Dla spalinowego taboru pasażerskiego, mam takie dane, które to zostały opublikowane na
łamach kwartalnika Pojazdy Szynowe nr4 z 2006 roku:
dr inż. Zygmunt Marciniak
mgr inż. Adam Sienicki
Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor"
Wybór parametrów spalinowo-elektrycznego układu napędowego
dla lekkiego pojazdu szynowego na podstawie obliczeń i badań symulacyjnych
Artykuł poświęcony jest obliczeniom i badaniom symulacyjnym lekkich pojazdów szynowych dla określenia głównych parametrów układu napadowego z wykorzystaniem zespołu silnik spalinowy - prądnica - silniki trakcyjne. Przedstawiono konfiguracje lekkich pojazdów szynowych, napadów oraz ich modele (mechaniczne i ideowe), na których prowadzone są analizy i badania, wykorzystując ich nominalne parametry. Szeroka analiza dotyczyła określenia charakterystyk trakcyjnych pojazdów z wyznaczeniem wielkości oporów ruchu przyspieszeń rozruchowych oraz wyznaczenia wartości współczynnika wykorzystania masy przyczepnej i przyspieszeń układu zawieszenia silnika trakcyjnego, co pozwoli na ostateczne sprecyzowanie parametrów układu.
Artykuł powstał w wyniku realizacji projektu badawczego
nr 4T 12D01227 pt.: "Spalinowo-elektryczny napęd dla lekkich wieloczłonowych pojazdów szynowych ".
Dodano: 15 Lutego 2013, 11:47:08
EU07 z 2200 tonami przyspieszała tak jak na załączniku.
Dodatkowo można - wykres z pdf-a - porównać z oryginalnym zapisem na taśmie prędkościomierza Hasler.
Rysiki pisały poniżej linii wyznaczonych na taśmie "Foton" i dlatego uprzedzam o konieczności uwzględnienia poprawki
na prędkość maksymalną wyrysowaną na taśmie ;). Górny pisak rysuje jak wiadomo czas w minutach, a ostatni na samym dole zaznacza czas jazdy z poborem prądu sieciowego. Za stacją Pruchna, jest umiejscowiony odpowiedni wskaźnik znany z instrukcji o sygnalizacji na PKP (dawne oznaczenie instrukcji, to E1) tzw. "jazda bez prądowa" i stąd chwilowa przerwa w dostawie prądu do silników trakcyjnych :). Moc pobierana z sieci podczas przejazdu "na krzywo" po rozjazdach w Chybiu, była ograniczona i stąd łagodniejszy tzn. mniej stromy fragment na taśmie.
Dodano: 15 Lutego 2013, 12:10:50
Tydzień temu a dokładnie w sobotę, pojechałem z Czeskiego Cieszyna do Frydka, a stamtąd wróciłem przez Ostrawę.
Z Frydka-Mistka do Ostrawy jechał skład wagonowy prowadzony lokomotywą spalinową produkcji CKD o następujących symbolach na burcie:
754 047-9.
Skład pociągu złożony był z czterech wagonów pasażerskich. Dwa wagony były produkcji byłego NRD i próżne ważyły po ok. 34 tony, a dwa były wyprodukowane przez miejscowe zakłady w Studence i te były ciut cięższe. Poprzednim razem, jak tam jechałem, to maszynista jechał bardzo ostro, tzn. od razu przestawiał nastawnik na 100% mocy, ale niestety pomimo włączonego mojego prywatnego urządzenia gps, nie użyłem opcji zapisu trasy.
Przebieg ostatniej jazdy wyglądał tak jak na załączniku w formie pdf. (urządzenie uruchomiło się po przejechaniu ok. 1 kilometra).