Autor Wątek:  Hamowanie kontrolne - parę pytań.  (Przeczytany 16562 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ragdoll

  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« dnia: 17 Lipca 2010, 10:47:42 »
Witam.

Nie jestem pewien czy w dobrym dziale założyłem ten temat, ale inne działy mi jakoś nie pasowały.

Właśnie studiuję instrukcję Cw-1. Mam parę pytań na temat hamowania kontrolnego, bo bardziej interesuje mnie jak to wygląda w praktyce, w realu, niż w teorii.

1. Jak wygląda hamowanie kontrolne w ciężkich pociągach towarowych? Jak wiadomo pociągi pasażerskie nie mają problemu z osiągnięciem podanej w instrukcji prędkości 60 km/h. Natomiast w ciężkich bruttach osiągnięcie takiej prędkości jest bardziej rozciągnięte w czasie. W instrukcji pisze: "Hamowanie wykonuje się na pierwszym odcinku toru po osiągnięciu prędkości nie większej jak 60 km/h..." Czy zatem w związku z tym zapisem czekamy, aż ciężki pociąg osiągnie prędkość 60 km/h i dopiero wtedy robimy HK? Czy może ze względu na okoliczności (masa pociągu, bliskość stacji węzłowej, inne czynniki) wykonuje się HK przy niższej prędkości? Jeżeli tak, to jaka to prędkość?

2. Czy można HK wykonywać na spadku lub wzniesieniu? Jeżeli tak, to czy są to jakieś szczególne przypadki?

3. To pytanie bardziej z przepisów i prawa, niż techniki jazdy. Załóżmy, że maszynista nie przeprowadził HK (zakładam, że nie ma takiego, ale to nie znaczy, że nigdy się takie coś nie zdarzy). Czy przewoźnicy mają w regulaminach zapisy mówiące jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte? Czy może się skończyć zwolnieniem dyscyplinarnym, lub nawet powiadomieniem prokuratury?

4. Czy warunki atmosferyczne mają wpływ na prędkość, przy której zaczynamy HK?

5. Czy są jakieś przypadki, w których należy np. ze względów bezpieczeństwa odstąpić od HK?

Mam nadzieję, że te pytania nie sprawią Wam problemu.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Lipca 2010, 11:44:23 »
1. Kłania się czytanie ze zrozumieniem.
Cytuj
po osiągnięciu prędkości nie większej jak 60 km/h...
Prędkość nie większa jak 60km/h to może być 50, 40, 30km/h… Z resztą nikt Ci nie mówi, że zaraz po wyjeździe musisz zrobić to HK. Z HK przed stacjami węzłowymi jest też tak, że hamowanie na zwolnieniu możemy potraktować jako HK i wtedy ne musimy go powtarzać. Grunt, żeby użyć hamulca.

2. Można HK wykonać na wzniesieniu/spadku bo nikt Ci tego nie zabroni. Tylko jaki jest wtedy sens robienia HK jak wynik nie będzie miarodajny? HK nie robisz dlatego, żeby "wybiło na taśmie" tylko sprawdzasz jak pociąg reaguje i czy wszystko gra. Robisz to dla siebie a nie dla tego co sprawdza taśmy…

3. Maszynista może praktycznie w ogóle nie wykonać typowego HK na całej trasie i nikt mu się do tego nie przyczepi ale pod warunkiem, że nie przekroczy 60km/h. Z tym, że siłą rzeczy tak czy inaczej po drodze będzie gdzieś zmniejszał prędkość (zwolnienie) i to można podpisać jako HK. Nie wykonanie HK raczej nie skończy się zwolnieniem dyscyplinarnym czy też raczej nie oprze się o prokuraturę. Można ew dostać naganę i polecą po pensji plus mogą skierować na egzamin weryfikacyjny ;). Dodam, ze niektóre nowoczesne lokomotywy pilnują maszynistę z HK. Jeśli maszynista nie zrobi HK i przekroczy 60km/h to automatycznie zwala powietrze z PG i stoimy na szlaku :).

