Autor Wątek:  Stanowisko maszynisty po lewej stronie?  (Przeczytany 14877 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Doktor M

  • Wiadomości: 83
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« dnia: 04 Września 2010, 18:20:26 »
W jednym z tematów pojawiły się odnośniki do tego reportażu:
&feature=related
&feature=related
Jeden z maszynistów wypowiada się siedząc w kabinie, jak sądzę, siódemki, przy czym stanowisko maszynisty jest po lewej stronie. Pierwszy raz w życiu się z tym spotykam. Jakiś import z UK?

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Września 2010, 18:22:54 »
Import z lustra. Zrobili tak, żeby w przypadku zmiany opowiadającego maszynisty, obaj nie siedzieli w tym samym miejscu kadru.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Września 2010, 20:25:13 »
Dokładnie to jest lustrzane odbicie.
A tak przy okazji tu jest chyba pierwowzór EU06

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Września 2010, 20:34:01 »
Warto nadmienić, że marokańskie byki (ET22) mają stanowisko maszynisty po lewej stronie. Po polonizacji wszystko wróciło do normy.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline chemik35

  • Wiadomości: 154
  • Stacja Płock Trzepowo
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Września 2010, 22:41:47 »
Co do tych elektrowozów serii 83 - jaki miały układ sterowania i czemu przedział maszynowy wydaje się taki przestronny?
Co do filmiku - jak w ówczesnej Anglii łączono wagony, że widać takie luzy i naprężenia przy ruszaniu i o co chodziło z rozłączaniem "line" podczas jazdy (było automatyczne czy wymuszone przez maszynistę)?

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Września 2010, 22:43:50 »
A tak przy okazji tu jest chyba pierwowzór EU06


Od 5:34, czemu te wagony mają takie krótkie zderzaki, przecież te sprzęgi latają i to nieźle :) Co dopiero hamować, a urwać to tylko raz.

Offline chemik35

  • Wiadomości: 154
  • Stacja Płock Trzepowo
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Września 2010, 22:56:25 »
Z tego co zrozumiałem słuchając instruktora, system od 6:28 do 6:36 zastępuje nasze We8 i We9 (jazda na wybiegu bez poboru prądu).

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Września 2010, 22:59:43 »
[...] o co chodziło z rozłączaniem "line" podczas jazdy (było automatyczne czy wymuszone przez maszynistę)?
Z filmu wnioskuje, że to automatyczne wyłączyło prąd lub odpowiednik wyłącznika szybkiego (cytat: switch off the power),  bo w torze było coś magnetycznego i to oddziaływało na jakieś urządzenie w lokomotywie i było to coś w rodzaju bezprądowej (neutral section). O ile dobrze pamiętam w Niemczech przy jeździe na bezprądowych należy wyłączyć wyłącznik szybki (niem. Hauptschalter) i podobnie mogło być na filmie.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Września 2010, 13:06:03 »
W Angli mają stanowiska po lewej stronie, bo mają tam ruch lewostronny tak jak w ruchu ulicznym. Takie ustawienie kabiny pomaga lepiej dostrzec wskaźniki przytorowe. Przykładem loka z kabiną po lewej stronie jest "Freightliner Class 66-6" co u nas jeździ. Przy okazji filmu w minucie 4:30 słychać sprężarkę typu podobnego co w naszych EN57.
Warto nadmienić, że marokańskie byki (ET22) mają stanowisko maszynisty po lewej stronie. Po polonizacji wszystko wróciło do normy.
To wychodzi na to, że w Maroko tez mają lewostronny.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Września 2010, 14:11:57 »
Pewnie tak samo jak wszystkie dawne kolonie brytyjskie mają ruch drogowy po lewej tak samo i po torach jeżdżą z drugiej strony.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Września 2010, 16:40:47 »
Zastanawia mnie tylko (jeśli się mylę proszę mnie poprawić) dlaczego w Austrii jest ruch lewostronny?

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Września 2010, 16:53:58 »
Mylisz się.
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Września 2010, 22:00:52 »
Zastanawia mnie tylko (jeśli się mylę proszę mnie poprawić) dlaczego w Austrii jest ruch lewostronny?

