Autor Wątek:  Stare przepisy sygnalizacji E-1  (Przeczytany 20571 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

guest4368

  • Gość
Stare przepisy sygnalizacji E-1
« dnia: 30 Grudnia 2013, 21:41:28 »
Poszukuję wersji online/skanów starych instrukcji E-1. Zgodnie z informacjami z https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.kolej/GV5ZVJkE3ns największe zmiany w sygnalizacji miały miejsce w latach 1945, 1959 i 1969 (sygnały obowiązujące w zasadzie do dziś, instrukcja z 1998 unieważnia zapisy z 1975).
Wersja z 1951 (obowiązująca od 1946) dostępna jest pod adresem: http://mzsk.110mb.com/1951_e1/index.html ;
1998: http://www.eu06.cba.pl/instrukcje/e1.html ; wersja współczesna dostępna jest na wielu stronach.
Wobec powyższego interesowałaby mnie sygnalizacja z lat 1959-1969 z obrazami semaforów jak z rysunku http://images39.fotosik.pl/1028/5bcba3967bf9e1ac.jpg . Czy ktoś posiada ową wersję? Z góry dziękuję za pomoc.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 522
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Marca 2014, 11:28:20 »
Witam,

Również szukam starych wersji E-1, co do sygnalizacji z lat 1959-1969 załączam skany z Vademecum Projektanta Zabezpieczeniowca 2/1957 (instrukcji nie posiadam).

Pobierałeś może tą E-1 1951 z podanej strony? Niestety strona nie działa, a autorzy się nie odzywają.

Pozdrawiam
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

guest4368

  • Gość
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Marca 2014, 18:11:11 »
Dziękuję bardzo za materiały. Na szczęście zawczasu zapisałem zawartość instrukcji z 1951. Wrzuciłem ją na serwer pod adresem: http://eu07.pl/userfiles/4368/priv-Instrukcja_E1_z_1951_roku.PDF .
Edit: Czy w podanym vademecum są również obrazy tarcz ostrzegawczych świetlnych i semaforów powtarzających? Jeśli tak, to można prosić o skany tychże?

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 522
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Marca 2014, 21:56:33 »
Dzięki za pdf. Niestety nie ma opisanych sygnałów na To/Sp, o ile mi wiadomo były oznaczone tak samo jak wcześniej - Od1/2 i Ot1/2/3, sygnalizatory powtarzające Sp1/2/3, analogicznie do Ot.

Co do sygnalizacji z lat 50, zastanawia mnie, na ile zdążyły się rozpowszechnić semafory sbl z dwoma czerwonymi komorami/semafory z To na wspólnym maszcie/Sz w kształcie trójąta/Tz pozycyjne (dwa światła poziomo lub ukośnie), oraz jak szybko zostały później zastąpione nowymi. Inna sprawa, to czy semafory trzykierunkowe (trzy zielone) były stosowane w praktyce, czy był to martwy przepis powielający sygnały semaforów kształtowych (o ile mi wiadomo semafory trzyramienne pochodziły raczej sprzed IWŚ, i już w latach 20 nie były zalecane do stosowania w nowych urządzeniach). Semafor z To na wspólnym maszcie oraz z Sz w kształcie trójkąta stoi w Muzeum Techniki w PKiN (i wyświetla sygnały wątpliwe). Poszukuję wszelkich zdjęć takich ciekawostek. Na NAC można znaleźć kilka zdjęć na których (niezbyt wyraźnie) widać pierwsze semafory świetlne w WWK z lat 30 (budowa st. Warszawa Główna).
« Ostatnia zmiana: 10 Marca 2014, 21:58:15 wysłana przez Paul »
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

guest4368

  • Gość
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Marca 2014, 22:10:17 »
Podejrzewam, że stara E1 opisuje po prostu przedwojenne semafory z WWK, a w praktyce nadal stosowano kształtowe. W "Świecie Kolei" 12/2011 jest artykuł "Historia Semafora cz. 3" opowiadający o tych urządzeniach. Jest tam także zdjęcie oraz rysunki głowicy takiego semafora. Sygnał zastępczy w postaci trójkąta wprowadzili Niemcy na wzór ichniejszego ersatzsignal. Przykładowe zdjęcia:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Formsignale_Solarzellen_LEDs.jpg
http://file1.npage.de/006835/52/bilder/imgp3568.jpg .
Posiada ktoś zdjęcie semafora z Muzeum Techniki w PKiN? Ciekaw jestem jak to wyglądało w praktyce.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 3642
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Marca 2014, 22:20:54 »
W Muzeum Techniki (w PKiN) w sali dotyczącej transportu jest semafor trójkomorowy z tarczą ostrzegawczą dwukomorową.

