Autor Wątek:  Zasilanie sprężarki w spalinowozach  (Przeczytany 6612 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« dnia: 28 Marca 2018, 15:50:49 »
Przez zmiany w exe, trzeba nieco wyprostować fizy. Proszę o informacje jak zasilaną sprężarkę mają wszystkie spalinówki dostępne w symku.
Mamy opcje:
1. Z wału silnika. Wydajność zależna od prędkości obrotowej. (TMJ, w DieselElectric też tak to działa od strony symka?)
2. Przez przetwornicę.
3. Przez przetwornicę z osobnym wyłącznikiem na pulpicie.
To ostatnie to sobie na podstawie hebelków ustawię. Chodzi głównie o podział na 1 i 2.
Mój kanał youtube

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Marca 2018, 20:14:19 »
Sprężarkę elektryczną, zasilaną z prądnicy pomocniczej 110V i sterowaną automatycznie przez wyłączniki ciśnieniowe, ma SU46. SU45 oraz wszystkie 42 mają napęd mechaniczny z wału silnika.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Marca 2018, 21:54:05 »
A jak w produkcjach zagranicznych? ST43, ST44, TEM2? I modernie ST45?

ST43 ma sprężarkę z prądnicy pomocniczej, ale jak działa tam pompa paliwa? Z Automatu na rozruszniku? Nie widzę żadnego wyłącznika, czy to na pulpicie czy to na szafie.
ST44 ma na wale. Pompkę na heblu.
TEM2 ma na wale. Pompkę na heblu.
« Ostatnia zmiana: 28 Marca 2018, 22:20:50 wysłana przez Stele »
Mój kanał youtube

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Marca 2018, 11:45:42 »
To ja jeszcze dopowiem odnośnie pompek paliwa w polskich maszynach.

W Sx42 elektryczna pompka paliwa nie jest konieczna dla pracy silnika - służy ona jedynie do podawania paliwa ze zbiornika głównego do górnego zbiornika pomocniczego, z którego jest grawitacyjny spływ paliwa do silnika. Tak więc dopóki jest paliwo w zbiorniku pomocniczym (jego poziom pokazują wskaźniki na ścianie przedniej po bokach pulpitu), silnik będzie pracował.

W 45 i 46 lampka "pompa paliwa" na pulpicie ma odwrócone działanie, tzn. sygnalizuje brak pracy pompki. Ponadto, w SU46 poza głównymi "czerwonymi" lampkami awarii, lampki świecą tylko gdy nastawnik kierunkowy jest na pozycji.

Offline miko22

  • Wiadomości: 617
  • Powoli wracam z "promocją"...
    • Zobacz profil
    • Nasze-Symulatory.pl
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Marca 2018, 19:56:57 »
Według odpowiednich książek:
- SM03 - sprężarka napędzana z wału silnika i coś w rodzaju wyłącznika ciśnieniowego przełączającego wylot powietrza do atmosfery, pompa paliwa również, ale przez dodatkową przekładnię;
- SM30 - sprężarka pasami klinowymi z prądnicy głównej i sterowanie powietrzem jw., pompa paliwa z napędu rozrządu silnika;
- SM40 i SM41 - sprężarka z silnika przez przekładnię i sterowanie powietrzem jw., zasilanie paliwem grawitacyjnie ze zbiornika pomocniczego, do którego paliwo można wlać z dystrybutora, bądź wtłoczyć pompą ręczną lub elektryczną zasilaną z baterii ze zbiornika głównego;
- Sx42 - sprężarka z wału silnika i sterowanie powietrzem jw., zasilanie paliwem jw.;
- ST43 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym przełącznikiem trójpozycyjnym: praca ciągłą, wyłączony lub praca automatyczna (przez wyłącznik ciśnieniowy), pompa paliwa przy normalnej pracy silnika jest zasilana stale i pompuje paliwo do dwóch dodatkowych zbiorników, skąd spływa ono grawitacyjnie do silnika, a nadmiar przelewa się z powrotem do zbiornika głównego;
- ST44 - tak jak @Stele napisał z tym, że pompa musi pracować cały czas;
- SP45 - sprężarka z silnika i sterowanie powietrzem jak na początku listy, pompa paliwa załączana impulsowo z pulpitu lub samoczynnie przy rozruchu silnika i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;
- SU46 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym automatycznie przez wyłącznik ciśnieniowy z możliwością jego pominięcia przełącznikiem w szafie NN w przypadku awarii i sterowania ręcznego hebelkiem z pulpitu, pompa paliwa załączana impulsowo z pulpitu i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;
- ST45 - z tego co wiem, sprężarka zasilana z prądnicy pomocniczej przez falownik (jakiś nowszy silnik tam jest i sama sprężarka też nie tłokowa, a jak dobrze pamiętam śrubowa i sterowana samoczynnie z dodatkowym zabezpieczeniem termicznym);
- SN61 - sprężarka z wału silnika przez przekładnię i sterowanie powietrzem jak na początku listy, pompa paliwa załączana przełącznikiem w szafie sterowniczej i pracująca stale, ew. można pompą ręczną napełnić zbiornik opadowy i silnik zasilany jest wtedy grawitacyjnie.

