Ponieważ czas ankiety się skończył, pora na małe podsumowanie. Oprócz mnie w ankiecie udział wzięło 290 osób, zgłoszono 54 tematy. Zaproponowałem zgłaszanie tematów nie proponując własnych i nie ograniczając do tego, co ja osobiście mogę zrobić, dzięki temu ankieta powinna stanowić wytyczne dla wszystkich twórców. Można było zaznaczyć 3 możliwości, z czego nie wszyscy skorzystali, oddając łącznie 802 głosy (2.756 na osobę). Pięć tematów zgłoszonych jako pierwsze utrzymało się czołówce, między nie wcisnął się tylko jeden zgłoszony później, a dwa inne dołączyły dalej.
Kolejność ustawiła się następująco:
1. Czas wczytywania scenerii 97
2. Dźwięki jazdy (stukot kół, szum powietrza) 56
O ile wczytywanie planuję przyspieszyć, to z dźwiękami raczej niewiele zrobię. Z ankiety wynika również, iż dźwięki należałoby przerobić pilniej, niż inne aspekty symulacji, związane np. z ruchem.
3. Dedykowany edytor scenerii 50
4. Ilość scenerii 47
Ten wynik mnie trochę zaskoczył. W związku z tym postanowiłem zintensyfikować prace nad edytorem, którego z powodu prac nad poprawieniem EXE nieco zaniedbałem.
5. Wydajność (FPS) 45
6. Ilość obiektów otoczenia (budynki, drzewa) 44
Te dwa punkty są nieco ze sobą sprzeczne. O ile w kwestii FPS mogę jeszcze sporo zrobić, to ilość i jakość obiektów otoczenia już raczej ode mnie nie zależy. Za to do serca powinni to sobie wziąć modelarze, fotografowie i teksturowcy. Proszę też zwrócić uwagę, że nikt nie zgłosił, że brakuje tekstur lokomotyw, a nawet modeli lokomotyw, które to są regularnie wytwarzane.
7. Zachowanie AI 39
8. Lokomotywy z rozruchem impulsowym 37
9. Sposób uruchamiania lokomotywy 28
10. Oświetlanie scenerii przez lokomotywy 25
11. Dymienie lokomotyw spalinowych 23
12. Załączanie i dźwięki silników spalinowych 23
Tutaj utworzyła się silna grupa związana ze sterowaniem i działaniem pojazdów. W zakresie ruchu AI udało mi się znaleźć i poprawić pewne błędy, ale nadal wymaga to pracy. Z oświetleniem i dymieniem mam zamiar poeksperymentować. Reszta wymaga znajomości funkcjonowania lokomotyw, co jest mi znacznie odległe. Mogę przygotować wsparcie programowe dla pewnych struktur typu skrypty i zależności, ale komuś musiałoby się chcieć opracować kompletny model działania lokomotywy w zakresie elektrycznym i pneumatycznym (plus silniki spalinowe).
13. Zapis stanu symulacji i wczytanie 21
Na chwilę obecną zadanie dość trudne i karkołomne, głównie z powodu niestabilności konstrukcji scenerii. Przede wszystkim razem ze stanem musiałyby być chyba zapisane wszystkie obiekty w scenerii, żeby się dało odtworzyć dokładnie te same warunki. Natomiast mam inny pomysł. Obsługę ruchu można by przenieść na poziom zewnętrznej aplikacji (np. Rainsted), która by mogła znacznie łatwiej zapisać aktualny stan i odtworzyć go po ponownym wczytaniu.
14. Ilość misji (dla istniejących scenerii) 20
15. Ruch na przejazdach 17
Z tym również ja raczej nic nie zrobię. Podaję pod rozwagę tworzącym scenerie i scenariusze, a także modele i tekstury.
16. Odsprężynowanie (bujanie kamery i pudeł) 16
Mam pewną koncepcję na to, ale że są rzeczy bardziej istotne, to na razie odłożę.
17. Urozmaicenia jazdy 16
18. Szynobusy do prowadzenia 15
To też jakby nie bardzo do mnie się odnosi.
19. Deszcz 15
To wymaga przemyślenia ogólnej symulacji zjawisk pogodowych, jak wiatr (ciśnienie), czy temperatura powietrza.
20. Tekstury terenu i pagórkowatość 14
W tym zakresie mogę popracować nad edytorem i ewentualnie generowaniem w EXE siatek terenu z jakiś plików binarnych, które będą mniejsze i prostsze w użyciu, niż zestaw oteksturowanych trójkątów.
21. Renderowanie trawy 13
Spodziewałem się większego zainteresowania. Niemniej w tym zakresie mam pewną koncepcję, którą postaram się zrealizować.
22. Ruch parowozów 12
23. Ilość działających przełączników w kabinach 12
24. Ilość dźwięków radiowych 12
25. Oświetlenie kabiny 11
26. Hamulce 10
27. Ilość dżwięków Rp1 7
Z tym ja raczej nic nie zrobię. Mogę jedynie przygotować pewne rodzaje animacji pod kątem parowozów, czy mechanizm przełączania stanu lokomotywy.
28. System zastępujący eventy 7
29. Wyświetlacze cyfrowe 6
Z tym mogę coś zrobić, jednak spodziewałem się większego zainteresowania. Być może dlatego tak wyszło, że zagadnienia te bardziej nękają twórców, a końcowi użytkownicy się nimi wcale nie przejmują.
30. Inne dźwięki w środku niż na zewnątrz 6
31. Efekty przejazdu z prądem pod izolatorem 6
32. Zapowiedzi na stacjach 5
33. Losowe zjawiska pogodowe 4
34. Poruszający się ludzie 4
W tym zakresie też raczej nic nie zrobię, chyba że ktoś przygotuje koncepcję nadającą się do zaprogramowania.
35. Przyciski sterowane myszą 4
Tego nawet nie mam zamiaru robić.
36 Fizykę sprzęgów (w tym samoczynne) 4
37 Rysowanie sieci trakcyjnej 4
Można by się spodziewać większego zainteresowania dla tych zagadnień. W szczególności rysowanie drutów jest obecnie bardzo uproszczone. Ale widocznie są ważniejsze rzeczy.
38 Multiplayer (jazda wieloosobowa) 3
39 Renderowane lusterka 3
40 Widok wnętrza z zewnątrz 3
41 Tereny zurbanizowane 3
42 Tła w sceneriach (np. panorama miasta) 3
43 Ilość ludzi na peronach 3
44 Przejście do innej lokomotywy 2
45 Rodzaje słupów w sceneriach 2
Też bym się spodziewał, że więcej głosów będzie, bo dla mnie są to rzeczy dosyć istotne. Ale zapewne ogólna ilość tematów i koncentracja na tych wcześniejszych zepchnęła te na margines. No cóż, może następnym razem będzie lepiej.
46 Ilość modeli wagonów towarowych 1
47 Promień rysowania scenerii 1
48 Regulację podświetlenia 1
49 Wykorzystanie wielu rdzeni 1
50 Regulację głośności 1
51 Pulsowanie świateł 0
52 Poprawność łuków 0
53 Poprawność sygnalizacji 0
54 Układy torów na stacjach 0
To już w zasadzie drobiazgi, umieszczam dla formalności.