Autor Wątek:  Zbicie czuwaka/SHP  (Przeczytany 21456 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Zbicie czuwaka/SHP
« dnia: 19 Grudnia 2011, 21:55:23 »
Witam. Mam nastepujace pytanie - kiedy nastepuje zbicie czuwaka badz shp? Od razu po nacisnieciu grzybka, a po przytrzymaniu uruchamia sie test czuwaka, czy tez po puszczeniu przycisku? Do tego chce zrobic, ze gdy zapala sie rownoczesnie CA i SHP, najpierw zbija sie to, co pojawilo sie ostatnio, a nie obydwa naraz, jak jest do tej pory, a potrzebuje do tego odpowiedzi na powyzsze pytanie.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Grudnia 2011, 22:06:16 »
Przy jednoczesnym załączeniu urządzeń zbite jako pierwsze zostaje CA, potem SHP (przynajmniej ja się tak spotkałem na ET22 i EU07. Niezależnie od tego co zostało załączone jako pierwsze: CA potem SHP, czy SHP potem CA efekt był taki, że najpierw zbijany był czuwak, potem SHP). Test czuwaka załączany jest dopiero gdy wciskamy grzybka ~2 sekund.
« Ostatnia zmiana: 19 Grudnia 2011, 22:14:39 wysłana przez ST44-003 »

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Grudnia 2011, 22:13:24 »
Masz rację, w ST44 jest tak samo.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Grudnia 2011, 22:30:46 »
A jeszcze jedno, gdy zaczna mi swiecic dwie lampki i wlaczy sie buczek, to czy po nacisnieciu grzybka buczek milknie i pali sie jedna lampka?
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Grudnia 2011, 22:39:39 »
W skrócie tak, ale po chwili buczek wróci, no bo wciąż działa Ci SHP, wyzwolone przez przejechanie nad elektromagnesem. Procedura działania wtedy SHP jest taka sama, jak gdyby urządzenia zadziałały osobno w różnych odstępach czasu. Mam nadzieje że się w miarę logicznie wyraziłem :)
« Ostatnia zmiana: 19 Grudnia 2011, 23:04:18 wysłana przez ST44-003 »

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Grudnia 2011, 22:42:28 »
Czyli prosta tabelka:

SHPCA
0s2s
2s4s, wlaczenie buczka od CA zakladajac, ze wlacza sie po trzech sekundach
[nacisniecie grzybka]
3s[off]

O to mniej wiecej chodzilo?
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #6 dnia: 19 Grudnia 2011, 23:04:07 »
@hunter, tu masz ten filmik o którym mówiłem. Oglądaj od 7:31, i dobrze wsłuchaj bo słychać zbijanie grzybkiem. :)

« Ostatnia zmiana: 20 Grudnia 2011, 12:38:48 wysłana przez ST44-003 »

Offline aquaz

  • Wiadomości: 2
  • Bardzo zielony
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Grudnia 2011, 11:37:33 »
Czy ty prawda, że na przycisk zbijania czuwaka można położyć coś ciężkiego, co miałoby niby spowodować, że można zapomnieć o wciskaniu? Jakoś wydaje mi się to mało prawdopodobne..

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Grudnia 2011, 11:51:52 »
Czy ty prawda, że na przycisk zbijania czuwaka można położyć coś ciężkiego, co miałoby niby spowodować, że można zapomnieć o wciskaniu?

Nic to nie da, ponieważ po dłuższym (kilkusekundowym) przyciśnięciu przycisku czuwaka uruchamiasz jego test, i jeśli nie puścisz przycisku zakończy się to "zwaleniem" powietrza z przewodu głównego.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Grudnia 2011, 11:52:01 »
Taka praktyka była w starych tramwajach, nie w pociągach.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Grudnia 2011, 12:40:32 »
Nie zapominając również o EW55 ;) Gwoli ścisłości, to w którą stronę poruszał się nastawnik w tych ezetach? W przeciwną stronę niż w EN57 mam rację?