guest4368

  • Gość
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Marca 2014, 22:36:26 »
Znalazłem w googlu zdjęcia, na których przypadkiem uchwycono ten semafor:
http://galeria.tech-blog.pl/cache/Muzeum_Techniki_Warszawa_13042013/muzeum_techniki_warszawa_13042013_24_1200_tech-blog.jpg
http://www.zdzieckiemwwarszawie.pl/wp-content/uploads/2013/02/2013-02-09-14.27.51-1024x768.jpg
http://technika.gim132waw.pl/wp-content/gallery/mt_1b/mt_1b_13-19.jpg
Wygląda na to, że głowice są identyczne ze współczesnymi. Wcześniej mi to nie pasowało - odchył głowicy od słupa wynosi 400mm, a szerokość tarczy 600mm - zachodziłyby na siebie.
Ze zdjęć w NAC wynika, że słupy tych semaforów nie były malowane w biało-czerowne pasy, lecz całe były białe.

Online borys_q

  • Wiadomości: 225
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #7 dnia: 12 Marca 2014, 00:27:35 »
Powinny być czerwono białe bo są to semafory, są opisane w instrukcji z 75 roku już jako stosowane do odwołania.
Cytuj
Semafor z To na wspólnym maszcie oraz z Sz w kształcie trójkąta stoi w Muzeum Techniki w PKiN (i wyświetla sygnały wątpliwe).
Tylko ten http://www.zdzieckiemwwarszawie.pl/wp-content/uploads/2013/02/2013-02-09-14.27.51-1024x768.jpg wyświetla wątpliwy w rozumieniu e-1 z 1975 roku. Środkowa komora na semaforze powinna być czerwona.

« Ostatnia zmiana: 12 Marca 2014, 00:50:30 wysłana przez borys_q »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 3642
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #8 dnia: 12 Marca 2014, 10:30:21 »
I jest czerwona. Na zdjęciu widać białe. Byłem tam i pamiętam układ. Na semaforze od góry: zielone, czerwone, zielone, tarcza ostrzegawcza: pomarańczowe, zielone.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 522
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #9 dnia: 12 Marca 2014, 12:02:10 »
Powinny być czerwono białe bo są to semafory, są opisane w instrukcji z 75 roku już jako stosowane do odwołania.

Zasady malowania semaforów samoczynnych/półsamoczynnych/To/Tm itd. wprowadzone zostały prawdopodobnie w 1959 r. (E1 nie widziałem, ale jest o tym mowa w książce z przełomu lat 1950/60), choć czerwono-białe semafory świetlne mogły pojawiać się już wcześniej. W E1 z 1951 nic na ten temat nie widzę, semafory z lat 30 mają maszty białe, jedyne zdjęcie semafora świetlnego z lat 50 jakie znalazłem przedstawia natomiast semafor półsamoczynny na maszcie szarym (na pewno semafor, bo ma sygnalizator Sz). Równocześnie z rozróżnieniem semaforów półsamoczynnych/samoczynnych po kolorze masztu zniknęła druga czerwona komora i wskaźniki oznaczające semafor sbl.

Co do semaforów przedwojennych, czy może ktoś wie czy tarcza ostrzegawcza na maszcie semafora była odchylona, jak w latach 50, czy ustawiona w jednej linii, jak sugerują rysunki ze wspomnianego artykułu ze ŚK?
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

guest4368

  • Gość
Odp: Stare przepisy sygnalizacji E-1
« Odpowiedź #10 dnia: 12 Marca 2014, 19:10:22 »
W ŚK 12/2011 na str. 16 jest zdjęcie EW51 razem z semaforem i tarczą ostrzegawczą (w prawej części obrazu). Sygnalizator zamontowany jest do słupa trakcyjnego. Głowice wydają się być obok siebie, jednak jakość zdjęcia jest słaba.

http://www.zdzieckiemwwarszawie.pl/wp-content/uploads/2013/02/2013-02-09-14.27.51-1024x768.jpg - jeśli semafor wskazuje S1, to tarcza ostrzegawcza przy nim powinna być wygaszona (E1 z 1951 str. 27).