Autor Wątek:  [Projekt] Modele Rozjazdów  (Przeczytany 6958 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
[Projekt] Modele Rozjazdów
« dnia: 19 Lipca 2014, 02:26:51 »
Zapraszam do zapoznania się z wątkiem poświęconym projektowi Modele Rozjazdów.
W wątku tym zamierzam przedstawić założenia koncepcyjne oraz postępy prac prowadzonych w ramach projektu.
Na chwilę obecną zakładam, że czytelnik posiada odpowiednią wiedzę teoretyczną, także nie będę musiał tłumaczyć wszystkich pojęć. Jeśli spotkam się z szerszym zapotrzebowaniem, to postaram się przygotować właściwe definicje oraz rozwiać niejasności, tymczasem, osoby z deficytem wiedzy, odsyłam do lektury Wikipedii oraz innych źródeł, polecić mogę również książkę Jana Łączyńśkiego pt. Rozjazdy Kolejowe.
Wątek może być tymczasowo niekompletny (wymaga on pewnego nakładu czasu i pracy), w takim wypadku będę go uzupełniał jak tylko znajdę czas.


Cel projektu
Celem projektu jest stworzenie bazy modeli (w szerokim rozumieniu tego pojęcia) pozwalającej na wizualizację w ramach symulatora MaSzyna elementów nawierzchni kolejowej, jakimi są rozjazdy kolejowe. Docelowo modele te mają współpracować z właściwymi elementami programu symulatora, które pozwolą na automatyczne zastosowanie tych modeli w trakcie pracy symulatora, z pełną1 zgodnością wsteczną dla obecnych plików scenerii. Funkcja ta nie jest to jednak uwzględniona w tym projekcie, dlatego powstrzymam się od dalszego rozwijania tego tematu. Istotny jednak jest fakt, że projekt ten nie jest przygotowywany z myślą o ręcznym wstawianiu modeli rozjazdów na scenerie (czego oczywiście nikomu nie zabronię, nie zamierzam jednak nikomu tego ułatwiać).
Jednocześnie projekt ten ma na celu zbliżenie rozjazdów wizualizowanych w symulatorze MaSzyna do ich pierwowzorów w rzeczywistym świecie, zarówno pod kątem zbieżności wymiarów, jak i percepcji wizualnej. Podsumowując, w ramach projektu znajduje się opracowanie koncepcji oraz realizacja w zakresie przygotowania modeli (siatek, mapowania) oraz tekstur, jak również integracja tychże z innymi projektami, w szczególności takimi, które mają z nimi współpracować.

1. Zgodność wsteczna jest czysto teoretyczna. Ciężko mi na chwilę obecną spekulować, jak działać będzie funkcja wstawiania modeli rozjazdów, można jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że rozjazdy opisane w pliku scenerii będą musiały być wymiarowe.


Podział na warstwy
Rozjazd dzielimy na 4 warstwy użytkowe:
A. Warstwa szynowa, która zawierać ma elementy szynowe, tj. szyny oporowe i łączące, iglice, krzyżownice.
B. Warstwa podrozjazdnic, która zawierać ma podrozjazdnice, przytwierdzenia szynowe.
C. Warstwa podsypki.
D. Warstwa elementów dodatkowych, która zawierać ma elementy takie jak napędy zwrotnicowe, etc.

Warstwa szynowa
Warstwa szynowa ma zostać przygotowana jako zestaw brył / siatek do zastosowania bezpośredniego. Przygotowane są one głównie poprzez właściwe rozmieszczenie profili szynowych oraz ich łączenie w programie CAD.

Warstwa podrozjazdnic
Warstwa podrozjezdnic ma zostać przygotowana jako zestaw brył / siatek do zastosowania pośredniego oraz tabel zawierających informacje o rozmieszczeniu tych elementów w różnych rozjazdach, bądź skryptów, pozwalających na obliczenie tych danych w locie. Przygotowywanie kompletnych modeli do zastosowania bezpośredniego (zawierających wiele instancji tej samej bryły) uznane zostało za mało efektywne.