EDIT:
- SM31 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym automatycznie przez wyłącznik ciśnieniowy z możliwością przełączenia na sterowanie ręczne z pulpitu, a nawet awaryjnego zasilania z baterii (filmik poniżej), pompa paliwa załączana z pulpitu (impulsowo przełącznikiem załączenia pompy paliwa lub włączeniem łącznika ręcznego sterowania pompy oleju) lub samoczynnie przy rozruchu silnika i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;

- ST45 - rzeczywiście ma sprężarkę śrubową z zabezpieczeniem termicznym:


EDIT 2:
Znalazłem jeszcze taką ciekawą stronkę http://www.sm48.cba.pl/sm48.html więc dopisuję do listy:
- TEM2/SM48 - sprężarka napędzana z wału silnika spalinowego, pompa paliwa załączana automatycznie przy rozruchu:
Cytat: http://www.sm48.cba.pl/rozroch.html
Przy właczaniu wyłacznika "Rozruch-zatrzymanie silnika spalinowego" najpierw zostaje właczona pompa paliwowa, nastepnie pompa wstepnego smarowania, która przez 30 sekund przepompowuje olej przez silnik spalinowy, po czym nastepuje automatyczne właczenie styczników rozruchowych i rozruch silnika.
Jutro jeszcze coś poszukam o pozostałych (SM32, 40CC, 6Dg, BR285, SM04 i T448p).
« Ostatnia zmiana: 30 Marca 2018, 00:48:38 wysłana przez miko22 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Marca 2018, 01:06:04 »
To czym jest hebelek trochę na lewo od tego opisanego, podpisany pompa paliwowa? Ręczne wymuszenie? Wyłącznik?
Na panelu bocznym wyżej jest guzik impulsowy z opisem obrót wału korbowego używany jako rozrusznik w maszynie. To też jakiś awaryjny, na wypadek jakby automat nie chciał zadziałać?
Mój kanał youtube

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Marca 2018, 19:22:03 »
Hebelek pompa paliwa na tem2 uruchamia tą samą pompę paliwa co podczas normalnej pracy silnika. Używa się tego żeby np odpowietrzyć układ paliwowy  czy sprawdzić czy nic nie cieknie, albo w celach prywatyzacyjnych.
Kręcenie wałem służy do tego co jest napisane, czyli do kręcenia wałem ale bez możliwości uruchomienia silnika. przydatne podczas regulacji na silniku, gdyż nie trzeba męczyć się z kręceniem ręcznym.

Na 42 z górnego zbiornika do silnika paliwo nie płynie grawitacyjnie. Na silniku jest jeszcze pompa zębata napędzana od wałka rozrządu, która robi ciśnienie ok 1,5 bara na kolektorach zasilaniu pomp wtryskowych. Jeżeli zrobimy tak ze zasilimy silnik grawitacyjnie to nie ma on mocy.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Marca 2019, 20:54:39 »
Na 42 jest pompka niskiego ciśnienia napędzana z wałka rozrządu ale ona nie zassie paliwa jest zasilana grawitacyjnie z górnego zbiornika.
Czeska Lok 754 napęd sprężarki z wału silnika z zaworem biegu luzem sterowanym wyłącznikiem ciśnieniowym. Pompa paliwa napędzana mechanicznie zaciągająca paliwo z głównego zbiornika, w przypadku problemów z zassaniem dodatkowa pompka ręczna.
6Dg i pochodne sprężarka zasilana 3x400V 50hz z falownika zasilanego z prądnicy głównej. Silniki Cat C18 (18D i 6DL) układ wtryskowy common rail z pompą napędzana mechanicznie, dodatkowa pompa elektryczna służąca do odpowietrzania silnika, przełącznik impulsowy umieszczony jest na silniku.
« Ostatnia zmiana: 29 Marca 2019, 20:56:00 wysłana przez borys_q »