Autor Wątek:  Będzie więcej ST45  (Przeczytany 2361 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline solarisu12

  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Będzie więcej ST45
« dnia: 24 Lutego 2011, 19:24:50 »
Cytat: Rynek-Kolejowy

Będzie więcej ST45

PKP Cargo podjęło decyzję o kontynuacji modernizacji lokomotyw SU45 do standardu ST45. Zostanie jej poddane kolejne 15 sztuk tych maszyn.
Państwowy przewoźnik towarowy podpisał w 2008 r. umowę z PESĄ Bydgoszcz na modernizację 20 lokomotyw SU45. Pierwszą zmodernizowano SU45-112. Wyprodukowana w 1974 r. maszyna otrzymała dwunastocylindrowy silnik MTU serii 4000 o mocy znamionowej 1500 kW. Zamontowano także m.in. ergonomiczny pulpit maszynisty i rozbudowane układy diagnostyki pokładowej oraz warsztatowej. W podobny sposób zmodernizowano także cztery inne lokomotywy SU45.

Teraz PKP Cargo zadecydowało o kontynuowaniu realizacji zamówienia. Do modernizacji trafi kolejne 15 lokomotyw. W tym roku zostanie przebudowane 5 maszyn, w następnym - 10.

Niektóre dane techniczne ST45:

Układ osi: Co’-Co’
Maksymalna siła pociągowa: 330 kN
Długość ze zderzakami: 18990 mm
Masa w stanie służbowym: 97 t
Rozstaw osi skrętu wózków: 10400 mm
Nacisk zestawu kołowego na tor: 163 kN
Średnica kół: 1100 mm
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h

SU45 jest pierwszą polską spalinową lokomotywą dużej mocy. Jej projekt powstał w latach 1964-1965. Został on stworzony przez CBKPTK w Poznaniu, a jego wykonanie zlecono Zakładom H. Cegielskiego. Prototyp powstał w 1965 r. i otrzymał on oznaczenie 301D. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1970 r., pod nazwą SP45. Ze względu na stosunkowo małe naciski na oś, poza prowadzeniem pociągów pasażerskich, lokomotywa nadawała się także do obsługi składów towarowych na liniach o kiepskim stanie nawierzchni. Od 1970 do 1976 r. powstało 265 lokomotyw dla PKP, a w 1977 r. także 3 sztuki dla kolei libańskich (typ 301Dc). SP45 były wyposażone w kotły parowe wykorzystywane do ogrzewania wagonów pasażerskich. Były one jednak awaryjne, co spowodowało podjęcie decyzji o ich wymianie na prądnice grzewcze. Przedsięwzięcie to zostało zrealizowane w 190 lokomotywach przez ZNTK Poznań w latach 1988-1997. W ten sposób powstały lokomotywy SU45. Wkrótce stały się one podstawowymi środkami trakcyjnymi w połączeniach pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych.