Autor Wątek:  przetwornica  (Przeczytany 16875 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline dol

  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« dnia: 15 Stycznia 2005, 02:03:49 »
tak sie zastanawiam czy przetwornica dziala w lokomotywie non-stop podczas jazdy czy tylko w jakichs potrzebnych momentach np. przy rozruchu... diabli wiedza, niektorzy maszynisci prowadza rozruch bez przetwornicy i oporow (przy 3 wagonach to chyba nic takiego) jednak silnik do rozruchu potrzebuje duzej ilosci pradu, po to chocby rezystory rozruchowe czy tak?? no a opory rozruchowe nie dzialaja chyba na prad z sieci (3000 V) tylko wymagaja do dzialania przetwornicy... tak mi sie zdaje...??

...a tak na marginesie czy ktos zauwazyl, ze dzwiek przetwornicy et22 brzmi troche inaczej niz chocby eu07, da ktos rade ten dzwiek nagrac i wrzucic na symka, bo ja chyba nie jestem w stanie, bo jak ??

Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
przetwornica
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Stycznia 2005, 10:30:06 »
Dzial 'Na Warsztacie' sluzy do informowania o postepie prac nad projektami, nie do informacji technicznych.

Następnym razem proszę zwróć uwagę do jakiego działu kierujesz post czytając jego opis.

Przenoszę post do działu Inne.

Offline dol

  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Stycznia 2005, 11:15:08 »
sorki shaxbee tak mi sie wyrwalo, jednak pomoc bylaby mile widziana w tej kwestii, moze jednak ta informacja moglaby znalezc sie w dziale pomoc, hmm??

a z reszta nie mam pojecia... jeszcze raz przepraszam za niedogodnosci

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
przetwornica
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Stycznia 2005, 11:22:33 »
O przetwornicy:
Mechanikiem nie jestem, więc wypowiedź może być nie do końca precyzyjna. Przetwornica musi być włączona przez cały czas jazdy, bez niej nie chodzi sprężarka (oczywiście na EU/P07, na ET22 sprężarka jest na 3000V i może się załączyć bez przetwornicy), wentylatory i pewnie sporo innych rzeczy. A katowanie lokomotywy rozruchem przy wyłączonej przetornicy może skończyć się przegrzeniem (a może spaleniem?) silników, które nie będą miały chłodzenia - wentylatory nie będą chodziły.

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Stycznia 2005, 11:35:30 »
Cytat: "dol"
tak sie zastanawiam czy przetwornica dziala w lokomotywie non-stop podczas jazdy czy
Kto Ci powiedział takie bajki,że niektórzy mechanicy prowadzą rozruch bez przetwornicy? Może przez pierwsze dwie lub trzy pozycje to tak.
Przetwornica daje ci napięcie 110V, wówczas nie pobierasz prądu ładowania z baterii.
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Negroth

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Stycznia 2005, 11:39:59 »
Cytat: "Radkos07"
Cytat: "dol"
tak sie zastanawiam czy przetwornica dziala w lokomotywie non-stop podczas jazdy czy
Kto Ci powiedział takie bajki,że niektórzy mechanicy prowadzą rozruch bez przetwornicy? Może przez pierwsze dwie lub trzy pozycje to tak.
Przetwornica daje ci napięcie 110V, wówczas nie pobierasz prądu ładowania z baterii.


np. ja jeżdze na manewrach lub luzem bez przetwornicy :P
Krzychu :)

Offline maly

  • Wiadomości: 49
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Stycznia 2005, 12:09:54 »
Witam !
 a ja sobie wł.przetfornice jak juz zamkne okno a zima wentylatory oporów rozr..mam zawsze wył.
Pozdrawiam :-)

Offline dol

  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Stycznia 2005, 14:00:06 »
otoz widzisz radkos nikt mi takich zeczy nie nagadal, jak sie siedzi czasami na stacji i czeka na pociag, a w miedzy czasie odsylane sa osobowe... zdarzylo mi sie wlasnie zobaczyc jak startowal bez... no ale nie wazne, moze pozniej wlaczyl

ja bynajmniej postaram sie zdobyc dzwiek przetwornicy et22 moze wkrotce bedzie dostepny, mam zreszta pare tekstur do et22 i wagonow typu sgs (nowe kontenery 2 rodzaje) jednak ktos musi mnie dokladnie uswiadomic jak dodawac na stronke pliki tego typu...

z gory dziekuje... pozdrawiam dol

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
przetwornica
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Stycznia 2005, 16:14:13 »
Cytat: "dol"
(...)jednak ktos musi mnie dokladnie uswiadomic jak dodawac na stronke pliki tego typu...


