Autor Wątek:  Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!  (Przeczytany 10576 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rabinowsky

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
    • http://www.dzwignice.republika.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« dnia: 15 Listopada 2003, 22:30:26 »
Myślę że ciekawa rzeczą było by dodanie charakterystyczn1ego skrzypienia kół czyjak kolwiek to nazwać przy zakrętach przy małych prędkościach lub na zwrotkach, przynajmniej jak zauważyłem to takie istnieją! Drugą sprawą może być przechylanie się loka na zakrętach (czyli niwelowanie siły odśrodkowej jak mniemam)! Nie wiem czy jest to trudne czy łatwe ale napewno dodało by więcej realizmu!!!!

Pozdrawiam cały zespół maszyny!!!!!

[%sig%]
Rabinowsky Sp. ZON

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Re: Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Listopada 2003, 12:41:16 »
rabinowsky napisał:

> Myślę że ciekawa rzeczą było by dodanie charakterystyczn1ego
> skrzypienia kół czyjak kolwiek to nazwać przy zakrętach przy małych prędkościach lub na zwrotkach

..ale to nie w lokomotywie tylko w wagonach.
Loki raczej nie skrzypią na zakrętach i rozjazdach ->  te którymi do tej pory jeździłem nie skrzypiały przy wózkach. Co najwyżej fotel skrzypiał. ;)


>Drugą sprawą może być przechylanie się loka na zakrętach (czyli niwelowanie siły
> odśrodkowej jak mniemam)! Nie wiem czy jest to trudne czy łatwe ale napewno dodało by więcej realizmu!!!!

Od tej aktualizacji jest to widoczne, ale tylko na kilku zakrętach którym zostały "zaimplementowane" przechyły.  Są one na 4 czy 5 łukach za Wielkim Kacem. Wyjazd w kierunku na Drożdżownię -> to ten pojedynczy tor w prawo przed lokomotywownią.

Offline marekG

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Listopada 2003, 09:07:33 »
to prawda, na nowej trasie dla ganza sa eleganckie przechyly. Jezeli chodzi o dzwieki o ktorych wspominieli koledzy to nie do konca wiem o ktore chodzi ale  dzwieki we wnetrzy wagonu podczas przejazdu przez rozjazd to chyba synteza skrzypien,zgrzytow, trzaskow i czego tam jeszcze kto chce :).
Mnie najbardziej podoba sie jednak  na przechylonych lukach metaliczny zgrzyt krawedzi kola o wewnetrzna szyne przy wolnej jezdzie. To chyba slychac tez w loku?
Pozdrowionka papa,patyki w gorze obydwa

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Listopada 2003, 12:59:30 »
pisk slizgania sie zewnetrznego kola po szynie jest nieodzowny dla kazdego szynowego pojazdu ze sztywnymi osiami. na siodemce slychac piszczenie nawet przy szybkiej jezdzie to wychodzi takie syczenie z popiskiwaniem

OlO_EU

Offline rabinowsky

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
    • http://www.dzwignice.republika.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Listopada 2003, 22:07:04 »
Cytat: "OlO_EU"
napisał:
>pisk slizgania sie zewnetrznego kola po szynie jest nieodzowny dla >kazdego szynowego pojazdu ze sztywnymi osiami.

OTO MI WŁAŚNIE CHODZIŁO !!! Jest to wogóle możliwe do zrealizowania ???
Rabinowsky Sp. ZON

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Listopada 2003, 11:55:29 »
Bedzie to mozliwe w nowej wersji. Do piszczenia potrzebny
mi promien luku albo sila odsrodkowa, a do skrzypienia
potrzebna mi pochodna wyzej wymienionych.
Problem w tym ze w obecnej wersji promien nie jest
prawidlowo liczony.

Tomek

  • Gość
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Listopada 2003, 19:42:34 »
Pytanie calkowicie teoretyczne.  Czy w Maszynie luki torow sa tylko czescia kola, czy tez elipsy?  Pytam sie z ciekawosci. Na duzych szybkosciach wjazd w luk ktory jest czescial kola powoduje duze przeciazenie, "sile wyrzucajaca" i teoretycznie wieksze zurzycie obreczy/szyny.  Na elipsie jest ta sila stopniowy zwiekszana jak pojazd wchodzi w zakret.  Poza tym przechylenie tez chyba pomaga i czy moze wyeliminowac potrzeby luku elipsowego?  :-)

Tak sie tylko pytam, moze ktos mi na to odpowie.

Pozdrawiam

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Listopada 2003, 19:45:51 »
to sie nazywa krzywa przejsciowa na poczatku jest prosta i im dalej przejedizemy zamienia sie w luk. na swoim koncu ma promien taki jaki luk ktory jest dalej (np 1000m). w symulatorze tego nie ma

OlO_EU

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Listopada 2003, 21:43:14 »
Olo, no nie calkiem tego nie ma - z tego co wiem
krzywe Beziera gladko przechodza w prosta,
wiec cos na ksztalt KP jest.
Inna sprawa ze rzeczywisty promien (krzywizna w danym
punkcie) nie jest liczony
tylko zafiksowany podczas edycji.

