Autor Wątek:  Rozruch tyrystorowy  (Przeczytany 23999 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Rozruch tyrystorowy
« dnia: 31 Sierpnia 2012, 21:51:31 »
Witam kolegów. Mógł by ktoś bardziej po naszemu tzn po ludzku wytłumaczyć na czym polega jak działa czy coś ??  Wiem na pewno że nasze loki głosem przypominają dmuchawę a  np skoda 163 głosem przypomina zwarcie. Czemu tak jest ????

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Sierpnia 2012, 22:03:48 »
a  np skoda 163 głosem przypomina zwarcie. Czemu tak jest ????
Jak to mawiał mój nauczyciel: "Jakby Ci przyłożyli 3kV to też byś buczał ;).

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Sierpnia 2012, 22:06:31 »
Hehe ;P nie wiedziałem jak to ująć więc proszę się ze mnie nie śmiać.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4421
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 200
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Września 2012, 00:22:32 »
Rozruch tyrystorowy, inaczej impulsowy polega na tym, że prędkość obrotowa silników szeregowych prądu stałego regulowana jest za pomocą przerywaczy prądu stałego (tzw. chopperów). Przerywacze te umożliwiają rozruch bezrezystancyjny, sprowadzający się do okresowego włączania i wyłączania napięcia zasilającego silniki (impulsy rzędu kilkuset Hz). Załączenie tyrystora dodatnim impulsem powoduje, że na silnikach pojawia się napięcie w przybliżeniu równe napięciu zasilania. Ujemny impuls powoduje odłączenie źródła zasilania i skokowe zmniejszenie się napięcia do 0.

To, jakie średnie napięcie pojawi się na silnikach, zależy właśnie od czasu przewodzenia prądu przez tyrystor. Dlatego też w takim obwodzie wyeliminowane zostały opory rozruchowe.
« Ostatnia zmiana: 01 Września 2012, 00:26:48 wysłana przez ZiomalCl »

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Września 2012, 10:12:38 »
Dzięki za oświatę :)  w takim razie ciągnąc temat dalej. Jakie są wady i zalety w tego systemu w porównaniu do stosowanego powszechnie w naszych lokach ???

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Września 2012, 11:21:27 »
Dzięki za oświatę :)  w takim razie ciągnąc temat dalej. Jakie są wady i zalety w tego systemu w porównaniu do stosowanego powszechnie w naszych lokach ???

Można by powiedzieć, że "precyzyjniejsze" dawkowanie prądu na silniki, "nowsza" technologia no i "prostsze" obwody.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Września 2012, 11:49:53 »
Podsumowując nowsze i lepsze ???

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2430
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 986
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Września 2012, 12:01:20 »
Podsumowując nowsze i lepsze ???
No to chyba logiczne że nowsze i lepsze. Ale nie zawsze co nowe to i lepsze. Natomiast nowsze loki, ba nie tylko loki, ale i silniki, które są np. pakowane w te modernizowane kible te asynchrony to nie dość że mniej zużywają mocy a mają lepsze efekty, przyśpieszenie oraz moc niż te stare silniki, które zżerają kolosalnie dużo mocy. ;) To tak zwane silniki asynchroniczne.

Offline Johny212

  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Września 2012, 12:47:45 »
Dodatkowo rozruch tyrystorowy eliminuje szarpnięcia przy ruszaniu i jeździe.

PS: Witam wszystkich na forum.

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Września 2012, 14:44:17 »
W takim razie czemu w Polsce stosowany jest/był oporowy skoro to takie dobre ????

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Września 2012, 15:07:20 »
W takim razie czemu w Polsce stosowany jest/był oporowy skoro to takie dobre ????

