Autor Wątek:  Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie  (Przeczytany 403912 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« dnia: 23 Listopada 2011, 14:35:38 »
Uczę się obsługi skryptów. Co jakiś czas natrafiam na problemy, ale udaje mi się je rozwiązać. Czasem jednak jest większy kłopot i muszę prosić o pomoc. Obecnie rozpracowałem jak układa się tory, wstawia zwrotnice, wskaźniki i inne, w przybliżeniu punktowe, obiekty. Przy pomocy guide'a napisanego przez Bohuna zrozumiałem już jak stworzyć teren. Jest to chyba najtrudniejsze zadanie.

Obecnie zależy mi, by wstawić teren płaski. Zrobiłem więc wielokąt (dość spory) i podzieliłem go na trójkąty. Trójkątów wyszło niewiele, tekstura nałożyła się poprawnie. Jednak po odpaleniu symulatora trawa jest dość rozmyta. Przyczyna jest oczywista - duże trójkąty rozciągają teksturę. Chciałbym, aby trójkąty były mniejsze. Czy w takim przypadku nie mogę zrobić wielkoskalowego obszaru (gdyż powstanie wtedy mała ilość dużych trójkątów) tylko muszę robić małe figury?

Jeśli muszę robić małe wielokąty to jest kolejny problem. Gdy taką figurę zamknę i będę chciał stworzyć sąsiednią, to nie wiem jak dociągnąć się do sąsiadujących boków. Przesadzony efekt widać na screenie. Dlaczego tak nie może zostać? Dlatego, że płaszczyzny będą się przenikać i w konsekwencji migotać w miejscu, gdzie tworzą wspólną część. Jak to zrobić, by wielokąty stykały się krawędziami?

Offline szogun

  • Wiadomości: 5627
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 552
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Listopada 2011, 14:46:20 »
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,19473.msg227568.html#msg227568 odpowiedź odnośnie mapowania trójkątów.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Listopada 2011, 15:45:02 »
, prosze bardzo. UVW Mapem ustawiasz powielanie tekstury, ja zawsze ustawiam kwadrat 5m na 5m, trawa bardzo ladnie sie mapuje. Nie ma sensu dzielenia na mniejsze kawalki, chyba, ze chcesz zrobic jakis nasyp/gorke/cokolwiek ;)
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Listopada 2011, 12:19:48 »
Dobrą metodą też na wstawianie równo punk w punkcie to ustawienie w 3DSie parametrów klikając w ten magnes prawym przyciskiem myszy. Zaznaczone na czerwono odległość pomiędzy siatkami, w tym przypadku standardowo 10, ja najczęściej korzystam albo z 1, albo 0,5 (jednostka metry)

Pozdrawiam
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Listopada 2011, 15:43:58 »
Jak wstawiać obiekty typu siatka? Przez .inc? Ale jak wtedy dostosować ją do terenu? Ja dotychczasowo eksportowałem model siatki razem z terenem, ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie.
Po prostu chciałbym jeziorko otoczyć siatką.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Listopada 2011, 16:40:17 »
Jak wstawiać obiekty typu siatka? Przez .inc? Ale jak wtedy dostosować ją do terenu? Ja dotychczasowo eksportowałem model siatki razem z terenem, ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie.
Po prostu chciałbym jeziorko otoczyć siatką.
Jako road. Po ułożeniu ,,drogi" należy ją jeszcze postawić do pionu.
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2011, 16:51:52 wysłana przez szczawik »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Listopada 2011, 17:02:21 »
Dzięki filmowi tworzenie terenu nie jest już problemem. Przynajmniej płaskiego. Mam teraz inne pytanie. Jak zrobić, bym widział tekstury z rozszerzeniem dds? Chcę je nałożyć na teren, ale ich nie ma.

Cytat: 'Czy wiesz że...'
nauka tworzenia scenerii zajmuje 1-2 tygodnie?

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Listopada 2011, 17:19:37 »
Nie wiem czy jest inny sposób na to. Jedynym, który przychodzi mi do głowy to ręczna zamiana wpisów w scm. z jpg na dds.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Listopada 2011, 17:28:45 »
Spoko, póki co tak robię, że teksturuję teren chodnikiem, bo ten ma rozszerzenie tga i Max go widzi. Da się, ale na około, może jakiś plugin potrzebny jest?

