Autor Wątek:  Z cyklu: archiwalne artykuły PRL  (Przeczytany 15597 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« dnia: 04 Maja 2014, 16:37:25 »
Przeglądając literaturę kolejową z ubiegłej epoki, można odnaleźć serie ciekawych artykułów, poświęconych wprowadzanym rozwiązaniom technicznym na kolei, dotrzymywaniem zakładanych planów pięcioletnich, ofiarnej pracy kolejarzy dla socjalistycznej Ojczyzny. Pośród fachowej literatury, szczególnie wyróżniały się takie czasopisma, jak: Trakcja i Wagony, Przegląd Techniczny Kolejowy, czy też Eksploatacja Kolei, których treść poświęcona była codziennej pracy na PKP i nie zawsze nastawiona była  na propagandę sukcesu. Szczególnie ciekawe były artykuły inż. Władysława Ryńskiego, który precyzyjnie opisywał okoliczności powstawania wypadków kolejowych, bez ogródek przedstawiając zaniedbania, jak również niewiedzę pracowników wszystkich szczebli.
Załącznik, którego umieszczam, poświęcony jest wypadkowi, który zaistniał późnym wieczorem dnia 1 sierpnia 1978 r. na odstępie Brody Warszawskie - Pomiechówek, na temat którego w Wikipedii za dużo nie poczytacie.
Na bieżąco będą umieszczane kolejne artykuły.
Pomimo postępu techniki, zaistnienie podobnych okoliczności, może zdarzyć się i dzisiaj, dlatego nieraz warto zainteresować się historią.
« Ostatnia zmiana: 04 Maja 2014, 19:05:32 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Maja 2014, 21:27:32 »
Nieśmiało napiszę: Więcej, proszę! :)
Solo oración!

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Maja 2014, 01:09:45 »
Kolejna publikacja, dotyczy wykolejenia pociągu pospiesznego na odstępie Ełk-Stare Juchy 5-go lutego 1978r.
Na pochwalę zasługuje poświęcenie okolicznych mieszkańców w prowadzeniu akcji ratunkowej, którzy za pomocą tego, co mieli pod strzechami, udzielali pomocy rannym podróżnym.

  Dodano: 16 Maja 2014, 17:53:03
Tym razem przeniesiemy się do 17 sierpnia 1969 r. kiedy to na prowizorce peronu stacji Łaskarzew, wydarzył się tragiczny w skutkach wypadek. Przykre jest to, że dopiero tragiczna śmierć niewinnych ludzi, zmusiła urzędników do myślenia.
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2014, 18:16:24 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Maja 2014, 20:55:31 »
I historia po prawie 45 latach zatoczyła koło. http://www.rynek-kolejowy.pl/52457/proteza_w_zelislawicach_dla_pasazera_82_cm_peronu.htm
Cytuj
Przez stację Żelisławice przechodzą: Linia 61 Kielce – Fosowskie, oraz linia 572 Włoszczowa Północ – Żelisławice. To tu pociągi Pendolino mają zjeżdżać z Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Częstochowy, Opola i Wrocławia po zrewitalizowanej "Protezie Koniecpolskiej". W ramach inwestycji przebudowywano też perony. I tu pojawił się problem.

Czytelnik wysłał nam zdjęcia odnowionego peronu w Żelisławicach. Po oznaczeniu przestrzeni przy krawędzi peronu, na których pasażer nie powinien przebywać ze względów bezpieczeństwa, przestrzeń dla pasażera to tylko 82 cm. Do tego znajdują się w niej m. in. słupy sieci trakcyjnej.

 - Rozwiązania na stacji Żelisławice zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Linia bezpieczeństwa jest wyznaczona dla prędkości obowiązującej na przyległym torze, zgodnie z normami zawartymi w rozporządzeniach - zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

Jednak pociągi w tym miejscu będą przejeżdżać z prędkością aż 100 km/h. Maciej Dutkiewicz zapewnia, że dyżurny ruchu będzie miał obowiązek z pomocą megafonów ostrzec pasażerów o pociągu przejeżdżającym bez zatrzymania.

- Dodatkowo regulamin stacji wyklucza przejazd dwóch pociągów przy jednym peronie. W wyjątkowych wypadkach gdy sytuacja ruchowa sprawia, że na stację mogłyby jednak wjechać dwa pociągi na raz wówczas jeden z nich musi poczekać przed stacją - uspokaja Dutkiewicz.
Solo oración!