4. Tak. Zdarzają się sytuacje gdy z powodu warunków atmosferycznych tak czy inaczej nie rozpędzisz się więcej jak np do 40km/h. Ale to i tak ma małe znaczenia bo HK na upartego można robić z 20km/h.

5. Nie bardzo rozumiem pytanie. HK to najzwyklejsze hamowanie. Fakt jeśli zauważysz przed sobą stojący pociąg to nie robisz najpierw HK, a dopiero później walisz w nagłe…
« Ostatnia zmiana: 17 Lipca 2010, 13:03:40 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Lipca 2010, 11:49:23 »
Dodam, ze niektóre nowoczesne lokomotywy pilnują maszynistę z HK. Jeśli maszynista nie zrobi HK i przekroczy 60km/h to automatycznie zwala powietrze z PG i stoimy na szlaku :).
Np jakie?
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Lipca 2010, 11:52:40 »
W E186 jest możliwość załączenia takiej opcji.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline ragdoll

  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Lipca 2010, 13:40:57 »
Wielkie dzięki za odpowiedź. Chciałem tylko rozwiać wątpliwości jakie mi się nasunęły :-).

Prędkość nie większa jak 60km/h to może być 50, 40, 30km/h…

Tak też podejrzewałem. Ale myślałem też, że ze zrobieniem HK należy poczekać do czasu aż pociąg osiągnie 60 km/h. W sumie masz rację nie doczytałem zbyt dokładnie, bo przecież gdyby trzeba było się rozpędzać do tych 60, to w przepisie napisaliby o prędkości "nie mniejszej od 60". Teraz już wiem na 100%.

Co do tego ostatniego pytania to teraz usiłuję przypomnieć sobie co mogłem mieć na myśli kiedy je pisałem. Tak czy inaczej poza tymi najbardziej ekstremalnymi sytuacjami, biorąc pod uwagę, że, jak piszesz, można HK zrobić później, albo z niższej prędkości, nie potrafię wymyślić innej sytuacji, która uniemożliwiłaby zrobienie HK, więc to pytanie można uznać za niebyłe :-).

Do tej pory myślałem, że HK to jakieś obowiązkowe specjalne hamowanie o ogromnym znaczeniu, które musi spełniać określone warunki, aby można było bezpiecznie prowadzić pociąg. Dlatego też myślałem, że maszynista może mieć duże nieprzyjemności jeżeli HK nie wykona. Oczywiście z jednej strony jest to hamowanie zapewniające bezpieczeństwo, bo przecież maszynista musi wiedzieć jak się hamuje składem, ale teraz już wiem, że HK nie musi się niczym szczególnym wyróżniać. Jeszcze raz wielkie dzięki.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Lipca 2010, 14:09:15 »
…nie potrafię wymyślić innej sytuacji, która uniemożliwiłaby zrobienie HK, więc to pytanie można uznać za niebyłe :-).
Prosty przykład. Długi pociąg towarowy, przejazd z jednej stacji do drugiej, prędkość drogowa 20-30km/h, wzniesienie np ponad 6‰ na całej drodze przebiegu (wyjeżdżamy ze stacji i zaczyna się wzniesienie). Jak zrobisz HK w takim miejscu to bądź pewien, że się zatrzymasz i możliwe, że bez pomocy już nie ruszysz ;). Dodatkowo przy odrobinie "szczęścia" porwiesz pociąg i będzie wesoło ;). Dlatego przed wyjazdem na taką trasę próba szczegółowa musi być solidnie wykonana (zakładam, że wyjeżdżamy ze stacji początkowej). Któryś z instruktorów mi opowiadał o takim przypadku gdzie wzniesienie wynosi przeszło 20‰ i pod górę (2xTEM2 ze składem) wleką  się 3-5km/h :D. Zasada jest taka. Tam gdzie tylko nadarzy się okazja rób HK. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości to wstrzymaj się bo narobisz bałaganu i będą Cię ściągali w kilku kawałkach albo podeślą kogoś żeby Cię zepchnął ze szlaku ;).
« Ostatnia zmiana: 17 Lipca 2010, 14:15:10 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Lipca 2010, 15:33:59 »
Przy robieniu KH kłania się znajomość szlaku. O ile prowadząc pociąg pasażerski nie ma to większego wpływu, o tyle przy ciężkich pociągach towarowych nieumiejętne zrobienie KH może skończyć się sytuacjami opisywanymi przez @mechatronika.

