Autor Wątek:  Pesa wygrywa przetarg na lokomotywy spalinowe dla PKP IC  (Przeczytany 2924 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline RoboBatman

  • Wiadomości: 1634
    • Zobacz profil
    • Wykaz Taboru Kolejowego na Tekstury
  • Otrzymane polubienia: 546
Pesa wygrywa przetarg na lokomotywy spalinowe dla PKP IC
« dnia: 26 Lutego 2014, 17:32:30 »
Pesa zwycięzcą prestiżowego przetargu na dostawę 10 lokomotyw spalinowych dla PKP Intercity. Pokonała NEWAG. Lokomotywy pojawią się na torach w przyszłym roku.
Cytuj

Zdecydowała korzystniejsza cena zarówno dostawy, jak i utrzymania pojazdów. Lokomotywy Pesy mają kosztować nieco ponad 131 mln zł, podczas gdy Newag zażądał ponad 160 mln zł. Co ciekawe cena nie była jedynym kryterium oceny ofert. Odpowiadała tylko za 45 proc. punktów jakie mogły zdobyć. Komisja oceniała też NPV (net present value, czyli wskaźnik, którym można ocenić wartość inwestycji w przyszłości). W 15 proc. decydowała niezawodność i gotowość techniczna pojazdu.
Obie firmy przygotowały do konkursu nowe pojazdy. Pesa zaproponowała lokomotywy z platformy Gama. Newag zaoferował lokomotywę uniwersalną Griffin. Obaj producenci wybudowali po jednym egzemplarzu lokomotyw w wersji elektrycznej. Przewaga bugdoskiej firmy polegała na tym, że Gama prowadziła już w eksploatacji nadzorowanej pociągi PKP Intercity, a Gryffin robił to tylko w testach. Pesa ogłosiła zresztą już w ubiegłym roku pracę nad testowym egzemplarzem Gamy w wersji spalinowej.
Pesa pobiła Newag nie tylko ceną, ale też wspomnianą gotowością i niezawodnością. Tę pierwszą zadeklarowała na poziomie 98,8 proc., a drugą na poziomie 99,5 proc. (Newag odpowiednio – 92 i 95 proc.). Te liczby wzbudziły dużą nieufność, bo oznacza to, że według Pesy Gamy właściwie nie będą się psuły. – Pojazdy, które Pesa utrzymuje sama, mają bardzo dobre współczynniki niezawodności. Łatwiej to osiągnąć niż wtedy, gdy pojazdy utrzymuje przewoźnik – uspokajał w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” prezes firmy Tomasz Zaboklicki.
Nowe lokomotywy PKP Intercity od 2015 roku poprowadzą pociągi pasażerskie w tych relacjach, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Będą jeździć na trasach: Ełk - Korsze, Ełk - Olecko - Suwałki, Rzeszów - Zamość, Rzeszów - Zagórz, Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn, Piła - Krzyż.
Ciekaw jestem jakie dostanie oznaczenie w PKP IC.

Żródło wiadomości: http://www.rynek-kolejowy.pl/51066/gamy_dla_intercity.htm
« Ostatnia zmiana: 26 Lutego 2014, 21:52:49 wysłana przez RoboBatman »

Online Sowik2

  • Wiadomości: 19
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Pesa wygrywa przetarg na lokomytywy spalinowe dla PKP IC
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Lutego 2014, 17:55:48 »
To już pewno z 5 lat jak na Rzeszów - Jasło - Zagórz nie ma Intercity. Mam nadzieję, że dzięki tym lokomotywom znowu na szlak powrócą wagonowe składy.