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Maja 2014, 07:37:33 »
Widocznie czyta nasze forum, więc wiedział co prasie odpowiedzieć. 😇
Miejmy nadzieję, że przeczytał tę historię do końca i wie, czym takie praktyki mogą się skończyć.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Maja 2014, 08:49:06 »
Rozwiązaniem wydaje się być rozebranie peronu. W takich okolicznościach, pociągi osobowe mogą zatrzymywać się niezależnie od kierunku jazdy, korzystając z jednego toru i pozostałego peronu. Pospieszne nie potrzebują peronu, więc nie wpłynie to na ich bieg. Skoro zabroniono wpuszczanie na stację dwóch składów, to takie rozwiązanie wykluczy skutki nadal możliwej pomyłki.
Jeśli wywiąże się w tym temacie dyskusja, proszę moderatora o wydzielenie jej do osobnego wątku.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Maja 2014, 09:20:35 »
Temat jest powiązany z artykułem,  w mojej ocenie można zostawić. Zresztą dzisiaj postaram się wrzucić kolejny.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Maja 2014, 11:00:12 »
Rozstaw torów i szerokość peronów opisana jest na stronie. W przypadku peronu niskiego z jedną krawędzią czynną szerokość peronu wynosi 2,8m, przy rozstawie osi torów 6m. Nie wiem jaką przyjmuje się szerokość pasa bezpieczeństwa na peronie. Zastanawiam się nad bezpieczeństwem podróżnych. Przy takiej szerokości toru dojście do peronu jest od czoła na poziomie szyn, czyli podróżni będą chodzić po torach.
Cytuj
Maciej Dutkiewicz zapewnia, że dyżurny ruchu będzie miał obowiązek z pomocą megafonów ostrzec pasażerów o pociągu przejeżdżającym bez zatrzymania.
Przecież zawsze jest zapowiadany pociąg, który będzie przejeżdżał przy peronie bez zatrzymania.
Cytuj
Dodatkowo regulamin stacji wyklucza przejazd dwóch pociągów przy jednym peronie. W wyjątkowych wypadkach gdy sytuacja ruchowa sprawia, że na stację mogłyby jednak wjechać dwa pociągi na raz wówczas jeden z nich musi poczekać przed stacją - uspokaja Dutkiewicz.
To można między bajki włożyć. Co w przypadku pociągów skomunikowanych? Co w przypadku jak pasażerowie będą mieli przesiadkę?

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Maja 2014, 13:32:10 »
Jeśli masz na myśli Żelisławice, to tam są trzy perony i 4 krawędzie. Mój pomysł dotyczy krawędzi peronu leżącego przy byłym, nieczynnym budynku stacji PKP. Odpada chodzenie po torach od czoła, zresztą teraz też nie ma innego wejścia na odnowione perony perony. Ten peron widoczny na zdjęciu z załącznika, jak najbardziej nadaje się na wykorzystanie w ruchu lokalnym. Stacja ta, nie jest węzłowa, nie można tu mówić o ruchu skomunikowanym, czy przesiadkach. Zdjęcie w załączniku pochodzi ze strony: http://kielce.gazeta.pl/kielce/51,47262,15754998.html?i=3
Można się na tej stronie zapoznać z większą ilością zdjęć. Układ torów umożliwia dwukierunkowy ruch dla ruchu lokalnego na tym przystanku. Dla mnie, obecnie zrealizowany projekt jest delikatnie mówiąc pomyłką.
Ps: Strona z Twojego linku nie otwiera się.

Sprawdziłem przed zaakceptowaniem wiadomości, otwiera się. Spróbuj wkleić link bezpośrednio do paska przeglądarki: http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/3_rozstaw.html.
Benek
« Ostatnia zmiana: 26 Maja 2014, 13:37:20 wysłana przez Benek »

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Maja 2014, 14:36:28 »
Tak, mam na myśli Żelisławice, gdyż o tym jest napisane. Patrząc od budynku stacyjnego PKP mamy: peron, tor, peron, tor, peron, tor. Czyli są trzy perony i pięć krawędzi. Przeglądając fotki z linka, który podałaś peron 2 jest drugi od budynku stacyjnego. Skoro jest ostrzeżenie: Przejście dla podróżnych, strzeż się pociągu, to przejście jest na poziomie szyn. Nie<>ma kładki lub przejścia podziemnego. Ze strony wynika, że jest to stacja węzłowa, przechodzą linie 61 i 572.

Benek
« Ostatnia zmiana: 27 Maja 2014, 11:55:52 wysłana przez Benek »

Offline RoboBatman

  • Wiadomości: 1634
    • Zobacz profil
    • Wykaz Taboru Kolejowego na Tekstury
  • Otrzymane polubienia: 546
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Maja 2014, 17:22:59 »
@EU40: pozwolę zapytać: czy masz w swoim posiadaniu jakiekolwiek artykuły archiwalne odnośnie kolei w dzisiejszym województwie Świętokrzyskim lub w dawnym województwie tarnobrzeskim? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Maja 2014, 17:41:46 »
Jeśli chodzi o wypadki, to na pewno mam dosyć obszerne artykuły o wypadku kolejowym pod Radkowicami. Co do tarnobrzeskiego, to szczerze napiszę - nie wiem. Tego jest naprawdę sporo, więc nie miałem czasu wszystkiego przejrzeć.
Wracając do głównego wątku; krótka historyjka z małej stacyjki Sól, bez wskazania dokładnej daty. Na szczęście dość humorystyczna, jednakże dająca do myślenia czym może zakończyć się zakrapiana zabawa w trakcie pełnienia obowiązków służbowych.
« Ostatnia zmiana: 26 Maja 2014, 18:31:13 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Grudnia 2018, 18:47:10 »
Po kilku latach postanowiłem na nowo wznowić wątek, z cyklu ,,ku przestrodze".
Tym razem będzie to opis katastrofy kolejowej w stacji Susz jaka miała miejsce 1 października 1985r.
« Ostatnia zmiana: 25 Grudnia 2018, 18:52:47 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Z cyklu: archiwalne artykuły PRL
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Stycznia 2019, 13:38:17 »
Jeżeli ktoś jest zaciekawiony losem EU07-031, czemu tak wcześnie opuściła ten łez padół, to poniżej załączam kolejny opis wypadku. Tym razem przeniesiemy się na Ziemie Odzyskane w okolicy stacji Brzeg. Jest mroźny marcowy poranek 1971r.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.