Autor Wątek:  Jakie semafory wykorzystać?  (Przeczytany 7726 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pioko17

  • Wiadomości: 329
  • Szczecin
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Jakie semafory wykorzystać?
« dnia: 02 Listopada 2010, 20:56:18 »
Witam.

Mam do Was pytanie, jakich semaforów użyć w poniższym układzie, jeśli w niektórych przypadkach nie ma możliwości zmiany toru? Wszytskie muszą być 5-cio komorowe?

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4512
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Listopada 2010, 21:03:05 »
Jaki charakter ma ten schemat? Stacja? Posterunek odgałęźny? Warto też dodać, czy na szlaku jest SBLka, czy też nie.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4481
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Listopada 2010, 21:03:43 »
Ja bym ten jeden 5-komorowy zamienił na 3-komorowy, ten z wyjazdem na wprost. W sumie to zależy co jest dalej.

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4390
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 165
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Listopada 2010, 21:20:57 »
A uparty może jeszcze bardziej uprościć i wstawić nawet dwukomorowego (bez Sz).
Pozdrawiam, Tomasz Ziomecki – http://atapi.org.pl - kontakt: ziomecki@eu07.pl / ziomecki@kolej.org.pl

Offline pioko17

  • Wiadomości: 329
  • Szczecin
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Listopada 2010, 08:23:34 »
Jaki charakter ma ten schemat? Stacja? Posterunek odgałęźny? Warto też dodać, czy na szlaku jest SBLka, czy też nie.
Posterunek odgałęźny, nie ma SBL.

Ja bym ten jeden 5-komorowy zamienił na 3-komorowy, ten z wyjazdem na wprost. W sumie to zależy co jest dalej.
Ale jakby Gdyby trzeba<>było podać np. Sz, to 3-komorowy by nie wystarczył.

Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 03 Listopada 2010, 08:34:45 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4481
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Listopada 2010, 08:44:27 »
Wystarczyłby, gdyż mowa o semaforze ze światłami: zielone, czerwone, białe.

Offline pioko17

  • Wiadomości: 329
  • Szczecin
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Listopada 2010, 08:47:43 »
A to chyba w pozostałych przypadkach też nie muszę używać górnego pomarańczowego?

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4481
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Listopada 2010, 08:55:19 »
Jeśli to posterunek odgałęźny i nie ma SBL to zrobiłbym tak jak mówisz.

Offline Mannerheim

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Listopada 2010, 09:11:13 »
Tak na dobrą sprawę, jeśli szlak nie jest wyposażony w SBL a przed sąsiednimi posterunkami stoją tarcze ostrzegawcze, wystarczą :
- dwa semafory czterokomorowe (ziel-czer-pom-bia) dla wjazdu od lewej strony (rysunek) i wyjazdu na jednotor z kierunku zbocznego
- semafor trzykomorowy (ziel-czer-bia) dla wyjazdu na jednotor z toru na wprost
- tarcze dwukomorowe z wyjątkiem tej odnoszącej się do czterokomorowca osłaniającego wyjazd na jednotor - tu wystarczy jednokomorowa (jazda zawsze z ograniczeniem prędkości).

Oczywiście w rzeczywistości często się tak zdarza że tam gdzie wystarczyłby np. semafor czterokomorowy ustawia się pięciokomorowca. To już tylko Ty decydujesz skoro to trasa fikcyjna :)

Offline pioko17

  • Wiadomości: 329
  • Szczecin
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Listopada 2010, 14:02:02 »
To już tylko Ty decydujesz skoro to trasa fikcyjna :)
Nie, nie nie robię trasy, robię makietę kolejową i chciałem zrobić, by była jak najbardziej realna. :)

Jeszcze raz dzięki za wszystkie odpowiedzi. Na dole przedstawiłem schemat poprawny.

I jeszcze mam ostatnie pytanko odnośnie Sz. Co wskazuje tarcza ostrzegawcza, gdy na semaforze jest pokazane Sz? Pomarańczowe ciągłe, czy migające?
« Ostatnia zmiana: 03 Listopada 2010, 14:10:15 wysłana przez pioko17 »

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 440
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Listopada 2010, 14:19:18 »
I jeszcze mam ostatnie pytanko odnośnie Sz. Co wskazuje tarcza ostrzegawcza, gdy na semaforze jest pokazane Sz? Pomarańczowe ciągłe, czy migające?

