Autor Wątek:  Znaczenie poszczególnych "funkcji" lokomotyw elektrycznych  (Przeczytany 4884 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline prof_klos

  • Wiadomości: 618
  • Już nigdy nie będzie takiego lata...
    • Zobacz profil
    • http://www.prof-klos.yoyo.pl
  • Otrzymane polubienia: 4
Cześć!

Wstyd mi pisać na forum w tak prostej sprawie będąc symulatorowym MaSzynistą od 2004 roku ale jedna rzecz ostatnim czasem nie daje mi spokoju. Nie mogę znaleźć jasnego wytłumaczenia w żadnym miejscu, więc zadam to pytanie tutaj.

1. Do czego w zasadzie używa się przełącznika "opóźnienia hamulców -> osobowe/towarowe/pospieszny"? Jakie ma on działanie i co konkretnie "daje"?
2. W jakim celu stosuje się przełącznik wysoki/niski rozruch? Definicję tej opcji znam, nie znam jednak zastosowania - kiedy się to używa, w jakich warunkach staje się przydatne?
3. Do czego służy przekaźnik samoczynnego ruchu?

To tyle, za każdą odpowiedź bardzo dziękuję, pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: 18 Lutego 2012, 01:32:44 wysłana przez prof_klos »
Z MaSzyną od 2003!

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Znaczenie poszczególnych "funkcji" lokomotyw elektrycznych
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Lutego 2012, 01:48:29 »
1. Dostosowuje on działanie hamulca lokomotywy do odpowiedniego składu:
a) towarowy (G) — powolne napełnianie i luzowanie;
b) osobowy (P) — szybkie napełnianie i luzowanie;
c) pospieszny (R) — szybkie napełnianie i luzowanie, zwiększenie siły hamowania przy dużych prędkościach.
Użycie konkretnej nastawy regulują odpowiednie przepisy.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline prof_klos

  • Wiadomości: 618
  • Już nigdy nie będzie takiego lata...
    • Zobacz profil
    • http://www.prof-klos.yoyo.pl
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Znaczenie poszczególnych "funkcji" lokomotyw elektrycznych
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Lutego 2012, 01:52:32 »
Dziękuję Ci bardzo. Tak się używa niekiedy tych rzeczy a nie wiadomo w istocie jakie ma to konkretne odwzorowanie na jazdę. ;)
Z MaSzyną od 2003!

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Znaczenie poszczególnych "funkcji" lokomotyw elektrycznych
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Lutego 2012, 01:57:52 »
2. W jakim celu stosuje się przełącznik wysoki/niski rozruch? Definicję tej opcji znam, nie znam jednak zastosowania - kiedy się to używa, w jakich warunkach staje się przydatne?
Do ruszania ciężkim pociągiem albo pod górę, ewentualnie przy niskim napięciu, kiedy "normalny" amperaż się nie sprawdza. Nie mamy jeszcze symulacji spadków napięć, ale ponoć przy 2.2kV jazda jest "koszmarem".

3. Do czego służy przekaźnik samoczynnego ruchu?
Sam załącza poszczególne pozycje rozruchowe (jak w EN57). Taka prymitywna wersja tempomatu.
« Ostatnia zmiana: 18 Lutego 2012, 01:59:44 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline prof_klos

  • Wiadomości: 618
  • Już nigdy nie będzie takiego lata...
    • Zobacz profil
    • http://www.prof-klos.yoyo.pl
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Znaczenie poszczególnych "funkcji" lokomotyw elektrycznych
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Lutego 2012, 02:08:41 »
Faktycznie ciężkie brutto z przełącznikiem wysokiego startuje jakby łatwiej. Dzięki za udzielenie odpowiedzi! ;)
Z MaSzyną od 2003!

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Znaczenie poszczególnych "funkcji" lokomotyw elektrycznych
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Lutego 2012, 02:14:21 »
2. W jakim celu stosuje się przełącznik wysoki/niski rozruch? Definicję tej opcji znam, nie znam jednak zastosowania - kiedy się to używa, w jakich warunkach staje się przydatne?
Do ruszania ciężkim pociągiem albo pod górę, ewentualnie przy niskim napięciu, kiedy "normalny" amperaż się nie sprawdza. Nie mamy jeszcze symulacji spadków napięć, ale ponoć przy 2.2kV jazda jest "koszmarem".
Akurat przy niższym napięciu chodzi o to, że spada moc lokomotywy poprzez spadek prędkości. Moment silników szeregowych prądu stałego (czyli siła na kołach) zależy tylko od prądu, zaś obroty przy tym samym prądzie — od napięcia. Zatem upraszczając, im niższe napięcie, tym szybciej trzeba kręcić nastawnikiem dla utrzymania tej samej siły oraz szybciej kończą się pozycje. Taki uproszczony przykład liczbowy będzie: EU07 ma prędkość przy mocy znamionowej około 100 km/h (napięcie 3000 V). Przy napięciu w sieci 2400 V, prędkość przy mocy znamionowej będzie równa około 80 km/h. Oznacza to, że do 80 km/h można osiągnąć tę samą siłę, co przy wyższym napięciu. Powyżej tej prędkości lokomotywa będzie już wyraźnie słabsza. Poniżej rzeczonych 80 km/h wysoki rozruch nie jest więc potrzebny, zaś powyżej i tak jesteśmy na najwyższej pozycji.
3. Do czego służy przekaźnik samoczynnego ruchu?
Sam załącza poszczególne pozycje rozruchowe (jak w EN57). Taka prymitywna wersja tempomatu.
Myślę, że ciut trafniejsze może być porównanie do automatycznej skrzyni biegów.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.