O tym , jaka lokomotywa jest wyznaczona do prowadzenia pociągu oraz jego dopuszczalny ciężar, ustala służbowy rozkład jazdy pociągów. To z kolei oblicza się na podstawie różnych czynników - możliwości trakcyjnych lokomotywy, dopuszczalnej prędkości szlakowej, możliwości utrzymania czasów jazdy, czy profilu linii itp. Na PKP regułą jest, że do prowadzenia poc. pasażerskich na liniach zelektryfikowanych o prędkości poniżej 125 km/h jest EU07 i to do jej możliwości dobiera się ciężar pociągu i czasy jazdy. Dlatego też niektórzy się dziwią, dlaczego jeden pociąg pośpieszny jedzie np. z Krakowa do Tarnowa 60 min., a inny 67 min. przy takich samych postojach- jest to spowodowane właśnie różnicą ciężarów pociągów i odpowiednio obliczonych czasów jazdy dla każdego z nich. Często się zdarza, że z powodu braku potrzebnego ilostanu lokomotyw np. EU07 zastępczo do prowadzenia pociągu wyznacza się lokomotywę o podobnych własnościach trakcyjnych np. ET22 , czy inną, ważne, aby była w stanie utrzymać założone czasy jazdy i posiadała sprzęg ogrzewania.