Mam jeszcze pytanie odnośnie teksturowania. Mam już zwarty element, chcę jednak trójkąt z czerwonym krzyżykiem oteksturować inną grafiką. Jak tego dokonać? Nie da się zaznaczyć pojedynczego trójkąta, gdyż obiekt jest zwarty. Pewnie coś trzeba pokombinować.

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Listopada 2011, 17:29:39 »
Jaką masz wersje 3ds-a? Na 3ds Max 9 można używać dds.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Listopada 2011, 17:30:45 »
Dziewiąteczkę również.

Edycja: jednak najbardziej zależy mi na tym: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,19957.msg236566.html#msg236566 , bo stoję z nauką.
Edytowałem, gdyż ktoś z wiedzą może przeczytać ostatni post i opuścić temat ;)
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2011, 17:51:06 wysłana przez Benek »

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Listopada 2011, 18:03:53 »
Zaznaczamy obiekt, w którym znajduje się interesujący nas trójkąt. Wciskamy prawym przyciskiem myszy i wchodzimy w "Convert to:"->"Edittable Mesh" . Po prawej, w menu "Selection" wybieramy "Face" (symbol czerwonego trójkąta), po czym klikamy na konkretny trójkąt.
Cytat: 'Czy wiesz że...'
nauka tworzenia scenerii zajmuje 1-2 tygodnie?
O co chodzi z tym cytatem i zrzutem?
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2011, 18:16:46 wysłana przez szczawik »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #12 dnia: 24 Listopada 2011, 18:20:51 »
O to, że jeszcze w poprzedni weekend nie wiedziałem nic o tworzeniu scenerii z poziomu Maxa. Jest to rodzaj zachęty dla innych, którzy też nie potrafią, a może warto by spróbowali. Wcale nie jest to takie trudne.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #13 dnia: 24 Listopada 2011, 18:24:38 »
O to, że jeszcze w poprzedni weekend nie wiedziałem nic o tworzeniu scenerii z poziomu Maxa. Jest to rodzaj zachęty dla innych, którzy też nie potrafią, a może warto by spróbowali. Wcale nie jest to takie trudne.
Nie każdego stać na ten program.No tak, można mieć wersję testową;)
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2011, 18:40:15 wysłana przez szczawik »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #14 dnia: 24 Listopada 2011, 19:50:48 »
Zaznaczyłem sobie obszar, który pokryć chcę teksturą. Następnie z prawej listy rozwijalnej wybieram UVW Map. Pojawia mi się panel w którym mogę sobie ustawić obszar na jakim powinno rozciągnąć teksturę - to narzędzie jest niezbędne. Nie widzę jednak opcji zamiany tekstury, którą chcę mapować. Gdzie to jest? Wiem, że można poprzez te 4 kółka u góry do tego dojść, ale czy nie można też w tym prawym panelu (poprzez te 4 kulki u góry da się dojść do tekstury, ale z kolei nie widzę tam możliwości ustawienia wielkości obszaru na którym program ma rozciągnąć teksturę - dlatego napisałem, że narzędzie niezbędne jest w UVW Map)? Użyłem przycisku Bitmap fit, ale to nie pomogło, mimo że można stamtąd wybrać grafikę. Na scr. 3. zaznaczony jest ten panelik.
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2011, 20:04:54 wysłana przez Benek »

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #15 dnia: 24 Listopada 2011, 20:58:01 »
Zaznacz i naciśnij "m".
Co do dds to faktycznie jest plugin.

EDIT
Kliknij też Customize->Viewport Configuration i zaznacz Smooth+Highlights abyś coś widział :)
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2011, 21:06:41 wysłana przez ISDR »

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #16 dnia: 24 Listopada 2011, 21:57:21 »
Nie mieszajcie, pozniej w ogole nie wyeksportuje takiego terenu. Zaznaczasz fragment, ktory ma miec inna teksture, a nastepnie robisz Detach - powoduje to wydzielenie fragmentu do nowego obiektu. Wtedy dopiero mapujesz go inna tekstura, robisz UVW Map i szafa gra.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #17 dnia: 24 Listopada 2011, 23:29:27 »
A jak mogę usunąć poprzedni object01? Tzn. to jest jakieś stare mapowanie, a chciałbym się go pozbyć. Zrobić to na nowo porządniej.
Ok, chyba po prostu należy zaznaczyć obiekt, edit --> delete.
« Ostatnia zmiana: 25 Listopada 2011, 00:06:27 wysłana przez Benek »

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #18 dnia: 26 Listopada 2011, 17:15:26 »
Jak wiadomo, w maxie jest magnesik, dzięki któremu wstawiane drzewa mogą się wstawiać na poziomie terenu. Oczywiście w maxie się ustawiają równo z terenem, jednak się eksportują na Z=0. Jak to naprawić?