Musisz się zalogować na stronie głównej (wcześniej musisz założyć drugie konto-też na stronie głównej). Jak już się zalogujesz to po lewej stronie znajdziesz napis "Dodaj plik" czy coś w tym stylu. Kliknij na to, wypełnij formularz, podaj link do strony, gdzie obecnie są zamieszczone tekstury (aby ktoś z adminów mógł to ściągnąć i zobaczyć co to w ogóle jest) i czekaj aż ktoś to oceni i zamieści.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Re: przetwornica
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Stycznia 2005, 22:43:01 »
Ja również nie jestem maszynistą, ale to chyba wiem:

Cytat: "dol"
(...) jednak silnik do rozruchu potrzebuje duzej ilosci pradu, po to chocby rezystory rozruchowe czy tak?? no a opory rozruchowe nie dzialaja chyba na prad z sieci (3000 V) tylko wymagaja do dzialania przetwornicy... tak mi sie zdaje...??

mylisz kilka rzeczy. Silniki nie są zasilane z przetwornicy (110 v) tylko z sieci trakcyjnej (3kV = 3000V dla nie technicznych). To raz. dwa - żeby uzwojenie silników nie uległo spaleniu przy dużym przepływie prądu (bo I=U/R, gdzie U - napięcie, R - opór, I-natężenie prądu, a przewody i uzwojenie zazwyczaj mają opór mały) to silniki łączy się szeregowo (suma oporów) i równolegle (opór sumaryczny jest mniejszy niż najmniejszy z oporów składowych) a dodatkowo, żeby jeszcze zmjeszyć napięcie na silnikach przepuszcza się prąd przez odpowiednie oporniki rozruchowe (stąd kręcenie kołem - wybieranie odpowiedniej konfiguracji i oporu - od du żego do małego), a ponieważ wiadomo, że nie ma rózy bez kolców, to przez to iż na oporniku następuje spadek napięcia, to on się grzeje (opornik, nie spadek) no i żeby się nie przegrzał to się go chłodzi wentylatorami działającymi na 110V (z baterii lub własnie przetowrnicy).
Poza tym sterowanie loka (czyli własnie przekażniki itp.) są na 110 V więc jak padną Ci akumulatory to masz jazdę bez trzymanki :)

Mam nadzieję że wyjasniłem i nie namieszałem :)
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Stycznia 2005, 23:53:52 »
Dobry opis, lecz mała nieścisłość
Cytat: "quark"
a dodatkowo, żeby jeszcze zmjeszyć napięcie na silnikach przepuszcza się prąd przez odpowiednie oporniki rozruchowe

Napięcia nie zmiejszysz w ten sposób. Napięcie znamionowe na silnik przy szeregowym, jak dobrze wiesz to 750V, przy równoległym 2x. Oporem rozruchowym ograniczasz wartośc prądu silników trakcyjnych podczas rozruchu.
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
przetwornica
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Stycznia 2005, 00:15:19 »
Cytat: "Radkos07"
Dobry opis, lecz mała nieścisłość
Cytat: "quark"
a dodatkowo, żeby jeszcze zmjeszyć napięcie na silnikach przepuszcza się prąd przez odpowiednie oporniki rozruchowe

Napięcia nie zmiejszysz w ten sposób. Napięcie znamionowe na silnik przy szeregowym, jak dobrze wiesz to 750V, przy równoległym 2x. Oporem rozruchowym ograniczasz wartośc prądu silników trakcyjnych podczas rozruchu.

Yyy no :) O to mi chodziło, bo jak już we wspomnianym wzorze I=U/R, U=const. to jedyną możliwością zmniejszenia natężenia prądu w uzwojeniu (własnie, stojana czy wirnika? po laborkach z swps zakładam że uzwojenia twornika, ze względu na liniowe charakterystyki, ale prosiłbym o potwierdzenie/zaprzeczenie tego) jest zwiekszenie oporu, bo jak wiadomo, gdy mianownik rośnie to ułamek maleje...
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Stycznia 2005, 00:18:28 »
Cytuj
własnie, stojana czy wirnika?

Wirnika.
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
przetwornica
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Stycznia 2005, 00:27:01 »
Cytat: "Radkos07"
Cytuj
własnie, stojana czy wirnika?

Stojana.

Ooo :) Hmm... czy to znaczy, że wirnik składa się z magnesów trwałych? Czy tez jest zasilany komutatorowo z innego źródła?
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Stycznia 2005, 00:31:12 »
Przepraszam, wiadome że wirnika, czyli twornika. Przeonaczyło mi się z maszyną asynchroniczną...
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
przetwornica
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Stycznia 2005, 00:37:38 »
Cytat: "Radkos07"
Przepraszam, wiadome że wirnika, czyli twornika. Przeonaczyło mi się z maszyną asynchroniczną...

