Autor Wątek:  Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h  (Przeczytany 11383 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline eu43

  • Wiadomości: 239
    • Zobacz profil
    • http://www.eu43.fora.pl/
  • Otrzymane polubienia: 0
Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« dnia: 31 Sierpnia 2012, 20:14:04 »
Witam,

Nurtuje mnie następujące pytanie. Jak wyglądają obrazy sygnałowe dla przebiegów "w bok" po rozjazdach (po których jazda w kierunku bocznym może się odbywać z v=40km/h), gdy dany posterunek kolejowy leży na linii o szlakowej 40km/h bądź niższej? Wyświetlane są sygnały zezwalające na jazdę ze zmniejszoną szybkością, czy można stosować sygnał zezwalający na jazdę z najszybszą dozwoloną szybkością?

Nie zastanawiałem się nigdy nad taką sytuacją, aż do czasu gdy zauważyłem, że na posterunku (najprawdopodobniej bocznicowym) obsługującym bocznicę zwałowiska KWK Halemba znajdowały się semafory 3-komorowe zarówno dla jazdy na wprost, jak i z ostrza. Sądząc po oznaczeniu semaforów, mogły one wyświetlać Ms2, a więc dolna komora była koloru białego. Nie było więc możliwości układu komór zielona-czerowna-pomarańczowa. Zatem jazda z ostrza odbywała się na sygnał S2 lub ewentualnie Sz. Niniejszy posterunek nie leży na linii należącej do PLK, ponieważ (o ile się nie mylę) pod ich zarządem jest odcinek Ruda Bielszowice - KWK Halemba, a dalsza linia aż do zwałowiska należy prawdopodobnie do kopalni.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Sierpnia 2012, 20:21:00 »
Wydaje mi się, że wariant z S2 również jest dopuszczalny, ale za osobnym zezwoleniem "góry".
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2012, 20:23:32 wysłana przez Niebugoclaw »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Sierpnia 2012, 20:22:32 »
Co do linii i bocznic wyłączonych spod panowania PKP PLK to powiem Ci tylko tyle, że różne cuda bywają. Na jednej z hut są/były semafory z komorą czerwoną i niebieską… A np wyjeżdżając z terminalu przeładunkowego w Sławkowie jazda odbywa się na kierunek zwrotny a semafor wskazuje Sr2.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Sierpnia 2012, 20:54:34 »
Zgadza się, przepisy kolejowe dotyczą zarządu PLK. Inny zarządca może sobie ustalić inaczej. Np. na PMPPW w większości maksymalna prędkość nie przekraczała 40km/h i tam jeździło się na zielone niezależnie, czy na wprost, czy na bok.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Sierpnia 2012, 20:57:39 »
Na PMPPW z tego co opowiadali koledzy tam jeżdżący, przepisy dotyczące prędkości były następujące:
-po szlaku max 40km/h
-przez stacje i punkty załadunkowe/rozładunkowe max 20km/h
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Hadomik

  • Wiadomości: 61
  • SM42-1236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #5 dnia: 31 Sierpnia 2012, 21:58:30 »
Witam,

Nurtuje mnie następujące pytanie. Jak wyglądają obrazy sygnałowe dla przebiegów "w bok" po rozjazdach (po których jazda w kierunku bocznym może się odbywać z v=40km/h), gdy dany posterunek kolejowy leży na linii o szlakowej 40km/h bądź niższej? Wyświetlane są sygnały zezwalające na jazdę ze zmniejszoną szybkością, czy można stosować sygnał zezwalający na jazdę z najszybszą dozwoloną szybkością?


Jeżeli chodzi o MaSzynę, to taka sytuacja z podawaniem S2 na wyjazd "z boku" ma miejsce na L053-służba-brutto-posp, a konkretnie przy wyjeździe z Dębicy Towarowej.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Sierpnia 2012, 21:59:35 »

Offline eu43

  • Wiadomości: 239
    • Zobacz profil
    • http://www.eu43.fora.pl/
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #7 dnia: 31 Sierpnia 2012, 22:29:21 »
Jeżeli dobrze sprawdziłem, Pilawa jest węzłem linii o szlakowych 40, 50 i 60 km/h, więc ten zapis w WOS'ie wydaje mi się oczywisty. Przeanalizowałem schemat stacji (link) i widać semafory wyjazdowe z torów głównych dodatkowych niemogące wyświetlić sygnału zezwalającego na jazdę ze zmniejszoną prędkością.

