Autor Wątek:  Fizyka wykolejeń  (Przeczytany 27561 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Technik

  • Wiadomości: 91
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Fizyka wykolejeń
« dnia: 30 Marca 2015, 20:05:47 »
Temat mnie ostatnio zainteresował, więc pytam. Gdzieś na forum "fizycznym" znalazłem na obliczenie prędkości przy jakiej wagon się wykolei, jednak tam było uwzględnione tylko promień łuku, wysokość ciężaru, prześwit i to wszystko. Nie ma wpływu na to długość wagonu? Nie chce mi się wierzyć że kibel (jednostka trzyczłonowa) gdyby jego człony miały po 3m długości nie mógłby jechać szybciej...

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Marca 2015, 20:48:19 »
Raczej wysokość środka ciężkości, a nie wysokość ciężaru. Nie spotkałem się, by były to tożsame pojęcia.

Długość wagonu nie powinna mieć wpływu na wykolejenie, przy czym zauważ, że to jest prosty model fizyczny. Nie uwzględnia on na przykład przechyłki toru. Żeby doszło do wykolejenia, to musi się pojawić moment obrotowy, który przemieści środek ciężkości pojazdu poza pionową płaszczyznę, w której leży oś toru. Oś obrotu w takim modelu leży na styku zewnętrznej szyny i kół. Siła próbująca wytrącić pojazd ze stabilnego położenia będzie pozorną siłą odśrodkową. Teraz sobie wyobraź, że pociąg ma jednakową gęstość i kroisz go na równe, metrowe plastry. Kroisz model prostopadle do osi toru. Na każdy taki pokrojony prostopadłościan działa siła odśrodkowa o stałej wartości, ponieważ masy plastrów są jednakowe, i jednakowe są też ich szybkości na torze. Siła odśrodkowa próbuje każdy plaster wytrącić z położenia równowagi, a przeciwstawia się temu składowa siły grawitacji, która jest wprost proporcjonalna do masy plastra. Gdy teraz pokroisz ten sam pociąg na dwumetrowe plastry, to siła odśrodkowa wzrośnie dwukrotnie, ale masa także. Z fizycznego punktu widzenia długość wagonu nie ma wpływu, bo siła odśrodkowa i siła grawitacji zależą tak samo od masy pojazdu.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Marca 2015, 21:00:38 »
To jest wzór, który bym nazwał „wywrócenie pojazdu na bok”. Drugim powodem wykolejenia może być ześlizgnięcie się koła. Jest na to szczególnie narażone pierwsze od przodu, zewnętrzne. Dzieje się to, gdy stosunek poziomej siły prowadzącej do nacisku na to koło jest zbyt duży (dokładna wartość zależy od profilu obręczy). Siła prowadząca ma kilka składowych i jej wartość zależy oczywiście od przyspieszenia bocznego (prędkość, promień łuku), ale również parametrów konstrukcyjnych toru i pojazdu — stan toru, baza (rozstaw osi) wózka, rozstaw czopów skrętu, skrętność osi. Z jednej strony skrócenie pojazdu spowoduje lepsze (mniejsze) kąty w układzie, ale nie wiem, czy nie będzie to mieć negatywnego wpływu na spokojność biegu (drgania i siły).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Marca 2015, 22:06:18 »
To jest wzór, który bym nazwał „wywrócenie pojazdu na bok”.
Patrząc na dane z pierwszego zadania, jest to raczej jedyny mechanizm wykolejenia uwzględniony w tym modelu.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Marca 2015, 06:30:42 »
Główną przyczyną wykolejenia jest nie zachowanie tzw. szerokości prowadnej, zarówno w zestawie kołowym, jak i rozstawie szyn. Jeżeli wymiary są prawidłowe i nie wpływają na to dodatkowe czynniki, takie jak: ruchome podłoże, nierównomierny nacisk kół na szynę, zbyt duża różnica wysokości kół w zestawie kołowym, bądź zestawami w jednym wózku, silne podmuchy wiatru, nic złego nie ma się prawa stać.
Szerokość prowadna zestawu kołowego, powinna wynosić 1410-1426 mm, natomiast rozstawu szyn, w zależności od profilu linii (łuki, rozjazdy, tor prosty): 1435-1470 mm. Oczywiście są to wymiary dla toru normalnotorowego.
Co do wpływu długości pojazdu kolejowego na wykolejenie, nie do końca zgodzę się z tym, że nie ma ona wpływu na wykolejenie. Wszystko zależy od sytuacji. Przy wjeździe z dużą prędkością w rozjazd, im dłuższa odległość rozstawu wózków od siebie, tym lepiej. Wpływ na wykolejenie ma w takich wypadkach i stan pracy hamulca. Najczęstszym bledem maszynistów w takich sytuacjach, jest wdrażanie hamowania nagłego, co dodatkowo komplikuje wpisanie się zestawów kołowych w rozjazd.
Z kolei zbyt długi rozstaw wózków od siebie, może powodować uginanie się ostojnic (wtedy skrajne zestawy kołowe mają mniejszy nacisk na szyny, niż ich wewnętrzni koledzy). Zbyt długi tabor, ponadto nie zachowywałby promienia łuku, powyżej 190%. Po prostu nie zostałaby zachowana skrajnia.
« Ostatnia zmiana: 31 Marca 2015, 06:51:44 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4119
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1347
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #5 dnia: 31 Marca 2015, 09:04:28 »
Cytuj
Najczęstszym bledem maszynistów w takich sytuacjach, jest wdrażanie hamowania nagłego, co dodatkowo komplikuje wpisanie się zestawów kołowych w rozjazd.
Właśnie: już kilka razy słyszałem, że hamowanie nagłe w rozjazdach / na łuku tak naprawdę jedynie pogarsza sprawę. Dlaczego tak się dzieje?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie
14 lat z MaSzyną!