Podział na elementy
Ogólnym założeniem projektu jest udostępnienie odbiorcom zróżnicowanego zasobu rozjazdów. Dotyczy to zarówno zróżnicowanej palety tekstur, jak również zróżnicowanego zasobu modeli. Aby zminimalizować nakład pracy, warstwa szynowa rozjazdu podzielona została na elementy, które mają być wymienne. Tzn. przykładowo dla rozjazdu Rz-R300-1:9-S60 przygotowane zostaną 2 rodzaje iglic oraz 3 rodzaje krzyżownic. W takim przypadku otrzymujemy 6 teoretycznych kombinacji, co pozwolić ma na lepsze dobranie rozjazdu do kategorii linii kolejowej, w której jest zabudowany, czy daty jego zabudowania.
Elementy nie mają mieć zamkniętej siatki. Oznacza to, że trójkąty znajdujące się na krańcach elementów szynowych, zostaną usunięte. Konsekwencją tego jest brak możliwości zastosowania pojedynczego elementu rozjazdu, w oderwaniu od pozostałych elementów.

Warstwę szynową dzielimy na następujące grupy elementów:
1. Szyny oporowe oraz łączące
2. Iglice
3. Krzyżownica (lub krzyżownice).

Dodatkowo w ramach grup wydzielamy następujące elementy:
1a. Szyny oporowe w miejscu styku z iglicami
1b. Szyny oporowe
1c. Szyny łączące
2a. Części ruchome iglic
2b. Części nieruchome iglic
3a. Części nieruchome krzyżownic(y)
3b. Części ruchome krzyżownic(y) (chodzi tu głównie o ruchome dzioby krzyżownic w rozjazdach o małym skosie).
3c. Kierownice

Podział iglic oraz krzyżownic na elementy ruchome oraz nieruchome ma na celu wydzielenie elementów, które mają być animowane.


Podział na segmenty
Wszystkie toki szynowe rozjazdu dzielmy na 12 segmentów. Daje to długości rzędu od ok. 2,25 m (Rz-R190-1:9) do ok. 5,5 m (Rz-1200-1:18,5 - dla Rz-2500-1:26,5 długość ta wynosi niespełna 8 m). W wypadku większych rozjazdów długości te są dość duże, trzeba mieć jednak na uwadze małe skosy tych rozjazdów, a co za tym idzie małe kąty pomiędzy kolejnymi segmentami. Ponadto ilość ta wydaje się dobrym kompromisem pomiędzy ilością trójkątów a precyzją odwzorowania, umożliwia też wygodny podział toków szynowych w/g schematu przedstawionego powyżej.
Oczywiście w obecnej fazie realizacji szyny oporowe oraz łączące toru zasadniczego będą miały tylko jeden segment długości, z uwagi na ograniczenie ilości trójkątów (są to proste odcinki szyn). Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że w dalszej fazie realizacji konieczne będzie przygotowanie modeli rozjazdów przystosowanych do wyginania, które będą musiały uwzględnić segmentację również odcinków prostych (które po wygięciu nie będą już proste - stąd ich segmentacja).

Rozdział segmentów między elementy w/g powyższego podziału (zmieniona kolejność elementów, na bardziej intuicyjną):
1a. Szyny oporowe w miejscu styku z iglicami - segmenty: 1-3,
1b. Szyny oporowe - segmenty: 4-12,
2a. Części ruchome iglic - segmenty: 1-4,
2b. Części nieruchome iglic - segment: 5,
1c. Szyny łączące - segmenty: 6-9,
3. Krzyżownica - segmenty: 10-12.


Koncepcja hierarchii
Wszystkie elementy szynowe rozjazdu znajdą się w jednym modelu. Poszczególne elementy szynowe rozjazdu staną się submodelami. Konieczne będzie opracowanie standardu nazewnictwa poszczególnych modeli, jak również opracowanie systemu selektywnego wybierania oraz łączenia submodeli oraz sposobu zapisu elementów wybranych dla danego rozjazdu. Niewykluczone jest umieszczenie wszystkich elementów szynowych wszystkich rozjazdów w jednym modelu (w jednym pliku).

Ogólna koncepcja teksturowania / mapowania
Wszystkie elementy szynowe rozjazdu znaleźć się mają na jednej teksturze. Co więcej, wszystkie rozjazdy, niezależnie od rozmiaru, mają korzystać z jednej tekstury. Ma to na celu ułatwienie, a tym samym zachęcenie do tworzenia tekstur osobom trzecim (poprzez zmniejszenie wymaganego nakładu pracy).
« Ostatnia zmiana: 19 Lipca 2014, 05:14:58 wysłana przez Tolein »
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."