Zapytaj były blok wschodni ;).....
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #11 dnia: 01 Września 2012, 15:08:26 »
No to chyba logiczne że nowsze i lepsze. Ale nie zawsze co nowe to i lepsze.
Normalnie wypowiedź miesiąca :D
Natomiast nowsze loki, ba nie tylko loki, ale i silniki, które są np. pakowane w te modernizowane kible te asynchrony to nie dość że mniej zużywają mocy a mają lepsze efekty, przyśpieszenie oraz moc niż te stare silniki, które zżerają kolosalnie dużo mocy. ;) To tak zwane silniki asynchroniczne.
(w kwestii silników asynchronicznych) Z Twojej wypowiedzi ktoś kto ma jeszcze mniejsze pojęcie od Ciebie będzie uważał, że silnik asynchroniczny to taki co zużywa mniej mocy a ma lepsze efekty (zastanawiam się czy świetlne czy jakie). Błędne jest założenie, że stare silniki zużywają "kolosalnie dużo mocy" bo największe straty mamy na rozruchu czyli oporach rozruchowych w postaci ciepła a nie na silnikach. Same silniki DC mają całkiem niezłą sprawność jak na tak potężne maszyny. W kwestii silników asynchronicznych trzeba mieć na uwadze, że mają stosunkowo dużą moc przypadającą na masę własną, dość duży okres międzyprzeglądowy. Dodatkowo silniki asynchroniczne prądu przemiennego (klatkowe zwarte) charakteryzuje prosta budowa, duża odporność na zanieczyszczenia i wilgoć (w stosunku do poprzedników DC) i w zasadzie prócz łożysk brak zużywających się elementów (brak komutatora, szczotek). Zalet ma oczywiście więcej. Na minus na pewno jest złożony system rozruchu wymagający zastosowania kosztownych urządzeń (falowniki/przekształtniki, sterowanie falownikami, przewody zasilające na częstotliwości wyższe niż w sieci elektroenergetycznej), konieczność zapewnienie tłumienia zakłóceń generowanych przez napęd, stosunkowo wysoki koszt samego silnika (w porównaniu z silnikami DC).

W takim razie czemu w Polsce stosowany jest/był oporowy skoro to takie dobre ????
Bo rozruch oporowy jest prosty jak budowa cepa i tani w budowie/utrzymaniu/naprawie.
« Ostatnia zmiana: 01 Września 2012, 15:10:41 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #12 dnia: 01 Września 2012, 17:09:09 »
Prosty nie znaczy lepszy mam racje ???? Co do bloku wschodniego jak zawsze wszystko co polak wymyślił było traktowane z dystansem. Gdyby nie to ciekawe co by teraz śmigało po naszych torach. A tak w sumie zaczynając od samiutkiego początku tyrystor to odmiana kondensatora ????

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Września 2012, 17:12:44 »
Prosty nie znaczy lepszy mam racje????
Tak samo skomplikowany/złożony też nie znaczy lepszy.
A tak w sumie zaczynając od samiutkiego początku tyrystor to odmiana kondensatora ????
A w żadnym wypadku… Masz dostęp do internetu to zerknij co tam mądrego piszą. Trymer to kondensator ale nie tyrystor.
« Ostatnia zmiana: 01 Września 2012, 17:15:40 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #14 dnia: 01 Września 2012, 17:17:59 »
pomyłka ;D chodziło mi o tranzystor ;P

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #15 dnia: 01 Września 2012, 17:22:13 »
Tranzystor i tyrystor mają ze sobą tyle wspólnego, że mają po 3 wyprowadzenia:
tranzystor -baza/kolektor/emiter ew bramka, źródło, dren
tyrystor - bramka, katoda, anoda
oraz, że są to elementy półprzewodnikowe. Tyrystor w uproszczeniu to taka sterowana dioda.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #16 dnia: 01 Września 2012, 17:45:20 »
Więc tyrystor duzo dokładniej dawkuje prąd na silnik. silnik mniej szarpie dla tego że czas przełączania stopni zasilania jest nizki równy prędkości prądu. A jak jest z zasilaniem takiego silnika z naszej sieci trakcyjnej ????

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2171
  • Wszyscy ze wsi, ja jeden z Pilawy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 360
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Września 2012, 18:55:07 »
hehe..Postój na Wschodniej do odjazdu ,,VLTAVY" to się przekonasz. Nie przez przypadek E163 nosi ksywę ,,Pershing". Powiem tylko tyle, że ma niesamowite p..cie do 120km/h, że w pełni zasługuje na tą nazwę. Podczas przejazdu od WWO do Bohumina, nieraz zdarzy się, że nadmiarowe na 2 podstacjach wywalą..
« Ostatnia zmiana: 01 Września 2012, 18:56:20 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #18 dnia: 01 Września 2012, 19:15:18 »
To samo masz z Husarzem ;) Jakby dał full po garach.... to wywali.