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #19 dnia: 26 Listopada 2011, 18:51:59 »
[Wątek ciekawy, więc przyklejam.]

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #20 dnia: 27 Listopada 2011, 02:25:24 »
Pora na wsadzanie elementów otoczenia. Jeśli chodzi o drzewa, lampy i inne tego typu, to nie ma problemu, są to małe obiekty.
Co jednak w przypadku, gdy chcę sobie wstawić nastawnię? Helper nie oddaje powierzchni realnego przekroju poziomego danego modelu. Rozi mi kiedyś wspominał, że jest możliwość wczytania obiektu t3d i podejrzenia tej bryły w terenie.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #21 dnia: 27 Listopada 2011, 09:53:33 »
Jak wiadomo, w maxie jest magnesik, dzięki któremu wstawiane drzewa mogą się wstawiać na poziomie terenu. Oczywiście w maxie się ustawiają równo z terenem, jednak się eksportują na Z=0. Jak to naprawić?
Być może to pomoże: zaznacz wszystkie drzewka i masowo zmień im wysokość, na przykład o 1 cm (by różnica nie była zauważalna).

Co jednak w przypadku, gdy chcę sobie wstawić nastawnię? Helper nie oddaje powierzchni realnego przekroju poziomego danego modelu. Rozi mi kiedyś wspominał, że jest możliwość wczytania obiektu t3d i podejrzenia tej bryły w terenie.
Możesz na przykład najpierw zaimportować model .t3d skryptem(tak łatwo nie ma). Widzisz wtedy jego bryłę, którą możesz odpowiednio ustawić. Potem już wstawiasz normalnie .inc'a . Przy eksporcie pamiętaj tylko o usunięciu tego pomocniczego modelu.
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2011, 11:08:30 wysłana przez szczawik »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #22 dnia: 27 Listopada 2011, 10:49:44 »
Inaczej, poproszę algorytm importu t3d. To że jest możliwość to wiem, ale nie wiem jak tego dokonać.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #23 dnia: 27 Listopada 2011, 11:13:13 »
No niestety, podgląd bryły jest trochę skomplikowany. Otwieramy starter, Rainsted, zakładka "Modele". Klikamy "Otwórz .t3d", następnie "Zapisz 3ds". Takiego pliku 3ds max jeszcze jednak nie otworzy. Potrzebny nam jest program zModeler, na przykład wersja 1.07b. Programem importujemy plik, a następnie eksportujemy z powrotem (...). Teraz możemy otworzyć model 3ds'em. Niestety, przy takim imporcie nie widać tekstur, jest sama bryła, jednak do tworzenia scenerii to powinno wystarczyć. No, chyba że ktoś ma lepszy sposób.

http://eu07.pl/forum/index.php/topic,12371.msg123572.html#msg123572
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2011, 11:23:16 wysłana przez szczawik »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2043
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #24 dnia: 27 Listopada 2011, 11:42:34 »
Przy tej metodzie najpierw trzeba się pozbyć plików e3d z danego folderu. Jeżeli się ich nie usunie to się dzieją różne kwiatki.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #25 dnia: 27 Listopada 2011, 12:00:17 »
Jeszcze jedno pytanie, potrzebuję wstawić sobie ścianę lasu (płaszczyznę). Gdzie mogę to znaleźć? To jest jakiś inc?

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #26 dnia: 27 Listopada 2011, 12:01:39 »
Możesz jako.inc , ale jesli las ma by długi, to się nie opłaca. Najlepiej wstawiać jako "road".

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #27 dnia: 27 Listopada 2011, 12:04:40 »
Podaj nazwę pliku, konkretniej odpowiadaj, bo konkretnie pytam :)
Powiedz też jak zrobić metodą z road, bo nie bardzo to widzę, choć drogi już miałem okazję wstawiać.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 438
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyja?nione kwestie
« Odpowiedź #28 dnia: 27 Listopada 2011, 13:10:19 »
Dokladnie to wszystko opisze wieczorem, chyba ze mnie ktos uprzedzi; na telefonie sa znacznie ograniczone mozliwosci.

Offline szogun

  • Wiadomości: 5627
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 552
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #29 dnia: 27 Listopada 2011, 13:34:39 »
Jakie road... Ściana lasu to najzwyklejszy Plane.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio