Autor Wątek:  EUDDplus - europejski pulpit przyszłości  (Przeczytany 3828 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 33
EUDDplus - europejski pulpit przyszłości
« dnia: 02 Listopada 2014, 02:30:39 »
Gdyby ktoś się zastanawiał, jaki pulpit zbudować sobie "na zaś"...

W Europie opracowano nowy pulpit sterowniczy dla pociągów towarowych i pasażerskich. Pulpit, w którym uwzględniono zaawansowane zasady ergonomii oraz zastosowano system elektroniczny z nowo opracowanym oprogramowaniem, stanie się integralną częścią nowej, kolejowej sieci transeuropejskiej (Trans-European Network, TEN).

Drogowy transport towarowy jest całkowicie zależny od paliw kopalnych i jest jednym z głównych źródeł emisji dwutlenku węgla (CO2). W ramach inicjatyw europejskich, takich jak Program Marco Polo, w celach polityki transportowej ujęto zmianę charakteru transportu towarowego z drogowego na bardziej przyjazne dla środowiska sposoby, takie jak transport kolejowy.

Jednym z kluczowych obszarów, w których dostępne są możliwości udoskonalenia pociągów, jest pulpit sterowniczy — interfejs człowiek-maszyna (MMI). Udoskonalenie oprogramowania w tym decydującym obszarze oraz ustandaryzowanie działania pulpitu przyniesie według szacunków zmniejszenie kosztów związanych z cyklem eksploatacji o 15%. W ramach finansowanego ze środków UE projektu "Wdrażanie koncepcji zaawansowanego europejskiego pulpitu sterowniczego — wspomaganie interoperacyjności" (Euddplus) opracowano wszechstronnie przetestowany pulpit sterowniczy o zharmonizowanej konfiguracji i elementach sterowania.

Na podstawie doświadczeń zgromadzonych we wcześniejszych projektach UE eksperci z dziedziny interfejsów człowiek-maszyna opracowali testy na symulatorach. Przeprowadzono próby terenowe, obejmujące działania transgraniczne, w których wzięli udział maszyniści pracujący dla kilku europejskich przewoźników, aby przetestować zalety pulpitu sterowniczego (testy przydatności). W celu przetestowania ergonomii pulpitu użyto system śledzący ruchy gałek ocznych, a na podstawie wyników sformułowano wymogi związane ze skupieniem uwagi oraz powody, dla których użytkownik musi wykonywać intensywny wysiłek umysłowy.

Nowy pulpit zapewnia kierującemu optymalne właściwości ergonomiczne. Prezentacja informacji dostosowana do sytuacji gwarantuje bezpieczne kierowanie pojazdem oraz pomaga zapewnić odpowiednie i adekwatne reakcje w niebezpiecznych lub niespodziewanych sytuacjach. Wszystkie części elektromechaniczne zastąpiono całkowicie elektronicznymi wyświetlaczami, które zwiększają niezawodność i bezpieczeństwo, a także obniżają koszty konserwacji.

Europejski system kolejnictwa skorzysta na tym na wiele sposobów. Ujednolicone procesy przyczynią się do zmniejszenia nakładów związanych ze szkoleniem maszynistów oraz do obniżenia kosztów w związku ze wszechstronnością personelu. Niższe koszty konserwacji zostaną zrealizowane dzięki zastosowaniu masowo produkowanych części zamiennych zamiast części maszyn dostosowanych do potrzeb kolejnictwa.

Stworzenie europejskiego pulpitu sterowniczego zaowocowało innowacyjną koncepcją pojazdu przeznaczonego zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Transport kolejowy ma stać się bezpieczniejszą, tańszą, wydajniejszą oraz bardziej realną alternatywą w europejskim systemie transportowym.

Cały raport w PDF (język angielski).

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2284
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 704
Odp: EUDDplus - europejski pulpit przyszłości
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Listopada 2014, 10:53:52 »
Oraz zarazem ułatwienie dla twórców przyszłych modeli kabin. Jedna kabina dla wielu pojazdów. ;)

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: EUDDplus - europejski pulpit przyszłości
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Listopada 2014, 16:54:45 »
No tak, banany i marchewki już wyprostowali, teraz zabierają się za kolej :) A to przycisk 5mm za duży, a to za mały... Swoją drogą ma to swoje dobre strony, ukróciłoby to trochę wesołą twórczość niektórych ZNTK, jak np. w przypadku SPOT-ów :)