Sceneria Tomaszewo - zapraszam do otwartych testów scenerii.

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Marca 2015, 09:55:42 »
1. Podczas jazdy (bez hamowania), koła ze względu na swoją budowę są tak wyprofilowane, aby doskonale współpracować z odpowiednio wyprofilowaną główką szyny.
2. W trakcie hamowania zaburzona jest współpraca koła z szyną poprzez wystąpienie nadmiaru tarcia pomiędzy kołem, a główką szyny niż podczas normalnego toczenia się.
3. Każdy hamujący pojazd "nurkuje", spowodowane jest tym że na hamujący pojazd działa siła bezwładności, która odkłada się na przednim zawieszeniu/wózku dociskając koła do powierzchni (główki szyny).
4. Siła bezwładności skierowana jest po linii prostej wzdłuż ruchu pojazdu.
« Ostatnia zmiana: 31 Marca 2015, 10:00:03 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #7 dnia: 31 Marca 2015, 12:11:26 »
W najprostszym przypadku pojazd przedstawiany jest jako bryła jednorodna.
vgr = √(g*R*b)/(2*hGC)
vgr - prędkość graniczna na łuku
b - rozstaw kół
hGC - położenie środka ciężkości zależne od załadowania wagonu.
Tak naprawdę to mamy masę nieresorowaną - podwozie i resorowaną - nadwozie.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Kwietnia 2015, 12:18:40 »
Cytuj
W trakcie hamowania zaburzona jest współpraca koła z szyną poprzez wystąpienie nadmiaru tarcia pomiędzy kołem,

