Autor Wątek:  Generowanie terenu do scenerii realistycznych z danych SRTM  (Przeczytany 2957 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pol102

  • Wiadomości: 955
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Generowanie terenu do scenerii realistycznych z danych SRTM
« dnia: 08 Stycznia 2012, 01:48:27 »
Bry!

Dla potrzeb powstania pierwszej scenerii realistycznej opracowałem prosty i łatwy sposób generowania terenu.

Etap pierwszy: ślad z GPS'u trasy dla, której będziemy generować teren. Jest to niezbędne do znalezienia odpowiednich danych SRTM.

Potrzebna wiedza:
o formacie danych *.kml      http://pl.wikipedia.org/wiki/Keyhole_Markup_Language
o danych SRTM: http://pl.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Radar_Topography_Mission
o układzie UTM: http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_UTM
o GPS (zwłaszcza Parametry Techniczne): http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

Potrzebne programy:
Global mapper 11 (koniecznie ta wersja, gdyż w następnych nie ma wsparcia dla eksportu danych wysokościowych do formatów CAD'owskich, co oznacza brak możliwości importu do 3DS MAX'a)
3DS max 2010 (inne wersje nie byłby przeze mnie testowane).

Tak naprawdę sam Global Mapper nie wystarczy. Musimy go s'pach'ować go specjalną poprawką od autora.

Algorytm postępowania:
1. Po zainstalowaniu Global Mappera musimy wypakować do głównego folderu tę paczkę:
wersja 32bit    http://www.globalmapper.com/global_mapper11.zip
wersja 64bit    http://www.globalmapper.com/global_mapper11_64bit.zip

2. Uruchamiamy Global Mappera, (!!) W głównym oknie, tuż pod menu rozwijanymi widzimy przyciski. Wybieramy 6 od lewej czyli "Configuration", a następnie przechodzimy do zakładki 'projection'. Z LISTY ROZWIJANEJ 'Projection' obowiązkowo wybieramy odwzorowanie 'UTM' i sprawdzamy i w polu 'Datum' sprawdzamy czy mamy ustawione odwzorowanie WGS84. Klikamy 'OK'.
3. z menu 'File' wybieramy 'Open data files' i wskazujemy miejsce, w którym przechowujemy nasz ślad trasy, zapisany w formacie *.kml .
4. Na ekranie ujrzymy wczytany ślad.
5. Z menu 'File' wybieramy opcję 'Download Online Imaginery/Topo/Terrain Maps'.
6. Z listy przewijanej wybieramy przedostatnią opcję czyli 'SRTM Worldwide Elevation Data (3-arc-second Resolution)'.
7. W polu opcji 'Select Area to download' klikamy w przycisk 'Draw box'
8. Zaznaczamy obszar naszej trasy i klikamy 'OK'.
9. Powinniśmy wrócić do poprzedniego okna i klikamy 'OK'.
10. Czekamy aż odpowiednie dane się pobiorą (w zależności od łącza i obszaru będzie to od chwili do kilku minut).
11. Jeśli wszystko poszło dobrze, to dookoła naszego szlaku ujrzymy kolorowe mapy w podkładzie. To jest dokładnie to czego potrzebujemy!

WAŻNE: Przed eksportem, w oknie głównym, z menu pod menu rozwijanymi wybieramy 5 przycisk od lewej strony, tj. 'Open Control Center' i odznaczamy nasze dane w formacie *.kml !

12. Z menu 'File' wybieramy kolejno 'Export raster and Elevation data', a następnie 'Export DXF 3D Face File'
13. W oknie 'DXF 3D Export Options' przechodzimy na zakładkę 'Export Bounds' klikamy w 'Draw box' i wybieramy obszar do eksportu. Potwierdzamy poprzez 'OK' i wskazujemy miejsce zapisu.

To tyle z pracy w Global Mapperze.

Otwieramy 3DS MAX'a, z menu głównego wybieramy 'Import' i ponownie 'Import'. Wskazujemy miejsce z plikiem, z Global Mappera (rozszerzenie *.DXF), odczekujemy chwilę i gotowe ;)

Do odnalezienia wyeksportowanego terenu polecam narzędzia z prawego dolnego roku 3DS'a :)


Tekst autorski opracowany własnoręcznie, przy wsparciu technicznym twórcy Global Mappera. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania bez wiedzy i zgody autora, poza forum eu07.pl.
Miłosz Mindak 08.01.2012


P.S. Jedyna rzecz jaką należy wymyślić to teksturowanie takich powierzchni. Chyba, że od razu będziemy je podczas eksportu dzielić w mniejsze kawałki...
Pozdrowienia dla Rewizora! :)
« Ostatnia zmiana: 08 Stycznia 2012, 01:54:00 wysłana przez pol102 »