Autor Wątek:  Sceneria w gmax - problemy  (Przeczytany 11205 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Sceneria w gmax - problemy
« dnia: 14 Stycznia 2015, 10:41:10 »
Witam!
Po wielu zmarnowanych dniach na poszukiwaniu rozwiązań moich problemów pozwoliłem sobie na założenie tego wątku, w sumie analogicznego do tego http://eu07.pl/forum/index.php/topic,19957.0.html. Moje pytania brzmi: 1) Czy istnieją skrypty do gmaxa, dzięki którym da się wyeksportować choćby jeden trójkąt terenu? 2) Jeżeli tak to jak to zrobić? 3) Gdzie jest program CopyCopyListener? 4) Jeżeli chcę zrobić scenerię od A do Z, to jestem skazany na 3ds'a?

Jeżeli masz pytania o tworzenie w tym programie - zapytaj tutaj. Dzięki czemu stworzy się jeden wątek o ważnych informacjach dla twórców.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Stycznia 2015, 17:43:49 »
Ja zrobiłem swoją scenerię w GMaksie, więc się da. Natywne skrypty do GMaksa są w starym downloadzie. A co do CopyCopyListnera, to on chyba nie został nigdzie opublikowany. Ja go mam, ale nie wiem czy autor wyraża zgodę na jego rozpowszechnianie, skoro nigdzie go nie umieścił, więc jeśli nie znajdziesz go nigdzie na forum/w downloadzie, to warto zwrócić się do autora lub administracji. Ale wiedz o tym, że istnieje też program YAGG, który również pozwala na kopiowanie zawartości listnera.
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 320
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Stycznia 2015, 19:02:49 »
Witam. Co do programu  CopyCopyListener to @ISDR udostępnił go kiedyś w wątku: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,8053.msg82594.html#msg82594 pliku pod tym linkiem już dawno nie ma ale jest na eu07.pl: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9101.msg90645.html#msg90645
Pozdrawiam

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Stycznia 2015, 19:09:09 »
4) Jeżeli chcę zrobić scenerię od A do Z, to jestem skazany na 3ds'a?
Moim zdaniem nawet 3ds nie zapewnia narzędzi do zrobienia "scenerii od A do Z". Tzn. da się zrobić coś, co wygląda jak sceneria, ale wszystkie scenerie zrobione w ten sposób mają wiele uproszczeń. Nie spotkałem się z opisem, jak powinno się robić scenerie, żeby miały wszystkie elementy osiągalne na chwilę obecną. O ile jeszcze można znaleźć wytyczne do budowy stacji i szlaków, to np. nie widziałem jeszcze zwymiarowanego przejazdu drogowo-kolejowego. Kolejnym problemem są "klocki" do budowy scenerii, które są mocno wybrakowane. Wymiarowe rozjazdy są tylko jednego typu — kontynuowanie budowania scenerii z niewymiarowych rozjazdów (opracowanych w 2002 roku) ma ograniczony sens.

Oczywiście można też założyć, że wzorzec najlepszych scenerii został już ustanowiony np. przez Całkowo oraz Linię 053 i teraz wystarczy robić tego więcej w ten sam sposób. Jednak moim zdaniem wszystkie obecne scenerie w MaSzynie mają dwie podstawowe wady. Po pierwsze, nie tworzą sieci kolejowej. Pod drugie, są płaskie, przez co praktycznie na każdej stacji stając pod semaforem można wyluzować skład i nie ruszy się on z miejsca — co rzadko ma miejsce w rzeczywistości. Trzecia, mniej istotna wada jest związana z kwestią znajomości szlaku — poszczególne klony (scenariusze) potrafią się różnić zbyt wieloma szczegółami.

