Autor Wątek:  Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie  (Przeczytany 404054 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 559
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #270 dnia: 09 Stycznia 2012, 21:03:54 »
No to czeka mnie gruba rozkmina :/ Dzienx.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #271 dnia: 09 Stycznia 2012, 21:59:35 »
Inaczej exe wyrzuci błąd, że nie istnieje taki switch.

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #272 dnia: 12 Stycznia 2012, 14:06:25 »
Chciałbym, aby ktoś mi opisał dlaczego konwersja pofalowanego terenu, złożonego z plane'ów (trójkątów), do .t3d może zwiększyć wydajność? Chciałbym też wiedzieć jak tego dokonać? Rozumiem, że jest to proces identyczny jak np. eksport budynku do .t3d.

Chyba będę musiał tak zrobić z moim terenem, gdyż zauważyłem, że po jego wykomentowaniu płynniej chodzi mi symulacja. Z początku myślałem, że główną przyczyną jest ogromna ilość roślinności wstawiona na scenerię, jednak teren też potrafi też spowolnić. Zwłaszcza zaokrąglone pagórki.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #273 dnia: 12 Stycznia 2012, 15:46:20 »
Chodzi o prosty fakt — każdy trójkąt terenu jest wstawiany oddzielnie i wymaga inicjalizacji całej procedury wyświetlania. W przypadku modelu robimy to raz i tylko renderujemy trójkąty.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #274 dnia: 12 Stycznia 2012, 16:59:35 »
No nie do końca tak. Jeśli trójkąty mają nieprzezroczystą teksturę oraz są widoczne od 0 do co najmniej 600m (o ile dobrze pamiętam), to są przenoszone na poziom kwadratu kilometrowego, gdzie jest generowane z nich jedno Display List (przy VBO to nie funkcjonuje). Takie DL sterowniki karty graficznej mogą trochę zoptymalizować. W planach mam łączenie trójkątów o identycznej teksturze w jedną siatkę, być może nawet to zrobię przed wydaniem PC2011. W szerszych planach mam wczytywanie trójkątów terenu z pliku RSF (albo specjalna wersja E3D), ponieważ to najszybciej się da zrobić i da znaczny wzrost prędkości wczytywania. Zapisywania terenu wprost w T3D wolałbym uniknąć, gdyż będą ewentualne problemy, jeśli by coś kiedyś po takim terenie miało się swobodnie poruszać (zwierzęta, samochody).
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #275 dnia: 12 Stycznia 2012, 17:36:18 »
Ra, czyli ogólnie teren musi zostać taki jaki jest? Hm...

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #276 dnia: 12 Stycznia 2012, 17:41:07 »
Co prawda to nie jest temat na ten wątek, ale mógłbyś trójkąty terenu zapisać do osobnego pliku, a ja spróbuję dodać jakąś opcję konwersji tego na E3D. Na każdy kilometr kwadratowy by wyszedł jeden submodel na każdą użytą w nim teksturę. Jeszcze trzeba by opracować wpis wczytujący taki teren.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 559
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #277 dnia: 12 Stycznia 2012, 18:19:58 »
Co do samej wydajności, zauważyłem drobny (ale zawsze) wzrost FPS gdy zapisałem ogrodzenie na bocznicy jako jeden submodel i wyeksportowałem do T3D, niż bym wstawiał normalnie jako setki include. Jest jedna wada tego rozwiązania, trzeba dobrać odpowiednio pivot tak aby model nie znikał przez wyłączone renderowanie obiektów z tyłu kamery oraz nie znikał przez maxdistance.

Pewnie gdybym potraktował tak samo trawę mielibyśmy jeszcze większy wzrost (1600 include z maxdistance 300) ale nie czuję się teraz na siłach.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #278 dnia: 12 Stycznia 2012, 18:30:21 »
Jest jeden niuans. Jeśli są to osobne obiekty, to istnieje teoretyczna szansa że mogą zostać posortowane i być renderowane w odpowiedniej kolejności (od najdalszych do najbliższych). Jeśli się zrobi z tego jeden obiekt, to sortowanie raczej nie wyjdzie dobrze.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #279 dnia: 14 Stycznia 2012, 22:38:42 »
Panie i Panowie, jak mogę manipulować teksturą podczas mapowania? Tzn. mam sobie teksturę złożoną z dwóch różnych. Chcę zmapować cienki kawałek terenu, ale tak, by ta jaśniejsza część przylegała do dolnej krawędzi, a ta zieleń do górnej. Wiem, że się da to zrobić.

