainsted jest w miare gotowym narzedziem, to w pytonie same komendy...
Ja tu nie pisze o sobie, bo jestem w stanie to ogarnac, ale o innych, ktorzy z programowaniem do czynienia nie mieli.
Co Ra i linii61, to Ra tworzyl Rainsted i mu latwiej oraz Ra jest ogolnie zdolny bardzo.
« Ostatnia zmiana: 02 Lipca 2016, 12:23:58 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Lipca 2016, 12:50:38 »
Czyli chciałbyś, by ktoś napisał edytor grafiki wektorowej z opcją animowania elementów i przypisywania ich pod wartości symulowane, przekształcający to na rastry i generujący kod? Obsługujący to i tak musiałby wymyśleć algorytm wg którego by te animacje działały. Skopiowanie istniejącego kodu i poprzesuwanie pól oraz zmiana obrazków pod inny tabor nie wymaga absolutnie żadnej wiedzy programistycznej, tylko odrobiny pomyślunku. Nawet jakby coś takiego powstało, to kto i po co miałby tego używać? Nie mamy taboru, któremu można by narysować ekrany. Do nowego trzeba wymodelować kabiny i napisać fizyki. Ustawienie animacji w t3d też wymaga ręcznego policzenia parametrów i wpisania ich do mmd, tak samo jak na ekranie.
Moim zdaniem czas napisania przyjaznego programu do rysowania byłby podobny do czasu ręcznego narysowania ekranów do całego taboru eksploatowanego na sieci PKP. Ale ja zawsze robię ręcznie, bo stwierdzam, że będzie to szybsze, niż napisanie programu robiącego to za mnie.
Mój kanał youtube

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Lipca 2016, 13:12:50 »
Nie wiem co narzedzie powinno robic, bo nie bawilem sie tym. Wiem, ze obsluga powinna byc o wiele latwiejsza. Moze trzeba pomyslec nad czyms innym...
A nie, chyba jednak bylem w bledzie, teraz mnie olsnilo, przeciez to oczywista oczywistosc, ze latwiej sie tworzylo katalogi w DOSie piszac MKDIR, niz teraz kliknac na ikonke i wybrac z menu stworz nowy folder. Ogolnie teraz te aplikacje sa do bani. Wtedy byla zabawa. Kiedys przykladowo byly zawody na ladne intra i byl limit pamieci, juz nie pamietam, ale jakies pojedyncze kilobajty. Dalo sie to wykonac i bylem pod wrazeniem. Oni tam uzywali wyzszej matematyki. Wtedy jest zabawa, a teraz smartfony i aplikacje pod nie, przedszkolak potrafi obsluzyc to, co wtedy inzynier. A fuj :)
EOT
« Ostatnia zmiana: 04 Lipca 2016, 22:45:57 wysłana przez Pedrosiasty »

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Lipca 2016, 21:50:22 »
@Benek, tak edytor Ra jest świetlny, jest dokładny, robi prawie wszystko. Ma tylko jedno wielkie ale... nie jest łatwy w obsłudze.
@Mariusz, python jest naprawdę krokiem naprzód, gdyż żeby coś zrobić nie trzeba kompilować nowych wersji exe, aby wprowadzić nową funkcjonalność ekranu. W żadnej znanej mi platformie programistycznej, a już w szczególności do silników gier, skryptów nie pisze się za pomocą generatorów kodu. To już zostało udowodnione, że nie działa wydajnie, to raz. Całkowicie zabija różnorodność rozwiązań, to dwa.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Online EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4339
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 312
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Lipca 2016, 21:57:35 »
Dlatego az strach zabierac sie za nowosci bo jedna osoba nie zrobi wszystkiego. Jedna robi model, inna liczy fizyke i wpisy do mmd, jeszcze inna ekran pytona. Nic dziwnego, ze ludzie nie chca sie za nic zabierac. U nas nie jest latwo. Trzeba byc fachowcem i to dosc zdolnym w swojej dziedzinie by tu cokolwiek zrobic.
« Ostatnia zmiana: 04 Lipca 2016, 22:47:04 wysłana przez Pedrosiasty »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Lipca 2016, 22:32:29 »
Firleju, dzieki za kontragrument, tyle, ze nie do konca na temat*1 i nie do konca prawdziwy*2.
1) Ja nie pisalem o silniku gry, tylko badz co badz wspomaganiem tworzenia stosunkowo prostych ekranow.
2) Wydajnosc - o ile wiem pyton jest interperowany w czasie rzeczywistym. Interperowalne jezyki do szybkich nie naleza, co tez zostalo udowodnione :) Zreszta, na te nasze pisane recznie sa narzekania.