Wydaje mi się, że jeśli ktoś wyraża chęć zrobienia scenerii, to by chciał gotowy opis jak co po kolei robić. Tymczasem całościowy i kompletny opis nie istnieje, a wobec braku "klocków" nawet nie da się takowego zrobić. Po pierwszych próbach opisania budowy scenerii w Rainsted doszedłem do wniosku, że to nie ma sensu — najpierw trzeba się dopracować rozwiązań, które dopiero po ich zaistnieniu będzie można opisać. Dlatego też ja staram się ulepszać istniejące scenerie (Quark/Mydelniczka, Tarniowo2, Manewrowo3, SDR) nie dlatego, żeby je reanimować, ale aby wypracować jakieś rozwiązania możliwe do powielenia. Na robienie scenerii od zera bym się nie porywał, a nawet ilość problemów z remontem kapitalnym Linii 546 jest na chwilę obecną zbyt ogromna.
« Ostatnia zmiana: 14 Stycznia 2015, 19:11:18 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

sebastian82

  • Gość
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #4 dnia: 14 Stycznia 2015, 19:37:47 »
Ra nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Zawsze znajdzie się ktoś, kto o tym nie wie. Przyjdzie i to zrobi.  Jeśli masz pojęcie o tym co robisz to machniesz dobrą, aczkolwiek niekoniecznie realną scenerię przy pomocy: notatnika i jeta. Położysz tory, drogi, rzeki trakcję, zrobisz teren (z rowami włącznie) i bez problemu wstawisz modele. Wystarczy tylko chcieć.

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #5 dnia: 14 Stycznia 2015, 19:46:46 »
Ra raczej nie chodziło o możliwość praktyczną zbudowana scenerii w 3DS-ie/GMaksie, tylko o ewentualną poprawność powstałej trasy. Rainsted jest o wiele bardziej dokładny i też mi się wydaje, że powinno się korzystać z niego (jakbym drugi raz robił scenerię, to najprawdopodobniej właśnie w ten sposób). Tylko mam czasami obawy, czy scenerie z Rainsteda nie są przypadkiem utopią. Z drugiej strony, od lat nie wyszła żadna sceneria z 3DS-a, więc to raczej nie edytor, a specyfika pracy nad trasami powoduje, że ich ukończenie jest trudne. Ja to widzę trochę tak, że prawie każda sceneria jest z góry skazana na nieukończenie.
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Stycznia 2015, 19:49:31 »
Miałem na myśli to, że ja nie umiem ani nie znam nikogo, kto by umiał albo chociaż się za to zabrał. To nie znaczy, że się nie da w ogóle. Ja bym chciał, żeby ktoś ot tak sobie machnął wymiarowe modele podsypek rozjazdów dla różnych kategorii linii (już pal diabli różne rodzaje szyn oraz różne krzyżownice), do tego kilka tekstur dla automatycznej podsypki, najlepiej jeszcze z przejściami, a na koniec ładnie to opisał. Teoretycznie da się to przecież zrobić. Ale bez tego nie widzę szans na sensowne opisanie tworzenia scenerii, a uczenie każdego po kolei budowania z rozjazdów 25m i 34m o skosie 1:8.7857192454... hm, mnie to nie odpowiada.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Stycznia 2015, 20:11:01 »
Szczerze przyznam, że nigdy nie rozumiałem tego toku rozumowania o braku podsypek. Co z tego, że są dziury, można przecież dalej tworzyć scenerię, a podsypki dostawić w momencie, gdy się ukażą, prawda? Przecież to zwykły plik typu include, który nie ma wpływu na geometrie sąsiednich odcinków. Według mnie samo pisanie że czegoś potrzeba, niewiele pomoże. Gdyby tak udostępnić wszystkie tory położone w Rainsted, to wydaje mi się, że zmieniłoby się myślenie twórców, zmieniłyby się priorytety. Kilka osób już poprawiało obecne scenerie z paczki, modyfikowało otoczenie itp. Gdyby mieli dostęp do realnej sieci kolejowej, to mogliby tę energię skupić właśnie na tych rzeczywistych szlakach i dorobić teren wraz z otoczeniem w 3dsMax, czego w Rainsted sprawnie nie da się zbudować.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #8 dnia: 14 Stycznia 2015, 20:30:00 »
Ale ja nie obserwuję zainteresowania sceneriami zaczętymi w Rainsted. Jest ułożona stacja Gorlice, jest linia Kozłów – Psary, są w ostatnim paczu Suwałki ułożone zgodnie z mapami — i jakoś nikogo chętnego do modelowania terenu ani aranżacji otoczenia nie kojarzę. Może to za mało torów? Ze sceneriami realistycznym w Rainsted jest jeszcze dodatkowo problem w zakresie ustalenia bezwzględnej wysokości — lepiej by było raz to ustalić i potem już nie musieć poprawiać — składał ktoś wniosek do geodezji o udostępnienie numerycznego modelu terenu? Koszt takich danych jest w zakresie od 32gr/km² do 96gr/km², zależnie od opcji wybranych we wniosku.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

sebastian82

  • Gość
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #9 dnia: 14 Stycznia 2015, 21:03:12 »
Jak zauważyliście tworzę linię 276 Wrocław -> Międzylesie -> Granica Państwa, a to, że brakuje wielu rzeczy to mnie jakoś nie zniechęca. Wręcz przeciwnie zabrałem się za elementy infrastruktury, których nie ma w symku. Zacząłem od wiaty, sygnalizacji świetlnej i kozła. Resztę modeli jak trzeba będzie też zrobię. Jakoś nie widzę tego lasu rąk chętnych do pomocy choćby przy zrobieniu wymiarów. Dlatego nie czekając na łaskę innych w miarę swoich możliwości sam jeżdżę i gromadzę potrzebne mi materiały. To, że nie ma tekstury podsypki jakoś mnie nie zniechęca. Taki element prędzej czy później się pojawi. Denerwujące jest też takie gadanie, poza tym odbiegamy od tematu. http://eu07.pl/forum/index.php/topic,21520.0.html
« Ostatnia zmiana: 14 Stycznia 2015, 21:09:14 wysłana przez sebastian82 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #10 dnia: 14 Stycznia 2015, 21:15:48 »
No ale właśnie masz dobre podejście i moim zdaniem chyba jedynie słuszne. A chodziło mi o to, że ani gmax, ani 3ds max, ani żaden inny pojedynczy edytor, ani wszystkie razem nie są wystarczające do zrobienia poprawnej technicznie i atrakcyjnej graficznie scenerii, ponieważ w wielu przypadkach trzeba zacząć od zorientowania się, co jest potrzebne i w jaki sposób by się to dało zrobić. Pytanie "4) Jeżeli chcę zrobić scenerię od A do Z, to jestem skazany na 3ds'a?" sugeruje jakoby istniał program będący rozwiązaniem wszelkich problemów.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline JanuszB

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #11 dnia: 14 Stycznia 2015, 23:15:22 »
Hmm nie chce się wtrącać ale jest wiele osób które by chciały coś zrobić ale przeraża ich (mnie też) to "programowanie" :/ może pora coś zmienić? Co raz mniej osób ma dzisiaj czas i cierpliwość żeby robić trasę parę lat (podziwiam i mam ogromny szacunek dla tych co tworzą). Nie znam się więc to tylko moje gdybanie

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Stycznia 2015, 23:17:23 »
Co zmienić? Jest dużo koncepcji powstania nowego edytora. Niektóre nawet istnieją. Ale żeby wyszedł jeden prosty, wielofunkcyjny, odporny na błędy - to jest dopiero utopia.
« Ostatnia zmiana: 14 Stycznia 2015, 23:18:29 wysłana przez SKP »
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline JanuszB

