Autor Wątek:  Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK  (Przeczytany 25494 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« dnia: 15 Marca 2014, 14:13:07 »
"Kolejarze wymieniają stare lampy rtęciowe na nowoczesne sodowe wysokoprężne. Tłumaczą, że te nowe nie tylko są bardziej skuteczne, ale także dłużej działają. "Efektem wymiany oświetlenia jest redukcja mocy zainstalowanej w oświetleniu zewnętrznym o ok. 5 600 kW oraz zmniejszenie zużycia energii o 23 mln kWh na rok" - wyliczył rzecznik. Dodał, że zmiana oświetlenia przyczynia się też do redukcji emisji dwutlenku węgla o ponad 20 tysięcy ton w skali roku." - źródło onet.pl
http://biznes.onet.pl/kolejarze-chca-oszczedzic-miliony-wymieniajac-lata,18493,5609062,3045147,82,1,news-detal

Nie wiem czy śmiać się, czy płakać. Wpadli na pomysł który należało zrealizować 10 lat temu. W chwili obecnej, kiedy cały świat idzie w LEDy, oni założą sobie sodówki.

Reg. obowiązki 8.
Szacun za pomysł. Nazwa tego tematu nic nie mówi. Poprawiłem.
Benek
« Ostatnia zmiana: 15 Marca 2014, 15:24:37 wysłana przez Benek »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4481
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Marca 2014, 15:31:45 »
Nie odbierz tego źle, ale bazując na takich wiadomościach, możesz mieć niepełny obraz rzeczywistej sytuacji. Ja np. nie wchodzę na portal, który podlinkowałeś, nie ufam mu. Wejdź na stronę PKP PLK i doczytaj:
Cytuj
Przyszłość należy do technologii LED

Program wymiany oświetlenia będzie w PLK kontynuowany. Od 2015 r. zarządca narodowej sieci kolejowej przewiduje stosowanie technologii LED. 

– Zakładamy, że od 2015 r. nowe projekty w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych oparte będą na technologii LED. Powinna być jeszcze lepsza efektywność energetyczna oświetlenia niż obecnie – mówi Andrzej Kazimierski.
http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/polskie-linie-kolejowe-oszczedzaja-miliony-dzieki-wymianie-oswietlenia-2300/
To i tak są niepełne informacje, ponieważ nie podano powodu dla którego od razu nie wymieniano oświetlenia na LED-y. Swoją drogą ciekawe czy lampy sodowe są zaprojektowane tak, by zmniejszać zanieczyszczenie nieba światłem. Problem, o którym mało się mówi w Polsce.

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Marca 2014, 15:53:19 »
W zasadzie nie ma większego znaczenia, jaki portal podaje wiadomość. Sprawa czy mu ufać czy nie, jest indywidualnym odczuciem każdego użytkownika. Co do wypowiedzi.
Cytuj
Zakładamy, że od 2015 r. nowe projekty w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych oparte będą na technologii LED.
To nawet nie jest projekt tylko założenie. Ja mogę założyć, że będą w Polsce jeździć pociągi z prędkością 400 km/h od 2020 roku, i nic z tego nie wyniknie. Załóżmy jednak, że takie oświetlenie powstanie. Co jest tu istotne?
Cytuj
To i tak są niepełne informacje, ponieważ nie podano powodu dla którego od razu nie wymieniano oświetlenia na LED-y.
Właśnie to. Dlaczego robić 2X tą samą robotę? Bo to 2X więcej możliwości na... Dokończcie w myślach sami.
Cytuj
Swoją drogą ciekawe czy lampy sodowe są zaprojektowane tak, by zmniejszać zanieczyszczenie nieba światłem.
Możesz nieco rozwinąć temat?
« Ostatnia zmiana: 15 Marca 2014, 16:01:06 wysłana przez selsyn »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5862
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 378

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4481
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Marca 2014, 16:18:41 »
Możesz nieco rozwinąć temat?
Prawidłowe oświetlenie terenu kolejowego (i nie tylko, choć kolejowe obszary są spore) gwarantuje lepsze warunki:
  • ekologiczne
  • ekonomiczne
  • bezpieczeństwa
  • zdrowia
  • obserwacyjne (astronomia)
  • kulturalne i estetyczne
Szerszej o tych punktach znajdziesz na dole tej strony: http://www.ciemneniebo.pl/pl/zanieczyszczenie-sztucznym-swiatlem.