Pomarańczowe ciagłe.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 919
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #11 dnia: 05 Listopada 2010, 15:06:22 »
Na posterunku osłonnym, z reguły stawia się 4 komorowce przy kierunkach zwrotnych, a 3 komorowce bez możliwości jazdy w kierunku zwrotnym. Generalnie czy 4 czy 5 komorowe, to różnie bywa. Np w Wejherowie na wyjeździe w stronę Gdańska, są postawione 5 morowe mimo, że nie ma potrzeby wyświetlania sygnałów S4 S5, S12 i S13 (poprostu albo wyjmują lampki albo ich nie używają). Tak samo na wjeździe po torach skm gdzie wystarczają 4 komorowce (bez pomarańczowego dolnego) też jest ich 5.
Nie wiem czy to jest jakaś reguła na to czy tak czy tak, ale mówie, zwyklę się robi tak jak napisałem na początku.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3583
  • Inżynier testu
    • Zobacz profil
    • Automatix Sp. z o.o.
  • Otrzymane polubienia: 43
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #12 dnia: 05 Listopada 2010, 15:41:02 »
Mogą to być też zaszłości historyczne. W DG na wyjeździe w stronę Gołonoga stoi OIDP 5-komorowy, podczas gdy jazda może się odbywać tylko na wprost. Natomiast kiedyś istniał jeszcze wyjazd na bok, co nie zmienia faktu, że S4/S5 sensu tam nigdy (?) nie miało. Przy czym to (?) związane jest z jednym - za łukiem w stronę Gołonoga miał powstać dworzec kolejowy. Wówczas ten sygnalizator z 5 komorami miałby pewnie pozostać jako wjazdowy.
Pozdrawiam, Quark-t

Offline puma2091

  • Wiadomości: 463
  • ...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #13 dnia: 05 Listopada 2010, 15:53:43 »
Kępno, semafory wyjazdowe w kierunku Wielunia 5-ciokomorowe, nie wiadomo dlaczego.
Mogą to być też zaszłości historyczne.
Może być też fakt że istniały kiedyś sygnały (bez pasków) zezwalające na wyjazd z V≤60km/h (w Kępnie takowe rozjazdy są zastosowane) a potem z Vmax.

Offline Mannerheim

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Listopada 2010, 15:56:17 »
Może być też fakt że istniały kiedyś sygnały (bez pasków) zezwalające na wyjazd z V≤60km/h (w Kępnie takowe rozjazdy są zastosowane) a potem z Vmax.

Nigdy nie było takich sygnałów (ograniczenie do 60 km/h podane bez pasa).

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4390
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 165
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Listopada 2010, 19:12:39 »
To, ile komór ma semafor nie ma znaczenia. Ważny jest osiągnięty efekt w postaci możliwości wyświetlenia danego obrazu. EOT.
Pozdrawiam, Tomasz Ziomecki – http://atapi.org.pl - kontakt: ziomecki@eu07.pl / ziomecki@kolej.org.pl

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #16 dnia: 05 Listopada 2010, 20:02:32 »
Może być też fakt że istniały kiedyś sygnały (bez pasków) zezwalające na wyjazd z V≤60km/h (w Kępnie takowe rozjazdy są zastosowane) a potem z Vmax.

Sygnał jako taki nie istniał - można to obejść przez zastosowanie wskaźnika W21 na semaforze...no, może nie do końca, ale od biedy można pod to podciągnąć.
« Ostatnia zmiana: 05 Listopada 2010, 20:09:39 wysłana przez EU07-457 »

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1371
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Jakie semafory wykorzystać?
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Listopada 2010, 21:51:16 »
Kępno, semafory wyjazdowe w kierunku Wielunia 5-ciokomorowe, nie wiadomo dlaczego

Jeżeli nie ma wyjazdu na SBL, to może być sytuacja powiązania semafora wyjazdowego z posterunku z sygnałem semafora wjazdowego posterunku następnego (wtedy nie stosuje się także To), ponieważ odcinek jest krótki, ale dłuższy niż droga hamowania (chociaż nie zawsze tak jest). Ewentualnie mogli takie dać "bo były", a nie wszystkie komory funkcjonują.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...