Autor Wątek:  Jazda z przetwornicą czy bez niej.  (Przeczytany 27545 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #30 dnia: 19 Października 2015, 22:04:53 »
Oczywiście jest akumulator, tylko na ile wystarczy?

Dziś nagrałem film na spalinówce SM31.
Na dieslach mamy zazwyczaj pojemności 200Ah i więcej. Na elektrowozach I generacji, czyli EU07, ET22 itp. były montowane baterie 35Ah. Na Eurosprinterach mamy już OIDP 200Ah.
Pzdr.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 319
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #31 dnia: 20 Października 2015, 19:38:40 »
Jak operujesz amperogodzinami dobrze by było powiedzieć, że na "starych" maszynach jest 110V, a "nowych" 24V. 100 Ah na różnych napięciach daje zupełnie inne parametry akumulatora.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #32 dnia: 20 Października 2015, 22:30:55 »
Jak operujesz amperogodzinami dobrze by było powiedzieć, że na "starych" maszynach jest 110V, a "nowych" 24V.

U mnie na EU45 i ST45 jest ok. 90 V, czyli napięcie ładowania 110V, ale faktycznie na wielu modernizacjach i nowych jest 24-30V.
Pzdr.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #33 dnia: 21 Października 2015, 18:08:40 »
Cytuj
Na dieslach mamy zazwyczaj pojemności 200Ah i więcej. Na elektrowozach I generacji, czyli EU07, ET22 itp. były montowane baterie 35Ah. Na Eurosprinterach mamy już OIDP 200Ah.
Eurosprinter to ZTCP elektryk, to po co mu taki akumulator? Spaliówka rozumiem, bo do rozruchu silnika. Ale elektrowóz?

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #34 dnia: 21 Października 2015, 19:02:01 »
Jeżeli Eurosprinter ma baterię 24V to te 200Ah nie zgromadzi dużo więcej energii niż 35Ah przy napięciu 110V w et22.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #35 dnia: 21 Października 2015, 21:06:20 »
A to ja nie wiem jakie napięcie na Eurosprinter. Ale to by się zgadzało. Ciekawe, czy jest jakiś spalinowóz z 24V. Czy takie napięcie jest w stanie obrócić silnik (nie porównujcie z ciężarówkami, bo taki silnik jest 10 razy większy). Chociaż pewnie w kraju Samurajów już takie są;)

Offline GOPdriver

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 89
  • Ten, co wydrukował scenerię
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #36 dnia: 21 Października 2015, 21:10:26 »
OIDP na Lxd2 sa akumulatory 24v.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #37 dnia: 21 Października 2015, 21:16:40 »
Może nie największy diesel do rozruchu, ale 24V ma SM03. Na lokomotywach ET22/EU07 i pochodnych baterie mają znamionową wartość napięcia 90V, a stanowi je 12 oddzielnych ogniw zasadowych każde po 7.5V.
Co to jazdy z przetwornicą czy bez ( w Maszynie można jeździć bez lokomotywami mającymi sprężarki po stronie WN ), w realu zasadniczo jazda z wyłączonymi przetwornicami jest zabroniona ze względu na chłodzenie silników, można przy jeździe bez pociągu na krótkim odcinku wyłączyć przetwornice ( zabronione to jest w warunkach zimowych, szczególnie przy opadach drobnego sypkiego śniegu i występowaniu zamieci ). Przy prowadzeniu pociągu do 2000-2100t lokomotywą ET41 bywa praktykowane przez maszynistów wyłączanie z pracy członu sterującego w celu poprawy komfortu pracy ( brak pracy urządzeń oznacza ciszę ). Na ET41 wyłączenie członu sterującego z pracy nie doprowadzi do wyładowania baterii mimo braku pracy przetwornicy, gdyż wystarczy na członie pracującym sterowanym podeprzeć stycznik SZ1 i dopóki w cylindrach lokomotywy ciśnienie będzie niższe niż 2 atm., będzie zapewnione ładowanie baterii z przetwornicy członu sterowanego.
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2015, 23:06:59 wysłana przez Krzysiek1982 »

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #38 dnia: 22 Października 2015, 08:11:41 »
Eurosprinter to ZTCP elektryk, to po co mu taki akumulator? Spaliówka rozumiem, bo do rozruchu silnika. Ale elektrowóz?
Jednak dobrze nie zapamiętałem, bo ES ma 120Ah a nie 200. Obwód antypoślizgowy pracuje na EU45 nawet przy wyłączonej baterii np. podczas przesyłania na zimno i OIDP powinno energii wystarczyć na kilka dni. Automatyka EU45 odłącza wszystkie obwody przy spadku napięcia poniżej 95V. Stara lokomotywa pojedzie jeszcze przy ok. 60V.

  Dodano: 22 Października 2015, 08:13:28
Ciekawe, czy jest jakiś spalinowóz z 24V. Czy takie napięcie jest w stanie obrócić silnik (nie porównujcie z ciężarówkami, bo taki silnik jest 10 razy większy).
SM42 w wersji 6Dg ma 24V i silnik o pojemności 27 litrów...
« Ostatnia zmiana: 22 Października 2015, 08:13:28 wysłana przez biovital1 »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #39 dnia: 22 Października 2015, 20:12:03 »
Wolę H12 (26,6L) też idzie odpalić z baterii 24V. Największy silnik przy jaki startowliśmy na 24V to 700KM MB820 ok. 60L z baterii 24V 360Ah
« Ostatnia zmiana: 22 Października 2015, 20:14:10 wysłana przez MichałŁ »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 319
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #40 dnia: 23 Października 2015, 15:35:03 »
Wydaje mi się, że Gama spalinowa ma 24v akumulatory.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 444
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #41 dnia: 23 Października 2015, 20:40:15 »
Może nie największy diesel do rozruchu, ale 24V ma SM03. Na lokomotywach ET22/EU07 i pochodnych baterie mają znamionową wartość napięcia 90V, a stanowi je 12 oddzielnych ogniw zasadowych każde po 7.5V.
To chyba nie do końca jest tak, powinno być 12 akumulatorów o napięciu 7,5V. Natomiast każdy z tych akumulatorów zawiera odpowiednią ilość pojedynczych ogniw (tak jak cele w akumulatorze kwasowym). Jakiś czas temu pracowałem w utrzymaniu ruchu centrali telefonicznej CRK66, gdzie zapasowym zasilaniem było 10 zasadowych akumulatorów o łącznym napięciu 60V Więcej o akumulatorach na PKP można poczytać pod linkiem: http://zeus.krb.com.pl/?akumulatory-pojazdow-szynowych-pkp.-charakterystyka-i-wybrane-zagadnienia-eksploatacji,6

Offline miko22

  • Wiadomości: 617
  • Powoli wracam z "promocją"...
    • Zobacz profil
    • Nasze-Symulatory.pl
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #42 dnia: 23 Października 2015, 23:56:45 »
Co do baterii w EU07, to jest tak jak w załączniku. Screen z książki "LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE serii EU06 i  EU07" - str. 253.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #43 dnia: 24 Października 2015, 13:49:54 »
Co do baterii w EU07, to jest tak jak w załączniku. Screen z książki "LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE serii EU06 i  EU07" - str. 253.

Witam
W tym zapisie jest błąd. W skrzynce jest po 4 ogniwa.
Na EP09 załączenie przetwornic przy pracy sprężarki nie wynika z konieczności chłodzenia oleju (sprężarka ma do tego własny wentylator), tylko z konieczności podniesienia napięcia aby elektrozawory odwadniaczy działały prawidłowo.
Pozdrawiam

Offline borys_q

  • Wiadomości: 319
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #44 dnia: 24 Października 2015, 17:05:09 »
Prawdopodobnie obydwoje mamy racje, na kanale wentylatora drugiej pary silników trakcyjnych jest szczelina z której powietrze dmucha prosto na zbiornik oleju Sprężarki "GAR 30". Czy układ odwadniaczy jest identyczny w przypadku wszystkich typów sprężarek stosowanych na 09?

Cytuj
(...)(sprężarka ma do tego własny wentylator)(...)

O jakim typie sprężarki mówisz na 09 się 4 - rech stosowanych doliczyłem.
« Ostatnia zmiana: 24 Października 2015, 17:09:16 wysłana przez borys_q »

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #45 dnia: 24 Października 2015, 19:26:47 »
Witam
Na EP09 są 3 rodzaje sprężarek - GAR 30, Knorr, Airpol. Każda z nich ma własny inny układ odwadniaczy + osuszaczy powietrza. Kanał o którym mówisz powstał do chłodzenia przetwornicy statycznej eniki, później został zlikwidowany bo przetwornica dostała własny wiatrak. Akurat tak się złożyło, że koniec na którym było złącze znajduje się obok sprężarki. Gar ma własną podwójną chłodnice w stosunku 1/3 do 2/3 powierzchni która służy do chłodzenia powietrza i oleju, oraz własny wentylator na wale pod tą chłodnicą. Podobnie ma Knorr, Airpol ma chłodnice z boku połączoną wężami i z samodzielnym wiatrakiem.
Pozdrawiam
Ps. Problem był z elektrozaworami które przy napięciu ok 80V nie chciały się zamykać.
Pps.Czwarty typ był oryginalny (napędzany silnikiem 3KV) ostatni egzemplarz jeździł na 46 do naprawy głównej 
« Ostatnia zmiana: 24 Października 2015, 19:30:01 wysłana przez Ryszard-san »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 319
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #46 dnia: 24 Października 2015, 19:38:55 »
Dzięki, w ramach ciekawostki 2 dziewiątki (nie pamiętam numerów) nie załączają przetwornic przy uruchamianiu się sprężarki. Wiesz może czy to celowo (inny układ elektrozaworów) czy porostu tak wyszło? Nie słyszałem żeby ktoś miał z tego tytułu problemy z odwadnianiem.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jazda z przetwornicą czy bez niej.
« Odpowiedź #47 dnia: 25 Października 2015, 12:10:18 »
Witam
Raczej padła dioda i nikomu nie chce się jej wymienić ;)
Pozdrawiam