Autor Wątek:  Impuls 31WE  (Przeczytany 12748 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 855
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 276
Impuls 31WE
« dnia: 11 Listopada 2014, 11:44:46 »
Impuls pojachał z taką prędkością podszas testów, czyli nie miał wtedy jeszcze ustalonej prędkości eksploatacyjnej.
Jeżeli wskazówka haslera doszła do prędkości eksploatacyjnej np. na ósemce, to lokomotywa nie powinna się wyłączyć? U nas w Maszynie nic się nie dzieje. Lokomotywa dalej się rozpędza.
Impuls miał ustaloną prędkość eksploatacyjną od samego początku. Pojazd zbudowano z użyciem podzespołów, komponentów i oprogramowania przewidzianych dla prędkości 160 km/h. Zanim 31WE pojechał na CMK odbywał szereg jazd testowych w Żmigrodzie, gdzie został "dosterowany". Test na CMK był ciekawą akcją pod kątem technicznym jak i reklamowym dla Newagu. Po testach na CMK 31WE przyjechał bezpośrednio do nowego właściciela. Co ważne, jazdy na CMK w lutym 2013 nie testowały stricte konstrukcji 31WE, bo to było już zbadane - chodziło bardziej o typowe doświadczenie i pobicie kolejnego rekordu.
Wiadomość raportowana. Za wiele nie ma wspólnego z tematem. Zatem wydzielam do nowego wątku.
Sawi
« Ostatnia zmiana: 12 Listopada 2014, 08:35:48 wysłana przez Sawi »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Listopada 2014, 23:34:46 »
Przecież to każdy może wpisać w Google i przeczytać. Jeszcze napisałeś tak zagadkowo. Co to znaczy miał ustaloną prędkość eksploatacyjną od samego początku? Napisałeś o biciu rekordu prędkości, ale nie napisałeś ile wynosi.
31WE należy do rodziny EZT produkowanych przez firmę Newag z Nowego Sącza. Pierwszym był 6 członowy 35WE Bo'2'2'Bo'+Bo'2'2'Bo. Budowę rozpoczęto na początku listopada 2011, zakończono 1 kwietnia 2012. Nazwa EZT produkcji Newag "Impuls" została ustalona 24 kwietnia 2012 w wyniku konkursu. Montaż 4 członowego EZT 31WE Bo'2'2'2'Bo zakończono w grudniu 2012. 5 stycznia 2013 pojazd rozpoczął testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. W nocy z 18 na 19 lutego 2013 podczas testów na CMK 31WE podczas ostatniej próby osiągnął prędkość 211,6 km/godz., ustanawiając rekord dla pojazdów zaprojektowanych i wyprodukowanych wyłącznie w Polsce. Obecnie jeździ w barwach Kolei Dolnośląskich.
« Ostatnia zmiana: 11 Listopada 2014, 23:36:02 wysłana przez Anrej »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 252
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Listopada 2014, 23:56:45 »
A chociaż ten na testach był standardowy, czy zmieniali coś w przełożeniu i rozmiarze kół?

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #3 dnia: 12 Listopada 2014, 00:31:23 »
Nie wyobrażam sobie zmianę przekładni lub zestawu kołowego. 160km/godz. jest prędkością eksploatacyjną, gdyż z taką prędkością maksymalną mogły jeździć pociągi w Polsce. Jest jeszcze maksymalna prędkość konstrukcyjna i potencjalna prędkość maksymalna. TGV V150 jak biło rekord prędkości, to podwyższono napięcie w sieci. Może w nocy sieć nieobciążona, nic nie jechało, mógł sobie pozwolić na bicie rekordu.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 290
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 197
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Listopada 2014, 11:47:16 »
A chociaż ten na testach był standardowy, czy zmieniali coś w przełożeniu i rozmiarze kół?

31WE jest częściowo zbudowany w oparciu o komponenty zaprojektowane na 200 km/h. W tym przypadku chodzi głównie o przekładnie i silnik. OIDP tej samej przekładni używają na co dzień w pociągach Stadlera z vmax 200 km/h zbudowanych dla Norwegii.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6007
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 578
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Listopada 2014, 10:15:34 »
Jestem ciekaw dwóch rzeczy:
1) czy i co zmieniano na czas testów w oprogramowaniu Impulsa na czas prób,
2) czy silniki TM 59-39-4 (500 kW — ED74, Impuls, Elf, Flirt) występują w kilku odmianach? Charakterystyki Elfa i ED74 ewidentnie wskazują, że moc znamionową silniki tych pojazdów utrzymują gdzieś do 3900 obr/min, podczas gdy w materiałach dot. Flirta pojawiła się informacja o utrzymywaniu mocy do 5100 obr/min.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 290
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 197
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Listopada 2014, 18:31:06 »
...
Widać jak 31WE trzyma moc do 200 km/h. W okolicach 160 km/h zaczyna delikatnie słabnąć. Przy 200 km/h 31WE jest słabszy tylko o 8% od maksymalnych swych osiągów. Moc znamionowa 31WE, ED74, Elfa, Flirta = 2MW a maksymalna w ok. 3MW i tyle 31WE przy 200 km/h jeszcze utrzymywał, więc ze znamionową tym bardziej nie ma problemu :)