Dodatkowo konstrukcja przekładni hamulcowej w większości stosowanych w PL czteroosiowych wagonów  z  hamulcem klockowym, powoduje powstawanie siły która usztywnia wózek próbując ustawić go równolegle do osi wagonu co utrudnia wpisywanie się w łuki.
« Ostatnia zmiana: 01 Kwietnia 2015, 12:20:58 wysłana przez borys_q »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Kwietnia 2015, 12:52:22 »
W najprostszym przypadku pojazd przedstawiany jest jako bryła jednorodna.
vgr = √(g*R*b)/(2*hGC)
vgr - prędkość graniczna na łuku
b - rozstaw kół
hGC - położenie środka ciężkości zależne od załadowania wagonu.
Tak naprawdę to mamy masę nieresorowaną - podwozie i resorowaną - nadwozie.
To tylko wzor na wywrocenie pojazdu, nie ma w nim zaleznosci zjazdu obreczy z szyny (to uwazam za wykolejenie. Problem w tym, ze wozek podpiera wagon glownie na czopie skretu co implikuje rozlozenie ciezaru na wszystkie obrecze, to teoria. W praktyce wystepuja warunki zmiany obciazenia bocznego na obrecz, co doprowadza do braku jej stabilnosci, uniesienia i zjazdu z szyny na zewnatrz. Nie wydaje mi sie mozliwe opisanie tego zjawiska, jednym matematycznym wzorem. Broblem jest bardzo zlozony. Tu proponuje poobserwowac jakis dwuosiowy wagon na pogietym luku z modelu kolejki H0. Nie jest to dokonaly przyklad, ale moze uswiadomic, jak zachowuje sie dwu osiowy wozek nawet przy niewielkich predkosciach.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Kwietnia 2015, 13:47:22 »
Ten wzór na wywrócenie trzeba rozwinąć, szczególnie hgc. Tylko wydaje mi się, że wagony szybciej wyskakują z szyn niż się przewracają. Więc nie ma zastosowania.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #11 dnia: 01 Kwietnia 2015, 20:35:07 »
Cytuj
Najczęstszym bledem maszynistów w takich sytuacjach, jest wdrażanie hamowania nagłego, co dodatkowo komplikuje wpisanie się zestawów kołowych w rozjazd.
Właśnie: już kilka razy słyszałem, że hamowanie nagłe w rozjazdach / na łuku tak naprawdę jedynie pogarsza sprawę. Dlaczego tak się dzieje?

Dodatkowo bardzo "lubimy" jak maszynista robi kontrole w rozjazdach.... A, jak za późno odluzuje to staje. I potem iglica robi się luźna.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Kwietnia 2015, 00:01:40 »
A mógłbyś opisać jaki wpływ na rozjazdy/pracę dyżurnego ma kontrolne w rozjazdach?

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Kwietnia 2015, 00:58:50 »
Tematem jest, wagon porusza się po łuku. Przy jakiej prędkości nastąpi wykolejenie? Wzór który podałem, jak napisałem jest uproszczony. Dotyczy bryły sześciennej na kółkach, która jest modelem wagonu. Tak naprawdę mamy wózki, które są nieresorowane. Na wózkach na resorach umieszczone jest pudło wagonu. Pudło wagonu może się obracać wokół osi obrotu. Jeszcze jest środek ciężkości, którego położenie zależy od rozłożenia masy. Jak wagon przekroczy graniczną prędkość, następuje przechył wagonu. Następnie koła na zewnątrz podnoszą się, koła na torze wewnątrz łuku ześlizgują się i następuje wykolejenie. Nie wciskajcie tutaj wszystkich przypadków wykolejenia. Pociąg jedzie przez zwrotnicę i wyskoczy z szyny. W internecie są odpowiednie wypracowania, ale nie będę tego przepisywał na forum.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Kwietnia 2015, 12:11:36 »
Anrej. Co masz na myśli, pisząc kolejny raz ,,wózki nieresorowane"?
Nie słyszałeś o I-szym i II-gim stopniu odsprężynowania?
Poza tym, napisałem wyżej, co jest przyczyną wykolejenia, więc po co rozwijanie zbędnej dyskusji.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline kacp3r

  • Wiadomości: 185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #15 dnia: 03 Kwietnia 2015, 12:51:20 »
Z tego, co ja się orientuję, to siła odśrodkowa działa na zasadzie wyrzucania z zakrętu (w bardzo dużym uogólnieniu, ogólnie jest to tak zwana siła urojona), zaś opis Anreja sugeruje co innego. Jako potwierdzenie najlepiej jest przejrzeć sobie filmik z ostatniego wypadku kolejowego w Czechach (http://joemonster.org/filmy/67721). Myślę, że lepiej jest skupić się na etapie związanym z wykolejeniem na zwrotnicach.
Jestem wektorem kreacji anihilacji...

