Autor Wątek:  Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie  (Przeczytany 404088 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #30 dnia: 27 Listopada 2011, 13:50:36 »
Właśnie podejrzałem jak to Romek zrobił. Tak jest jak mówisz Szogun. Jest to plane, tylko niepokoi mnie, że podzielił sobie Romek tą prostokątną płaszczyznę tylko na 2 trójkąty. Ja np. jak robiłem teren, to robiłem go dwa razy, bo pierwsza wersja miała dwa trójkąty tylko, z czego przy odpowiednim ułożeniu kamery jeden znikał (problem z exe). Boję się, że las też by mógł znikać :/

Offline szogun

  • Wiadomości: 5629
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 560
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #31 dnia: 27 Listopada 2011, 13:57:08 »
Trzeba by go odpowiednio podzielić żeby nie wychodził poza obszar wyświetlania terenu.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #32 dnia: 27 Listopada 2011, 16:26:13 »
...z czego przy odpowiednim ułożeniu kamery jeden znikał (problem z exe). Boję się, że las też by mógł znikać :/
Może były za długie trójkąty?
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #33 dnia: 27 Listopada 2011, 17:38:34 »
Były bardzo długie. Znasz dopuszczalną długość?

Odnośnie ścian lasu. Tworzę plane, mapuję go i teoretycznie jest ok. Jednak gdy robiłem teren, to tekstura mi się rozciągała, hunter polecił zaznaczyć obszar 5 m na 5 m. Tekstura się "skopiowała" - nie była już rozciągnięta. Pytanie jest takie: jaki obszar ustawić dla tekstury lasu? Taki las może się skopiować, ale tylko w jednym wymiarze. Nie może w pionowej części się kopiować, gdyż wyjdzie mi ściana lasu, a nad nią kolejna ściana. Jak to rozwiązać?

Chcę wstawić model lampy. Wybieram sobie lampę, ale ta ścieżka u góry nie zmienia mi się. Jak to zrobić, by działało?
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2011, 19:31:13 wysłana przez Benek »

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #34 dnia: 27 Listopada 2011, 22:46:54 »
Jakie road... Ściana lasu to najzwyklejszy Plane.
To, że rozwiązanie z plane jest powszechnie stosowane, nie oznacza, że jest to jedyna i najlepsza metoda. Metoda z road polega na umieszczeniu "dróg", z jedną różnicą- pod kątem 900. Zalety są następujące- w oknie skryptu od razu możemy definiować szerokość tekstury, jej wysokość, powtarzalność, widzialność tekstury i tego typu parametry. I, co bardzo interesujące, można wstawiać odcinki lasu jako flexy, dzięki czemu wychodzą nam ładne zakola lasu, a nie jakieś lasy- wielokąty, i to za jednym kliknięciem. Jako że ten sposób ma więcej możliwości, a więc i stosowanie jej jest bardziej zaawansowane, jej stosowanie przedstawię w późniejszym terminie, gdy będę miał czas na napisanie poradnika (czyli tak od 9 grudnia;))

Odnośnie lasów i mapowania- chodzi Ci o to, co ile ma się powtarzać tekstura?
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,19473.msg226503.html#msg226503
Tak ja Quark- najlepsza metoda prób i błędów.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #35 dnia: 27 Listopada 2011, 22:54:28 »
Tak. Czyli mam stworzyć plane o wymiarach 50 x 10 m, ale jak teraz zrobić tą powtarzalność teksturową? Przy mapowaniu ustawić 10 x 10 i wtedy w pionie mi się nie powtórzy, a w poziomie tak? A jak program nie zrozumie i przekręci teksturę o 90 stopni?

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #36 dnia: 27 Listopada 2011, 22:56:39 »
A jak program nie zrozumie i przekręci teksturę o 90 stopni?
To ją obróć w UnwrapMap o 900.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #37 dnia: 28 Listopada 2011, 10:21:44 »
Postanowiłem spróbować tej metody z road. Trzeba było obrócić teksturę lasu o 90 stopni, ale nie da się pozbyć przezroczystości. Wysokość (a za drugim razem szerokość) ustawiłem na 18 m, tak samo jak szerokość drogi. I nic z tego nie wychodzi.

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #38 dnia: 28 Listopada 2011, 10:43:01 »
Cytuj
Chcę wstawić model lampy. Wybieram sobie lampę, ale ta ścieżka u góry nie zmienia mi się. Jak to zrobić, by działało?
Prawy przycisk myszy w dowolnym miejscu na scenerii.
Z tymi drzewami jako road to musiałbyś specjalnie przygotować tekstury. Szybciej plane zrobisz.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #39 dnia: 28 Listopada 2011, 10:55:36 »
Też tak sądzę, z planem będzie szybciej. Lampy już wstawiłem ;)


