I u nas tym uprawnionym jest kierownik pociągu.
Karol, ale to nie wynika z "widzimisię". "Regulamin przydzielania tras pociągów..." wyraźnie mówi, że gotowość zgłasza dyżurnemu ruchu maszynista, a w przypadku pociągów pasażerskich - po wcześniejszym uzgodnieniu z kierownikiem pociągu.
Fakt, pojawia się nieścisłość w stosunku do Ir-1, która mówi o "uprawnionym pracowniku przewoźnika", a to czasami również "gryzie się" z RTS danej stacji. Dla przykładu na stacji Kutno gotowość pociągu do odjazdu dla poc. towarowych PKP CARGO zgłasza dyżurny ruchu manewrowy (co moim zdaniem jest poronionym pomysłem), a dla reszty przewoźników jest to maszynista. Tutaj w RTS akurat jest mowa o maszyniście, w innych RTS można spotkać zapis "uprawniony pracownik przewoźnika"; spotkałem się też z zapisem "kierownik pociągu".
Generalnie myślę, że należało by się trzymać wersji podanej przez Borysa, tzn. gotowość głosi maszynista bądź inny uprawniony pracownik przewoźnika. Tym pracownikiem może być nawet rewident (w Bydgoszczy w przypadku poc. Cargo tak właśnie jest, ale to tylko po próbie hamulca), ale i tak bez zgłoszenia gotowości przez drużynę trakcyjną semafor nie zostanie wyświetlony.