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 559
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #280 dnia: 14 Stycznia 2012, 22:43:28 »
W sensie że chcesz obrócić teksturę? Po przejściu do Unwrap UVW -> Edit zaznaczasz wierzchołki, dajesz Rot +90 (czy jakoś tak, w każdym razie jest w prawym dolnym rogu okna) i później ustawiasz tex. Jeśli chcesz dokładny opis to jest tutaj - http://sigman.kolej.org.pl/kurs-3dsmax/07b.html tylko że ciut inaczej @Sigman to zrobił.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #281 dnia: 14 Stycznia 2012, 22:46:34 »
W sensie że chcesz obrócić teksturę?
Tak, aczkolwiek chodziłoby mi o to, by nie robić masowo wszystkiego o 90 stopni, gdyż kawałek do zmapowania wygląda tak:

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 559
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #282 dnia: 14 Stycznia 2012, 22:48:36 »
To jest gruba misja. Nie mam na laptopie 3DS'a więc dzisiaj zbytnio nie pomogę. Najprościej (ale pracochłonnie) chyba będzie zaznaczać poszczególne płaszczyzny i obracać je w Unwrap UVW.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #283 dnia: 14 Stycznia 2012, 22:54:37 »
No tak, tylko że ja na razie nawet nie mogę ustawić, by w Unwrap widzieć teksturę. Obiekt jest :P

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 559
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #284 dnia: 14 Stycznia 2012, 23:01:20 »
Prawy górny róg jest lista, rozwijasz ją i wybierasz tex.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #285 dnia: 15 Stycznia 2012, 00:20:41 »
Powoli dochodzę co i jak. Zaznaczam sobie kawałek plane'a i przesuwam (rozciągam) go na kawałku tekstury. Najgorsze jest to, że nie wiem jak się wpasować z mapowaniem.

Chodzi o to, że moja tekstura ma rozmiar 128 x 512, a więc stosunek to 1:4. Specjalnie jest taki dobrany, gdyż muszę wziąć pod uwagę to, że optymalnie moja zielona trawa wygląda przy mapowaniu 40 x 40 metrów. Szerokości pasków na ostatnim załączonym screenie wynoszą w przybliżeniu 10 metrów (zaznaczono to czerwoną strzałką). Natomiast długości poszczególnych segmentów (zaznaczonych na zielono) niekoniecznie wynoszą równo 40 metrów. Niestety nie mogę naciągać połowy tex na taki segment (np. w przypadku gdy segment ma długość równą 80 metrów) tylko muszę objąć cały segment (scr nr 2). Jak to obejść? Dzielić te segmenty na równe?

Ogólnie mój kawałek musi być mapowany 10 x 40 metrów. Tekstura ma taką samą proporcję.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #286 dnia: 15 Stycznia 2012, 00:31:10 »
Nie; służy do tego opcja UVW Map (zakładka Modifiers/UV Coordinates). Po wybraniu pojawi się menu "Mapping" po prawej. Możemy tam wybrać rodzaj mapowania (zazwyczaj Planar) oraz wpisać, co ile metrów/razy ma się powtarzać tekstura w wybranych osiach. Należy pamiętać o odpowiednim przystosowaniu tekstury, by w miejscach powtarzania tekstury nie było widać zbytnio przejść.
« Ostatnia zmiana: 15 Stycznia 2012, 00:39:18 wysłana przez szczawik »

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #287 dnia: 15 Stycznia 2012, 00:43:31 »
Zrobiłem tak, że zmapowałem Unwarp, potem UVW mapem i mi skasowało to co robiłem Unwarpem, i pozostało mapowanie po staremu, czyli "krzywo". Jak więc mogę zapisać zmiany po Unwarpie? Tak ogólnie to co napisałeś Szczawik jest mi bardzo dobrze znane. Po prostu skasowało Unwarp, więc pomyślałem, że nie tędy droga.

