Taki mały OT, jeśli nie pasuje tutaj proszę utworzyć jako nowy temat.
''Przewozy Regionalne znikną z rynku''.
Z polskich torów znikną pociągi spółki Przewozy Regionalne. Marszałkowie województw chcą ją rozwiązać. Sami będą odpowiadać za kształt sieci lokalnych połączeń.
Jak podało Polskie Radio, stosowna decyzja zapadła na spotkaniu marszałków z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury. Przewozy Regionalne będą funkcjonować tylko do końca przyszłego roku. Z nastaniem 1 stycznia 2013 r, obsługę pociągów na lokalnych trasach przejmą spółki, które zostaną wyznaczone przez województwo.
W wielu rejonach kraju takie firmy – stanowiące własność wojewódzkich samorządów - już funkcjonują, obsługując część połączeń. Dotyczy to m.in. województwa dolnośląskiego, które posiada spółkę Koleje Dolnośląskie - mającą swą siedzibę w Legnicy. Podobne zakłady istnieją na Mazowszu (Koleje Mazowieckie), w Wielkopolsce (Koleje Wielkopolskie) i na Górnym Śląsku (Koleje Śląskie). Nie wykluczone, że powstaną kolejne. Innym pomysłem na obsługę kolei w województwie jest ogłoszenie przetargu. Tą drogą poszło kujawsko-pomorskie, w którym pasażerów na niezelektryfikowanych szlakach wozi prywatna Arriva.
Przewozy Regionalne mają szesnastu właścicieli – są nimi samorządy wszystkich województw. Marszałkowie podjęli decyzję o likwidacji PR z uwagi na zadłużenie spółki, sięgające 730 mln złotych. PR to obecnie największy przewoźnik kolejowy w Polsce. Prócz sieci połączeń regionalnych (REGIO, czyli dawne pociągi osobowe) obsługuje pociągi InterREGIO i REGIOekspress, wybiegające poza granice jednego województwa i będące tańszą alternatywą dla pociągów pośpiesznych obsługiwanych przez PKP InterCity. Utworzenie podobnych połączeń po likwidacji spółki będzie możliwe, o ile województwa podpiszą pomiędzy sobą stosowne porozumienia.