Najbardziej jednak interesuje mnie sytuacja dla szlakowych <40km/h. Czy wtedy zastosowanie takiego semafora i używanie S2 jest sytuacją normalną nie wymagającą wpisów w WOS'ie bądź specjalnego zezwolenia zarządcy? Podobnie jak nie stosuje się semaforów z zielonym pasem świetlnym dla przebiegów "na wprost" po anglikach, gdy szlakowa nie przekracza 100km/h.
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2012, 22:33:33 wysłana przez eu43 »

Offline oko

  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Sierpnia 2012, 22:36:33 »
Jeżeli na danej linii przy projektowaniu kiedyś 30 lat temu było np: 50 km/h to wiadomo, że semafory wjazdowe czy wyjazdowe pokazywały sygnały "na dwa". Z czasem prędkość spadła do 30 np. a semafory nadal zostały i pokazują "na dwa" mimo , iż szlakowa jest 30. Gdy na danym odcinku nie dało by się osiągnąć tych 40 km/h przy budowie lini to wiadomo, że sem. będzie 3 komorowy. Czerwone, zielone i zastępczy. Na kolei stawia się tak semafory, żeby były wykorzystane wszystkie komory, po co stawiać 5 komorowy, jak potrzebujemy tylko 3. Myślę , że wyjaśniłem sprawę. Na kursie ISDR mieliśmy właśnie na zaliczeniu określić na danej stacji, jakie powinny być semafory, ilu komorowe i jakie sygnały będą wskazywać wzg. potrzeb danego okręgu.
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2012, 22:38:44 wysłana przez oko »

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #9 dnia: 31 Sierpnia 2012, 23:00:57 »
Jeżeli dobrze sprawdziłem, Pilawa jest węzłem linii o szlakowych 40, 50 i 60 km/h

80 (Warszawa, ale tylko kawałeczek w tę stronę, dalej 100), 100 (Mińsk Maz.), 50 (Skierniewice), 50 (Łuków), 100 (Dęblin - ale tylko kawałeczek w tę stronę, dalej 120). Jednak przez stację szlakowa jest 40 km/h (stoją W27).

Cytuj
więc ten zapis w WOS'ie wydaje mi się oczywisty

Więc dla powyższego nie jest oczywisty.
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2012, 23:59:45 wysłana przez ZiomalCl »

Offline eu43

  • Wiadomości: 239
    • Zobacz profil
    • http://www.eu43.fora.pl/
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #10 dnia: 31 Sierpnia 2012, 23:37:47 »
To zmienia postać rzeczy. Szlakowe linii na których leży Pilawa zaczerpnąłem z bazy kolejowej RailMap - jak widać, jest ona błędna/nieaktualna.
Jeżeli szlakowa przez stację wynosi 40km/h, to rzeczywiście taki zapis w WOS'ie nie jest już oczywisty. Poruszając się z najszybszą dozwoloną prędkością po otrzymaniu S2 pociąg nie przekracza 40km/h, więc semafory nie muszą świecić "na dwa".

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Września 2012, 15:13:05 »
A co w przypadku analogicznym z tym, że prędkość drogowa i rozkładowa jest 100km/h i rozjazdy też są przystosowane do takiej prędkości dla jazdy w kierunku zwrotnym? Czy też jest wystarczające podanie sygnału S2? W WOS-ie mogą być podane ograniczenia np. do 20km/h w torze (rozjeździe) po kierunku zwrotnym. Podobnie mogło by być dla przypadku z prędkością 40km/h. Dyżurni ruchu nie czują się zobowiązani informować o takich okolicznościach, ponieważ zawiera je dodatek 2 (WOS) do wrjp. Dla maszynisty chyba jest istotna informacja nie tylko o prędkości ale również, że ma miejsce jazda na kierunek zwrotny właśnie ze względu na ewentualne ograniczenia prędkości po torach dodatkowych, zwrócenia szczególnej uwagi na zmianę toru wjazdowego.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #12 dnia: 09 Września 2012, 17:23:33 »
A co w przypadku analogicznym z tym, że prędkość drogowa i rozkładowa jest 100km/h i rozjazdy też są przystosowane do takiej prędkości dla jazdy w kierunku zwrotnym? Czy też jest wystarczające podanie sygnału S2? W WOS-ie mogą być podane ograniczenia np. do 20km/h w torze (rozjeździe) po kierunku zwrotnym. Podobnie mogło by być dla przypadku z prędkością 40km/h. Dyżurni ruchu nie czują się zobowiązani informować o takich okolicznościach, ponieważ zawiera je dodatek 2 (WOS) do wrjp. Dla maszynisty chyba jest istotna informacja nie tylko o prędkości ale również, że ma miejsce jazda na kierunek zwrotny właśnie ze względu na ewentualne ograniczenia prędkości po torach dodatkowych, zwrócenia szczególnej uwagi na zmianę toru wjazdowego.

