W danej chwili jest gość po ogólniaku, a i pani która uczęszcza na kurs technikum mechanicznego czy elektrycznego nie ma. Poza tym jeśli byłeś na stronie CKU masz informacje, czego oczekuje się od kandydatów. Jest napisane że:
- świadectwo ukończenia szkoły zasadniczej zawodowej (kierunek pokrewny z transportem, koleją, mechaniką)
- świadectwo ukończenia szkoły oraz świadectwo dojrzałości (liceum ogólnokształcące, kierunek nie związany z koleją)
Większość kursantów to ludzie z "ulicy". Nie wielu miłośników - pasjonatów koleji ma możliwość uczenia się w szkołach kolejowych, bo mnogo ich zamknięto. Dla przykładu w Łodzi kolejówka nie istnieje ok. 12 lat.
Teraz otworzono w jednej ze szkół kierunek kolejowy
http://www.zsp5lodz.pl/strona83.htmJak można wyczytać ze strony szkoły nie ma tam nic o nauce w kierunku maszynisty, wiec pozostają tylko kursy.
Podejście jest takie.
Wykładowcy mówią, że nawet po takiej szkole, czy to kolejowej, czy o profilu kolejowym, kursanci są "zieloni", co widze w grupie z którą uczęszczam. Jeśli ktoś nie miał styczności z koleją, nie miał w rodzinie kolejarza, lub też nie miał styczności z Symkiem lub miał, ale nie zainteresował się przepisami, to też może uczęszczać na taki kurs. Na kursie dostanie podstawy teorii, a potem jak się załapie do przewoźnika to nauczy się reszty.
Rozmawiałem ostatnio z kolejarzem-maszynistą-instruktorem na emeryturze i powiedział mi, że szkolenie maszynisty to okres ok. 5 lat, co potwierdza "stary sposób szkolenia". Ostanio na kursie poruszyliśmy ten temat i wykładowca skrócił ten okres do 2,5 lat, wnioskując że, nowe jednostki czy loki są zbudowane z innych podzespołów, niż te z lat 60 czy 80, wiec i zakres obsługi poza prowadzeniem pojazdu trakcyjnego jest mniejszy. Maszynista nie nadarmo w slangu kolejowym to Mechanik, bo potrafił uszkodzony pojazd trakcyjny doprowadzić do takiego stanu by dojechać do najbliższej stacji, a może i dalej. Na pojazdach obecnie budowanych zakres napraw maszynisty może być niewielki, bo wiekszości to zaawansowana elektronika i tylko serwis może pomóc. Wiec maszynista o budowie pojazdu pojęcie ogólne będzie miał, ale w razie awarii będzie stał w polu, bo nic nie zrobi z problemem.
[/list]