Witam, ten wątek jest wynikiem dyskusji, jaka powstała w wątku o edytorze scenerii. Od razu, żeby uniknąć stwierdzeń w stylu "kim jest ten gość, że się tak wymądrza", powiem coś więcej o sobie ;)
Swoją przygodę z symulatorem zacząłem już od prekursora - EN57. Potem była Maszyna w różnych wersjach, tak więc mam spory pogląd na to, jak całość wygląda od strony przeciętnego użytkownika. Poza tym jestem programistą. W zawodzie pracuję ponad 7 lat bez przerwy(wcześniej i w między czasie tworzyłem różne projekty freeware). Najchętniej pracuję w Delphi. Nie mam jednak żadnego doświadczenia jeśli chodzi o pisanie gier(nie ukrywam, że jest to dla mnie interesujące, ale jakoś nie ma czasu, żeby się w to dostatecznie zagłębić). Tyle o mnie.
Na przestrzeni kilku lat widzę, że Maszyna się rozwija. Pierwszym ogromnym plusem były paczki całościowe. Rozwój Maszyny jest jednak wolniejszy niż czołgający się ślimak. Rozumiem, głównym elementem jest to, że Maszyna jest projektem niekomercyjnym i nikt prawdopodobnie na niej nie zarabia. I tego się raczej nie zmieni(chociaż może jakieś płatne reklamy w sceneriach itp można by rozważyć). Są też inne aspekty powolnego rozwoju, które można, a nawet należy zmienić, żeby projekt nie upadł całkowicie. Niestety widać, że panuje w nim ogromna samowolka, co przy tak dużym przedsięwzięciu ZAWSZE skończy się katastrofą. A szkoda by było. W związku z tym, proponuję następujące rzeczy:
- Trzeba wstrzymać wszelkie prace(chyba, że są poza połową). Dopiero co została wydana paczka całościowa i git. W pierwszej kolejności NALEŻY zrobić dobrą dokumentację, bo bez tego projekt za chwilę się sypnie jak Windows 2000 ;)
- Dokumentacja w pierwszej kolejności MUSI zostać wyposażona w aktualny opis skryptu tworzącego trasy. Czyli takie Scenery.doc, ale aktualne bądź nawet wyprzedzające wersję. Tym mogę zająć się osobiście, ale będę potrzebował konsultacji.
- Trzeba uporządkować strukturę katalogów, którą też będę starał się zaproponować, ale do tego potrzebuję większego wglądu w budowę symulatora(jakie pliki do czego, co w nich jest itp)
- Trzeba ujednolicić sposoby tworzenia tras, lokomotyw itp.
- Trzeba opisać strukturę plików *.chk, textures.txt, *.mmd
- Trzeba zastanowić się, czy trasy nadal mają być interpretowane, czy może stworzyć coś w rodzaju kompilatora, który zamieniałby pliki skryptów na jakiś jeden plik binarny. Jakie są plusy i minusy.
- Trzeba wprowadzić też pewną uniwersalność. Tzn., żeby nie było miliona takich samych albo podobnych tekstur(np. słupy trakcyjne, czy semafory), tylko tam gdzie się da - jeden element - wspólny dla wszystkich tras. Czytam teraz o słupach trakcyjnych i widzę, że to nie jest proste, ale w tej kwestii też da się coś ustalić. Żebyśmy się dobrze zrozumieli, chcę żeby przykładowo semafor świetlny 5-komorowy był w dwóch wersjach: z paskiem i bez paska, a nie, że kilku niezależnych twórców zrobi własne modele i ich będzie używać. Najlepiej, jakby udało się oddzielić modelowo semafor od masztu, ale to już kwestia dokładnych ustaleń i możliwości. (np. użytkownik wpisałby w skrypcie, że tu i tu ma być semafor samoczynny 5-komorowy z takimi i takimi zapalonymi światłami - fizycznie to by był maszt do semafora samoczynnego + 5-komorowy semafor - myślę, że wiecie o co chodzi, bo chyba do tego też dążą twórcy)
To chyba na tyle. Nie wiem, jak wygląda kod samego symulatora, ale pewnie też nie ma żadnej dokumentacji i też należałoby taką zrobić.
Proszę, żebyście wypowiedzieli się, co o tym myślicie, ewentualnie co kto jest w stanie zrobić i w czym pomóc (nie liczy się tylko wiedza dotycząca samego symulatora, ale także przepisów, bo nie wszystkiego można się dowiedzieć z Wikipedii, czy innych tego typu stron ;)).
PS. Jeśli nieregulaminowo zrobiłem akapity, to przepraszam ;)
Akapity w porządku, jednak nie ten dział.
Przesunąłem.
Benek