Autor Wątek:  [DYN] Opis fizyki asynchronów  (Przeczytany 16799 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
[DYN] Opis fizyki asynchronów
« dnia: 29 Lutego 2016, 21:13:33 »
W związku z dużym zaawansowaniem prac nad fizyką pojazdów napędzanych silnikami asynchronicznymi przedstawiam pierwszą wersję opisu parametrów fizyki oraz sposobu obliczania ich wartości na podstawie rzeczywistych parametrów napędu.

Wersja pierwsza - 29 lutego 2016 r.
http://eu07.pl/userfiles/1007/priv-Opis_fizyki_asynchronow_v1.pdf   1.19 MB
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline jakol112

  • Szklarz
  • Wiadomości: 215
  • Technik-Elektryk, Student MiBM
    • Zobacz profil
    • PeKaPe
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Lutego 2016, 21:28:22 »
 Świetna sprawa, prawdziwie techniczne podejście do opisu koncepcji :) Jedyne na co ponarzekam to brak zastosowania indeksów dolnych co utrudnia rozszyfrowanie wzorów i indeks parametrów znamionowych "nom", który według mnie z powodzeniem można zastąpić indeksem "n". Być może to czepialstwo ale jestem na to wyczulony.
 Uwzględniliście poślizg? Jedyne co wyczytałem o tym parametrze to:
 
Cytuj
natężenie prądu płynącego przez wirnik jest wprost proporcjonalne do różnicy prędkości
wirowania pola i wirnika
« Ostatnia zmiana: 29 Lutego 2016, 21:33:42 wysłana przez jakol112 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Lutego 2016, 21:54:48 »
Moim zdaniem pojęcie poślizgu dla trakcyjnych silników indukcyjnych zasilanych z falownika jest po dwakroć zbyteczne:
1) może kojarzyć się z poślizgiem zestawów kołowych,
2) przy zmieniającej się częstotliwości i napięciu zasilania (zwłaszcza sterowanie U/f=const), silnik zachowuje się podobnie przy zachowanej różnicy prędkości wirowania pola i wirnika, natomiast poślizg się zmienia. Skrajnym przypadkiem jest sytuacja, gdy silnik lub pole jest zatrzymane, co również powoduje pewne komplikacje przy obliczeniach.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline jakol112

  • Szklarz
  • Wiadomości: 215
  • Technik-Elektryk, Student MiBM
    • Zobacz profil
    • PeKaPe
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Marca 2016, 06:32:49 »
 Czy poślizg nie jest właśnie różnicą między prędkością wirowania pola i wirnika? Chyba że nie czytam Twojej wypowiedzi ze zrozumieniem... Mógłbyś wyjaśnić fragment:
Cytuj
silnik zachowuje się podobnie przy zachowanej różnicy prędkości wirowania pola i wirnika, natomiast poślizg się zmienia
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2016, 06:38:20 wysłana przez jakol112 »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 428
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Marca 2016, 10:52:01 »
Punkt pierwszy:
Cytuj
1) może kojarzyć się z poślizgiem zestawów kołowych
w zasadzie wyklucza w ogóle rozpatrywanie tego zjawiska.  W punkcie drugim kluczowe są słowa:
Cytuj
przy zachowanej różnicy prędkości wirowania pola i wirnika
Stała różnica. Zmienna jest tylko częstotliwość i napięcie, co przełoży się na zmianę obrotów (obojętne czy w górę czy w dół), pola i wirnika z zachowaną między nimi stałą różnicą.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6121
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 801
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Marca 2016, 17:42:48 »
Czy poślizg nie jest właśnie różnicą między prędkością wirowania pola i wirnika? Chyba że nie czytam Twojej wypowiedzi ze zrozumieniem... Mógłbyś wyjaśnić fragment:
Cytuj
silnik zachowuje się podobnie przy zachowanej różnicy prędkości wirowania pola i wirnika, natomiast poślizg się zmienia
Poślizg jest różnicą, ale względną. Myślę, że jestem w stanie to ładnie wyjaśnić na przykładzie.
Załóżmy, że mamy pewien silnik trójfazowy dwubiegunowy zasilany nominalnie napięciem 400V, 50Hz. Znamionowa prędkość wirowania pola to 3000 obr/min, natomiast prędkość wirnika – załóżmy 2910 obr/min (co daje 48,5 Hz). Oznacza to, że przy obciążeniu silnika momentem znamionowym, wirnik będzie zasilany z częstotliwością 1,5 Hz, natomiast jego poślizg będzie równy (50-48,5)/50 = 0,03.
Jeśli ten sam silnik zasilimy napięciem 200V, 25 Hz, wtedy prędkość wirowania pola wyniesie 1500 obr/min. Przy obciążeniu silnika tym samym momentem znamionowym okaże się, że wirnik będzie mieć prędkość obrotową ok. 1410 obr/min (23,5 Hz). Częstotliwość zasilania wirnika będzie wynosić dalej 1,5 Hz, natomiast jego poślizg wyniesie (25-23,5)/25 = 0,06.
Oznacza to, że moment wytwarzany przez silnik przy tym samym natężeniu pola magnetycznego (U/f=const) jest zależny od:
a) częstotliwości zasilania wirnika lub
b) poślizgu i częstotliwości napięcia zasilającego silnik.
Ja w swoim modelu przyjąłem opcję a), ponieważ jest dogodniejsza do obliczeń. Odnosząc się zaś (chyba) do meritum Twojego pytania — uwzględniam różnicę prędkości między polem elektromagnetycznym a wirnikiem silnika, natomiast nie obliczam takiej wielkości jak poślizg s=(n0-n)/n.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Marca 2016, 00:01:03 »
Zgadzam się z tym co ostatnio napisałeś. Czytałem to co napisałeś w wypracowaniu, musiałbym się dobrze wgryź, aby do końca zrozumieć. Teraz twój przypadek silnik nie obciążony, bez obciążenia. Pole wiruje z prędkością 3000obr/min. Na skutek np. oporów w łożyskach wirnika wirnik będzie się obracał z mniejszą prędkością, przez co częstotliwość wirowania wirnika będzie mniejsza. Teraz obciążamy silnik, wirnik obraca się z większym oporem. Prędkość obrotowa wirnika się zmniejsza, przez co częstotliwość wirowania wirnika się zmniejsza, ale zwiększa się pobór prądu.

Offline jakol112

  • Szklarz
  • Wiadomości: 215
  • Technik-Elektryk, Student MiBM
    • Zobacz profil
    • PeKaPe
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Opis fizyki asynchronów
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Marca 2016, 15:54:30 »
 O, w takim razie wszystko jasne. Dzięki za wyjaśnienie @youBy. Nie pomyślałem w ten sposób.