Autor Wątek:  Edytor scenerii autorstwa @PEKAP  (Przeczytany 9908 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« dnia: 05 Listopada 2014, 21:41:21 »
W takim razie, może ja również pochwalę się moim edytorem. W obecnej chwili posiada on następujące możliwości:
•   Niweleta:
-   tworzenie ręczne (na podstawie mapy topograficznej),
-   tworzenie za pomocą danych z pliku *.gpx (dane z GPS),
-   tworzenie za pomocą danych NMT (dane GUGiK i SRTM),
-   ręczna modyfikacja niwelety utworzonej z powyższych danych,
-   przypisywanie położenia pionowego torów i dróg do niwelety.
•   Przechyłka toru i krzywe przejściowe:
-   obliczanie przechyłki toru w łuku i długości KP (i/lub rampy przechyłkowej) na podstawie znajomości prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, dopuszczalnych wartości przyspieszeń niezrównoważonych, promienia łuku, dopuszczalnej wartości zmiany przyspieszenia, dopuszczalnej wartości prędkości podnoszenia się koła taboru na rampie przechyłkowej.
•   Określenie współrzędnych geodezyjnych danego kilometra linii kolejowej (działa dla wszystkich linii zarządzanych przez PLK).
•   Mapy:
-   obsługa usług WMS z możliwością wyboru warstwy oraz użycia parametru TIME,
-   przeliczanie współrzędnych z układu PUWG92 na WGS84 i odwrotnie.
•   Numeryczny model terenu:
-   obsługa modelu zapisanego w pliku tekstowym (tak dostarczany jest model z GUGiKu) oraz w pliku binarnym (SRTM).
•   Pomiary parametrów geometrycznych:
-   szereg podstawowych pomiarów (długości, kąty, promienie),
-   przesunięcia (równoległe, prostopadłe) i obroty krzywych pomiarowych,
-   funkcja pomiaru promienia łuku z uwzględnieniem krzywych przejściowych (dane początkowe to proste styczne do odcinków prostych przed i za łukiem; podczas płynnej zmiany promienia łuku, długości KP są na bieżąco wyliczane i cała geometria łuku (łuk + KP) ulega zmianie, co pozwala na łatwe, szybkie i precyzyjne dopasowanie łuków do ortofotomapy).
•   Tory:
-   zamiana krzywych pomiarowych na tory (optymalne dopasowanie kształtu krzywych Beziera do krzywych pomiarowych),
-   podział toru w formie krzywej Beziera w dowolnym punkcie,
-   wstawianie rozjazdów z szablonów,
-   łącznik giętki – flex (użycie niezalecane),
-   narzędzia pomocne w tworzeniu głowic rozjazdowych (ustawianie odpowiednich odległości między rozjazdami na podstawie kątów).
•   Drogi:
-   wczytywanie warstwy dróg z plików UMP,
-   modyfikacja danych UMP po wczytaniu (korekta położenia oraz zamiana na krzywe sklejane)
-   tworzenie odręczne linii osi drogi na podstawie mapy (krzywe sklejane),
-   zamiana utworzonych linii na krzywe Beziera,
-   podział drogi w formie krzywej Beziera w dowolnym punkcie,
•   Teren:
-   tworzenie terenu równoległego do toru lub drogi o dowolnym kształcie (rowy, perony, itp.),
-   automatyczne tworzenie skarp o danym pochyleniu na podstawie NMT (mała dokładność ze względu na duże błędy NMT),
-   tworzenie dowolnych wielokątów (które są potem automatycznie dzielone na trójkąty) terenu z możliwością przyciągania do trójkątów już utworzonych oraz możliwością ustawienia wysokości na danym poziomie lub na podstawie NMT,
-   wypełnianie komórek NMT trójkątami terenu (sposób na bardzo szybkie tworzenie terenu w miejscu, gdzie nie jest wymagana dokładność – duże odległości od toru).
-   uśrednianie wektorów normalnych między sąsiednimi trójkątami (w MaSzynie teren wygląda na wygładzony i wizualnie nie posiada „ostrych” krawędzi).
•   Obiekty:
-   automatyczne tworzenie konturu (wektorowego) budynku na podstawie podkładu WMS; możliwość wysłania utworzonego konturu budynku do edytora budynków 3D.