Dobre pytanie, ja osobiście nie znam sytuacji, żeby była drogowa 100 i rozjazdy na 100.... więc zapewne jazda na S2 nie wchodzi obecnie w grę.
No cóż, często WOS jest skonstruowany, że przy rozjeździe X na kier zwrotny np. 20. Więc ciężki temat, maszynista musi dokładnie obserwować ;) Ale pamiętać wszystkie rozjazdy na stacjach, to już problem.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #13 dnia: 09 Września 2012, 18:04:33 »
Dobre pytanie, ja osobiście nie znam sytuacji, żeby była drogowa 100 i rozjazdy na 100...
Poznań Wchód jadąc od Poznań Garbary. Drogowa zmienia się z 90 na 100 w km 302.80 i tak się ciągnie przez Garbary i PW. Na wjeździe jadąc od strony Garbar po lewym są rozjazdy na 100 i na 60 natomiast jadąc dwójką jest rozjazd na 100.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #14 dnia: 09 Września 2012, 18:07:28 »
Dobre pytanie, ja osobiście nie znam sytuacji, żeby była drogowa 100 i rozjazdy na 100....
Znane i lubiane Starzyny - drogowa 100, wajchy na sto, semafory z pasami.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Mati_An

  • Wiadomości: 630
  • Trasopisarz i fotograf
    • Zobacz profil
    • Moje Fotki
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #15 dnia: 09 Września 2012, 19:06:58 »
http://semaforek.pl/wiki/index.php/Czarnca
Tu macie przykład jazdy na S2 przy rozjazdach na setkę.
Bajka o czasie - trza się brać tylko za trasy... a może nie tylko?

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #16 dnia: 09 Września 2012, 20:27:05 »
Dobre pytanie, ja osobiście nie znam sytuacji, żeby była drogowa 100 i rozjazdy na 100....
Znane i lubiane Starzyny - drogowa 100, wajchy na sto, semafory z pasami.

To mi powiedz kolego jak w takich przypadkach rozwiązać problem, jeżeli jest ograniczenie podczas jazdy w bok, a masz dalej S2 :) No w przypadku podg to jest W24 bo zjeżdżasz na lewy (o ile nie wjeżdżasz na łącznicę)...

Po prostu mnie to ciekawi. Bo dyżurny może, ale nie musi powiedzieć o zmianie toru szlakowego.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #17 dnia: 09 Września 2012, 20:41:16 »
http://semaforek.pl/wiki/index.php/Czarnca
Tu macie przykład jazdy na S2 przy rozjazdach na setkę.

Taka sytuacja występuje również, na linii 250. Rozjazd nr 95 [1:18,5-1200] przed wjazdem na Gdynia Stocznia od Wejherowa. Szlakowa 70km/h. Zjazd na tor 502 = S2 [kierunek zwrotny], i zjazd na tor 24 na Gdynia Główna = S2 [kierunek zasadniczy].


Dobre pytanie, ja osobiście nie znam sytuacji, żeby była drogowa 100 i rozjazdy na 100....
Znane i lubiane Starzyny - drogowa 100, wajchy na sto, semafory z pasami.

Spotkałem się też z taką sytuacją, że nawet przy szlakowej 100km/h, przejazd przez rozjazd krzyżowy [kierunek zasadniczy] występował zielony pas, który nie musiał zostać wtedy użyty.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #18 dnia: 09 Września 2012, 20:44:39 »
Chyba często prędkość drogową się zaniża. Przecież na odcinku Częstochowa Stradom - Herby Stare nie zawsze była 50. W to bym nie uwierzył... Stąd i te semafory z pasami przy V=100 km/h.

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #19 dnia: 09 Września 2012, 21:07:06 »
Na tym odcinku przez ostatnie 15 lat szlakowa często się zmieniała*. Jak wcześniej było? Nie wiem.  A semafor jest tylko jeden(D w Blachowni), a dla niego jest 120.
*W 2001 było 60 dla obu torów. Około 2005 podniesiono dla 2 prędkość do 100. W 2007 dla 1 opadła do 50, a dla 2 wzrosła do 120.
« Ostatnia zmiana: 09 Września 2012, 21:21:48 wysłana przez Paczkuś »
Solo oración!

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #20 dnia: 09 Września 2012, 21:11:54 »
Nie pomyliłeś torów? 1 to ta po lewej jeśli dla niej kilometraż rośnie(?).

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Sygnalizacja, a szlakowa poniżej 40km/h
« Odpowiedź #21 dnia: 09 Września 2012, 21:28:20 »
Nie pomyliłeś torów? 1 to ta po lewej jeśli dla niej kilometraż rośnie(?).
Tor numer jeden, to tor prawy patrząc w kierunku rosnącego kilometrażu.
Jak będę duży zostanę maszynistą!