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Marca 2014, 22:30:06 »
Z oświetleniem, jak ze wszystkim. Ażeby było jak najbardziej efektywne, przyjazne środowisku i użytkownikom, musi być starannie zaprojektowane, wykonane i eksploatowane zgodnie z zaleceniami. Osobiście uważam że PKP robi błąd  inwestując masowo w przestarzałą już technologię lamp sodowych. Zgadzam się że koszty instalacji oświetlenia LED są wyższe niż w przypadku lamp sodowych, ale oszczędności energii elektrycznej znacznie wyższe. Koszty eksploatacji więc są niższe ze względu na żywotność LED i znacznie mniejszy pobór energii. Jeżeli nie ma środków na zrealizowanie masowej wymiany oświetlenia, to można realizować to etapami, ale inwestować już w technologię przyszłości.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Marca 2014, 01:52:21 »
Lampy rtęciowe są wymieniane, ze względu na szkodliwość rtęci. Oświetlenie LED-owe jest jednak dość drogie, z oświetleniem innego rodzaju. Biorąc pod uwagę koszt źródła światła. Ciekawe, że nikt się nie zdecydował, na zmianę oświetlenia ulicznego na LED-owe.
@Benek każde sztuczne źródło światła zanieczyszcza niebo światłem.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4481
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Marca 2014, 10:17:28 »
No tak, ale to nie o to chodzi w ochronie ciemnego nieba, by w ogóle świateł nie było. Ameryki to nie odkryłeś.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3583
  • Inżynier testu
    • Zobacz profil
    • Automatix Sp. z o.o.
  • Otrzymane polubienia: 42
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Marca 2014, 10:23:35 »
Ciekawe, że nikt się nie zdecydował, na zmianę oświetlenia ulicznego na LED-owe.
Najpierw sprawdź potem pisz. Przykład: centrum Dąbrowy Górniczej. A jak chcesz więcej przykładów, to sobie zobacz gazetę typu "Elektroinstalator". Praktycznie w każdym numerze informują o gminie, która przeszła na uliczne oświetlenie LEDowe.

EDIT:
A Kolega [baczność] doktor inżynier @P208 [spocznij] podpowiada, że jeszcze Pszczyńska w Gliwicach jest na LEDach :)
« Ostatnia zmiana: 16 Marca 2014, 20:42:40 wysłana przez Quark-t »
Pozdrawiam, Quark-t

Offline firleju

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1580
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 116
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Marca 2014, 23:53:22 »
Ćwiartka centrum Krakowa jest już na LED. A Pszczyńska w Gliwicach, to lepiej nie przyglądać się tym LED, bo jak któryś jest źle ustawiony, to oślepnąć można, takie to mocne.
« Ostatnia zmiana: 17 Marca 2014, 00:26:03 wysłana przez Rozi »
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Marca 2014, 16:15:52 »
Swoją drogą ciekawe czy lampy sodowe są zaprojektowane tak, by zmniejszać zanieczyszczenie nieba światłem. Problem, o którym mało się mówi w Polsce.
Dzięki, że wspomniałeś i podlinkowałeś ciemneniebo.pl (swoją drogą jestem członkiem Polarisu). Z rozmowy z przedstawicielem pewnego producenta opraw oświetleniowych (nie będę tu uprawiał reklamy, PLK jest ich klientem) wiem, że są przepisy regulujące sposób oświetlania infrastruktury kolejowej (rozjazdy, przejazdy kolejowe, itp) i wymowa tychże przepisów jest jasna - żadnego wypukłego klosza, tylko płaska, pozioma szyba. Zapewnia to zachowanie parametru ULOR=0% i Ciemnego Nieba, którego to każdemu astroamatorowi gorąco życzę:)
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline MaciejM

  • Wydział Promocji
  • Administrator
  • Wiadomości: 3655
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 363
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Marca 2014, 16:36:36 »
ciemneniebo.pl - dzięki za podlinkowanie, dotychczas nie zdawałem sobie sprawy z tego w jaki sposób może kształt klosza wpływać na obserwację nieba. I widzę, że u mnie na ulicy zamontowali ze 3-4 lata temu latarnie o podobnym kloszu do tego w załączniku. Oczywiście światło rozprzestrzenia się silnie na boki, co wg. w/w strony nie jest poprawne. Jednakże podejrzewam że chciano zachować zabytkowy charakter przedwojennej dzielnicy.
Z MaSzyną od PC2009 (eu07-160110). | 9 lat z MaSzyną! | PKP Intercity S.A. |