Na razie tyle możliwości. Prace nad edytorem cały czas trwają (raz wolniej a raz szybciej) a wraz z nimi rozwijana jest linia 8 na odcinku Kraków Gł. – Kozłów. Obecnie będę się skupiał nad możliwością wstawiania trakcji (już mam wstępny zarys metody liczenia położenia słupów, długości i konfiguracji geometrycznej wysięgników  – szczególnie na łuku z przechyłką). W następnej kolejności planuję się zająć możliwością wstawiania obiektów.

Wraz z edytorem rozwijam przystawki – narzędzia pomocnicze. Są nimi:
•   edytor wysięgników trakcyjnych (możliwość wczytania schematu, profili stalowych określonych w PN, modeli izolatorów, itp.; w przyszłości: ustalanie zmiennych parametrów danego wysięgnika – jeden wysięgnik i możliwość wstawienia go w różnych konfiguracjach geometrycznych do MaSzyny),
•   edytor budynków 3D,
•   narzędzie umożliwiające automatyczne obliczenie przechyłki na łuku na podstawie danych zebranych z czujników (np. telefonu komórkowego) – przyspieszeń bocznych, prędkości (GPS), promienia łuku (GPS), itp.

Pozdrawiam.

Wydzielam do osobnego tematu.
Benek
« Ostatnia zmiana: 07 Listopada 2014, 11:08:05 wysłana przez Benek »
-//-

Offline queuedEU

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1265
    • Zobacz profil
    • Celebrity Maszyna
  • Otrzymane polubienia: 33
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Listopada 2014, 22:43:29 »
Robi wrażenie :). Mam tylko pytanie czy to jest na openglu i jesli tak, to jak sobie radzi ze spadajaca precyzja float podczas wzrostu oddalenia od punktu 000 osi?

Offline queuedEU

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1265
    • Zobacz profil
    • Celebrity Maszyna
  • Otrzymane polubienia: 33
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Listopada 2014, 23:17:40 »
PEKAP, czy narzedzie ktore tworzysz jest od poczatku myslane jako edytor z przeznaczeniem dedykowanym do MaSZyny, czy np jest to polaczenie twojej innej pasji badz wiedzy zawodowej z maszynowym hobby, a program powstaje glownie np jako praca dyplomowa?

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Listopada 2014, 10:27:07 »
Mam tylko pytanie czy to jest na openglu i jesli tak, to jak sobie radzi ze spadajaca precyzja float podczas wzrostu oddalenia od punktu 000 osi?
Edytor używa do rysowania i obliczeń gotowej biblioteki CAD przeznaczonej dla Borlanda. Biblioteka ta wykorzystuje liczby typu double.
PEKAP, czy narzedzie ktore tworzysz jest od poczatku myslane jako edytor z przeznaczeniem dedykowanym do MaSZyny, czy np jest to polaczenie twojej innej pasji badz wiedzy zawodowej z maszynowym hobby, a program powstaje glownie np jako praca dyplomowa?
Wykształcenie czy też wiedza zawodowa (mimo, że techniczne) nie mają wiele wspólnego z programem. Edytor powstaje od początku do końca tylko i wyłącznie na cele MaSzyny. A jako, że pasjonuję się koleją (wyłącznie od strony technicznej; wszelka statystyka, daty, numerki - nie dla mnie) oraz bliskie mi są zagadnienia kartograficzne i geodezyjne, to jak na razie nie napotykam większych problemów po drodze. Projekt powstał głównie ze względu na to, że brak jest (przynajmniej z mojego punktu widzenia) intuicyjnego i szybkiego narzędzia do tworzenia scenerii realistycznych.
-//-

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4500
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Listopada 2014, 10:42:33 »
A widać już koniec? To bardzo trudne pytanie, ale czy jesteś w stanie oszacować kiedy edytor mógłby być wydany? Może wtedy by się wreszcie coś ruszyło ze sceneriami, choć po opisie wydaje się skomplikowany jak edytor w Rainsted.