Gdzie to widziałeś? Tam nie ma lewostronnego chyba, że się mylę.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline adsim

  • Moderator
  • Wiadomości: 3934
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Września 2010, 22:09:04 »
Nie mylisz się.
« Ostatnia zmiana: 11 Września 2010, 00:10:46 wysłana przez adsim »
(: ɯɐıʍɐɹpzod

Offline jussi19

  • Wiadomości: 178
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 7
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #14 dnia: 10 Września 2010, 22:11:28 »
Na kolei ruch lewostronny obowiązuje w niektórych krajach, w których na drogach obowiązuje ruch prawostronny, np. we Francji (z wyjątkiem Alzacji i zachodniej części Lotaryngii), Włoszech, w Szwajcarii, Szwecji, Danii, Belgii i Portugalii. Ruch lewostronny obowiązuje również w madryckim metrze.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #15 dnia: 11 Września 2010, 00:00:07 »
No to chyba o Francję mi chodziło :D

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Września 2010, 00:04:25 »
Więc nie chodzi o ruch drogowy? ;-)
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline Mannerheim

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Września 2010, 08:23:48 »
Ruch lewostronny obowiązuje też na kilku liniach w Austrii.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #18 dnia: 11 Września 2010, 17:40:46 »
Ruch lewostronny obowiązuje też na kilku liniach w Austrii.
Czyli jednak się nie myliłem ;) Widziałem pare filmów z tamtych rejonów.

Offline trus

  • Wiadomości: 119
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #19 dnia: 11 Września 2010, 18:58:33 »
Trzeba jeszcze dla porządku wymienić Czechy, gdzie ruch lewostronny obowiązuje na linii Breclav-Ostrava.

Offline BLAcKboY

  • Wiadomości: 440
  • Trydencki monarchista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #20 dnia: 11 Września 2010, 19:11:23 »
A ja trochę z innej beczki. W pewnym momencie "lustrzany" mechanik schodzi najpierw nastawnikiem do pozycji 0, a dopiero potem wyłącza boczniki. Czy można tak robić?
My personal favourites: 2TE10, 240 and 750
Fan mjuzjk 1
Fan mjuzjk 2

Offline kolejarz_25_

  • Wiadomości: 16
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #21 dnia: 11 Września 2010, 19:25:28 »
W lokomotywach serii EU07, a tym samym EP07 nastawnik nie ma zamontowanej blokady mechanicznej, dlatego można kołem zjechać na 0, a później dopiero bocznikiem. Oczywiście zejście z pozycji jezdnych na 0 odłącza już zasilanie układów uzwojenia bocznikowego wiec można w taki sposób też zrobić

Offline Mariusz W.

  • Wiadomości: 392
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #22 dnia: 12 Września 2010, 23:40:26 »
W lokomotywach serii EU07, a tym samym EP07 […].
Czy tym samym w EU06, EP08 i ET41?

Offline BLAcKboY

  • Wiadomości: 440
  • Trydencki monarchista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #23 dnia: 13 Września 2010, 15:18:11 »
Ale zanim zejdzie do zera?
My personal favourites: 2TE10, 240 and 750
Fan mjuzjk 1
Fan mjuzjk 2

Offline kalapi

  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Stanowisko maszynisty po lewej stronie?
« Odpowiedź #24 dnia: 14 Września 2010, 14:07:58 »
Ale zanim zejdzie do zera?

Tak samo, na siódemce jest tak, że jak masz nastawnik na 0 i dasz np na 2 bok, zaczniesz wchodzić na pozycje jazdy szeregowej to będziesz mieć jazdę. Dojdziesz do końca oporowej i w momencie przechodzenia na szeregową bez oporową dopiero złapią ci te 2 boki. Ale jak wejdziesz na równoległą (nadal na 2 bokach) to lipa nie będzie jazdy, dopóki nie dojedziesz kieratem do końca. Jak dasz do końca, to wtedy dopiero zaczną się zamykać po kolei styki (na niskich numerach dobrze to słychać) i jak wszystkie złapią to tak jak na bez oporowej szeregowej również te 2 boki złapią.

Dokładnie to jest lustrzane odbicie.


Dla śmieszności dodam, że oni już podczas nagrywania tego materiału postawili lustro w kabinie ;]

Co do filmiku - jak w ówczesnej Anglii łączono wagony, że widać takie luzy i naprężenia przy ruszaniu


Tam chodziło o to, że maszynista nie ważne czy jedzie osobowym czy towarowym musi "czuć skład" specjalnie tak sprzęgli, żeby pokazać (tu akurat na przykładzie towarowego) o co chodzi.

i o co chodziło z rozłączaniem "line" podczas jazdy (było automatyczne czy wymuszone przez maszynistę)?

To są elektromagnesy, które same wyłączają napięcie i same załączają, przy przejściu między sekcyjnym, żeby nie przenosić napięcia. U nas też są takie "bezoporówki" Wskaźnik We8.