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #12 dnia: 19 Marca 2014, 10:57:42 »
Zanieczyszczenie nieba światłem, nie zależy od źródła światła, ale od oprawy świetlnej. Dawniej gdy nie brano pod uwagę ekonomii, powszechne były oprawy koliste, które rozprowadzały strumień świetlny dookólnie. Teraz w powszechnym użyciu są oprawy dające światło skierowane. Ale i tak dzięki atmosferze i wilgoci w atmosferze światło zostaje rozproszone.
Na jakiej zasadzie działa żarówka z butelki?

Offline borys_q

  • Wiadomości: 229
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #13 dnia: 20 Marca 2014, 17:31:56 »
Cytuj
A Pszczyńska w Gliwicach, to lepiej nie przyglądać się tym LED, bo jak któryś jest źle ustawiony, to oślepnąć można, takie to mocne.

Prawdopodobnie kolej wstrzymuję się z Led-ami właśnie z tego powodu. Na terenach na których odbywają się manewry lub jazdy pociągowe trzeba ostrożnie dobierać oświetlenie zewnętrzne, potrafi bardzo utrudniać odbiór sygnałów z semaforów i wzrok męczy. LED-owe wskaźniki w-24 mi osobiście się nie podobają, zwłaszcza takie które na moment rozświetlają się z pełną mocą żeby po chwili dopasować się do oświetlenia otoczenia, w nocy paskudne.
« Ostatnia zmiana: 20 Marca 2014, 17:34:37 wysłana przez borys_q »

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #14 dnia: 20 Marca 2014, 20:02:15 »
Cytuj
na moment rozświetlają się z pełną mocą żeby po chwili dopasować się do oświetlenia otoczenia

To nie jest wina LED-ów jako takich, ale systemu dopasowującego intensywność oświetlenia do panujących warunków zewnętrznych. Albo taki system jest źle zaprojektowany, albo źle skonfigurowany. Tu gdzie obecnie pracuję, w Hiszpanii, również są takie systemy i nic nie rozświetla się pełną mocą aby po chwili przygasnąć i dopasować się do "ambient".

Cytuj
Prawdopodobnie kolej wstrzymuję się z Led-ami właśnie z tego powodu. Na terenach na których odbywają się manewry lub jazdy pociągowe trzeba ostrożnie dobierać oświetlenie zewnętrzne, potrafi bardzo utrudniać odbiór sygnałów z semaforów i wzrok męczy.

Tzw. tanie LED-y są rzeczywiście paskudne. Świecą zimnym, jaskrawym światłem, ale specjalnie nie zmieniają kolorów jak oświetlenie np. rtęciowe. LED-y  wyższej klasy są naprawdę dobrym źródłem światła, bardzo zbliżonym do naturalnego, zawierają widmo czerwieni, co nie wpływa na zmianę postrzeganych barw. Wyżej jest napisane, że nie idzie patrzeć na reflektor, takie to jasne. Odradzam patrzenia bezpośrednio w jakiekolwiek źródło światła, szczególnie halogenowe. Zdajmy sobie sprawę, że są to silne źródła, umieszczone wysoko w celu oświetlenia dużych powierzchni i patrzenie bezpośrednio na taki reflektor nie jest dobrym pomysłem ani argumentem żeby go nie stosować.
« Ostatnia zmiana: 20 Marca 2014, 20:05:38 wysłana przez selsyn »

Offline firleju

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1580
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 116
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Marca 2014, 09:10:15 »
Bardziej chodziło mi o to, że jak prowadzisz to delikatnie poobracane oprawy powodują, że Cię to oślepia niezależnie od tego czy patrzysz w tą stronę czy nie. Przy LED-ach ustawienie oprawy ma o wiele większe znaczenie niż przy sodowych.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline borys_q

  • Wiadomości: 229
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Marca 2014, 15:01:04 »
Cytuj
LED-y  wyższej klasy są naprawdę dobrym źródłem światła, bardzo zbliżonym do naturalnego, zawierają widmo czerwieni, co nie wpływa na zmianę postrzeganych barw.
Czy oświetlenie zewnętrzne terenów kolejowych podchodzi pod certyfikację UTK?? Jeśli tak to koszt zakupu takiej lampy LED z dopuszczeniem do stosowania w kolejnictwie, długo się nie zwróci z oszczędności prądu.
« Ostatnia zmiana: 21 Marca 2014, 15:03:02 wysłana przez borys_q »

