Autor Wątek:  Problem z 'oświetleniem' trójkątów.  (Przeczytany 7726 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« dnia: 23 Lipca 2011, 20:18:56 »
Witam,
mam pewien problem przy eksporcie z 3DS Maxa do MaSzyny - otóż po nałożeniu tekstury na model w programie wszystko wyświetla się w porządku. Natomiast po wyeksportowaniu całości do symulatora niektóre trójkąty są ciemniejsze niż powinny. Nie ustawiałem żadnych dodatkowych opcji przy nakładaniu tekstury, część peronu (krawędź) zrobiłem od nowa (spline, extrude itd.) mimo to też w pewnych miejscach jest ciemniejsza tekstura (trójkąt). Pozostałe perony, boxy itp. są w porządku - nie ma tego typu problemu.

Da się to jakoś naprawić z poziomu 3DS Maxa? Czy problem leży przy modelowaniu, czy też po eksporcie do symka (jakieś błędne parametry)?

Załączam obrazek podglądowy problemu.

Pozdrawiam i dziękuję z góry za odpowiedzi.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Lipca 2011, 20:27:36 »
Prawdopodobnie używałeś skalowania, przez co skalują się również wektory normalne. Jak się one zrobią mniejsze, to obiekt jest ciemniejszy, a jak większe, to jaśniejsze. Skalowanie powinno być zawsze 1.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Szociu

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 828
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 54
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Lipca 2011, 20:32:48 »
Nie pamiętam dokładnie, ale trzeba chyba użyć Reset Transform i Reset Scale.
Pozdrawiam.
Piotrek

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Lipca 2011, 22:24:56 »
Możliwe, że zaginałeś wygładzone powierzchnie. Zaznacz wszystkie trójkąty/wielokąty/elementy i skorzystaj z Auto Smooth (na samym dole).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Lipca 2011, 23:12:42 »
Możliwe, że zaginałeś wygładzone powierzchnie. Zaznacz wszystkie trójkąty/wielokąty/elementy i skorzystaj z Auto Smooth (na samym dole).
Dobre, ale nie we wszystkich przypadkach rozwiązuje problem. :)
Np. w tym sobie nie poradziło.
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Lipca 2011, 10:23:22 »
Spróbuj jeszcze wszystkie vertexy weldować a następnie użyj modyfikatora "Edit Normals" i użyj resetowania normalnych. Na l144 miałem z nasypem taki sam problem i jakoś klikałem i klikałem w te opcje i udało się :-).

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Lipca 2011, 00:14:14 »
Witam ponownie.
Dziękuję za odpowiedzi, dzisiaj miałem trochę czasu żeby pogrzebać przy 3DS MAX'ie - do rzeczy:
- Reset Scale & Reset Transform - nie przyniosło oczekiwanych skutków ;)
- AutoSmooth także
- Edytowanie Normalsów także

natomiast zrobiłem taką rzecz - zaznaczyłem obiekt przez Editable Mesh, a następnie z 'Smoothing group' użyłem opcji CLEAR ALL.
Spowodowało to zresetowanie grup - różne trójkąty obiektu były przyporządkowane różnym grupom - teraz powinno być ok - ale nie jest.

Teraz mam problem z tym co załączam na screenie.
Kolejny zestaw pytań: jeśli się przyjrzeć - 'lewy' trójkąt ściemnia się w kierunku góry - nie jest jednolicie jaśniejszy.

Jak tym razem poradzić sobie z tym problemem?

Pozdrawiam

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Lipca 2011, 14:54:47 »
Rozumiem, ze ten peron jest zrobiony jako mesh a nie jako t3d. Skrypty przy takim obiekcie pobierają wektory normalne z 3ds maxa( nie są wyliczane jak to jest w przypadku modelu t3d) tak więc prześwietlenia terenu czyli obiektów mesh zapisanych w scenerii jako trinangle są z winy wektorów normalnych.
Aby naprawić peron możesz zapisać jako t3d lub modyfikować wektory normalne.