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Grudnia 2011, 19:48:51 »
Czy ty prawda, że na przycisk zbijania czuwaka można położyć coś ciężkiego, co miałoby niby spowodować, że można zapomnieć o wciskaniu? Jakoś wydaje mi się to mało prawdopodobne..
Można jak najbardziej, ale na starej wersji czuwaka na SM42. Miałem okazję na takiej maszynie jechać gdzie przycisk nożny czuwaka był skręcony śrubą. Jako, że maszyna była na manewrach i miałem chwilkę odkręciłem śrubę i po zwolnieniu przycisku załączył się buczek i chwilę później zwaliło powietrze. Z tym, że zaznaczam, że to był baaardzo stary czuwak, który się cudem uchował a na nowszych rozwiązaniach tak nie zrobisz :).
Odnośnie CA/SHP/RS to fajnie by było dodać dźwięk zwalanego powierza ->

W kwestii działania SHP i CA to z tego co zauważyłem, działanie niekiedy delikatnie się różni w zależności od zastosowanej elektroniki. Są systemy gdzie w trakcie testu czuwaka (na postoju) załączają się lampki, buczek i dalej zwala powietrze a bywa też że migają tylko lampki i zaraz zwala bez buczka. Podobnie z zależnością SHP i CA. SHP prawidłowo jest najważniejsze. Czyli jedziemy, od ostatniego skasowania CA minęło np 50s (czas powtarzania załóżmy 60s), w tej 50s przejeżdżamy nad rezonatorem i załącza się SHP, gdy skasujemy lampki SHPa czas zadziałania czuwaka nam się zeruje i nalicza od początku (od momentu skasowania SHP). Na wielu Bombardierach (systemy ABP) tak było/jest. Niestety co lokomotywa to czasem inna wersja ;). Jedne maja czas zadziałania czuwaka nastawiony na 50s, 60s inne na 65, 75s a znów ruski czuwak wkurzał co 30-35s i to bez lampek…
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline MArt

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Grudnia 2011, 04:34:26 »
Nie zapominając również o EW55 ;) Gwoli ścisłości, to w którą stronę poruszał się nastawnik w tych ezetach? W przeciwną stronę niż w EN57 mam rację?
W pierwszych EN57 był identyczny nastawnik, wyposażony w grzybek od czuwaka pasywnego.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Grudnia 2011, 11:47:54 »
Teoretycznie na takim nastawniku (na jego rączce) można było postawić coś ciężkiego. Nie było też PSR, na każdą następną pozycję nastawnik można było przestawić po zapaleniu odpowiedniej kontrolki.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Grudnia 2011, 15:29:57 »
W prawidłowym układzie (nie licząc loków które mają czuwak z haslera elektronicznego) naciśniecie przycisku na pulpicie przerywa obwód buczka dlatego go nie słychać (jak jest cisza i są otwarte drzwi do obu kabin z przedziału maszynowego to słychać buczek z 2 kabiny), jeśli naciśniemy pedał to buczek nie jest przerywany i go słychać w kabinie.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Grudnia 2011, 17:51:23 »
To może ja jeszcze dopisze jak to jest w gagarze albo tamarze z ruskim EPK. Tam mamy tylko gwizdek więc jak zaczyna gwizdać to kasujemy czuwak jednak jednak proces kasowania czuwaka ( a tym samym uciszenie gwizdka) następuje dopiero po puszczeniu przycisku czuwaka. Tak samo jeżeli przyciśniemy przyciska czuwaka od razu zaczyna gwizdać a po chwili działa hamulec.

Offline yog28

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #16 dnia: 01 Marca 2012, 03:38:14 »
A jak w ciągu tych powiedzmy 60s wcisnę wcześniej przycisk czuwaka, np w 30 sekundzie, to liczy mi ten czas od nowa, jak w symulatorze?

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Marca 2012, 06:37:49 »
Tak.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Loui

  • Wiadomości: 238
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #18 dnia: 01 Marca 2012, 17:53:30 »
Cytuj
Nie było też PSR, na każdą następną pozycję nastawnik można było przestawić po zapaleniu odpowiedniej kontrolki.

PSR był we wszystkich jednostkach wyposażonych w wał kułakowy. Jedynie w EW51,52,53 była możliwość jego pominięcia przełącznikiem w kabinie.
Koleje Mazowieckie
Sekcja Warszawa Grochów
Maszynista

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #19 dnia: 01 Marca 2012, 22:22:57 »
Cytuj
PSR był we wszystkich jednostkach wyposażonych w wał kułakowy. Jedynie w EW51,52,53 była możliwość jego pominięcia przełącznikiem w kabinie.
To może inaczej, na początku lat 70 w poprzednim stuleciu (jakieś 40 lat temu), miałem możliwość dość często "zasiąść" za sterami EN57 (może był też EN56). Za każdym razem powtarzano mi że następną pozycję nastawnika można wrzucić po zapaleniu odpowiedniej kontrolki. Wynika z tego że nie było PSR, lub był powód aby mimo wszystko dokładać pozycje oszczędnie. 