Ogolnie, jesli nastawiamy sie na waskie grono osob, pyton moze byc. Jesli na szersze, juz trudniej :) Dodatkowo potwierdziles w stostunku do Rainsteda, to co ja do pytona, wiec czujesz temat :)
Obydwa wspamiale narzedzia :)
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2016, 22:53:31 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #15 dnia: 04 Lipca 2016, 09:13:44 »
Mariusz. 1 jest na temat, 2 nie ma języków skryptowych nieinterpretowanych*
1. W silnikach gier wszystkie rozszerzenia są robione za pomocą skryptów. Także takie duperele jak nasza. Owszem można zrobić edytor, który będzie składał kod jak klocki Lego (i niektórzy się bawią w takie coś), tylko ktoś te klocki musi napisać i najpierw musi przemyśleć jak mają ze sobą współpracować. Ogólnie jeśli będziesz miał przewidywalne zachowania kodu (robisz AI i składasz to z klocków pt schowaj się za przeszkodą), bardzo duży zespół ludzi, którzy będą robić dziesiątki plików to wdrożenie może ma jakiś sens. Dla maks 10 plików, a każdy z nich jest inny, nie ma to znaczenia. Jeśli będzie potrzeba to wtedy znajdzie się zawsze jakiś programista amator, który na podstawie istniejących plików wykona odpowiednie modyfikacje.
2. Python nie jest szalenie popularnym językiem skryptowym do takich zastosowań jakie zrobiliśmy, gdyż nie jest zbyt wydajny. Są lepsze (jeden będę integrował w najbliższym czasie). Wtedy można zacząć się bawić na poważnie. Teraz to jest taki proof of concept w zasadzie.

* można użyć JIT-a co powinno podnieść wydajność naszego rozwiązania, ale jak to zrobić to nie wiem.

Prędzej taki edytor będzie do zrobienia dla AI sterującego scenariuszem, gdyż wtedy jest dużo powtarzalnych elementów. Stąd pojawił się EventGenerator. Ogólnie jeśli mówimy o pisaniu skryptów do taboru to grono nie będzie za szerokie. Jeśli mówimy o tworzeniu scenerii to grono na razie też nie jest szerokie (ze względu na brak łatwych w użytku narzędzi).
« Ostatnia zmiana: 04 Lipca 2016, 23:46:50 wysłana przez Pedrosiasty »
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #16 dnia: 04 Lipca 2016, 15:31:46 »
Firleju, ja tam juz nie bede dzielil wlosa na czworo, co bylo a co nie bylo na temat i co z wydajnoscia, jesli zrobi sie wspomaganie. Dodatkowo dyskusja sie rozmywa na co rusz poboczne tematy typu event generator. Jedynie co do mnie przemawia, to byc moze nieoplacalnosc tworzenia tego interfaceu, o ktorym wspomnialem. Czy sie oplaca, czy nie tak naprawde nie wiem. Do zabrania glosu w tym watku, sklonila mnie prywatna wiadomosc od Epka, abym nad tym pomyslal, bo on chcialby tworzyc, lecz nie wie jak i za trudne dla niego w tej formie. Nie wiem ilu moze byc takich 'Epkow' zarowno obecnych jak i przyszlych i tez tak sobie mysle, ze malo chetnych na eventowe sprawy, wynika z byc moze z formy. Ja sprobowalem podejsc do tematu inaczej w swoim edytorku, ale i tak nikt w zasadzie nie korzysta z niego. Sprobowalem zrobic cos podobnego do dzisiejszych aplikacji tzn. znaczna czesc myslenia i zmudne czynnosci przejal automat, a uzytkownik przede wszystkim gdzies musi jedynie kliknac no i byc mozgiem-nadzorca.  A moze i forma rzeczywiscie nie ma znaczenia. Nie wiem, nie jestem socjologiem :)
« Ostatnia zmiana: 04 Lipca 2016, 23:48:50 wysłana przez Pedrosiasty »

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Prosba o stworzenie tutorialu.
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Lipca 2016, 08:36:54 »
Jak tak sobie ta kwestia poleżała przez noc w mej głowie to stwierdzam, że dałoby się wykonać taki edytor, który brałby podkład (bitmapę ekranu) i rysowałoby się po niej dostępne pola. Edytor musiałby generować kod z gotowych parametryzowalnych bloczków czyli korzystać z gotowej biblioteki rysującej odpowiednie pola w wybranym miejscu (czyli napisane funkcje rysujące już np. cały prędkościomierz). Najlepiej byłoby napisać go w pythonie, żeby korzystał z tych samych funkcji do rysowania na bazie którejkolwiek biblioteki do GUI. Na starcie mówię, że się teraz nie podejmuję takiej akcji, bo nie chcę się rozmieniać na drobne a już mam dwa tematy związane z exe (a nawet trzy) rozgrzebane.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es