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Kwietnia 2015, 12:56:58 »
Anrej, jest zwyczajnie w błędzie i kolejny raz wyważa drzwi do lasu. Pisze niezrozumiałym językiem nie mając pojęcia o budowie wózka i posadowionym na nim pudle wagonu, czy lokomotywy. Nawet jeśli wie jak to jest zbudowane, to nie potrafi tego opisać.
Cytuj
Na wózkach na resorach umieszczone jest pudło wagonu. Pudło wagonu może się obracać wokół osi obrotu.
To się nazywa bujda na resorach.
Cytuj
W internecie są odpowiednie wypracowania, ale nie będę tego przepisywał na forum.
Wystarczy wkleić linki, ale ciężko na ten pomysł wpaść.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Kwietnia 2015, 13:44:13 »
Myślę, że lepiej jest skupić się na etapie związanym z wykolejeniem na zwrotnicach.
Nie wiem czy nie jest to bardziej złożony problem niż wykolejanie na łukach.  Należałoby odwzorować stan rozjazdu (jego pracę, ugięcia, stan podrozjezdnic, itd), konstrukcję wózka, zachowanie stopni odsprężynowania i wiele wiele innych. Wątpię czy jest to ot tak do zrobienia. Wykolejanie taboru to bardzo złożony problem. Ile też było takich zdarzeń, że wagon wykolejał się na pierwszym rozjeździe, rył tor, a następnie wkolejał się na drugim i pociąg jechał dalej… Tak samo nowy pojazd potrafi wejść w starego anglika na zwrotny 90km/h i się nie wykoleić. Chyba, że chcecie do granic możliwości uprościć temat - to ok.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline PiterCC

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #18 dnia: 03 Kwietnia 2015, 16:11:08 »
Anrej, jest zwyczajnie w błędzie i kolejny raz wyważa drzwi do lasu. Pisze niezrozumiałym językiem nie mając pojęcia o budowie wózka i posadowionym na nim pudle wagonu, czy lokomotywy. Nawet jeśli wie jak to jest zbudowane, to nie potrafi tego opisać.

Przecież zna się na wszystkim, o semafory i  Ie-1 też się parę dni kłócił. Milczenie czasem bywa złotem, dlatego nie warto pisać o tym czego się nie zna do podszewki :)

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #19 dnia: 04 Kwietnia 2015, 23:31:29 »
Na początek dobrze by było ustalić, jaka siła nacisku obrzeża na szynę grozi "wjechaniem" obrzeżem na główkę szyny.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #20 dnia: 05 Kwietnia 2015, 07:23:38 »
To też zależy od stanu obrzeża i szyny. Wystarczy bardzo podcięte obrzeże i " rozjechany styk" i tabor sam wyjeżdża z toru nawet przy 5km/h

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #21 dnia: 06 Kwietnia 2015, 06:17:15 »
I to prawda. Najwięcej wykolejeń, które badałem, zdarza się właśnie przy niskich prędkościach (poniżej 20 km/h).
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #22 dnia: 06 Kwietnia 2015, 08:35:46 »
Zwykle jest tak, że pociąg kiedy jedzie szybciej, w jakiś magiczny sposób "przeleci" nad jakimś felernym miejscem toru. Tak samo jak najgorsze jest rozpoczęcie hamowania kiedy dostrzeże się takie miejsce wtedy jest pozamiatane.

