W przypadku pociągów spółki PKPIC nie potrzebujesz tak naprawdę od drużyny poświadczenia o opóźnieniu pociągu - wystarczy że złożysz reklamację.
Powyżej 2 godzin opóźnienia zwracane jest 50% ceny biletu, przy jednoczesnym zachowaniu reguły iż zwrot musi wynosić co najmniej 4 euro - w Twoim przypadku na pewno kwotę tę przekroczysz, jednak możesz liczyć tylko na 50% zwrotu ceny biletów, chyba, że osoba rozpatrująca reklamację uzna iż sytuacja była wyjątkowa (np. brak ogrzewania pociągu przez ten czas itp.) i podejmą decyzję o całkowitym zwrocie kosztów biletów - ale to rzadkość.
Reklamację możesz złożyć drogą mailową na adres podany na stronie przewoźnika lub możesz podejść osobiście do kasy biletowej IC i poprosić o formularz reklamacyjny - wypełniasz, załączasz bilety i czekasz do 30 dni na rozpatrzenie reklamacji.
Tutaj uwaga - jeżeli w związku z opóźnieniem pociągu utracisz połączenie dalsze (np. ostatnie w dobie, albo samolot na drugi koniec Europy ;) ) masz prawo do opłaconego zakwaterowania w oczekiwaniu na następne połączenie (PKP IC ma podpisaną umowę z siecią hoteli w całym kraju) lub możesz żądać pokrycia kosztów dalszej podróży (np. możesz wziąć taksówkę z Warszawy do Białegostoku jeżeli ostatni pociąg Ci odjechał). W przypadku kiedy wiesz, że w związku z opóźnieniem nie masz już po co jechać do stacji docelowej - np. tak jak w Twoim przypadku przepadają Ci wejściówki na jakąś wystawę - masz pełne prawo powrotu do stacji wyjazdu po odpisaniu biletu w opóźnionym pociągu (czyli jedziesz z Kato do Wawy, w połowie drogi obcinasz się, że nie zdążysz, drużyna odpisuje bilet i wracasz na tym samym bilecie do stacji początkowej najbliższym pociągiem).