Autor Wątek:  [TEX] - Kółkuj z you… ju… yyy… Królikiem :D  (Przeczytany 9130 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6113
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 751
[TEX] - Kółkuj z you… ju… yyy… Królikiem :D
« dnia: 31 Grudnia 2011, 00:03:04 »
Chciałbym opisać metodę robienie tekstur na kółka 920 mm mojego autorstwa, które na chwilę obecną występują w węglarkach 408W, 412W oraz platformie 412Z.
Stwierdzamy, że chcemy mieć nowe kółko do wagonu. No cóż, wypadałoby, żeby ono pasowało do już istniejącego modelu (i mapowania). Z drugiej strony, zewsząd atakuje nas pogląd, że tekstura musi być ze zdjęć, że nie może być paintowa. W takim wypadku nie pozostaje nic innego, jak wyjść na spacer w poszukiwaniu naszej ofiary. Gdy już się ona trafi, należy czym prędzej wykonać kompromitujące zdjęcie spodu (z1, oryg.jpg). Ważne, żeby było wykonane prostopadle i celowane na tarczę.
Po zrzuceniu zdjęcią otwieramy je w jakimś fajnym, prostym programie graficznym. Ucinamy je do samego koła (dolnej, widocznej połowy), pamiętając, żeby stosunek szerokości do wysokości wynosił 2 (z2, tniemy.jpg). Otrzymujemy ładne, przycięte kółeczko (z3, ciete.jpg), które wykorzystamy w matrycy.
Uruchamiamy 3ds Max, ładujemy plik z matrycą (kolo920_2754.max). Naszym oczom ukazuje się już przygotowany model do obróbki tekstur (z4, matryca.jpg), wyposażony we własną kamerę (to jest ważne). Najpierw teksturujemy model naszą teksturką (z5, teksturka.jpg). Jak widać na podglądzie, pojawiają się brzydkie, jasne kształty. Możemy się ich pozbyć. Zaznaczamy trzy elementy (z6, zaznaczenie.jpg), dokładnie te, które są na osi Y w kierunku ujemnym (na widoku z naszej kamery po prostu w dół). Następnie dokonamy edycji mapowania matrycy. Otwieramy modyfikator UnwrapUVW na tych elementach i naszym oczom ukazuje się nieprawidłowość (z7, przed.jpg). Część mapowania zachodzi na kawałek wózka, zaś na obręczy pojawia się kawałek tarczy. Korygujemy to, odpowiednio manipulując wierzchołkami (z8, po.jpg). Sprawdzamy w oknie podglądu, czy się uporaliśmy z problemem (z9, podgladpo.jpg). Jeśli jesteśmy usatysfakcjonowani swoim dziełem, wykonujemy render z naszej kamery (z10, render.jpg). Klikając na ikonkę zapisu, zachowujemy ten obraz do dalszej obróbki. Możemy zamknąć 3dsa, już nie będzie potrzebny.
Jeśli rzucimy tylko okiem na nasz surowy plik, widać na nim wskaźniki do stwierdzenia przesunięcia obręczy (markery). Są one tylko na obręczy, rozmieszczone nie za ciekawie. Przyznajcie, nie wygląda to apetycznie. W związku z tym przystępujemy do czyszczenia i znakowania koła. Otwieramy zatem przygotowany zestaw markerów (markery_tutek.xcf). Widzimy kilka wartw (z11, gimpik.jpg). Są na nich markery i jakieś kółka. Zaczynamy od wyłączenia markerów, na tę chwilę będą przeszkadzać. Wklejamy na najniższą wartwę nasze kółko. Najpierw pozbędziemy się śladów, które już są. Duplikujemy naszą warstwę i obracamy o odpowiedni kąt („czysta” obręcz ma przykrywać znacznik), w naszym wypadku rozsądne wydaje się być 90° (z12, obrocik.jpg). Następnie dodajemy do niej maskę. Wybieramy czarną (przezroczystość), gdyż wykorzystamy tylko niewielki kawałeczek tej warstwy (z13, maska.jpg). Dokonujemy edycji maski klona, będziemy to malować aerografem (jak widać,  nie służy on na kolei tylko do wandalizmu). Zmniejszamy krycie do np. 20 i 10, powiększamy obszar działania. Mażemy trochę po znaczniku białym kolorem, a on… znika! Tak, dokładnie o to chodziło (z14, mazanie.jpg). Widać na miniaturce warstwy, że na masce pojawia się białe pole. Tę samą operację powtarzamy dla pozostałych resztek markerów i nasze kółko już nie nosi ich śladów (z15, czysto.jpg).
Następnie wstawimy nowe markery w odpowiednich miejscach na obwodzie. Odsłaniamy te warstwy. Widzimy, że z czterech, dwa są już prostopadłe, w dwa pozostałe robią sztuczny tłok. Rozsuwamy je na właściwe miejsce, obracając całe warstwy względem środka (z16, markery.jpg). Gdy już się z tym uporamy (z17, ustawione.jpg), możemy być z siebie dumni po raz drugi. Najgorszy etap za nami. Dokonujemy zapisu kółka. Program informuje nas, że zapisując w formacie png (jak również jpg czy bmp), nie jest w stanie zapisać wartw ani masek. No cóż, trudno. Uspokaja jednak, że nasz obraz zostanie nietknięty. Skoro tak, niech działa (z18, zapis.jpg). Teraz pozostało włączyć np. painta i otworzyć jakieś wcześniejsze kółko, np. pierwotne kolo3.png (z19, paint.jpg). Tutaj pojawia się problem, tesktura ta ma wymiary 1024x512, zaś nasze kółko 1600x1600. Poradzimy sobie z tym, jeśli kółko przeskalujemy do boku 440 (z20, zmniejszenie.jpg). Tak zmniejszone kółko przekopiowujemy do Painta. Powinno się ono wkleić idealnie od lewego górnego rogu i zająć swoje miejsce. (z21, koleczko.jpg). Tak wykonaną teksturę możemy zapisać i stosować do nowych kółek.
Do kursu dołączam pliki źródłowe (zdjęcie koła, matryce do 3ds Max 2010, markery do Gimpa, plik wynikowy z Gimpa, teksturę kolo3 oraz matryce do starszych wersji w formie 3ds i obj, przy czym kamerę należy wtedy sprawdzić i ewentualnie ustawić na nowo zgodnie z wytycznymi w kamera.jpg).
Jak widać, nie podejmuję się tutaj nauki obsługi programów, a jedynie ich wykorzystania (stosowane operacje nie należą też do specjalnie trudnych).

http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-tutek920.rar   14.50 MB

Niech się kręci!
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2016, 01:18:18 wysłana przez macius5991 »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4512
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Kółkuj z you… ju… yyy… Królikiem :D
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Grudnia 2011, 00:03:37 »
Dobre! A nazwa wątku to po kilku głębszych? :P
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6113
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 751
Odp: Kółkuj z you… ju… yyy… Królikiem :D
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Grudnia 2011, 00:04:52 »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline szogun

  • Deweloper
  • Wiadomości: 5583
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 422
Odp: Kółkuj z you… ju… yyy… Królikiem :D
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Grudnia 2011, 10:25:09 »
A zdjęcia same się odszumią?
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6113
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 751
Odp: Kółkuj z you… ju… yyy… Królikiem :D
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Grudnia 2011, 12:00:27 »
Ja tam nigdy nie odszumiam. Zresztą nie wiem, czy jest nawet sens, bo z początkowego boku około 2000 kończymy na 440 — przy takiej redukcji szum sam znika.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.