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #23 dnia: 06 Kwietnia 2015, 08:58:14 »
No to jak się zachować jak 100kph na haslerze, a anglik w bok? Hamować? Nie hamować? Uciekać?
« Ostatnia zmiana: 06 Kwietnia 2015, 09:22:00 wysłana przez danniel »
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #24 dnia: 06 Kwietnia 2015, 10:12:01 »
Przy stówie to i tak już bez znaczenia, więc można dać w nagłe i mocno się złapać lub rzucić na podłogę :) Przy 80 jeszcze można zaryzykować, odmówić zdrowaśkę i niech się dzieje, co chce :P

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #25 dnia: 06 Kwietnia 2015, 21:12:55 »
Różni znawcy się znaleźli nawet ekspert od katastrof kolejowych. Jednak jakoś nikt nie przedstawił argumentów, przy jakiej prędkości wagon się wykolei. No tak pociąg jadący z duża prędkością po łuku, to się wywróci a nie wykolei. Napisałem wzór określający, przy jakiej prędkości pojazd jadący po łuku się wywróci. Uaktywnił się @Krzysiek626, który jak zwykle nie potrafi nic napisać w temacie, tylko zanegować czyjś wpis. Oczywiście po kilka razy mam tłumaczyć i tak będzie się głupa rżnęło, że się nie rozumie.
Cytat: danniel
jak 100kph na haslerze
Co to jest kph?
Cytat: MichałŁ
Zwykle jest tak, że pociąg kiedy jedzie szybciej, w jakiś magiczny sposób "przeleci" nad jakimś felernym miejscem toru
Albo nie przeleci.
Cytat: PiterCC
Przecież zna się na wszystkim, o semafory i  Ie-1 też się parę dni kłócił. Milczenie czasem bywa złotem, dlatego nie warto pisać o tym czego się nie zna do podszewki :)
przecież nic nie napisałeś w temacie.
Cytat: Krzysiek626
Wystarczy wkleić linki, ale ciężko na ten pomysł wpaść.
Można wpisać w google i wyszukać, może ja mam w pliku pdf.
Cytat: kacp3r
Z tego, co ja się orientuję, to siła odśrodkowa działa na zasadzie wyrzucania z zakrętu
Masz rację przyczyną jest siła odśrodkowa.
a = (v2 / R) - (g * h / s)
a - przyspieszenie odśrodkowe przyjęte 0,6 m/s, dopuszczalne 0,8 m/s.
v - prędkość w m/s
s - rozstaw szyn
g - przyspieszenie ziemskie
h - przechyłka w mm
Po podstawieniu s = 1500 mm. g = 9,81 m/s2 i zamianie m/s na km/godz otrzymujemy:
a= (v2 / (12,96 * R)) - (h / 153)
Drugą wielkością jest przyrost przyspieszenia ψ.
ψ = a / t = (v * a) / (3,6 * l)
t - czas zwiększenia przyspieszenia
i - długość rampy przechyłkowej
Stosunek niedomiaru przechyłki do czasu ∆.
∆ = (153 * v * a) / (3,6 * l)
Otrzymyjemy wzór na przechyłkę.
h = (11,8 * v2) / R - (153 *a)
Długość rampy przechyłkowej spełniającej warunek prędkości podnoszenia koła.
l = v * 3,6 * f
f - szybkość podnoszenia koła.
Cytat: kacp3r
Myślę, że lepiej jest skupić się na etapie związanym z wykolejeniem na zwrotnicach.
Tam też występuje przyspieszenie odśrodkowe i nie ma przechyłki.
Na stronie http://www.railabstudio.com/download.html jest programik Railway Curve Calc, który wylicza przechyłkę. Są inne programy, ale potrzebują biblioteki fm20.dll. Pobrałem bibliotekę, ale wyrzuca, że niezgodna z systemem.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6287
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2211
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #26 dnia: 06 Kwietnia 2015, 21:21:14 »
Przy liczeniu przechyłki trzeba też wziąć pod uwagę żeby się mieściła między minimalną przechyłką dla pociągów pasażerskich i wartością maksymalną dla towarowych.
« Ostatnia zmiana: 06 Kwietnia 2015, 21:25:07 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #27 dnia: 06 Kwietnia 2015, 22:18:02 »
I to prawda. Najwięcej wykolejeń, które badałem, zdarza się właśnie przy niskich prędkościach (poniżej 20 km/h).
Anrej. Rozumiem, że 20km/h powoduje siłę odśrodkową wyrzucającą skład z toru. Piękna teoria, ale mocno nieprawdziwa (zwykła bzdura). Rozpatrywanie prędkości, jako jedynego czynnika powodującego wykolejenie (nie mówimy o katastrofie), jest błędem.
Anrej, 100kph to prędkość w km/h po angielsku... Nie pisz już nic więcej.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #28 dnia: 06 Kwietnia 2015, 22:22:21 »
Zgadza się oblicza się przechyłki równoważące  naciski na oba toki szynowe dla pociągu pasażerskiego i towarowego, minimalną ze względu na ruch pasażerski, maksymalną ze względu na ruch towarowy. Następnie wyznacza się optymalną przechyłkę.
Dla przykładu:
linia pierwszorzędna
prędkość maksymalna pociągów pasażerskich vmax = 120 km/h
prędkość maksymalna pociągów towarowych v t = 80 km/h
promień łuku poziomego R = 1500 m
a) przechyłka równoważąca naciski na oba toki szynowe
- dla poc. pas. hrpas = 113,3 mm
- dla poc. tow. hrtow = 50,3 mm
b) przechyłka minimalna ze względu na ruch pasażerski.
adop = 0,72 m/s2
hminpas = 3,1 mm (-153 * adop)
c) przechyłka maksymalna ze względu na ruch towarowy
przyjęto 15 < T < 20 Tg / rok
wtedy at = 0,42 m/s2
hmaxtow = 114,6 mm (+153 * at)
d) optymalizacja przechyłki
Oblicza się przyspieszenie dla różnych wartości przechyłek i wyznacza, dla której przyspieszenia odśrodkowe dla poc. pas. i dośrodkowe dla poc. tow. osiągną  zbliżony poziom wykorzystania wartości dopuszczalnych
W tym przypadku jest to 75 mm.