Dlatego przed wyjazdem na taką trasę próba szczegółowa musi być solidnie wykonana (zakładam, że wyjeżdżamy ze stacji początkowej).

Może trochę "zaczepnie", ale co rozumiesz przez "solidne" wykonanie próby hamulca? Podejrzewam, że wiem o co Ci chodzi - widziałem już próby hamulca w najróżniejszym wykonaniu ;)

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #7 dnia: 17 Lipca 2010, 16:03:10 »
Może trochę "zaczepnie", ale co rozumiesz przez "solidne" wykonanie próby hamulca? Podejrzewam, że wiem o co Ci chodzi - widziałem już próby hamulca w najróżniejszym wykonaniu ;)
Nie chcę wdawać się w szczegóły bo sam na pewno wiesz co się czasem dzieje, niemniej jednak pisząc to miałem na myśli próbę >szczegółową< a nie szczegółowo-uproszczoną* jak to czasem co poniektórzy robią… ;) W każdym razie ja się "u swoich" nie spotkałem z taką praktyką ale często widziałem innych przewoźników jak im próba "sprawnie" szła :D.
*na karcie S a w rzeczywistości było U a nawet nie pełne U ;)
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #8 dnia: 17 Lipca 2010, 16:48:54 »
Nie chcę wdawać się w szczegóły bo sam na pewno wiesz co się czasem dzieje, niemniej jednak pisząc to miałem na myśli próbę >szczegółową< a nie szczegółowo-uproszczoną* jak to czasem co poniektórzy robią… ;) W każdym razie ja się "u swoich" nie spotkałem z taką praktyką ale często widziałem innych przewoźników jak im próba "sprawnie" szła :D.
*na karcie S a w rzeczywistości było U a nawet nie pełne U ;)

No właśnie...mamy to samo na myśli. Najszybciej wykonana próba szczegółowa jaką widziałem (oczywiście szczegółowa na papierze) trwała niecałe 20 minut ;)

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Lipca 2010, 23:32:31 »
to ja widziałem próbę U która trwała 0,0s prywaciarz ;)

Pozdrawiam Ryszard

Co z caps lockiem?
REWIZOR
« Ostatnia zmiana: 17 Lipca 2010, 23:57:19 wysłana przez REWIZOR »

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Lipca 2010, 09:38:10 »
Mam dwa pytania odnośnie samej instrukcji, gdyż nie jestem pewny, czy ją dobrze zrozumiałem.

Cytuj
Na pierwszym odcinku, na którym prędkość rozkładowa pociągu wynosi co najmniej 130 km/h hamowanie kontrolne należy przeprowadzić z prędkości 130 km/h, tak aby zmniejszyć prędkość do 90 - 100 km/h. Nie wykonuje się tego hamowania, jeśli wcześniej przeprowadzano hamowanie pociągu z prędkości co najmniej 100 km/h.
Niezbyt rozumiem, co to oznacza. Chodzi o to, że po wjeździe na odcinek o prędkości 130 km/h lub wyższej należy przeprowadzić drugie hamowanie kontrolne, jeśli wcześniej pociąg nie był hamowany (np. na ograniczeniu) z prędkości 100 km/h lub wyższej?

Cytuj
3.    Hamowanie kontrolne pociągu z prędkości rozkładowej wykonuje się:
a)   przy zbliżaniu się do stacji węzłowej,
b)   przy zbliżaniu się do miejsca planowego zatrzymania,
c)   przed wjazdem na odcinek o pochyleniu toru co najmniej 5%o, na którym znajdują się sygnalizatory.
Hamowanie kontrolne wykonuje się w wyżej wymienionych okolicznościach tylko wtedy, gdy hamulce nie były używane przez okres co najmniej pół godziny w pociągach towarowych i 1 godziny w pociągach pasażerskich.
Chodzi o to, że hamowanie kontrolne w tych sytuacjach należy wykonać gdy hamulec nie był używany przez określony okres czasu?