Jak wykonać plane pod las? Można tak jak teren płaski, ale nie mogę wyczuć wymiarów. Fajnie byłoby jakby to był prostokąt o wymiarach powiedzmy 300 m na 20 m. Nadal jednak nie wiem czy mi te trójkąty nie będą znikać, gdyż nie wiem jakiej długością mogą być. Kolejna sprawa jest taka czy nie można plane stworzyć za pomocą boxa? Prosto wtedy można ustalić wymiary.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2011, 14:51:46 wysłana przez Benek »

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9224
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 743
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #40 dnia: 28 Listopada 2011, 14:59:13 »
Nie bardzo rozumiem po co tak kombinować, skoro w Plane też możesz ustalać wymiary.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #41 dnia: 28 Listopada 2011, 15:03:54 »
Ja tworzę plane za pomocą line. Gdzie jest przycisk tworzenia plane?
Znalazłem coś takiego jak Wall, można tam sobie ustalać wymiar ściany.
Dobra, mam i plane :)

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9224
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 743
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #42 dnia: 28 Listopada 2011, 15:09:59 »
No zaraz jak się Tobie max odpali masz tam w opcjach Plane.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #43 dnia: 28 Listopada 2011, 15:15:43 »
Wszystko ok, tworzy się nawet z podziałem na sektory, więc nie ma się co bać o znikające trójkąty. Ale jest inny problem. Dla takiego plane nie mogę wykonać Delanuay mesh. Dlaczego?

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9224
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 743
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #44 dnia: 28 Listopada 2011, 15:20:29 »
Pokaż screen, bo nie bardzo jarzę o co pytasz. Dobra już widzę. Zapomniałem, że ty pracujesz na na narzędziach w Edytorze do scenerii.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2011, 15:32:50 wysłana przez Sawi »
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #45 dnia: 28 Listopada 2011, 15:33:53 »
Mam zrobionego plane, przy pomocy skryptów chcę zrobić podział tego plane na trójkąty. A to po prostu nie reaguje. Tylko tyle ;) nie trzeba screena, jeśli używasz skryptów do tworzenia scenerii - będziesz od razu wiedział o co chodzi.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2011, 16:44:04 wysłana przez Benek »

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #46 dnia: 28 Listopada 2011, 15:40:00 »
Już tłumaczę:)
Często się słyszy, że jakiś model kabiny ma tyle trójkątów, a to tyle, a tamto tyle. A to dlatego, że każdy model jest z nich najzwyczajniej zbudowany. Przykładowo prostokąt to nic innego jak połączone ze sobą trójkąty. A plane to przecież prostokąt.
Klikamy na jakimś obiekcie typu "plane" prawym przyciskiem myszy, i wybieramy "Convert to:" i  "Editable Mesh". Następnie w menu "Selection" wybieramy czerwony trójkącik, podpisany "Face". Teraz klikamy na tym naszym plane [patrz obrazek 1]. Zaznaczymy jeden trójkąt. Tak samo możemy zrobić z innymi obiektami, czyli boxami itp.
Funkcja "Delanuay mesh" została stworzona specjalnie do skryptów do tworzenia scenerii, by twórca mógł sobie prosto tworzyć teren za pomocą "line" zamkniętej w wielokąt. Jednak wszystko musi być złożone z trójkątów. Funkcja "Delanuay mesh" jest jedynie skryptem dzielącym obiekty na trójkąty. Nie ma sensu używać jej na "plane", "box" czy innym obiektem poza "line", gdyż są to gotowe figury.
A wszystko tylko dlatego, że linia nie może być podzielona na trójkąty, gdyż sama jest składową trójkąta. Dopiero gdy stworzymy linię zamykającą się w jakiś wielokąt, możemy podzielić wnętrze na wymagane trójkąty.

Natomiast jeśli znikają trójkąty, to plane jest zbyt długi i trzeba go podzielić. Przy tworzeniu plane w menu po prawej, w zakładce "Parameters" mamy dwa okienka: "Length Segs:" oraz "Width Segs:". Im większą wartość liczbową tam wpiszesz, tym na więcej części podzielisz plane. Należy wpierw w prawym górnym okienku podglądu kliknąć na napisie informujacym o rodzaju podglądu (np "Parameters" czy "Top") i zaznaczyć opcję "Eded Faces" [obrazek 2]. Będziesz wtedy widział obiekt wraz z podziałem na części.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2011, 16:13:24 wysłana przez szczawik »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #47 dnia: 28 Listopada 2011, 19:07:51 »
Wszystko co opisałeś było mi już znane. Mam tylko wątpliwość co do tego:
Funkcja "Delanuay mesh" jest jedynie skryptem dzielącym obiekty na trójkąty. Nie ma sensu używać jej na "plane", "box" czy innym obiektem poza "line", gdyż są to gotowe figury.
To nie jest tak, że symulator przyjmuje tylko trójkąty? W takim razie plane czy box też trzeba podzielić na trójkąty. I o to właśnie mi się rozchodzi.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #48 dnia: 28 Listopada 2011, 19:17:26 »
Tak jak napisałem- w 3ds maxie wszystkie bryły i inne gotowe obiekty (ogółem wszystko, co się wstawia z prawego menu) są już podzielone na trójkąty. Opisałem także jak włączyć opcję podglądu poszczególnych części (segs) oraz zaznaczanie trójkątów.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #49 dnia: 28 Listopada 2011, 19:25:43 »
Ok, chodziło Ci o to, że plane jest domyślnie złożony z trójkątów i nie trzeba go dzielić Delanuay mesh. Hm, nie mogę znaleźć tego Edged Faces. Chodzi o tę listę, którą masz na scr 2. Kliknięcie PPM jej nie wyświetla.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2011, 19:39:20 wysłana przez Benek »