O tej porze to już wszystko możliwe :) Ja zdążyłem przekopać połowę książek z maszyn elektrycznych :)
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline maly

  • Wiadomości: 49
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Stycznia 2005, 08:38:13 »
Witam!
 Silniki wentylatorów oporów rozruchowych nie są zasilane z akumulatorów bądż przetwornicy ,zasilane są za spadku napiecia na oporach rozruchowych a intensywność chłodzenia jest proporcjonalna do prądu w obwodzie głównym czyli im większy prad rozruchu tym większe obroty siników wentylatorów chłodzących
Uciekam spać bo jestem po nocy : )
 Pozdrawiam

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
przetwornica
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Stycznia 2005, 13:26:35 »
Czy to znaczy, że wentylatpry są wpięte szeregowo w obwód oporów rozruchowych? i prąd żeby dojść do silnika najpierw przechodzi przez wentylatory? Bo chyba nie są równolegle, bo to by po prostu zbocznikowało oporniki.
Muszę wyguglać schemat elektryczny loka :)
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #18 dnia: 16 Stycznia 2005, 13:36:07 »
Silniki wentylatorów nie są wpięte szeregowo. Dokładnie rzecz biorąc, to oporniki rozruchowe - R28 i R30 obwodu silników trakcyjnych zawierają odczepy, z których zasilane są 4 silniki wentylatorów oporów rozruchowych, połączone równolegle. W ten sposób napięcie silników, ich prędkość obrotowa i intensywność działania wentylacji oporników rozruch. zależą od wartości prądu w obwodzie głównym płynącym przez oporniki rozruchowe.
Na sieci jest gdzieś schemat. Jak przypomnę sobie w przyszłości to podeślę na priv.
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
przetwornica
« Odpowiedź #19 dnia: 16 Stycznia 2005, 13:57:45 »
Google rulez :)
http://www.cmbydgoszcz.kolej.szczecin.pl/EU07/obwod.HTM no i już wszystko jasne :)
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline mar07

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #20 dnia: 16 Stycznia 2005, 14:01:21 »
Oczywiście, jest tak , jak pisze kol. mały (no, moze za wyjątkiem EN57, czy ET21). W uzupełnieniu mogę jeszcze dodać, że w zimie w okresie silniejszych mrozów, część maszynistów praktykuje wyłączanie wentylatorów oporów rozr. , ze względu na to, aby nieco podnieść temperaturę wewnątrz przedziału maszynowego i zminimalizować ryzyko zamarzania styczników o napędzie elektropneumatycznym (na EP09 nie jest możliwa jazda bez wentylatorów). Trzeba jednak wtedy pamietać, aby w miarę sprawnie przeprowadzać rozruchy i nie doprowadzić z kolei do przegrzania oporów.
 Jeszcze parę słów apropos przetwornicy. Jak wiemy, oprócz ładowania baterii i zasilania urządzeń pokładowych napięciem 110 V , ma ona na celu jeszcze chłodzenia silników trakcyjnych. W związku z tym przepisy i dokumentacja techniczna lokomotyw zabrania jazdy z wyłączoną przetwornicą (nawet, gdy nastąpi jej uszkodzenie, trzeba wyłączyć odpwiednią grupę silników trakc.). Jednak, jak wiadomo życie często nie pokrywa się z przepisami, najważniejsze, aby wiedzieć , co, gdzie i kiedy można. Dlatego, nie ma się co dziwić, że często np. podczas manewrów luzem, kiedy prąd w obwodzie gł. jest w granicach kilkudziesięciu wolt, maszynista nie załącza często przetwornicy (silniki nawet nie zdążą się podgrzać). Nawet podczas jazdy z pociągiem , jeśli na chwilkę wyłączymy przetwornicę, też silnikom nic się nie stanie (zakładam, że są dobre baterie i powietrza jest pod dostatkiem). Bywają natomiast maszyniści, którzy aby było w kabinie cieplej i ciszej wyłączają przednią przetwornicę i nawet z 2000t na haku objeżdżają całą służbę i owszem, często im się to udaje, może dwóm, trzem następnym też , ale np. czwarty lub piąty juz  będzie miał problemy z silnikami i maszyna na warsztat, bo długotrwała eksploatacja bez chłodzenia uszkodziła materiał izolacyjny w silnikach.
Pozdrowienia dla wszystkich mk