Marcin_EU

  • Gość
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Listopada 2003, 18:04:00 »
Cytat: "McZapkie"
Olo, no nie calkiem tego nie ma - z tego co wiem
krzywe Beziera gladko przechodza w prosta,
wiec cos na ksztalt KP jest.

Niema, bezier calkiem niezle przybliza luk (no chyba ze zakrety robisz z flexow). W nebuli zrobilem przy lukach rowniez krzywe przejsciowe (parametry wziete z ksiezyca :), nawet fajnie to wyglada http://zsp.samorzad.pw.edu.pl/~olo/screens/nebula/kp.jpg

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Listopada 2003, 01:10:55 »
mogles mowic na krzywe przejsciowe jest wzor (jak i na poczatek i koneich pochylenia na nich :) )

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Listopada 2003, 10:16:59 »
Niema, bezier calkiem niezle przybliza luk (no chyba ze zakrety robisz z flexow). W nebuli zrobilem przy lukach rowniez krzywe przejsciowe [/quote]

Jak nie ma to dobrze ze zrobiles te KP.
Wlasnie dorwalem profil pionowy i poziomy linii kolejowej
w skali 1:5000 wzdluz i 1:200 w gore.
Sa tam takie dane jak dlugosc prostej,
dlugosc i promien luku oraz dlugosc krzywej przejsciowej,
np. luk ma R=1850m, D=250, po obu stronach KP maja D=90.

A w ogole caly zwoj ma kilkanascie metrow, musze sobie
kupic jakies walki do przewijania, moze w synagodze na Kazimierzu
beda mieli ;-)

Marcin_EU

  • Gość
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Listopada 2003, 13:14:00 »
Wogole jakimi podstawowymi parametrami opisywac tworzony luk?
-promien
-kat albo dlugosc (kat chyba lepszy, bo latwiej 2-torowki robic)
-jakies parametry KP, tylko jakie?
-przechylki, tylko ile i w jakich miejscach?

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Listopada 2003, 15:41:35 »
Cytat: "Marcin_EU"
Wogole jakimi podstawowymi parametrami opisywac tworzony luk?


Ja sie na tym niezbyt znam, ale z doswiadczenia wiem
ze dobrze byloby zeby bylo GUI tak jak w przerobionych
przezemnie skryptach - czyli z definicja jednoczesnie:
promienia,
dlugosci,
kąta.
Zmiana jednego z tych parametrow powinna pwodowac przeliczenie
dlugosci lub kąta (konkretnie zmiana dlugosci - przeliczenie kąta,
zmiana kąta lub promienia - przeliczenie długości, wzory oczywiste
z definicji kata w radianach :)

Robiac scenerie wkorzystuje i to i to.
Wlasciwie to czesciej dlugosc luku niz kąt - np. zeby
zrobic łuk komplementarny do zwrotnicy, wpisuje R=300 L=34
i juz mi kat wyskakuje 6 z hakiem stopni.
A biorąc pod uwage że na planach profilu poziomego podaje
się długosci a nie kąty to tym bardziej mozliwosc podania dlugosci
jest potrzebna (ale z przeliczeniem na kąt żeby jak zauwazyles
drugi tor zrobic z tym samym kątem ale mniejszym R).

Krzywa przejściowa to po prostu kawałek łuku gdzie
promień płynnie się zmienia od inf do wartości znamionowej łuku.
Wydaje mi się że odpowiednio ustawiając te wektorki na końcu
flexa da sie takie coś zasymulować.

Tak więc GUI robiące łuk powinno mieć możliwość definicji:
długość KP1
długość łuku i jego promień (z przeliczeniem na kąty)
przechyłka łuku
długość KP2
i jesli KP1,KP2=0 (mozna defaultowo tak ustawic dla beginersow :)
to mamy zwykly luk, a jesli rozne od zera to mamy luk z dwoma flexami.

Proponuje zeby przechylka byla uwzgledniana tylko gdy KP>0,
wtedy automatycznie mozna zrobic zeby ten srodkowy luk mial
stala przechylke a koncowe flexy zera od stron prostych.
To co bylo do tej pory to horror, czesto zapominalem wyzerowac
i skakalo albo przechylalo mi sie na druga strone.

Pozdr,

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
« Odpowiedź #14 dnia: 27 Listopada 2003, 14:58:05 »
Jako KP może być użyta krzywa tak zwana "klotoida", w dłuższym widzeniu jest to taki ślimak. Są odpowiednie wzory, mogę podać.
Zakręt w profilu podłużnym tworzy się poprzez zrobienie odpowiedzniego zakrętu bez KP, po czym dodaje się KP na początku i końcy zakrętu oraz wyliczeniu nowego promienia i kąta dla łuku który teraz znajduje się w pomiędzy obiema KP. Ten promień jest najczęściej mniejszy o około 1 - 2 m. Można też do skryptów dołożyć tworzenie przechyłki na podstawie podanej Vp - prędkości konstrucyjnej - nie mylić z prędkościa miarodajną, która jest inna (prędkość pojazdu).
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es