Jeśli możesz zapisz ten peron w maxie lub scn i wystaw. Spróbował bym te wektory poprawić.
« Ostatnia zmiana: 25 Lipca 2011, 15:13:31 wysłana przez ISDR »

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Lipca 2011, 16:37:28 »
Peron jest zrobiony jako mesh - poprzez extrude spline. Nie wiem czy ma to coś na rzeczy, bo robiłem wcześniej podobnie i nie miałem takiego problemu.

Załączam wyeksportowany peron. Pracuję na 3DS Max 10 - mam nadzieję że to nie problem.

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Lipca 2011, 17:02:58 »
Dziwacznie jakoś robisz ten peron, z osobnych boxów, i masz pełno ponakładanych na siebie powierzchni. Spróbuj z jednego boxa wyrzeźbić to samo. I wyzeruj wstawionego boxa na osiach.
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Lipca 2011, 17:07:42 »
Ale nie wstawię kilku tekstur na jeden model chyba? Poza tym to dopiero moje początki z 3DS'em więc nieoptymalne rozwiązania mogą być u mnie normą. ;)

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Lipca 2011, 17:10:04 »
To wstaw jedną teksturę (na której masz kilka różnych zdjęć).
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Lipca 2011, 18:09:49 »
Dobrze, to zrobię w ostateczności, nie mniej jednak chciałbym dowiedzieć się co stwarza problem opisany kilka postów wyżej i jak to naprawić - aby mieć taką wiedzę na przyszłość.

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Lipca 2011, 19:20:29 »
Wyeksportuj do .obj, to looknę ja też.

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #14 dnia: 26 Lipca 2011, 10:14:59 »
Albo do scn też może być bo wektory są importowane z scn-a.
« Ostatnia zmiana: 26 Lipca 2011, 11:15:36 wysłana przez Żuk »

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #15 dnia: 30 Stycznia 2012, 17:52:04 »
Witam ponownie, nie zakładam nowego wątku, bo w sumie dalej męczę 3DS'a i mam trywialne problemy.

Zrobiłem plane'y które służą za barierki. Jednak ich jasność pozostawia wiele do życzenia (1). Zrobiłem szybki eksport barierek do t3d (2), zmieniłem parametr SelfIllum na true i osiągnąłem satysfakcjonujący efekt.

Jak osiągnąć taki sam efekt bez eksportu do t3d?

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #16 dnia: 30 Stycznia 2012, 17:54:28 »
zmieniłem parametr SelfIllum na true i

W nocy też się mają tak świecić?

Offline szogun

  • Wiadomości: 5630
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 562
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #17 dnia: 30 Stycznia 2012, 17:57:22 »
Dać Ambient i Diffuse na 255.0 255.0 255.0 i ewentualnie rozjaśnić teksturę.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #18 dnia: 30 Stycznia 2012, 17:59:55 »
Dać Ambient i Diffuse na 255.0 255.0 255.0 i ewentualnie rozjaśnić teksturę.
Robi się to z poziomu 3DS'a czy ręcznie z notatnika w gotowym *.inc? Teksturę właśnie rozjaśniłem, bo oryginalna była zbyt ciemna i nieskontrastowana.

Cytuj
W nocy też się mają tak świecić?
To było do przetestowania. Nie bez powodu chcę rozwiązać ten problem omijając parametr 'selfillum'.

Offline szogun

  • Wiadomości: 5630
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 562
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #19 dnia: 30 Stycznia 2012, 18:01:34 »
Robi się to z poziomu 3DS'a czy ręcznie z notatnika w gotowym *.inc?
W Material Editor klikasz w prostokąt (będą 3) który jest obok kwadracika w którym wybiera się teksturę, i zmieniasz kolor z szarego na biały.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Problem z 'oświetleniem' trójkątów.
« Odpowiedź #20 dnia: 30 Stycznia 2012, 18:11:31 »
Robi się to z poziomu 3DS'a czy ręcznie z notatnika w gotowym *.inc?
W Material Editor klikasz w prostokąt (będą 3) który jest obok kwadracika w którym wybiera się teksturę, i zmieniasz kolor z szarego na biały.
Dzięki wielkie Szogun. Działa :)