Regulamin, obowiązki, pkt 11a. Zbędny cytat.
adsim
« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2014, 18:46:45 wysłana przez adsim »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6007
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 578
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Listopada 2014, 19:50:30 »
Jedną rzeczą jest moc maksymalna silników (tutaj 3 MW), a drugą rzeczą nastawienie maksymalnej mocy pojazdu, które wynosi około 2,5-2,6 MW (takie wartości podają producenci pojazdów czy falowników – Ingeteam). Trzeba pamiętać, że przy mocy maksymalnej i dużych prędkościach jazdy wchodzimy w obszar obniżonej sprawności (poślizgi zbliżone do krytycznych), którego w normalnej eksploatacji chyba nie trzeba używać. Dla mnie nie byłoby wcale dziwne, gdyby się okazało, że przed testami przyszedł pan z Medcomu, wgrał nową tablicę sterowania Iq(v) i zaraz po testach przywrócił domyślną. Jak znajdę foldery, to tu wstawie.
Swoją drogą, pokazywany prąd silnika to chyba prąd w obwodzie pośredniczącym przed falownikiem.

  Dodano: 20 Listopada 2014, 11:34:35
Folder dotyczący elfa 22WE: moc maksymalna 2500 kW oraz siła 35,7 kN przy prędkości 160 km/h (co daje 1600 kW). Daleko tam do 3MW.
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2014, 11:34:35 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 290
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 197
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Listopada 2014, 13:21:37 »
Folder dotyczący elfa 22WE: moc maksymalna 2500 kW oraz siła 35,7 kN przy prędkości 160 km/h (co daje 1600 kW). Daleko tam do 3MW.

A widziałeś DTR 31WE? Silniki pracują z pełnym napięciem dopiero powyżej ok. 62 km/h. Stały moment jest utrzymywany do 70 km/h (kosztem większego prądu). Przy 160 km/h siła spada do ok. 44kN ze 100 kN (chyba Newag podał dane dla jednego wózka). Falownik Medcomu potrafi wydać 250 amper na fazę, a np. EN57AKŚ wystarczy 104 A na silnik przy napięciu w sieci = 3310V, aby silnik dał na wale 350 kW (pobiera 375 kW, czyli 25 kW idzie na ciepło strat, a w tym czasie cosinus fi = 0,89). Impuls falowników o wydajności prądowej takiej jak na EN57AKŚ, ma dwa razy więcej, czyli 2800 kW ma bez problemu a i to to nie jest 100% możliwości, bo 208 A to nie 250. Newag oficjalnie przyznaje, że prędkość konstrukcyjna 31WE = 200km/h. Do rekordowej jazdy nie musieli nic zmieniać oprócz zdjęcia blokady maksymalnej prędkości. Wszystko tez wskazuje że prąd na wyświetlaczu 31WE, to prąd fazowy silnika, a nie np. DC na wejściu falownika, choć istotnie ich wartości są bardzo zbliżone. Przykładowo 104 ampery razy sqrt z liczby trzy, razy 2340 V (czyli sqrt z 2 x 3310 V) razy 0,89 = 375 kW. 104 A DC x 3310 V DC = 344 kW. Na zdjęciach w SSC w wątku o Newagu i biciu ich rekordu prędkości: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=100479055&postcount=4121 widać że pobór prądu z sieci wynosił nawet 1066 A przy napięciu na pantografie 3291 V. Kiedyś liczyłem maksymalną moc odbiorów pomocniczych takiego ezt i nie jest specjalnie imponująca...
Pozdrawiam

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6007
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 578
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Listopada 2014, 14:33:47 »
A widziałeś DTR 31WE? Silniki pracują z pełnym napięciem dopiero powyżej ok. 62 km/h. Stały moment jest utrzymywany do 70 km/h (kosztem większego prądu). Przy 160 km/h siła spada do ok. 44kN ze 100 kN (chyba Newag podał dane dla jednego wózka).
Jakoś jeszcze nie było okazji… ;)
160 km/h ∙ 44 kN / 3,6 = 1956 kW. Moc całkiem ok, jak na ezeta 2 MW przy tej prędkości. Na testach zaś pobierał z sieci 3 MW, czyli musiał uzyskać jakieś 66 kN. To chyba więcej niż pokazuje charakterystyka, co nie?