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Stycznia 2015, 23:27:48 »
O to chodzi, jak najprostszy a najlepiej "graficzny", aktualnie jest coraz więcej informatyków ale wielu by sobie z tym raczej nie poradziło, a jeżeli by powstał jakiś prosty edytor (hmm raczej by w grę musiał wchodzić nowy silnik graficzny) to bym zabrał się za trasę na zasadzie kliknąć tu, podwyższyć teren, kliknąć tam, postawić tory, semafor itp. Mnie osobiście to co jest aktualnie przeraża i nawet nie próbuje:/... a szkoda:/
Ps. Z informatyką niestety mam niewiele do czynienia ale chęci są i jak będzie taki edytor w zasięgu moich "umiejętności" to być może będę działał, na tą chwile szkoda mojego czasu i Waszych nerwów :P
« Ostatnia zmiana: 14 Stycznia 2015, 23:29:18 wysłana przez JanuszB »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #14 dnia: 15 Stycznia 2015, 00:15:38 »
Jeżeli chcesz mieć prosty edytor i budować scenerie, nie mając w ogóle pojęcia o budownictwie kolejowym, to mogę polecić np. coś takiego:
t=86
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #15 dnia: 15 Stycznia 2015, 00:53:44 »
Gdyby zamiast trawy były wczytane kawałki map (google, geoportal itd) oraz domyślnie ustawione byłyby rozwiązania zgodne ze sztuką (np. zmiana promienia skokowo po znanych typach rozjazdów), to powstałby całkiem przyjazny interfejs do kładzenia torów w planie.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #16 dnia: 15 Stycznia 2015, 15:45:55 »
Dlaczego uważasz, że interfejs 3d jest lepszym rozwiązaniem, niż interfejs w rzucie prostokątnym?
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #17 dnia: 15 Stycznia 2015, 18:23:59 »
Dlaczego uważasz, że interfejs 3d jest lepszym rozwiązaniem, niż interfejs w rzucie prostokątnym?
Dlaczego nie można mieć obu? Jeżeli komuś się lepiej pracuje w 3d to czemu nie.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #18 dnia: 15 Stycznia 2015, 23:01:39 »
Dlaczego uważasz, że interfejs 3d jest lepszym rozwiązaniem, niż interfejs w rzucie prostokątnym?
Do wstawiania modeli - interfejs 3D będzie idealny, bo będziesz mógł mieć podgląd na położenie danego modelu np. budynku - czy sąsiaduje z pozostałymi nie nachodząc na siebie lub nie zostawiając przerwy między sobą itp.. Co do wstawiania układów torowych - przy takim edytorze jaki ma np. Railworks raczej nie ma mowy o idealnym odwzorowaniu układu torowego - chyba, że będzie można ręcznie podawać parametry - tutaj najlepszym wyjściem będzie wersja 2D.

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #19 dnia: 17 Stycznia 2015, 08:46:56 »
Ja zrobiłem swoją scenerię w GMaksie, więc się da.
Albo mam pecha, albo nie wiem jak to zrobić, skrypt odmawia współpracy wykręcając się tym.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #20 dnia: 17 Stycznia 2015, 10:06:57 »
Jeśli istotnie masz wiele materiałów na submodel to żadnym edytorem tego nie wyeksportujesz, bo t3d tego zwyczajnie nie obsługuje.
Mój kanał youtube

sebastian82

  • Gość
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #21 dnia: 17 Stycznia 2015, 10:23:10 »
W 3ds max (w gmax powinno być podobnie) zaznaczasz obiekt, który jest mapowany kilkoma materiałami i klikasz convert to mesh. Następnie używając polygon zaznaczasz poszczególne jego elementy i za pomocą funkcji detach zmieniasz ich nazwy.
Dopiero później mapujesz.

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Stycznia 2015, 18:24:23 »
Jeśli istotnie masz wiele materiałów na submodel
Jak wiele materiałów?  Nałożyłem jedną teksturę.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #23 dnia: 19 Stycznia 2015, 20:21:24 »
Nie wiem, co dokładnie robisz źle, ale na pewno w którymś momencie nie postępujesz zgodnie z poradnikami na forum. Wczesne wersje 3DS-a są dość zbliżone do Gmaksa, dlatego możesz się kierować starym poradnikami do 3DS-a.
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Odp: Sceneria w gmax - problemy
« Odpowiedź #24 dnia: 20 Stycznia 2015, 14:55:21 »
Czasem za dużo naklikam na teren i chyba dlatego to nie działo. No nic, dziękuje za pomoc.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.