Offline CTL

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 381
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
przetwornica
« Odpowiedź #21 dnia: 16 Stycznia 2005, 14:18:10 »
To moze i ja sie wypowiem:-)
Generalnie przetwornica służy do chłodenia elektrycznych silników trakcyjnych podczas pracy oraz do ładowania  baterii akumulatorów napięciem stałym 110V, a także wytwarza napięcie sterowania przy współpracy z regulatorem napięcia którego zadnie jest takie ażeby napięcie te nie posiadało zbyt dużych wachań i było jak najbardziej zbliżone do 110V. Dla wyjasnienie przetwornica to zespół dwumaszynowy czyli sielni elektyczny i prądnica, zasilanie silnika odbywa się z sieci trakcyjnej tj.napięciem 3000V, prądnica wytwarza wspomniane napięcie stałe. W lok ET22 jest możliwa jazda bez przetwornicy (oczywiscie nie dlugotrwala), wtedy napiecie na potrzeby sterowania jest pobierane z baterii akumulatorow, jednak po dluzszej jezdzie napięcie spadnie co spowoduje usterke w postaci braku sterowania i wtedy moze byc problem. Oczywiści mechanicy ruszają bez przetwornicy, jazde luzem tez tak mozna prowadzic, lub jadac z gory kiedy to obwody sterowanai wykorzystywane sa w mniejszym stopniu, jednak przepisy stanowią wyraznie ze jezde nalezy prowadzi w kazdym przypadku przy wlaczonej prztwornicy. Na postoju przetwornice oczywiscie mozna wylaczyc, jednak przy dlugotrwalym nalezy ja co jakos czas zalaczyc, aby podladowac baterie, no i jak chcemy zeby nam sie szybciej woda na cherbate zagrzala to tez zalaczamy:-) Inaczej ma sie to w lok EU07/ET41 i wszystkich pochodnych tej serii, przetwornica sluzy tu oprocz wyzej wymienionych funkcji takze do zasilania sprezarki gdyż działa ona po stronie niskiego napięcia 110V, a wiec dla dzialania sprezarki nalezy uruchomic przetwornice. Nie bede sie rozpisywal o innych lokach wszedzie wyglada to podbnie, przyklad podalem na podstawie dwoch podstawowych serii eksploatowanych na PKP. Temat pozostawiam do dalszej dyskusji jezli jeszcze wszystko nie zostalo wyjasnione:-)

Offline dol

  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #22 dnia: 16 Stycznia 2005, 18:15:34 »
dziękuję za tak wyczerpującą wypowiedź na temat przetwornicy i rozwianie moich wątpliwości w tej kwestii...

to jest właśnie to o chciałem usłyszeć...
a z tymi plikami to jeszcze pokombinuje ale za kilka dni bo mam dyplom w tym tygodniu... jasny gwint :-(

jeszcze raz dziękuję... pozdrawiam dol

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
przetwornica
« Odpowiedź #23 dnia: 16 Stycznia 2005, 20:13:06 »
Cytat: "mar07"
kiedy prąd w obwodzie gł. jest w granicach kilkudziesięciu wolt

Od kiedy prad mierzymy w woltach? ;)
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
przetwornica
« Odpowiedź #24 dnia: 16 Stycznia 2005, 20:34:01 »
Cytat: "ET22_RULZ"
Cytat: "mar07"
kiedy prąd w obwodzie gł. jest w granicach kilkudziesięciu wolt

Od kiedy prad mierzymy w woltach? ;)


No wiesz... różne rzeczy się zdarzają :) Ostatnio mieliśmy odpis w książce ET40, że "gdy amperomierz pokazuje w granicach 50 km/h, lokomotywa wpada w rezonans."

Offline mar07

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #25 dnia: 16 Stycznia 2005, 21:46:18 »
Jasne, sorry, każdemu może zdarzyć się przejęzyczenie
Pozdrowienia dla wszystkich mk

Offline oko

  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #26 dnia: 23 Maja 2005, 23:13:08 »
panowie spokojnie.Przetwornica musi byc wlaczona zawsze jak jade niewazne jak szybko mam wł.przeciesz to podstawowe urzadzenie.;>

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 25
przetwornica
« Odpowiedź #27 dnia: 23 Maja 2005, 23:21:24 »
oko, a po co odgrzewasz tematy zakonczone pol roku temu?
Pozdrawiam,
Winger

Offline oko

  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
przetwornica
« Odpowiedź #28 dnia: 24 Maja 2005, 15:30:22 »
przepraszam niezwróciłem uwagi na date,poprostu uczylem sie ostatnio sam dlasiebie i temat mi wpad w oko;>przepraszam pana;]