Autor Wątek:  Duże koła w parowozach  (Przeczytany 8084 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline TheArejon

  • Wiadomości: 170
  • I like horn ST44!
    • Zobacz profil
    • Youtube
  • Otrzymane polubienia: 0
Duże koła w parowozach
« dnia: 19 Września 2012, 20:01:41 »
Od dłuższego czasu zastanawiam się dlaczego parowozy (pośpieszne) mają duże koła?
Kolejowa Galeria TheArejon'a thearejon.cba.pl

Offline Hadomik

  • Wiadomości: 61
  • SM42-1236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Duże koła w parowozach
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Września 2012, 20:25:26 »
Ponieważ duże koło przy jednym pełnym obrocie pokona większą drogę niż małe koło. Co za tym idzie przy tej samej prędkości dwóch lokomotyw (pospiesznej i towarowej) koło parowozu pospiesznego będzie miało mniejszą prędkość obrotową niż koło parowozu towarowego. Więc łatwiej jest osiągnąć większą prędkość parowozem pospiesznym niż towarowym.

Offline TheArejon

  • Wiadomości: 170
  • I like horn ST44!
    • Zobacz profil
    • Youtube
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Duże koła w parowozach
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Września 2012, 20:36:21 »
Dzięki temat do zamknięcia.
Kolejowa Galeria TheArejon'a thearejon.cba.pl

guest4368

  • Gość
Odp: Duże koła w parowozach
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Września 2012, 20:38:57 »
Dokładniej to maksymalne obroty maszyny parowej wynoszą ledwie kilkaset obrotów na minutę (nieco ponad 300 RPM). Wielkość kół uzależniona jest od prędkości maksymalnej parowozu, by nie trzeba było stosować przekładni.