I jeszcze jedno pytanie, bardziej chodzi o praktykę. Jak wygląda sprawa z HK, gdy jedziemy samą lokomotywą po jakiś pociąg (np. zepsuty, by go ściągnąć, tak jak jest w Bałtyku)? Czy wtedy należy przeprowadzić HK po ruszeniu samą lokomotywą, a potem drugie, po doczepieniu pociągu?
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Lipca 2010, 09:59:03 »
Niezbyt rozumiem, co to oznacza. Chodzi o to, że po wjeździe na odcinek o prędkości 130 km/h lub wyższej należy przeprowadzić drugie hamowanie kontrolne, jeśli wcześniej pociąg nie był hamowany (np. na ograniczeniu) z prędkości 100 km/h lub wyższej?
Dokładnie tak - ze względu na stan infrastruktury w naszym wspaniałym kraju, niewiele jest takich sytuacji gdy takie HK należy wykonać, ale jednak się zdarza.

Chodzi o to, że hamowanie kontrolne w tych sytuacjach należy wykonać gdy hamulec nie był używany przez określony okres czasu?
Tak jest. Takich sytuacji też jest niewiele, no chyba ze po magistrali jedzie się 60 km/h ;-)

I jeszcze jedno pytanie, bardziej chodzi o praktykę. Jak wygląda sprawa z HK, gdy jedziemy samą lokomotywą po jakiś pociąg (np. zepsuty, by go ściągnąć, tak jak jest w Bałtyku)? Czy wtedy należy przeprowadzić HK po ruszeniu samą lokomotywą, a potem drugie, po doczepieniu pociągu?
Hamowanie kontrolne wykonujesz między innymi po wyjeździe ze stacji początkowej (tu sie tyczy tego loka), oraz po każdej próbie hamulca (a tu się tyczy wyjazdu ze zdefektowanym pociągiem - gdyż wg przepisów należy na nim wykonać próbe hamulca, gdyż podczas dołączania lokomotywy został otwarty PG). Tak wiec wykonujesz hamowanie kontrolne zarówno lokiem, jak i pociągiem. A jeśli tym pociągiem planujesz jechać powyżej 130 to i drugie kontrolne się należy.
« Ostatnia zmiana: 18 Lipca 2010, 11:52:12 wysłana przez ZiomalCl »
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MaSzynowicz

  • Wiadomości: 162
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Lipca 2010, 10:21:13 »
A ja się spotkałem z takim przypadkiem całkiem niedawno co mówi EU07-483.
Jechałem 27 czerwca pociągiem EIC Słowacki(z EP09-041) na odcinku Poznań-Konin. W Swarzędzu można jechać 140km/h przez stację, a mechu rozpędził skład do 133km/h po czym zaczął hamować do 100km/h; rozpędził się po tym do ponad 130km/h wyjechał ze Swarzędza i rozpędził się do 154km/h.

Offline REWIZOR

  • Administrator
  • Wiadomości: 3679
    • Zobacz profil
    • www.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 28
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Lipca 2010, 10:51:04 »
... mechu rozpędził skład do 133km/h po czym zaczął hamować do 100km/h; rozpędził się po tym do ponad 130km/h wyjechał ze Swarzędza i rozpędził się do 154km/h.
W jaki sposób to sprawdziłeś?
Pozdrawiam

Offline MKdudu

  • Wiadomości: 360
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Lipca 2010, 10:55:24 »
W jaki sposób to sprawdziłeś?
Witam.
Pewnie w tym EIC były wagony w których nad wyjściowymi drzwiami są małe monitorki pokazujące, pogodę, godzinę, imieniny, prędkość pociągu it. Na ostatnim DTK 2009 w Krakowie był taki wagon a w nim taki bajer.
^^PR Rzeszów^^