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #17 dnia: 22 Marca 2014, 09:53:19 »
W żarówkach żarowych temperaturą barwową nikt się nie przejmował. W świetlówkach, żarówkach energooszczędnych już tak, są dające światło o barwie zimnej i ciepłej. Podobnie jest z LED-mi, trzeba zwracać na temperaturę barwy światła. Jest jeszcze strumień świetlny w lm, im większy tym jaśniej świeci.
Jaka tam regulacja oświetlenia jest? Przepisy określają jaka ma być moc świetlna w zależności od wykonywanej pracy. Jest to proces zaświecania żarówki. Zimna żarówka ma małą oporność i płynie duży prąd, co skutkuje dużą jasnością. Gdy żarówką osiągnie odpowiednią temperaturę, oporność się stabilizuje i płynie znamionowy prąd.
Ostatnio kupiłem wąż świetlny LED typu slim. Czyli bez obudowy jest taśma do przyklejenia i transformator zasilający. Długość: 1m, diod LED: 60szt, temperatura barwowa: 2700K (ciepłobiała żarówkowa), strumień świetlny: 300 lm, moc: 4 W, cena: 40 zł. Fajnie świeci, ale patrzenie wprost nie należy do przyjemności.

adsim
« Ostatnia zmiana: 23 Marca 2014, 15:58:50 wysłana przez adsim »

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #18 dnia: 03 Kwietnia 2014, 17:16:55 »
Co do wstrzymania się z wymianą od razu na LED'y może być jeszcze jeden argument: oprawy dla PLK posiadają dwa źródła światła, z czego jedno jest traktowane jako zapasowe i zaświeca się w przypadku awarii pierwszego. W przypadku lamp sodowych (czy dawniej rtęciowych) jak się źródło "wyświeci", to się wymienia samo źródło (pejoratywnie nazywane żarówką), i zajmuje to co najwyżej kilkanaście minut z rozłożeniem i złożeniem zwyżki. W LED'ach już tak dobrze niema, trzeba praktycznie wymienić całą zawartość oprawy, co jest bardziej czasochłonne i kosztowniejsze w częściach (ponad połowa wartości całej kompletnej oprawy). Co więcej, w sodach praktycznie elektroniki brak, oprócz źródła niema co się zepsuć. LED bez drivera nie pojedzie, a kondensatory w nich dłużej jak dwa lata raczej nie przeżyją;]
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline jarząbek019

  • Wiadomości: 83
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #19 dnia: 03 Kwietnia 2014, 18:24:01 »
Teoretycznie wymiana nie jest prosta. Ale sami widzimy ile lamp nie świeci obecnie i od jakiego czasu one nie świecą.

Offline krzyspi25

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #20 dnia: 26 Czerwca 2014, 14:38:46 »
Odsmażę kotleta.
Jeśli ode mnie by to zależało to zostałbym na sodowych ze względu na stosunek kosztów do wydajności. Wydajność LED jest podobna do sodowych w przeliczeniu na lumeny z wata. Kolor sodowych sprawia że oświetlone przedmioty są znakomicie "skontrastowane". Oprawa sodowa jest tańsza w zakupie i naprawie. Ceny części które czasem trzeba wymienić są niskie (układ zapłonowy 35-400W kosztuje 25 pln brutto, źródło 70W E27 jest w podobnej cenie). Za to LEDy sprawiają że oświetlone przedmioty nie mają aż tak przekłamanych barw jak przy sodowych, ale są takie trochę jak przy lampach rtęciowych - jest to moje subiektywne spostrzeżenie zauważone w centrum Dąbrowy Górniczej gdzie są LEDy w ulicznym oświetleniu.
"nie dyskutuj z debilem, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem"

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Wymiana lamp rtęciowych na sodowe przez PKP PLK
« Odpowiedź #21 dnia: 10 Lipca 2014, 07:28:02 »
Co do kontrastu i oddawania barw, to LED'y mają obecnie bardzo bogate spektra (z tego względu przeklęte przez astronomów, święcą w pasmach emisyjnych obiektów mgławicowych, sodę odcinam sobie filtrem) i można wstawić pakiet o świetle bardziej zbliżonym do słonecznego, różnice w cenach pakietów praktycznie żadne.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...