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #50 dnia: 28 Listopada 2011, 19:30:16 »
Pamiętaj, aby prawym przyciskiem myszy kliknąć nie w dowolnym miejscu, a na napisie opisującym widok. Napisy te zaznaczyłem na obrazku czerwoną otoczką.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2011, 19:35:41 wysłana przez szczawik »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #51 dnia: 28 Listopada 2011, 19:39:10 »
Jest, z tymże opcji Edged Faces nie mogę wybrać. Nie jest aktywna, mimo że plane jest podświetlony.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #52 dnia: 28 Listopada 2011, 19:46:09 »
Pamiętaj, że Edged Faces pokazuje jedynie podział części, a nie trójkąty. Nie pojawia Ci się po kliknięciu tej opcji "ptaszek" obok?

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #53 dnia: 28 Listopada 2011, 19:50:48 »
Niestety nie. Ale to chyba i tak do mapowania nie jest mi potrzebne, prawda?

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #54 dnia: 28 Listopada 2011, 19:57:21 »
Przyznam, że zdziwił mnie ten problem. Być może ktoś inny zna odpowiedź na to pytanie. Mnie jedynie się nasuwa myśl, że spowodowane to jest Twoją wersją 3ds max'a, prawdopodobnie 10. Możliwe, że w nowych wersjach 3ds'a inaczej działa ta funkcja.
Do mapowania nie jest Ci to potrzebne. Jeśli pragniesz zmapować oddzielnie pojedyncze płaszczyzny czy trójkąty, to po konwersji do Editable Mesh możesz zaznaczać sobie dowolną część obiektu.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #55 dnia: 28 Listopada 2011, 19:59:33 »
Wersja 9. Mapowanie się udało. Mam ścianę lasu. Problem z dobrem rozmiarów tekstury, bo np. ucięło mi dolną część lasu, a mam tylko korony drzew i ich środki. Wcześniej podsyłałeś link z radą od Quarka jakie dobrać rozmiary tekstur. Mam nadzieję, że pomoże.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #56 dnia: 28 Listopada 2011, 20:04:52 »
Był o tym cały temat, tworzyłem wtedy zwymiarowane pola uprawne, by przedstawiały się realistycznie. Projekt się szczęśliwie powiódł. Prawem serii, należałoby teraz wykonać odpowiednie tła z właściwymi wymiarami.
Należy pamiętać, że są różne tła, a wymiary podane przez Quarka nie muszą być odpowiednie to wszystkich teł.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #57 dnia: 28 Listopada 2011, 20:54:21 »
Mowa o stacji, o tym co widzi maszynista. Stacja jest położona w zalesionym terenie, wiec zaraz przy torach będzie trawa, ciut dalej niskie krzewy, krzaki, a na samym końcu wysokie drzewa.
W stacji też tak może być. I w wielu jest.
A oto bardzo wstępny efekt, który uzyskać chciałem. Jeszcze wczoraj miałem zalesioną całą stację, ale usunąłem wszystko ze względu na brak losowości w drzewach. Teraz na szybko wstawiłem drzewa z planem, by mieć pogląd jak to wygląda. Chyba nie jest źle, aczkolwiek będzie jeszcze lepiej. To dopiero przymiarka.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #58 dnia: 29 Listopada 2011, 23:43:48 »
Muszę przyznać, że niezły efekt z tymi drzewami Ci wyszedł. Gdyby większość scenerii była wykonywana w taki sposób.

Co do terenu jeszcze, czy próbowałeś coś kombinować z układaniem podłoża na rowy odwadniające?
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #59 dnia: 29 Listopada 2011, 23:51:23 »
Nie próbowałem. Chciałem się tylko nauczyć tworzenia terenu płaskiego i tego udało mi się dokonać, oczywiście wraz z mapowaniem. Ciężej będzie zrobić teren z różnicową wysokością. Będę chyba jednak musiał wykonać coś takiego, ale to w niewielkiej skali, np. punkty siodłowe.

Muszę przyznać, że niezły efekt z tymi drzewami Ci wyszedł.
Szczerze powiedziawszy, to co jest na screenie nie zadowala mnie. Wiem jak zrobić by było lepiej, już tak czynię, lecz potrzebuję weekendu by rozwinąć w pełni żagle i ładnie wykończyć stację.