Autor Wątek:  Radiołączność kolejowa  (Przeczytany 5841 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline stasiu112

  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Radiołączność kolejowa
« dnia: 28 Lutego 2013, 18:35:43 »
Większość wie jak wygląda  radiotelefon w lokomotywie. Ja dzisiaj zdobyłem ciekawy materiał o radiotelefonach w lokomotywach
które jeżdżą pod ziemią, nie metro a kolej na kopalni (grubie). Radiotelefony takie mają ciekawy system działania, jako antenę wykorzystują sieć trakcyjną. Sygnału tego nie idzie odsłuchać niczym innym niż takim radiotelefonem. Żadne skanery nic nie dadzą nie posłuchacie o czym rozmawia dysponent z mechanikiem.

Na ostatnich 2 zdjęciach widzimy radiotelefon rozjazdowy jedna część znajduje się u dysponenta, a ten głośnik na rozjeździe. Głośnik ma możliwość nadawania po naciśnięciu odpowiedniego guzika znajdującego się u jego góry.
 
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 18:50:28 wysłana przez stasiu112 »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Lutego 2013, 21:34:19 »
To co ty opisałeś to stary patent  używany przez Elektryków można było dzwonić miedzy rozdzielniami prądu wykorzystując linie przesyłowe. To bardziej można nazwać telefonem niż radiem. W ten sam sposób można też przesyłać dane telemetryczne albo sterujące.

Offline stasiu112

  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Lutego 2013, 23:39:55 »
Na dole narazie nic lepszego nie wymyślili

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Marca 2013, 06:40:48 »
Przecież jeżeli coś jest stare ale się sprawdza to po co wymyślać coś nowego. Dla nie których ludzi jeżeli coś jest stare to od razu uważają że jest niebezpieczne albo zawodne.

Offline loony

  • Wiadomości: 11
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Marca 2013, 23:21:27 »
Cytuj
Przecież jeżeli coś jest stare ale się sprawdza to po co wymyślać coś nowego.
Trochę przewrotnie, ale - fiat 126p jest stary, ale też się sprawdza. Dlaczego więc wszyscy nie jeździmy maluchami tylko wymyślamy coraz to nowsze rozwiązania i patenty?

I druga rzecz - jedni uważają, że jeśli coś jest stare to jest zawodne. A zauważyłeś, że Ty uważasz, że jeśli coś jest nowe to jest zawodne? :) Nie żyjmy w skansenie, co? Starczy że mamy kolej, która zatrzymała się 30 lat temu.

Offline stasiu112

  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Marca 2013, 23:39:11 »
Ale radiotelefony się dobrze sprawdzają najnowszy jest z 1988r. A pracują w ciężkich warunkach. Woda i sól. A że na tydzień trzeba naprawić z 10  to inna sprawa.

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Marca 2013, 23:57:57 »
To są zwykłe interkomy (wewnętrzne komunikatory - coś na bazie domofonów).
Koledzy, może chcecie kopalniom Cyfrę sprzedać (MotoTRBO [Capacity plus], NEXEDGE, IDAS)?
« Ostatnia zmiana: 03 Marca 2013, 00:44:15 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Marca 2013, 01:02:23 »
Cytuj
To co ty opisałeś to stary patent  używany przez Elektryków można było dzwonić miedzy rozdzielniami prądu wykorzystując linie przesyłowe. To bardziej można nazwać telefonem niż radiem. W ten sam sposób można też przesyłać dane telemetryczne albo sterujące.

Obecnie ta metoda została bardzo rozbudowana. Umożliwia łączność głosową, przesył danych i sygnałów sterująco kontrolnych na wielu poziomach w sieci NN i WN, nawet o napięciach 400 kV. Jeśli chodzi o sieć NN i SN często służy do monitorowania i zdalnego odczytu nowoczesnych liczników energii elektrycznej. Istnieją też urządzenia pozwalające przesyłać nawet sygnał internetowy siecią NN.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Marca 2013, 07:03:38 »
Cytuj
Przecież jeżeli coś jest stare ale się sprawdza to po co wymyślać coś nowego.
Trochę przewrotnie, ale - fiat 126p jest stary, ale też się sprawdza. Dlaczego więc wszyscy nie jeździmy maluchami tylko wymyślamy coraz to nowsze rozwiązania i patenty?

I druga rzecz - jedni uważają, że jeśli coś jest stare to jest zawodne. A zauważyłeś, że Ty uważasz, że jeśli coś jest nowe to jest zawodne? :) Nie żyjmy w skansenie, co? Starczy że mamy kolej, która zatrzymała się 30 lat temu.
1. 126p nie spełnia dzisiejszych potrzeb, wiec to zły przykład. W przypadku tych radiotelefonów potrzebą jest łączność i spełniają te zadanie dobrze więc po co nowe ?
2. gdzie ja napisałem że uważam ze nowe jest zawodne ?

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Radiołączność kolejowa
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Marca 2013, 17:04:45 »
Istnieją też urządzenia pozwalające przesyłać nawet sygnał internetowy siecią NN.
To o czym mowisz, nazywa sie PLC - http://pl.wikipedia.org/wiki/Power_Line_Communication , ciekawe zagadnienie, choc ciagnie za soba krytyke krotkofalowcow, ze wzgledu na zaklocenia.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.