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Listopada 2014, 12:36:39 »
Rzeczywiście trudne pytanie. Nie mam pojęcia, ale sądzę, że nieprędko. Robię go w wolnych chwilach. Prace nad nim rozpocząłem chyba na początku 2013 roku, przy czym wiele funkcji zostało przepisanych z pierwszej wersji edytora (która okazała się niewypałem). Ogólnie przyjąłem taki tryb pracy, że po wprowadzeniu danej funkcji jest ona testowana przy tworzeniu scenerii. Można się więc tylko spodziewać, że jak wydam edytor, to w nieodległym czasie powinna się też pojawić trasa "tunel".
-//-

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #6 dnia: 06 Listopada 2014, 13:33:34 »
Nieźle się zapowiada. W czym to piszesz (język / framework) ? (pytanie do @PEKAP) Mam nadzieję, że masz jakieś repo na źródła inne niż maszyna na której developujesz? Dyski to złośliwe bestie...
« Ostatnia zmiana: 06 Listopada 2014, 16:21:54 wysłana przez muri »

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #7 dnia: 06 Listopada 2014, 17:49:26 »
W czym to piszesz (język / framework) ? (pytanie do @PEKAP) Mam nadzieję, że masz jakieś repo na źródła inne niż maszyna na której developujesz? Dyski to złośliwe bestie...
Piszę w Borlandzie C++. Jako, że nie zajmuję się programowaniem zawodowo (jestem samoukiem), to zabawa z repo nie wchodzi w grę. Wystarcza mi raz na pewien czas spakować folder roboczy i wrzucić na dysk googli.
-//-

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #8 dnia: 06 Listopada 2014, 19:57:36 »
VCS to jednak dobra rzecz - przemyśl czy nie wrzucić tego na jakiś darmowy hosting, np. https://xp-dev.com/ albo inny github... wysiłek niewielki, a wygoda ogromna.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #9 dnia: 06 Listopada 2014, 20:29:06 »
Skoro wszyscy pokazują swoje edytory, to ja też swój pokażę.

Edytor powstaje jako narzędzie do edycji infrastruktury w symulatorze sterowania ruchem, choć format układu torowego jest z grubsza kompatybilny z Maszyną i przewidywałem możliwość zastosowania do edycji scenerii. Planowane było rozbudowanie edytora o funkcje związane z edycją terenu (generowanie, a następnie triangulacja chmury punktów z wymuszonymi krawędziami), ale na razie skończyło się na próbach. Nie mniej jednak zaimplementowałem szereg funkcji związanych z edycją układu torów, których brakowało używanych dotychczas narzędziach edycyjnych dla Maszyny, np.:

- przekształcenia pozwalające na prostą i precyzyjną konstrukcję dróg zwrotnicowych,
- obliczanie i wstawianie krzywych przejściowych wraz z przechyłkami,
- łączenie i dzielenie odcinków,
- łączenie dwóch odcinków łukiem o zadanych parametrach,
- tworzenie odcinków równoległych,
- edycja profilu pionowego poprzez linie profilu pionowego, a nie edycję poszczególnych odcinków,
- podział układu torowego na odcinki izolowane.

Na chwilę obecną program wykorzystywany jest głównie do celów innych niż tworzenie scenerii do Maszyny, ale być może pewne pomysły mogły by znaleźć zastosowanie w innych, m.in. przedstawionych tu, projektach.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #10 dnia: 06 Listopada 2014, 20:57:40 »
Ech... Nie chcę być złośliwy, ale gdyby wysiłki przedstawiających się tutaj autorów były spożytkowane na jeden projekt, zamiast każdy na swój, to chyba mielibyśmy już całkiem wypasiony i używalny edytor... Może to przemyślcie?
« Ostatnia zmiana: 07 Listopada 2014, 11:07:24 wysłana przez Benek »

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #11 dnia: 07 Listopada 2014, 15:09:14 »
A ja zwasze myślałem, że ten układ torowy do ISDRa robi się w notatniku. Coś sporego robi się dla ISDRa, można wiedzieć jaka to linia?
« Ostatnia zmiana: 07 Listopada 2014, 15:11:22 wysłana przez danniel »
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Listopada 2014, 11:37:11 »
Nic nowego, linia 139, projekt został zawieszony głównie z dwóch powodów - brak sensownej możliwości sterowania ruchem i trudności z generowaniem terenu (z racji górskiego otoczenia odpada podejście "Plane01"). W zasadzie sterowanie ruchem zostało już rozwiązane, ale ostatnio zwyczajnie nie mam czasu żeby do tego wrócić.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Edytor scenerii autorstwa @PEKAP
« Odpowiedź #13 dnia: 08 Listopada 2014, 16:28:42 »
Aha. No raczej byś wschodniego odcinka linii nr 2 nie odwzorował, bo już powoli idzie LCS.
« Ostatnia zmiana: 11 Listopada 2014, 09:33:35 wysłana przez danniel »
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.