I to prawda. Najwięcej wykolejeń, które badałem, zdarza się właśnie przy niskich prędkościach (poniżej 20 km/h).
Anrej. Rozumiem, że 20km/h powoduje siłę odśrodkową wyrzucającą skład z toru. Piękna teoria, ale mocno nieprawdziwa (zwykła bzdura).
Czy to ja napisałem? Jak dotychczas to nic nie napisałeś w temacie.
« Ostatnia zmiana: 06 Kwietnia 2015, 22:30:35 wysłana przez Anrej »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Fizyka wykolejeń
« Odpowiedź #29 dnia: 06 Kwietnia 2015, 22:56:11 »
Anrej, w każdym temacie czepisz się jakiegoś wybranego wątku, czy szczegółu. Potem wałkujesz w kółko, mimo że nikogo to nie interesuje. Jeśli EU40 napisał, że większość wykolejeń jest przy prędkościach do 20km, to siły o których Ty wspominasz, są małe i można je pominąć. To oznacza, że Twoje wywody nie mają zastosowania w tych wykolejeniach. Można je odnieść co najwyżej do przypadku Hiszpańskiego maszynisty, który wywalił skład przy V ponad 200km/h (o ile pamiętam, dał w nagłe). Jednak tej sytuacji nie możemy uogólniać, bo jest jednostkowa. Pytanie Technika dodatkowo jest mało precyzyjne, a głównie chodziło mu o wpływ długości pojazdu. Roztrząsanie dalsze jest bez sensu, a wątek można zamknąć.