Falownik Medcomu potrafi wydać 250 amper na fazę, a np. EN57AKŚ wystarczy 104 A na silnik przy napięciu w sieci = 3310V, aby silnik dał na wale 350 kW (pobiera 375 kW, czyli 25 kW idzie na ciepło strat, a w tym czasie cosinus fi = 0,89). Impuls falowników o wydajności prądowej takiej jak na EN57AKŚ, ma dwa razy więcej, czyli 2800 kW ma bez problemu a i to to nie jest 100% możliwości, bo 208 A to nie 250.
Nie samym prądem silnik żyje. Przy ograniczonym napięciu i wzrastającej prędkości musimy kiedyś dotrzeć do momentu i poślizgu krytycznego. Interesuje mnie w tym momencie, kiedy to się dzieje.
Nie neguję też tego, że 31WE ma zupełnie inne nastawy i charakterystykę od Elfa 22WE (bo nie widziałem) – raczej nie dowierzam, że obaj producenci stosują zupełnie inne podejście do mocy pojazdu przy zastosowaniu tych samych silników Ichoć z nieco tylko różnymi przekładniami).
W przypadku 27WE i 35WE charakterystyki trakcyjne są bardzo zbliżone: do 50 km/h – stała siła, od 50 do 100 km/h – stała moc, powyżej 100 km/h – spadek mocy (wg charakterystyki utyku?). W obu pojazdach są te same silniki i te same przekładnie, różnią się tylko producentem falownika. Z tego też powodu myślałem, że tak jest zawsze.


Newag oficjalnie przyznaje, że prędkość konstrukcyjna 31WE = 200km/h. Do rekordowej jazdy nie musieli nic zmieniać oprócz zdjęcia blokady maksymalnej prędkości.
Sam MEDCOM się chwali, że ich falownik ma maksymalną częstotliwość na wyjściu 160 Hz. Sęk w tym, że to wystarcza ledwie na 180 km/h, więc gdzie tu 200? A może podawane częstotliwości to tylko wartości nominalne/zalecane? Rozwiązywałoby to od razu zagadkę 27WE, 35WE itp. pojazdów z napędem TMF 50-29-4 + GGM 275SO/549 i osiąganiem przez nie prędkości 160/176 km/h.

Wszystko tez wskazuje że prąd na wyświetlaczu 31WE, to prąd fazowy silnika, a nie np. DC na wejściu falownika, choć istotnie ich wartości są bardzo zbliżone. Przykładowo 104 ampery razy sqrt z liczby trzy, razy 2340 V (czyli sqrt z 2 x 3310 V) razy 0,89 = 375 kW. 104 A DC x 3310 V DC = 344 kW. Na zdjęciach w SSC w wątku o Newagu i biciu ich rekordu prędkości: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=100479055&postcount=4121 widać że pobór prądu z sieci wynosił nawet 1066 A przy napięciu na pantografie 3291 V. Kiedyś liczyłem maksymalną moc odbiorów pomocniczych takiego ezt i nie jest specjalnie imponująca...
Pozdrawiam
PESA przyjmuje jakieś 250 kW dla czteroczłona, przy czym jest to chyba absolutne maksimum.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 290
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 197
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Listopada 2014, 17:28:06 »
Lipiński i  Miszewski w pracy pt. WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYK TRAKCYJNYCH POJAZDÓW KOLEJOWYCH Z ASYNCHRONICZNYMI NAPĘDAMI TRAKCYJNYMI na rys.12 przedstawiają charakterystykę ezt (chyba ED74) i widać jak krzywa momentu utyku zbliża się do zaprogramowanej charakterystyki. Przy ok. 100 km/h już niemal przylegają do siebie...
« Ostatnia zmiana: 21 Listopada 2014, 08:59:58 wysłana przez biovital1 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6007
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 578
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Listopada 2014, 19:47:02 »
Dokładnie ten wykres mam cały czas w pamięci i w kontekście tego rysunku pytam o 31WE. Silniki są tam przecież tego samego typu, a samą przekładnią (4,207 zamiast 4,831) można przesuwać krzywe w stronę wyższych prędkości o jakieś 15%… Przecież sami widzimy, że można z takiego pojazdu wycisnąć 3 MW aż do jakichś 160 km/h.

  Dodano: 20 Listopada 2014, 20:04:02
Myślę, że wykres przedstawi to lepiej niż słowa. W załączniku rzeczona charakterystyka z dołączoną krzywą stałej mocy 3 MW (czyli co pokazał Impuls na testach). Ewidentnie mi tu coś nie gra ;)
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2014, 20:04:02 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 290
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 197
Odp: Impuls 31WE
« Odpowiedź #12 dnia: 20 Listopada 2014, 20:37:38 »
Silnik z 31WE uzyskuje obroty przy ok. 205 km/h takie same jak z 35WE przy 160 km/h :) Waży  1000 kg, a 400 kW z 35WE ok. 700 kg. Falownik Medcomu na 3kV dla WKD ma w oznaczeniu typu i w parametrach 400 kW, a co ciekawe taki  sam znamionowy prąd wyjściowy (200 A) jak falowniki z serii FT500 dla napędów o mocy 500 kW. Maksymalny prąd ma nawet większy, bo = 300 A wobec 250 dla FT500 :) Hiszpański falownik dla Elfa ma częstotliwość maksymalną 172 Hz i maksymalny prąd fazowy 280 A...
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2014, 20:43:02 wysłana przez biovital1 »