« Odpowiedź #7 dnia: 01 Lutego 2012, 09:24:55 »
...wystarczyło, że jeden drobny element przestał funkcjonować to cała reszta leciała.
Wynika z tego zdania że drobna usterka powodowała lawinę awarii. Tak nie jest.
"Cała reszta leciała" oznaczało, że jeden mały element powodował wyłączenie innych ważnych układów (tak działa funkcja "AND"). Kolega kiedyś nie miał jazdy w ED74 bo wody w toalecie brakło… Okazało się, że ktoś nazbyt ambitny dorwał się do sterowników i wprowadził tyle zależności, że gdzieś to się skumulowało i EZT odmówił posłuszeństwa -tak być nie powinno. Podobnie jak problemy z ryglowaniem drzwi w WC. Tyle lat wszystko pięknie działało, to w nowszych rozwiązaniach aby jeszcze bardziej odciążyć ludzi, wprowadzano elektroniczne sterowanie drzwiami. Efekt był taki, że ktoś usiadł na tronie i w pewnym momencie drzwi się otwierały… W pewnych dziedzinach rewolucje nie są wskazane. Im mniej skomplikowany system tym mniejsze prawdopodobieństwo awarii a co za tym idzie większa niezawodność pojazdu. Problem jest tego rodzaju, że zamiast pomyśleć i zbudować coś lepiej tak żeby było bardziej trwałe i niezawodne wtrynia się 1000 czujników i 20 sterowników. Przypomina to trochę zabawę z czasów szkoły gdy dla zabawy budowało się układy sterowania EP, EH. Im bardziej skomplikowany tym lepiej. Jednak sprawdzało się to tylko w przypadku zabawy a nie poważnego zadania. Jeszcze za szkoły miałem wgląd w program do sterownika PLC jednego z nowszych (wtedy) EZTów. Z przykrością muszę stwierdzić, że ten co to programował, nie miał zbytniego pojęcia co robi i jak gdzieś mu brakowało sygnału na wejściu bramki to zamiast podciągnąć to pod "hi" czy "lo" podpinał się pod jakiś upatrzony czujnik. Efekt był taki, że jedna rzecz nie zadziałała to inne albo zaczynały działać nieprawidłowo albo w ogóle nie działały. Reasumując wysoki stopień bezpieczeństwa najczęściej jest wynikiem nieudolnego podejścia do problemu sterowania i rzeczy mało istotne (jak brak wody w WC) powodują skutki porównywalne z awarią głównych podzespołów.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2012, 09:29:12 wysłana przez mechatronik »
Zapisane
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76