W takim razie, może ja również pochwalę się moim edytorem. W obecnej chwili posiada on następujące możliwości:
• Niweleta:
- tworzenie ręczne (na podstawie mapy topograficznej),
- tworzenie za pomocą danych z pliku *.gpx (dane z GPS),
- tworzenie za pomocą danych NMT (dane GUGiK i SRTM),
- ręczna modyfikacja niwelety utworzonej z powyższych danych,
- przypisywanie położenia pionowego torów i dróg do niwelety.
• Przechyłka toru i krzywe przejściowe:
- obliczanie przechyłki toru w łuku i długości KP (i/lub rampy przechyłkowej) na podstawie znajomości prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, dopuszczalnych wartości przyspieszeń niezrównoważonych, promienia łuku, dopuszczalnej wartości zmiany przyspieszenia, dopuszczalnej wartości prędkości podnoszenia się koła taboru na rampie przechyłkowej.
• Określenie współrzędnych geodezyjnych danego kilometra linii kolejowej (działa dla wszystkich linii zarządzanych przez PLK).
• Mapy:
- obsługa usług WMS z możliwością wyboru warstwy oraz użycia parametru TIME,
- przeliczanie współrzędnych z układu PUWG92 na WGS84 i odwrotnie.
• Numeryczny model terenu:
- obsługa modelu zapisanego w pliku tekstowym (tak dostarczany jest model z GUGiKu) oraz w pliku binarnym (SRTM).
• Pomiary parametrów geometrycznych:
- szereg podstawowych pomiarów (długości, kąty, promienie),
- przesunięcia (równoległe, prostopadłe) i obroty krzywych pomiarowych,
- funkcja pomiaru promienia łuku z uwzględnieniem krzywych przejściowych (dane początkowe to proste styczne do odcinków prostych przed i za łukiem; podczas płynnej zmiany promienia łuku, długości KP są na bieżąco wyliczane i cała geometria łuku (łuk + KP) ulega zmianie, co pozwala na łatwe, szybkie i precyzyjne dopasowanie łuków do ortofotomapy).
• Tory:
- zamiana krzywych pomiarowych na tory (optymalne dopasowanie kształtu krzywych Beziera do krzywych pomiarowych),
- podział toru w formie krzywej Beziera w dowolnym punkcie,
- wstawianie rozjazdów z szablonów,
- łącznik giętki – flex (użycie niezalecane),
- narzędzia pomocne w tworzeniu głowic rozjazdowych (ustawianie odpowiednich odległości między rozjazdami na podstawie kątów).
• Drogi:
- wczytywanie warstwy dróg z plików UMP,
- modyfikacja danych UMP po wczytaniu (korekta położenia oraz zamiana na krzywe sklejane)
- tworzenie odręczne linii osi drogi na podstawie mapy (krzywe sklejane),
- zamiana utworzonych linii na krzywe Beziera,
- podział drogi w formie krzywej Beziera w dowolnym punkcie,
• Teren:
- tworzenie terenu równoległego do toru lub drogi o dowolnym kształcie (rowy, perony, itp.),
- automatyczne tworzenie skarp o danym pochyleniu na podstawie NMT (mała dokładność ze względu na duże błędy NMT),
- tworzenie dowolnych wielokątów (które są potem automatycznie dzielone na trójkąty) terenu z możliwością przyciągania do trójkątów już utworzonych oraz możliwością ustawienia wysokości na danym poziomie lub na podstawie NMT,
- wypełnianie komórek NMT trójkątami terenu (sposób na bardzo szybkie tworzenie terenu w miejscu, gdzie nie jest wymagana dokładność – duże odległości od toru).
- uśrednianie wektorów normalnych między sąsiednimi trójkątami (w MaSzynie teren wygląda na wygładzony i wizualnie nie posiada „ostrych” krawędzi).
• Obiekty:
- automatyczne tworzenie konturu (wektorowego) budynku na podstawie podkładu WMS; możliwość wysłania utworzonego konturu budynku do edytora budynków 3D.
Na razie tyle możliwości. Prace nad edytorem cały czas trwają (raz wolniej a raz szybciej) a wraz z nimi rozwijana jest linia 8 na odcinku Kraków Gł. – Kozłów. Obecnie będę się skupiał nad możliwością wstawiania trakcji (już mam wstępny zarys metody liczenia położenia słupów, długości i konfiguracji geometrycznej wysięgników – szczególnie na łuku z przechyłką). W następnej kolejności planuję się zająć możliwością wstawiania obiektów.
Wraz z edytorem rozwijam przystawki – narzędzia pomocnicze. Są nimi:
• edytor wysięgników trakcyjnych (możliwość wczytania schematu, profili stalowych określonych w PN, modeli izolatorów, itp.; w przyszłości: ustalanie zmiennych parametrów danego wysięgnika – jeden wysięgnik i możliwość wstawienia go w różnych konfiguracjach geometrycznych do MaSzyny),
• edytor budynków 3D,
• narzędzie umożliwiające automatyczne obliczenie przechyłki na łuku na podstawie danych zebranych z czujników (np. telefonu komórkowego) – przyspieszeń bocznych, prędkości (GPS), promienia łuku (GPS), itp.
Pozdrawiam.
Wydzielam do osobnego tematu.
Benek