EDIT:
Spójrzcie. Na scr 1 jest pomapowane Unwarpem. Następnie zaznaczam segment i daję UVW Map, by mi zwęziło tex wzdłuż dłuższego boku. I robi się kicha jak na scr 2. Tzn. obraca się kierunek mapowania który ustaliłem Unwarpem.

EDIT1:
Sigman mi wczoraj napisał, że UVW Map kasuje to co zrobił Unwarp map. Pokażę Wam teraz dwa sposoby mapowania - żaden jednak nie przyniósł skutku.

1. Nie zmieniam kształtu mapowanego elementu. Poprzez obrót, translację i skalowanie wpasowuję element tekstury w siatkę. Screen 1. Efekt jednak nie jest zadowalający, screen 1.1. Im bliżej dolnego ostrza figury, tym tekstura jest tam bardziej ustawiona pod kątem innym niż prosty względem dłuższych boków.

2. Naciągam moją siatkę na teksturę - idealnie rogi do rogów. Screen 2. Efekt na screenie 2.1. Gdyby mapowany kawałek miał kształt prostokąta to mapowanie wyszłoby idealnie.

Sigman coś wspomniał, że Unwrapem da się dopasować teksturę do każdego kształtu. Ja chciałbym uzyskać taki efekt, by nie było widać różnicy między terenem z trawą a terenem z teksturą przejściową. Screen 3. Ludzie, pomóżcie.
« Ostatnia zmiana: 15 Stycznia 2012, 11:40:29 wysłana przez Benek »

Offline adsim

  • Moderator
  • Wiadomości: 3934
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #288 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:09:01 »
Nie jestem specem, ale na screenie 3 widać, że masz za duże zagęszczenie. Wejdź do tej opcji co masz na screenie 1 (nie wyrównuj tych kropek), zaznacz obie kropki na górze lub dole i przesuń bliżej środka, tekstura powinna się rozciągnąć. musisz tak manewrować, żeby się ze sobą mniej więcej zgadzały na łączeniu. Ew. trzeba by jeszcze przerobić trochę teksturę tego przejścia.
(: ɯɐıʍɐɹpzod

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #289 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:27:38 »
Jakiego skalowania używasz w metodzie 1? Zauważ, że trapez na mapowaniu i trapez z trójkątów wyglądają inaczej…
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #290 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:36:38 »
To dziwne trapezowanie zmienia się wtedy, gdy wybiorę sobie teksturę.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #291 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:38:06 »
No to mapuj na szerokość siatki i będzie git :)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 559
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #292 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:38:10 »
Bo tekstura ma inną rozdzielczość więc wszystko automatycznie się ścieśnia/rozszerza.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #293 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:38:55 »
No to mapuj na szerokość siatki i będzie git :)
No a jak masz zrobione na screenie 1 kilka postów wcześniej?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #294 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:41:10 »
Chodziło mi o wykonywanie transformacji w trybie właśnie tej kratki.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #296 dnia: 15 Stycznia 2012, 12:46:55 »
Nieprawda, to jest w trybie tekstury.
http://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=19957.0;attach=41133;image tu jest kratka. Przy tej kratce masz to skalować, obracać i umieścić. W tym i tylko tym trybie, żeby nie zgniotło Ci trapezu.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #297 dnia: 15 Stycznia 2012, 13:35:33 »
Mapowanie metodą youBy pomogło. Jednak nie jest landrynkowo. Patrzcie co się robi w symku. Widać granicę między dwoma teksturami. Zostawić tak czy nie używać tekstury z przejściem? Tego się chyba już inaczej nie da obejść...

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #298 dnia: 15 Stycznia 2012, 13:57:14 »
Możesz spróbować użyć tekstury z kanałem alpha zrobionej gradientowo, albo wstawić jakieś krzaczki.

Online Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #299 dnia: 15 Stycznia 2012, 14:00:51 »
Możesz spróbować użyć tekstury z kanałem alpha zrobionej gradientowo.
Umie ktoś to zrobić? Ja nie wiem o co chodzi.