Wracając do tematu, do bodajże EP09 miała mieć taki rozruch.... na podzespołach czeskich.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #19 dnia: 01 Września 2012, 19:20:21 »
Tak miała mieć projektowana była właśnie na napęd tyrystorowy (asynchroniczny). Tylko czemu niema ???? Tak zgadliście nie dostaliśmy pieniędzy.  . .

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2171
  • Wszyscy ze wsi, ja jeden z Pilawy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 360
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #20 dnia: 01 Września 2012, 19:42:26 »
Kolega nie pyta nas o Husarza, tylko o rozruch tyrystorowy. Taki mamy właśnie na E163. ES64U4 posiada 4 trójfazowe asynchrony, sterowane tranzystorami IGBT. A to już inna para kaloszy.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #21 dnia: 01 Września 2012, 19:51:46 »
Taki mamy właśnie na E163. ES64U4 posiada 4 trójfazowe asynchrony, sterowane tranzystorami IGBT. A to już inna para kaloszy.
Przeprtaszam, że się wtrącę ale gdzie @jageer napisał, że ES64U4 ma rozruch na tyrystorach? Napisał:
To samo masz z Husarzem ;) Jakby dał full po garach.... to wywali.
@jageer dokonał porównania, że zarówno E163 doprowadza do wywalenia podstacji jak i Husarz…
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #22 dnia: 01 Września 2012, 21:15:28 »
czas przełączania stopni zasilania jest nizki równy prędkości prądu
Kolego, poczytaj sobie może na dobry początek o obwodach prądu stałego, obwodach LRC, etc.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."


Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #24 dnia: 01 Września 2012, 23:45:47 »
napisałem co mi dziadek fizyk powiedział wiec nie miejcie do mnie pretensji ja jestem tylko kucharzem ;P

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #25 dnia: 03 Września 2012, 18:30:35 »
Ja dodam że w czasach (i późniejszych) budowy naszych lokomotyw półprzewodniki były koszmarnie drogie, a do rozruchu tyrystorowego potrzeba ich dużo, bo tyrystory pracują w pakietach (nikt nie produkuje pojedynczych na takie moce i napięcie - koszt byłby astronomiczny). Ma to wadę bo w przypadku uszkodzenia jednego z tyrystorów (np. przebicie) kończy się to uszkodzeniem większości z nich - efekt kaskadowy. Tyrystor ma też jedną poważną wadę łatwo go załączyć, a bardzo ciężko wyłączyć dlatego w komplecie z tyrystorami występują duże baterie kondensatorów do ich wyłączania. W tamtych czasach rozruch oporowy był tańszy, prostszy i łatwiejszy do naprawy - a stratami mocy nikt się nie przejmował - pociągi miały jeździć ;)

Dodam że pierwszymi lokomotywami z rozruchem tyrystorowym były EM10 (układ pochodził z Czechosłowacji) a elektronika sterująca pracą tyrystorów była wielkości porządnej szafki.

Pozdrawiam Ryszard   

Offline szlaban

  • Wiadomości: 77
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #26 dnia: 03 Września 2012, 18:46:50 »
EM10  hehe pierwsza polska elektryczna manewrowa. 4 sztuki powstały. działają one jeszcze gdzieś ???

Offline firefoxfan

  • Wiadomości: 244
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #27 dnia: 03 Września 2012, 19:07:07 »
Podobno stoją gdzieś na Franowie i nie za przyjemny los je czeka...

Offline PX48-28

  • Wiadomości: 238
  • PR-o maniak.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #28 dnia: 03 Września 2012, 19:31:41 »
Jaki nieprzyjemny podobno jakiś przeglądzik je czeka?

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Rozruch tyrystorowy
« Odpowiedź #29 dnia: 03 Września 2012, 19:40:59 »
Jaki nieprzyjemny podobno jakiś przeglądzik je czeka?

Jak ktoś wyprodukuje dla nich silniki to doczekają się przeglądu ...