Offline szogun

  • Wiadomości: 5627
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 552
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #15 dnia: 18 Lipca 2010, 10:57:12 »
Cytat: MKdudu
Pewnie w tym EIC były wagony w których nad wyjściowymi drzwiami są małe monitorki pokazujące, pogodę, godzinę, imieniny, prędkość pociągu it.
http://www.youtube.com/watch?v=cQuF5THIB_I&feature=related
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline REWIZOR

  • Administrator
  • Wiadomości: 3679
    • Zobacz profil
    • www.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 28
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #16 dnia: 18 Lipca 2010, 11:10:07 »
Jest to jakieś wyjście, jednak nie jest to miarodajne. Wyjaśnia jednak moja wątpliwość. Szczerze, zapomniałem o tym :)
Pozdrawiam

Offline taper

  • Wiadomości: 208
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #17 dnia: 18 Lipca 2010, 11:19:22 »
Jest to jakieś wyjście, jednak nie jest to miarodajne. Wyjaśnia jednak moja wątpliwość. Szczerze, zapomniałem o tym :)
Zgadzam się, wystarczy, że obręcze kół są zużyte, to prędkość na wyświetlaczu będzie o kilka km wyższa. Podobnie by było, gdyby obliczano czas przejazdu przez dany odcinek. Ja używałem do tego słupów telefonicznych(średnia odległość między nimi ok. 50m) i stopera.
Co do hamowania-obserwuję wątek, a ten rozwija się jak argentyńska telenowela.

Offline MaSzynowicz

  • Wiadomości: 162
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #18 dnia: 18 Lipca 2010, 12:24:21 »
To było dokładnie tak jak mówicie :). Po czasie jazdy wyliczam (a właściwie samo wychodzi) prędkość i właściwie zawsze się zgadza :)


   « Dodano: 18 Lipca 2010, 12:25:59 »
I właśnie wtedy to jechałem w bezprzedziałówce ;)


   « Dodano: 18 Lipca 2010, 12:27:16 »
Jest to jakieś wyjście, jednak nie jest to miarodajne. Wyjaśnia jednak moja wątpliwość. Szczerze, zapomniałem o tym :)
Zgadzam się, wystarczy, że obręcze kół są zużyte, to prędkość na wyświetlaczu będzie o kilka km wyższa. Podobnie by było, gdyby obliczano czas przejazdu przez dany odcinek. Ja używałem do tego słupów telefonicznych(średnia odległość między nimi ok. 50m) i stopera.
Co do hamowania-obserwuję wątek, a ten rozwija się jak argentyńska telenowela.
Co prawda dokładnie 154km/h równych nie jechał ale te 150km/h raczej miał.
« Ostatnia zmiana: 18 Lipca 2010, 15:33:39 wysłana przez MaSzynowicz »

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #19 dnia: 18 Lipca 2010, 21:04:43 »
Dużo zależy od obręczy jakie posiada lokomotywa (grubość), kiedyś jechałem na próbę ciągu (EP09 nowe obręcze) z pociągiem, my mieliśmy na budziku 150 z kawałkiem a z 2 maszyny mechanik wołał ze ma ponad 160 (miał cienkie obręcze). Prędkościomierz jest skalowany na średnia grubość obręczy dlatego będą różnice w prędkości wskazywanej na 2 rożnych pojazdach.
Do tego dochodzi błąd wskazań prędkościomierza (z tego co pamiętam to na PKP jest dopuszczalny +- 5kmh)

Pozdrawiam Ryszard

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« Odpowiedź #20 dnia: 18 Lipca 2010, 21:09:49 »
Do tego dochodzi błąd wskazań prędkościomierza (z tego co pamiętam to na PKP jest dopuszczalny +- 5kmh)
+/-2,5km/h (tyle przynajmniej przyjęto w PKP CARGO) :). Ogólnie jest przyjęte, że błąd pomiaru prędkości nie może przekraczać +/-4km/h. Natomiast różnice miedzy wskazaniami a zapisem na taśmie do +/-2km/h -to taka ciekawostka ;).
« Ostatnia zmiana: 18 Lipca 2010, 21:18:16 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76