Offline Loui

  • Wiadomości: 238
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #20 dnia: 01 Marca 2012, 22:35:58 »
Podejrzewam że chodziło o fakt, żeby przekładać nastawnik na kolejną pozycję dopiero gdy zgasła lampka jazdy na oporach rozruchowych. A nie od razu przechodzić od 0 na ostatnią pozycję. Aczkolwiek co do EN56 się nie wypowiadam gdyż nie za bardzo znam tą konstrukcję.
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2012, 22:37:25 wysłana przez Loui »
Koleje Mazowieckie
Sekcja Warszawa Grochów
Maszynista

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #21 dnia: 01 Marca 2012, 22:49:17 »
Próbowałem znaleźć jakieś informacje w sieci, ale jest za późno na dziś. Po tylu latach trudno mi powiedzieć ile razy była ta czy inna jednostka. Trasa to Łódź Fabryczna Koluszki. Może ktoś pamięta jeszcze jak to było.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #22 dnia: 01 Marca 2012, 23:36:20 »
Widze, ze @Krzysiek626 wspomnial o EN56. A wiec tak: w EN56 mozliwy byl rozruch wylacznie samoczynny, sterowany PSRem z dwoma nastawami (podobnie jak w EW55 i EN57). Nawiazujac do jeszcze wczesniejszego posta: elektryka EW55 i EN57 jest w zasadzie (no, poza drobnymi ulepszeniami) identyczna. Zadne dostepne mi zrodla (o EW55 i EN57, jak i o starszych ezt) nie wspominaja o takim rozwiazaniu o jakim mowi @Krzysiek626 w opisie modernizacji podczas produkcji jak i w opisach obwodow rozrzadu.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #23 dnia: 02 Marca 2012, 11:50:30 »
Czy ty prawda, że na przycisk zbijania czuwaka można położyć coś ciężkiego, co miałoby niby spowodować, że można zapomnieć o wciskaniu? Jakoś wydaje mi się to mało prawdopodobne..

Kiedyś podobno tak się dało, znajoma, która pracuje na kolei prawie 40 lat, mówiła, jak X lat temu, gdy jeszcze istniało only PKP, czyli pewnie lata 80-te miała na myśli maszyniści coś podkładali i "lali" na SHP i CA.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #24 dnia: 02 Marca 2012, 15:43:29 »
Jeden mechanik mi mówił, że za czasów czuwaków pasywnych, na rumunach można było tak robić. Podkładało się chyba nóż o ile się nie mylę. Ktoś może to potwierdzić, bo pamięć bywa zawodna - i moja i mechanika (niektórzy specjalnie leją wodę)?
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #25 dnia: 02 Marca 2012, 21:42:02 »
Czasy czuwaków aktywnych to przełom lat 80/90. Na EU07 (z tego co mi wiadomo) były początkowo czuwaki pasywne w nodze (obecnie nogą można zbijać i CA i SHP, co osobiście bardzo lubię podczas jazdy). Co seria, to zupełnie inne wyposażenie "zabezpieczające". Do tej pory np. na niektórych ET21 (prosty przykład ET21-98) można spotkać osobne grzybki od Aktywnego i od SHP. O ile wiem, nie każda seria miała czuwaki pasywne.
No i co ważnejsze, SHP pojawia się na lokomotywach na przełomie lat 60/70tych.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #26 dnia: 03 Marca 2012, 07:15:39 »
I na parowozach też było SHP. Co ciekawe np. w ZSRR były parowozy z sygnalizacją kabinową

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #27 dnia: 03 Marca 2012, 07:34:38 »
Nie tylko w ZSRR. W USA w spółkach: PRR, czy NYC także liniowe parowozy do ruchu towarowego i pasażerskiego miały kabinówki. Zaobserwowane na filmach w kabinach parowozów: PRR J-1 na 4-torowej magistrali (wtedy tyle torów miała) przechodzącej przez węzeł z własnymi zakładami spółki w Altoona, Pa.  NYC S-1b na Water Level Route.   "Early diesel`s" także - na standardzie. M.in. EMD-GM E- i F-unit`s, ALCO FA-1, FA-2, PA-1, PA-2 prosto z fabryk przychodziły z "kabinówkami". To było na przełomie lat 30/40 ubiegłego stulecia. U nas sygnalizacja kabinowa do dzisiaj nie jest standardem.
« Ostatnia zmiana: 03 Marca 2012, 07:35:46 wysłana przez up5358 »

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #28 dnia: 05 Marca 2012, 22:00:50 »
I na parowozach też było SHP.
Jakiś przykład podparty wiarygodnym źródłem lub zdjęciem? Jakoś ciężko mi w to uwierzyć ;)

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1232
Odp: Zbicie czuwaka/SHP
« Odpowiedź #29 dnia: 05 Marca 2012, 22:06:22 »
Pm36-2 posiada takie coś.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!