W maju 2014 "popełniłem" taki oto tekst opublikowany w "Świecie kolei" 6/2014.
"ET40 w Tarnowskich Górach
Lokomotywy elektryczne ET40 (Škoda 77E) prowadzące ciężkie pociągi towarowe głównie po magistrali Śląsk – Porty były bardzo charakterystycznymi pojazdami w odniesieniu do maszyn dwuczłonowych. Ich wygląd zewnętrzny i konstrukcja licowały z myślą techniczną pierwszej generacji elektrowozów czechosłowackich produkowanych w zakładach Škoda Plzeň, co przełożyło się w trakcie służby na PKP na odegranie ważnej roli w transporcie przez ponad 30 lat eksploatacji. Niestety los lokomotyw został nieuchronnie przesądzony i decyzją PKP CARGO cała seria elektrowozów serii ET40 miała zostać zlikwidowana fizycznie. W ŚK 11/2012 opisane zostały pierwsze działania mające na celu pocięcie pierwszych lokomotyw, jednakże w późniejszym okresie okazało się, że likwidacja pojazdów została wstrzymana. Pomimo tego spółka zajmująca się złomowaniem lokomotyw zdążyła pociąć do dnia dzisiejszego 22 z 45 istniejących jeszcze w dniu 01.10.2012 roku maszyn. Obecnie na grupie towarowej stacji Miasteczko Śląskie odstawionych jest 12 lokomotyw ET40 o numerach 04, 16, 30, 34, 37, 42, 44, 48, 51, 57, 58 i 59, natomiast na torach postojowych przy lokomotywowni PKP CARGO znajduje się 10 elektrowozów z numerami 03, 07, 13, 17, 19, 31, 35, 43, 52, 55 oraz na terenie samej lokomotywowni ET40-01, którego zachowanie jako eksponat jest priorytetem. Ogólnie rzecz biorąc fizycznie pozostały jeszcze 23 lokomotywy, przy czym dla przykładu ET40-04 miała ostatnią naprawę rewizyjną w ZNTKiM Gdańsk 27.06.2008, a ET40-43 (jedyna w barwach PKP CARGO) 31.10.2008. Na razie dalszy los „Bombowców” nie jest znany i należy mieć nadzieję, że chociaż jeden egzemplarz zostanie docelowo zachowany".
Dodam, że ET40-07 i 30 nadal są na stanie PKP CARGO SA (przynajmniej jeszcze w sierpniu 2015 były), a całą gromadę 23 x ET40 odstawionych w Miasteczku Śląskim i Tarnowskich Górach oglądałem ostatni raz 26.05.2014. ET40-01 w międzyczasie została przetransportowana do Bydgoszczy.